Φως στις πρακτικές των εταιρειών που διαχειρίζονται τα γνωστά πενταψήφια νούμερα παροχής πολυμεσικών υπηρεσιών, πιο γνωστά ως τα πενταψήφια SMS που χρεώνουν ανυποψίαστους καταναλωτές με υπέρογκα ποσά.
Μόλις προ δύο ημερών η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αποφάσισε την επιβολή προστίμου 250.000 ευρώ και την ανάκληση της αδείας για την εταιρεία παροχής αποστολής μαζικών μηνυμάτων "Veoo".
Η επιβολή τέτοιων διοικητικών κυρώσεων δεν ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για την Veoo. Όπως αποκαλύπτει το Capital.g,, η εταιρεία ακολουθεί τις ίδιες πρακτικές, χρεώνοντας ανυποψίαστους καταναλωτές με τηλεφωνικές υπηρεσίες υψηλής χρεώσης και σε άλλες χώρες όπως η Αγγλία και η Κύπρος.
Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ οι κυριότερες παραβάσεις της Veoo Solutions με έδρα την Κύπρο, αφορούσαν σε αυθαίρετη εγγραφή και χρέωση καταναλωτών για υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης που παρέχει η εταιρεία, ασάφειες και ανακρίβειες σχετικά με τους όρους χρήσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, αδυναμία επικοινωνίας των καταναλωτών με το Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών, μη απάντηση της εταιρείας σε καταγγελίες καταναλωτών, καθώς και σε μη ορθή χρήση και διαχείριση των εκχωρηθέντων στην εταιρεία αριθμών.
Στην ίδια εταιρεία είχε επιβληθεί τον Σεπτέμβριο του 2018 πρόστιμο 250.000 ευρώ και από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Κύπρου για αθέμιτη εμπορική πρακτική.
Σύμφωνα με την κυπριακή Αρχή, η Veoo Solutions καταχωρούσε στο Facebook διαφημίσεις με την χρήση εμπορικών σημάτωνεπώνυμων αλυσίδων καταστημάτων, οι οποίες καλούσαν τους καταναλωτές να κερδίσουν δωροεπιταγές αξίας 500 ευρώ από τις εν λόγω αλυσίδες καταστημάτων. Έπειτα από τη συμμετοχή τους σε έρευνα αγοράς για διεκδίκηση των δωροεπιταγών, οι καταναλωτές, μέσω γραπτών μηνυμάτων SMS, εγγράφονταν σε συνδρομητικές υπηρεσίες με χρεώσεις χωρίς να ενημερώνονται για αυτό.
Πρόστιμο είχε επιβληθεί και στη VeooLTD, βρετανική εταιρεία με την ίδια δραστηριότητα με τη VeooSolutions αλλά και τον ίδιο επικεφαλής, τον Μάθιου Γουίντερς (MatthewWinters). Τον Σεπτέμβριο του 2019, μετά από έρευνα δύο ετών και ειδική ακρόαση η βρετανική Αρχή PSA επέβαλλε στη VeooLTD πρόστιμο 600.000 λιρών καθώς και απαγόρευση λειτουργίας για δύο έτη.
Μάλιστα η υπόθεση της Veoo θεωρήθηκε και υπόθεση-ορόσημο για τη Βρετανία με την διευθύνουσα σύμβουλο της PSA να δηλώνει στο BBC πως "θέτει ένα σημαντικό προηγούμενο για την αγορά...
Κατά την έρευνά μας διαπιστώσαμε ξεκάθαρες αποδείξεις ότι η Veoo εν γνώση της απέτυχε στον έλεγχο των διαδικασιών της με αποτέλεσμα τη ζημία των καταναλωτών αλλά και ότι παρείχε στη ρυθμιστική Αρχή ψευδείς πληροφορίες”.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού μητρώου (CompaniesHouse) η VeooLTD μπήκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης στις 18 Σεπτεμβρίου του 2019, σε εκκαθάριση οδηγήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου του 2019 και η εταιρεία VeooGroupLimited αλλά και η VeooHoldingsLimited. Αντίθετα λειτουργεί η VeooUΚ Limited η οποία ιδρύθηκε στις 23 Μαΐου του 2018 με κεφάλαιο 1.000 λίρες. Όλες οι παραπάνω εταιρείες έχουν παρόμοιες δραστηριότητες (υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών) και διευθυντή τον κ. Γουίντερς.
Aγόρασε τις θυγατρικές της InternetQ!
Μέσω της εταιρικής της ιστοσελίδας https://veoomobile.com/, η Veoo παρουσιάζεται ως μια ραγδαία αναπτυσσόμενη εταιρεία παροχής υπηρεσιών μηνυμάτων με παρουσία σε 16 χώρες.
Όπως προκύπτει, η Veoo "γιγαντώθηκε” μετά από deal που έκλεισε με την InternetQ του κ. Παναγιώτη Δημητρόπουλου, η οποία βρέθηκε πρόσφατα στην επικαιρότητα λόγω της θυγατρικής της Akazoo.
Όπως αναφέρει η Veoo στην ιστοσελίδα της "Πρόσφατα (σ.σ. τον Δεκέμβριο του 2016) αγοράσαμε τις οντότητες και τις δραστηριότητες εταιρείας της InternetQ στη Σιγκαπούρη και τις θυγατρικές, καθώς και τις θυγατρικές της στην Λατινική Αμερική για 1,2 εκατ. λίρες”. H εταιρεία δηλώνει ότι δραστηριοποιείται σε 16 διαφορετικές χώρες και ότι κατέχει 12 εταιρείες στην Άπω Ανατολή και τη Λατινική Αμερική.
H Veoo εμφανίζεται ως μια δαιδαλώδης εταιρεία με δεκάδες θυγατρικές σε περιοχές όπως η Σιγκαπούρη, το Μπουένος Άιρες και η Κόστα Ρίκα. Στην ιστοσελίδα της δεν αναφέρεται πουθενά η διοικητική ομάδα (η σχετική σελίδα δεν υπάρχει), ούτε κάποια οικονομικά στοιχεία. Η εταιρεία αναφέρει ότι διαθέτει γραφεία σε 14 χώρες, ενώ για την Ελλάδα υπάρχει μόνο ένα τηλέφωνο στο οποίο παρά τις πολλές προσπάθειες επικοινωνίας δεν απάντησε κάποιος εκπρόσωπος της εταιρείας.
Δεκάδες καταγγελίες
Σε αντίθεση με στοιχεία και υπευθύνους της Veoo που είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν, το Διαδίκτυο είναι γεμάτο με καταγγελίες για τις πρακτικές της εταιρείας. Μια απλή αναζήτηση με το όνομα της εταιρείας αποκαλύπτει περιπτώσεις παράνομων χρεώσεων από πενταψήφιους αριθμούς της εταιρείας (19015, 19030, 19078, 54811, 54850, 54855, 54860, 54865, 54866, 54970) που σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασαν ή και ξεπέρασαν αθροιστικά τα 20 ευρώ.
"Τον τελευταίο καιρό ελάμβανα στο κινητό μου sms από ένα νούμερο πενταψήφιο το 19015, με παρέπεμπαν σε ένα λινκ με πορνόσάιτ, φυσικά δεν τα άνοιξα και τα έκανα απευθείας διαγραφή. Σήμερα που εκδόθηκε ο λογαριασμός και μου ήρθε ηλεκτρονικά βλέπω 21€ έξτρα χρέωση από τα sms του αριθμού 19015”, ανέφερε χρήστης σε διαδικτυακό forum ήδη από το 2016.
"Πρόκειται περί απατεώνων, όπως έχετε καταλάβει. Εδώ και δύο μήνες μου στέλνουν 8 μηνύματα ανά μήνα με χρέωση 1,6€ το ένα. Αν και ουδέποτε γράφτηκα στις υπηρεσίες τους, μετά το 2ο μήνυμα, έκανα τη διαδικασία της επεγγραφής Ο τηλεφωνητής με διαβεβαίωσε ότι η διαγραφή ήταν επιτυχής και ότι θα λάβω και σχετικό sms επιβεβαίωσης. Φυσικά τέτοιο sms ουδέποτε ήρθε ενώ τα μηνύματα με χρέωση συνέχισαν να έρχονται”, αναφέρει άλλη καταγγελία που "ανέβηκε” μόλις πριν από λίγες ημέρες.
Πώς θα προστατευθείτε από τους πενταψήφιους
Η Veoo δεν είναι η μόνη εταιρεία που ακολουθεί τέτοιες πρακτικές.Aπό τον Μάρτιο έχει τεθεί σε ισχύ τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΕΤΤ για τις υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ρυθμιστική παρέμβαση, απαιτείται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη για τη λήψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών και κατά συνέπεια, αποφεύγονται αυθαίρετες χρεώσεις χρηστών. Ακόμη όλες οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών δίνουν τη δυνατότητα φραγής από πενταψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης.
Σύμφωνα με τον αναλυτικό οδηγό της ΕΕΤΤ οι υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης (υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης) παρέχονται μέσω συγκεκριμένων αριθμοσειρών και αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (π.χ. ‘κατέβασμα’ παιχνιδιών, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.
Μόλις προ δύο ημερών η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αποφάσισε την επιβολή προστίμου 250.000 ευρώ και την ανάκληση της αδείας για την εταιρεία παροχής αποστολής μαζικών μηνυμάτων "Veoo".
Η επιβολή τέτοιων διοικητικών κυρώσεων δεν ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για την Veoo. Όπως αποκαλύπτει το Capital.g,, η εταιρεία ακολουθεί τις ίδιες πρακτικές, χρεώνοντας ανυποψίαστους καταναλωτές με τηλεφωνικές υπηρεσίες υψηλής χρεώσης και σε άλλες χώρες όπως η Αγγλία και η Κύπρος.
Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ οι κυριότερες παραβάσεις της Veoo Solutions με έδρα την Κύπρο, αφορούσαν σε αυθαίρετη εγγραφή και χρέωση καταναλωτών για υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης που παρέχει η εταιρεία, ασάφειες και ανακρίβειες σχετικά με τους όρους χρήσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, αδυναμία επικοινωνίας των καταναλωτών με το Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών, μη απάντηση της εταιρείας σε καταγγελίες καταναλωτών, καθώς και σε μη ορθή χρήση και διαχείριση των εκχωρηθέντων στην εταιρεία αριθμών.
Στην ίδια εταιρεία είχε επιβληθεί τον Σεπτέμβριο του 2018 πρόστιμο 250.000 ευρώ και από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Κύπρου για αθέμιτη εμπορική πρακτική.
Σύμφωνα με την κυπριακή Αρχή, η Veoo Solutions καταχωρούσε στο Facebook διαφημίσεις με την χρήση εμπορικών σημάτωνεπώνυμων αλυσίδων καταστημάτων, οι οποίες καλούσαν τους καταναλωτές να κερδίσουν δωροεπιταγές αξίας 500 ευρώ από τις εν λόγω αλυσίδες καταστημάτων. Έπειτα από τη συμμετοχή τους σε έρευνα αγοράς για διεκδίκηση των δωροεπιταγών, οι καταναλωτές, μέσω γραπτών μηνυμάτων SMS, εγγράφονταν σε συνδρομητικές υπηρεσίες με χρεώσεις χωρίς να ενημερώνονται για αυτό.
Πρόστιμο είχε επιβληθεί και στη VeooLTD, βρετανική εταιρεία με την ίδια δραστηριότητα με τη VeooSolutions αλλά και τον ίδιο επικεφαλής, τον Μάθιου Γουίντερς (MatthewWinters). Τον Σεπτέμβριο του 2019, μετά από έρευνα δύο ετών και ειδική ακρόαση η βρετανική Αρχή PSA επέβαλλε στη VeooLTD πρόστιμο 600.000 λιρών καθώς και απαγόρευση λειτουργίας για δύο έτη.
Μάλιστα η υπόθεση της Veoo θεωρήθηκε και υπόθεση-ορόσημο για τη Βρετανία με την διευθύνουσα σύμβουλο της PSA να δηλώνει στο BBC πως "θέτει ένα σημαντικό προηγούμενο για την αγορά...
Κατά την έρευνά μας διαπιστώσαμε ξεκάθαρες αποδείξεις ότι η Veoo εν γνώση της απέτυχε στον έλεγχο των διαδικασιών της με αποτέλεσμα τη ζημία των καταναλωτών αλλά και ότι παρείχε στη ρυθμιστική Αρχή ψευδείς πληροφορίες”.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού μητρώου (CompaniesHouse) η VeooLTD μπήκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης στις 18 Σεπτεμβρίου του 2019, σε εκκαθάριση οδηγήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου του 2019 και η εταιρεία VeooGroupLimited αλλά και η VeooHoldingsLimited. Αντίθετα λειτουργεί η VeooUΚ Limited η οποία ιδρύθηκε στις 23 Μαΐου του 2018 με κεφάλαιο 1.000 λίρες. Όλες οι παραπάνω εταιρείες έχουν παρόμοιες δραστηριότητες (υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών) και διευθυντή τον κ. Γουίντερς.
Aγόρασε τις θυγατρικές της InternetQ!
Μέσω της εταιρικής της ιστοσελίδας https://veoomobile.com/, η Veoo παρουσιάζεται ως μια ραγδαία αναπτυσσόμενη εταιρεία παροχής υπηρεσιών μηνυμάτων με παρουσία σε 16 χώρες.
Όπως προκύπτει, η Veoo "γιγαντώθηκε” μετά από deal που έκλεισε με την InternetQ του κ. Παναγιώτη Δημητρόπουλου, η οποία βρέθηκε πρόσφατα στην επικαιρότητα λόγω της θυγατρικής της Akazoo.
Όπως αναφέρει η Veoo στην ιστοσελίδα της "Πρόσφατα (σ.σ. τον Δεκέμβριο του 2016) αγοράσαμε τις οντότητες και τις δραστηριότητες εταιρείας της InternetQ στη Σιγκαπούρη και τις θυγατρικές, καθώς και τις θυγατρικές της στην Λατινική Αμερική για 1,2 εκατ. λίρες”. H εταιρεία δηλώνει ότι δραστηριοποιείται σε 16 διαφορετικές χώρες και ότι κατέχει 12 εταιρείες στην Άπω Ανατολή και τη Λατινική Αμερική.
H Veoo εμφανίζεται ως μια δαιδαλώδης εταιρεία με δεκάδες θυγατρικές σε περιοχές όπως η Σιγκαπούρη, το Μπουένος Άιρες και η Κόστα Ρίκα. Στην ιστοσελίδα της δεν αναφέρεται πουθενά η διοικητική ομάδα (η σχετική σελίδα δεν υπάρχει), ούτε κάποια οικονομικά στοιχεία. Η εταιρεία αναφέρει ότι διαθέτει γραφεία σε 14 χώρες, ενώ για την Ελλάδα υπάρχει μόνο ένα τηλέφωνο στο οποίο παρά τις πολλές προσπάθειες επικοινωνίας δεν απάντησε κάποιος εκπρόσωπος της εταιρείας.
Δεκάδες καταγγελίες
Σε αντίθεση με στοιχεία και υπευθύνους της Veoo που είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν, το Διαδίκτυο είναι γεμάτο με καταγγελίες για τις πρακτικές της εταιρείας. Μια απλή αναζήτηση με το όνομα της εταιρείας αποκαλύπτει περιπτώσεις παράνομων χρεώσεων από πενταψήφιους αριθμούς της εταιρείας (19015, 19030, 19078, 54811, 54850, 54855, 54860, 54865, 54866, 54970) που σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασαν ή και ξεπέρασαν αθροιστικά τα 20 ευρώ.
"Τον τελευταίο καιρό ελάμβανα στο κινητό μου sms από ένα νούμερο πενταψήφιο το 19015, με παρέπεμπαν σε ένα λινκ με πορνόσάιτ, φυσικά δεν τα άνοιξα και τα έκανα απευθείας διαγραφή. Σήμερα που εκδόθηκε ο λογαριασμός και μου ήρθε ηλεκτρονικά βλέπω 21€ έξτρα χρέωση από τα sms του αριθμού 19015”, ανέφερε χρήστης σε διαδικτυακό forum ήδη από το 2016.
"Πρόκειται περί απατεώνων, όπως έχετε καταλάβει. Εδώ και δύο μήνες μου στέλνουν 8 μηνύματα ανά μήνα με χρέωση 1,6€ το ένα. Αν και ουδέποτε γράφτηκα στις υπηρεσίες τους, μετά το 2ο μήνυμα, έκανα τη διαδικασία της επεγγραφής Ο τηλεφωνητής με διαβεβαίωσε ότι η διαγραφή ήταν επιτυχής και ότι θα λάβω και σχετικό sms επιβεβαίωσης. Φυσικά τέτοιο sms ουδέποτε ήρθε ενώ τα μηνύματα με χρέωση συνέχισαν να έρχονται”, αναφέρει άλλη καταγγελία που "ανέβηκε” μόλις πριν από λίγες ημέρες.
Πώς θα προστατευθείτε από τους πενταψήφιους
Η Veoo δεν είναι η μόνη εταιρεία που ακολουθεί τέτοιες πρακτικές.Aπό τον Μάρτιο έχει τεθεί σε ισχύ τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΕΤΤ για τις υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης.
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ρυθμιστική παρέμβαση, απαιτείται η ρητή συγκατάθεση του χρήστη για τη λήψη των συγκεκριμένων υπηρεσιών και κατά συνέπεια, αποφεύγονται αυθαίρετες χρεώσεις χρηστών. Ακόμη όλες οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών δίνουν τη δυνατότητα φραγής από πενταψήφιους αριθμούς υψηλής χρέωσης.
Σύμφωνα με τον αναλυτικό οδηγό της ΕΕΤΤ οι υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης (υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης) παρέχονται μέσω συγκεκριμένων αριθμοσειρών και αφορούν σε ψηφοφορίες, διαγωνισμούς, αγορές (π.χ. ‘κατέβασμα’ παιχνιδιών, ringtone, video), παιχνίδια από την τηλεόραση με συμμετοχή μέσω τηλεφώνου, υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.