Σε... κωματώδη κατάσταση βρίσκεται ο κλάδος των ταξί σε όλη τη χώρα με μείωση εσόδων 70% και αύξηση των ωρών εργασίας από μία βάρδια το 2010 σε όλο το 24ωρο το 2015! Ιδιοκτήτες και οδηγοί εκπέμπουν «SOS» και τονίζουν ότι η αύξηση στα τιμολόγια εξαιτίας του ΦΠΑ στα μέσα του Ιουλίου αποτέλεσε «ταφόπλακα» για τον κλάδο.
Eνας από τους κλάδους που έχει πληγεί περισσότερο τα τελευταία πέντε χρόνια της οικονομικής κρίσης στην χώρα μας είναι αυτός των ταξί. Οι ώρες εργασίας τριπλασιάστηκαν, ενώ το μεροκάματο καταποντίστηκε, με αποτέλεσμα τις περισσότερες μέρες να μην βγαίνουν ούτε τα έξοδα του αυτοκινήτου. Επίσης, οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί βλέπουν τον μεταφορικό χάρτη της Aττικής να ανατρέπεται και τους ίδιους να χάνουν όλο και μεγαλύτερο ποσοστό από τις καθημερινές μετακινήσεις. Η κρίση οδήγησε τους Ελληνες σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, με την χρήση ταξί να περιορίζεται σε ένα πολύ μικρό κοινό που σαφώς δεν μπορεί πλέον να καλύψει τις ανάγκες των οικογενειών που «τρέφονται» από τα περίπου 14.000 ταξί που κυκλοφορούν στην Αττική. Ακόμα πιο τραγική κατάσταση στην επαρχία, όπου μοναδικοί πελάτες είναι πλέον οι τουρίστες!
Οι επαγγελματίες του κλάδου επισημαίνουν ότι πλέον το ταξί έχει μετατραπεί σε είδος πολυτελείας για τους Ελληνες, οι οποίοι μάλιστα δεν το χρησιμοποιούν για διαδρομές που στοιχίζουν πάνω από 5- 6 ευρώ. Το φετινό καλοκαίρι η επιβατική κίνηση των ταξί έπεσε ακόμα περισσότερο, ενώ ο Αύγουστος αν και παραδοσιακά ήταν μήνας αυξημένων εισπράξεων λόγω της τουριστικής κίνησης, μείωσε τις συνολικές εισπράξεις περισσότερο από 70%.
Σε καθεστώς χρεοκοπίας ο «κίτρινος στόλος»
Από την ημέρα που τέθηκε σε ισχύ το capital control στις ελληνικές τράπεζες, επιφέροντας περιορισμούς στις αναλήψεις, υποχρεωτικές αργίες εργαζομένων και «λουκέτα» σε εταιρείες ο κλάδος των ταξί βιώνει μοναδικές στιγμές. Μάλιστα επισημαίνουν ότι την καθημερινή εξαθλίωση ήρθε να ολοκληρώσει η αύξηση του ΦΠΑ που προκάλεσε μικρή αύξηση στα τιμολόγια. Δεν είναι τυχαίο ότι τοπικές ενώσεις στην επαρχία αποφάσισαν ακόμα και να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ και να μην επιβάλλουν αυξημένα τιμολόγια στους πελάτες τους προκειμένου να μην τους χάσουν!
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Ταξί Θ. Λυμπερόπουλος, μιλώντας στην «Η», τόνισε ότι οι επαγγελματίες του κλάδου ζουν μία τραγωδία. «Το 2010 ο οδηγός ταξί έκανε μία βάρδια με μεροκάματο που πολλές φορές ξεπερνούσε και τα 250 ευρώ. Σήμερα η κατάσταση έχει ανατραπεί πλήρως. Οι περισσότεροι οδηγοί είναι όλο το 14ωρο πάνω στο τιμόνι για να βγάλουν 60 - 80 ευρώ την ημέρα αν σταθούν τυχερο», επισήμανε. Μάλιστα, τόνισε ότι πάνω από 5.000 οδηγοί ταξί πηγαίνουν το βράδυ στο αεροδρόμιο όπου κοιμούνται στην πιάτσα για περίπου πέντε ώρες μέχρι να βρεθεί μία διαδρομή!
Τέλος, επισημαίνει ότι η αύξηση του ΦΠΑ δεν επηρέασε την επιβατική κίνηση στα ταξί διότι απλά αυτή έχει ήδη καταποντιστεί τα τρία τελευταία χρόνια. «Ταξί χρησιμοποιούν πλέον όσοι έχουν ανάγκη: οι άρρωστοι και οι ηλικιωμένοι», είπε χαρακτηριστικά.
Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον τα ταξί δεν λειτουργούν ως μέσο μαζικής μεταφοράς. Όπως εξηγούν συγκοινωνιολόγοι, πριν από την οικονομική κρίση τα ταξί λειτουργούσαν σαν μέσο μαζικής μεταφοράς καθώς τα υπάρχοντα μέσα δεν είχαν αναπτυχθεί τόσο, τα κόμιστρα των ταξί ήταν χαμηλά και οι πολίτες τα προτιμούσαν. Σήμερα με την επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς οι πολίτες μετακινούνται στον πιο κοντινό σταθμό μετρό, προαστιακού ή τραμ και από εκεί με μία μετεπιβίβαση φθάνουν στον προορισμό τους.
Με πιο μελανά χρώματα παρουσιάζουν την εικόνα του κλάδου οι οδηγοί ταξί. Σύμφωνα με μαρτυρίες τους, είναι χαρακτηριστικό ότι η κίνηση έχει μειωθεί το τελευταίο διάστημα κατά 70% με 80%, με ανάλογη μείωση και στο ταμείο τους. Πλέον τα ημερήσια έσοδα των οδηγών ταξί κυμαίνονται, κατά μέσο όρο, μόλις στα 40 ευρώ την ημέρα, που τα έξοδα όχι απλώς δεν έχουν μειωθεί αλλά συνεχώς αυξάνονται. Oι οδηγοί ταξί, μεταξύ άλλων, επισημαίνουν: «Aπό τα 40 ευρώ που μπαίνουν στο ταμείο μας, ξοδεύουμε τα 10 για τα πετρέλαια και τα 18 για τον ασφαλιστικό μας φορέα. Aπό τα υπόλοιπα 12 ευρώ είμαστε αναγκασμένοι να πληρώσουμε για την ασφάλεια και τις ζημίες του οχήματός μας. Όπως καταλαβαίνετε, στο τέλος της ημέρας δεν μένει απολύτως τίποτα».
Ξάνθη
Τα τελευταία χρόνια οι ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί στην Ξάνθη έχουν δει τον τζίρο τους να μειώνεται δραματικά, με αποτέλεσμα ολοένα και περισσότεροι να μην μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. Η τραπεζική αργία και το πάγωμα που αυτή επέφερε προκάλεσε αλυσιδωτά προβλήματα και στον κλάδο των ταξί, μιας και δεν μπορούσαν να εισπράξουν τα χρήματα από τη μεταφορά των μαθητών, με αποτέλεσμα να υποστούν ένα ισχυρό οικονομικό έμφραγμα.
Πάτρα
Σε απελπιστική κατάσταση βρίσκονται οι ιδιοκτήτες και οι οδηγοί ταξί της Πάτρας. Οι ταξιτζήδες της πόλης που συνωστίζονται στις πιάτσες, παρακαλώντας για μια κούρσα, κυνηγούν πλέον με το «τουφέκι» τους πελάτες. Όπως μας λένε χαρακτηριστικά, ούτε οι συνταξιούχοι δεν παίρνουν πλέον ταξί, οι οποίοι επιλέγουν τα λεωφορεία. Οι οδηγοί ταξί να δουλεύουν 16 με 18 ώρες την ημέρα για να μαζέψουν το πολύ 25 με 30 ευρώ όταν καθημερινά τα έξοδά τους (για βενζίνες, λειτουργικά, ασφάλιση κ.ά.) αγγίζουν τα 50 ευρώ. Έτσι περίπου 1.400 οικογένειες της Πάτρας, που εμπλέκονται στη λειτουργία των 700 ταξί της πόλης, στην κυριολεξία στενάζουν αφού τα έξοδά τους είναι ουσιαστικά περισσότερα από τον τζίρο τους.
Σύρος
Εντονα προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι ιδιοκτήτες ταξί στη Σύρο, λόγω τόσο της αύξησης του ΦΠΑ όσο και από την ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση που επικρατεί με την εφαρμογή των νέων και προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων. Μείωση δραστηριότητας και τζίρου τουλάχιστον κατά 40% σε σχέση με πέρσι καταγράφει το Σωματείο Ιδιοκτητών Ταξί «ο Άγιος Χριστόφορος», ακόμη και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, που υπάρχει μεγαλύτερη κίνηση, ενώ αναμένουν έναν ακόμη δυσκολότερο χειμώνα, έπειτα και από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ.
Βόλος
Μείωση 20% σε σχέση με πέρυσι έχει υποστεί η κίνηση και των ταξί στον Βόλο. Η πτώση της τουριστικής κίνησης στην περιοχή τόσο μέσω του λιμανιού όσο και από το Υπεραστικό ΚΤΕΛ έχει οδηγήσει σε αντίστοιχη μείωση των εσόδων και στους οδηγούς ταξί. Το πλήγμα είναι μεγάλο και από τη μεγάλη μείωση της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου.
Κόμιστρα
Συνεχείς αυξήσεις από το 2000
Από το 2000 μέχρι και σήμερα έχει γίνει υπερδιπλασιασμός στα κόμιστρα των ταξί. Αν και από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν γίνει δύο μειώσεις στα κόμιστρα, με τα ραδιοταξί να έχουν προχωρήσει σε κατάργηση της χρέωσης της κλήσης και του ραντεβού, δεν έχει οδηγήσει σε αύξηση της επιβατικής κίνησης στα ταξί. Ωστόσο, ανατροπή αποτέλεσαν οι ανατιμήσεις στις 20 Ιουλίου λόγω της αύξησης του ΦΠΑ.
Δεν είναι τυχαίο ότι πριν από τις αυξήσεις υπήρχαν «φωνές» μέσα στο συνδικάτο των αυτοκινητιστών που ζητούσαν ακόμα και εκπτώσεις έως 60% στα κόμιστρα πολλαπλής μίσθωσης.
Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ταξί, η πολλαπλή μίσθωση σε αυτή την περίπτωση θα γίνεται με την παρότρυνση του πελάτη, διότι θα τον συμφέρει μια και θα έχει έκπτωση στη μίσθωση του ταξί.
Επίσης, ζητούν με διάταξη νόμου να δίνεται το δικαίωμα με εξουσιοδότηση στον υπουργό Mεταφορών να καθορίζει με απόφασή του το αμφιωριακό τιμολόγιο, καθορίζοντας ελάχιστη και μέγιστη τιμή των συντελεστών που ορίζουν το τιμολόγιο του ταξί.