Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Αδειοδοτήσεις και άρση της γραφειοκρατίας με... τρεις υπογραφές

Αρση της γραφειοκρατίας και εφαρμογή της υπουργικής απόφασης του 2013, που φέρει την υπογραφή του Αντώνη Μανιτάκη, στη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας ζητούν οι αρμόδιοι φορείς, καθώς ακόμη και σήμερα απαιτούνται συνολικά έως και δύο μήνες για την έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξης από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής, καθώς συνολικά θα πρέπει να λάβει πέντε υπογραφές.



«Η αμέσως επόμενη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας, Κεντρικής Μακεδονίας, έχοντας εφαρμόσει την υπουργική απόφαση, απλοποιεί το σύστημα, ολοκληρώνοντας τις διαδικασίες ακόμη και εντός 24 ωρών», όπως επισημαίνει στην «ΗτΣ» ο Παναγιώτης Καρανάσιος, μηχανολόγος μηχανικός, μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και τεχνικός σύμβουλος επαγγελματικών φορέων, τονίζοντας πως «οι πέντε υπογραφές στον αριθμό από πρόσωπα της δημόσιας διοίκησης δεν έχει απολύτως κανένα νόημα και δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται αλλά έχει και άλλες δυσμενείς συνέπειες για το Δημόσιο και τους πολίτες».

Οπως τονίζει ο Π. Καρνάσιος, για την έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξης από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας θα πρέπει προκειμένου τελικά αυτή να εκδοθεί να λάβει πέντε υπογραφές: Η πρώτη υπογραφή από τον εισηγητή υπάλληλο της υπηρεσίας, η δεύτερη υπογραφή από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας, η τρίτη υπογραφή από τον διευθυντή, η τέταρτη από τον αρμόδιο γενικό διευθυντή της Περιφέρειας και η πέμπτη από τον αντίστοιχο αντιπεριφερειάρχη. Για την καλύτερη κατανόηση του μεγέθους του προβλήματος ενδεικτικά παραδείγματα αφορούν, μεταξύ άλλων, οι εξής περιπτώσεις:

1. Διαδικασία έκδοσης Βεβαίωσης Νόμιμης Λειτουργίας για συνεργεία αυτοκινήτων, για σταθμούς αυτοκινήτων, για πλυντήρια αυτοκινήτων κ.λπ., από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών.

2. Διαδικασία έκδοσης άδειας ίδρυσης ή άδειας λειτουργίας πρατηρίων καυσίμων από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών.

3. Διαδικασία έκδοσης έγκρισης τροποποίησης των εγκαταστάσεων οποιασδήποτε από τις προηγούμενες δραστηριότητες, από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών.

4. Διαδικασία έκδοσης οποιασδήποτε άδειας εγκατάστασης ή άδειας λειτουργίας ή ακόμα και δήλωσης έναρξης νόμιμης λειτουργίας, για βιοτεχνικές δραστηριότητες, και για επαγγελματικά εργαστήρια, από την οικεία Διεύθυνση Ανάπτυξης.

5. Διαδικασία έγκρισης τροποποίησης των εγκαταστάσεων μιας βιοτεχνικής δραστηριότητας ή επαγγελματικού εργαστηρίου από την οικεία Διεύθυνση Ανάπτυξης.

Οποιοσδήποτε πολίτης, νέος ή ήδη ενεργός επαγγελματίας, θέλει να προχωρήσει στην ίδρυση και λειτουργία μιας επιχείρησης - δραστηριότητας, στην Περιφέρεια Αττικής, θα πρέπει να υποστεί τη γραφειοκρατική ταλαιπωρία, η οποία προβλέπει ότι: ο φάκελος που θα κατατεθεί στην οικεία αρμόδια υπηρεσία ελέγχεται από τους καθ’ ύλην αρμόδιους δημοσίους υπαλλήλους, διότι τα θέματα που ελέγχονται είναι αμιγώς τεχνικά π.χ. θέματα αποστάσεων ασφαλείας, χρήσεων γης, πληρότητας των μελετών και των σχεδίων που συνοδεύουν τον φάκελο, ύπαρξης συναφών εγκρίσεων (άδειας δόμησης, πιστοποιητικού πυροπροστασίας κ.λπ.), στη συνέχεια το σχέδιο της εγκριτικής απόφασης (άδεια λειτουργίας ή άδειας ίδρυσης ή βεβαίωσης αναγγελίας νόμιμης λειτουργίας κ.λπ.) υπογράφεται αρμοδίως από τον εισηγητή-ελεγκτή της υπηρεσίας, στη συνέχεια υπογράφεται από τον προϊστάμενο του τμήματος της υπηρεσίας που ελέγχει τον φάκελο, μετά από τον διευθυντή της υπηρεσίας και ύστερα θα «ξεκινήσει το μεγάλο ταξίδι της» εντός της Περιφερειακής Ενότητας για να υπογραφεί από τον γενικό διευθυντή (Μεταφορών, Ανάπτυξης κ.λπ.) και να καταλήξει τέλος για υπογραφή στον αντίστοιχο αντιπεριφερειάρχη και τέλος θα επιστρέψει στην υπηρεσία από όπου ξεκίνησε για να εκδοθεί επιτέλους η εγκριτική απόφαση.

Αυτό ισχύει για κάθε μία Περιφερειακή Ενότητα, όπως επισημαίνει ο Π. Καρανάσιος, τονίζοντας πως «φανταστείτε τον όγκο των εγγράφων που κινούνται εντός Αττικής από τους κλητήρες των υπηρεσιών μεταφέροντάς τα από τις υπηρεσίες, στους γενικούς διευθυντές και από εκεί στους αντίστοιχους αντιπεριφερειάρχες, και από εκεί ξανά στις Υπηρεσίες. Όπως αντιλαμβάνεστε οι επιπλέον δύο υπογραφές από τον γενικό διευθυντή και τον αντιπεριφερειάρχη και ίσως και αυτή του διευθυντή της υπηρεσίας (αφού πιθανόν η επιστημονική του ειδικότητα να μην του επιτρέπει τον έλεγχο), δεν προσφέρουν οτιδήποτε ουσιαστικό στη διαδικασία ελέγχου και έκδοσης των αντιστοίχων διοικητικών πράξεων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Αντιθέτως επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο γραφειοκρατικά τη διαδικασία πρόσβασης του πολίτη στη λειτουργία της δραστηριότητας που επέλεξε για να επενδύσει και να επιχειρήσει».

Καθυστερήσεις
Οι καθυστερήσεις μπορεί να ξεπεράσουν το διάστημα ενός μήνα εξαιτίας πιθανής άδειας ή απουσίας του αρμόδιου γενικού διευθυντή ή του αντιπεριφερειάρχη ή της τυχόν έλλειψης ή αναζήτησης του κλητήρα που θα μεταφέρει τους φακέλους προς υπογραφή κ.ο.κ.

Η διαδικασία αυτή ταλαιπωρεί επίσης το Δημόσιο με χαμένες εργατοώρες, όλων των εμπλεκόμενων φορέων, που θα μπορούσαν πολύ εύκολα να διοχετευτούν σε πιο παραγωγικές ασχολίες. Ακόμη και για μια απλή αλλαγή επωνυμίας της άδειας λειτουργίας μιας δραστηριότητας, όπως αυτές που αναφέρθηκαν ενδεικτικά πιο πάνω, απαιτούνται πέντε υπογραφές στο έγγραφο της απόφασης της άδειας λειτουργίας του νέου δικαιούχου.

Τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από τη μείωση αυτή των υπογραφών, των εγγράφων και των διοικητικών πράξεων των Υπηρεσιών αναφέρονται αναλυτικά και στην Υπουργική Απόφαση με Αριθμ. Πρωτ. ΔΟΑ/οικ. 8638/26-3-2013 του υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, και είναι: η επίσπευση του διοικητικού έργου, η αύξηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της Δημόσιας Διοίκησης, η ορθολογικοποίηση και απλούστευση των διαδικασιών λήψης των αποφάσεων, η διευκόλυνση των ιεραρχικά προϊστάμενων οργάνων στην άσκηση των επιτελικού χαρακτήρα αρμοδιοτήτων τους με τη μείωση των λειτουργικών τους αρμοδιοτήτων και την ενίσχυση της ατομικής ευθύνης των στελεχών.

Προβλήματα και καθυστερήσεις
Πολλές Περιφέρειες της Ελλάδας έχουν ήδη υλοποιήσει την απαίτηση της νομοθεσίας για περιορισμό της γραφειοκρατίας με τη μείωση στις υπογραφές των εγγράφων και των διοικητικών πράξεων των υπηρεσιών τους. Σύμφωνα με τον κ. Καρανάσιο, η Περιφέρεια Αττικής, η μεγαλύτερη Περιφέρεια της Ελλάδος, πρέπει άμεσα να αλλάξει τον τρόπο αντιμετώπισης των πολιτών, με τον περιορισμό της γραφειοκρατικής διαδικασίας μέσω της μείωσης των υπογραφών των διοικητικών εγγράφων των Υπηρεσιών της, εξοικονομώντας παράλληλα από άσκοπες χιλιάδες χαμένες εργατοώρες των υπηρεσιακών υπαλλήλων και των αντιπεριφερειαρχών.

Τα τελευταία χρόνια και μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, υπάρχουν νομοθετικές ρυθμίσεις, ενδεικτικά αναφέρεται ο ν. 3919/2011 (ΦΕΚ Α' 32/2-3-2011), οι οποίες αλλάζουν το τοπίο στην ίδρυση και λειτουργία δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων, μειώνοντας σε μεγάλο βαθμό τις απαιτούμενες διαδικασίες, τουλάχιστον αυτών που προσέθεταν γραφειοκρατικό μόνον βάρος. «Είναι πραγματικά λάθος να υπονομεύεται αυτή η προσπάθεια από την Περιφέρεια Αττικής, διατηρώντας ένα καθεστώς που μόνο προβλήματα και καθυστερήσεις προκαλεί στην προσπάθεια όσων, μέσα στις δύσκολες και αντίξοες συνθήκες, προσπαθούν να επιχειρήσουν προσφέροντας θετικά στην ανάπτυξη, στη βελτίωση της οικονομίας της χώρας και στη μείωση της ανεργίας.

«Εξάλλου, οι στόχοι αυτής της κυβέρνησης, όπως εξαγγέλλονται, είναι ακριβώς αυτοί», καταλήγει.»

 
website counter
friend finderplentyoffish.com