Δευτέρα 4 Απριλίου 2016

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ FRAPORT - SLENTE

Στην τελική ευθεία μπαίνει το deal παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας στην κοινοπραξία Fraport- Slentel, η οποία μετά από δεκάδες αυτοψίες σε όλα τα αεροδρόμια που αναλαμβάνει έχει ήδη συντάξει bussines plan το οποίο θα ξεκινήσει την υλοποίησή του από τον ερχόμενο φθινόπωρο.



Η εταιρεία, στην οποία θα μετέχει με 65% η Fraport και με 35% η Slentel, μέσα στην πρώτη τετραετία από την ημέρα που θα αναλάβει τη διαχείριση θα υλοποιήσει επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ. Συνολικά, οι επενδύσεις θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου παραχώρησης. Τα 330 εκατ. που θα επενδυθούν αφορούν:

Τα αρχικά έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης
Τα αρχικά νέα έργα έργα επέκτασης
Τον εξοπλισμό διάσωσης και πυρόσβεσης (κυρίως πυροσβεστικά οχήματα)
Τον εξοπλισμό ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μόνο για τα αεροδρόμια Χανίων και Ανδραβίδας, το οποίο αν και δεν περιλαμβάνεται στα παραχωρούμενα αεροδρόμια είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορία στα Αεροδρόμια Ζακύνθου και Κεφαλονιάς.
Τα έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης πρέπει να ολοκληρωθούν εντός 20 μηνών από τη θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα τα έργα επέκτασης εντός 48 μηνών από την θέση της σύμβασης σε ισχύ.

Το ερχόμενο φθινόπωρο, ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να καταβάλει εφάπαξ στο ελληνικό Δημόσιο 1,23 δισ. ευρώ, ενώ ετησίως το τελευταίο θα λαμβάνει μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ και το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει και ετήσιο μερίδιο της κερδοφορίας μέσω σταθερού, προκαθορισμένου ποσοστού 28,5% επί των EBITDA.

Η χρηματοδότηση
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση που απαιτείται για την υλοποίηση του σχεδίου, μέσω δανεισμού από διεθνείς τράπεζες (κύκλοι κάνουν λόγο για ποσό 800 εκατ. ευρώ), ενώ άλλα 600-650 εκατ. ευρώ που χρειάζονται για το κύριο επιχειρησιακό σχέδιο, θα προέλθουν από ίδια συμμετοχή των επενδυτών.

Στόχος της Fraport και του Ομίλου Κοπελούζου είναι με την περαιτέρω αναβάθμιση των υποδομών των περιφερειακών αερολιμένων να υπάρχει και σταδιακή αύξηση της επιβατικής κίνησης και των αφίξεων. Μόνο στους χώρους εξυπηρέτησης του αεροδρομίου «Μακεδονία» στην πρώτη πενταετία της παραχώρησης, θα προστεθούν πάνω από 35.000 τ.μ. (αύξηση στο 128% σε σχέση με σήμερα μέχρι το 2020). Μόνο η κατασκευή σύγχρονου επιβατικού σταθμού και η επέκταση του εμπορευματικού σταθμού στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα κόστιζαν 800 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το σχέδιο στρατηγικής ανάπτυξης (master plan).

Βάσει του business plan του παραχωρησιούχου, θα δημιουργηθούν περίπου 1.700 νέες θέσεις εργασίας, οι οποίες θα δημιουργούνται σταδιακά με το που αναλάβει τη διαχείριση από το ερχόμενο φθινόπωρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν το 2015 συνολικά περίπου 23.000.000 επιβάτες. Ειδικότερα, το διεθνές επιβατικό κοινό αποτελεί το 77% της συνολικής κίνησης στα 14 αυτά αεροδρόμια. Με βάση πάντα το πλάνο της Fraport, οι Γερμανοί προβλέπουν αύξηση της επιβατικής κίνησης στα 14 ελληνικά αεροδρόμια περί το 2% ετησίως για τα επόμενα 40 χρόνια της παραχώρησης.

Η σημερινή κατάσταση
Στο... κόκκινο έφτασε η λειτουργία αρκετών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας το περισνό καλοκαίρι, ανάμεσά τους και οι 14 αερολιμένες που τη διαχείρισή τους αναλαμβάνει η κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου.

Τη στιγμή που η χώρα ήταν βασικός προορισμός διακοπών και εκατομμύρια τουρίστες επέλεγαν τα ελληνικά νησιά για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα, τα ελληνικά αεροδρόμια δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν βράδινες πτήσεις, αντιμετώπιζαν προβλήματα με τους διαδρόμους προσγείωσης, οι οποίοι «μπαλώνονταν» συνεχώς , ήταν βρόμικα, σημείωναν καθυστερήσεις, δεν είχαν καύσιμα ούτε για τα πυροσβεστικά της πίστας και γενικότερα ήταν αφιλόξενα! Οι ακατάλληλες υποδομές και κατ’ επέκταση οι αλγεινές εικόνες που εισπράττουν όσοι επισκέπτονται την Ελλάδα μέσω των περιφερειακών αεροδρομίων στρέφουν το βλέμμα στην ιδιωτικοποίηση και στις επενδύσεις αρκετών εκατομμυρίων για έργα αναβάθμισης.

«Αφιλόξενα» και με σοβαρές ελλείψεις τα περιφερειακά αεροδρόμια
Αυτή την εικόνα θα πρέπει να αλλάξει η κοινοπραξία που θα αναλάβει για 40 χρόνια τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

Ελλείψεις
Σημαντικά προβλήματα παρατηρήθηκαν φέτος το καλοκαίρι και στα κτίρια των αεροσταθμών σε μια σειρά αεροδρομίων. Στη Ρόδο το σύστημα κλιματισμού εμφάνισε βλάβες, ενώ με δυσκολία γίνεται ο ανεφοδιασμός με καύσιμα των πυροσβεστικών οχημάτων σε μεγάλα αεροδρόμια όπως αυτό του Ηρακλείου.

Επίσης ασυντήρητοι είναι και οι ιμάντες αποσκευών σχεδόν στο σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων: «Οσο ασήμαντο κι αν ακούγεται, σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο που το καλοκαίρι μπορεί να εξυπηρετεί ακόμα και δέκα πτήσεις σε ελάχιστο χρόνο, η εμπλοκή στο συγκεκριμένο σύστημα μπορεί να δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα, επισημαίνουν στελέχη της ΥΠΑ. Μάλιστα σε πολλά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων και τα κρητικά, με εκατομμύρια διακινούμενους επιβάτες δεν υπήρχαν χρήματα ούτε για την προμήθεια... χαρτιού υγείας για τις τουαλέτες.

Γραφειοκρατικά εμπόδια
Σήμερα απλά προβλήματα δεν αντιμετωπίζονται άμεσα λόγω γραφειοκρατίας. Οποιοδήποτε λειτουργικό έξοδο -ακόμη και για προμήθεια χαρτιού υγείας- πρέπει να εγκριθεί από τις κεντρικές υπηρεσίες στην Αθήνα. Η διαδικασία μπορεί να κρατήσει λίγες ημέρες ή και να ξεπεράσει τους δύο μήνες. Γι’ αυτό και οι τουαλέτες σε Κέρκυρα και Σαντορίνη παρουσιάζουν κατά καιρούς βλάβες και έντονη δυσοσμία. Στη Μύκονο η ετήσια πίστωση για χαρτί υγείας υπολογίζεται στα 2.000 ευρώ. Οι περισσότεροι προμηθευτές όμως δεν δέχονται να συνεργαστούν με το αεροδρόμιο και να ρισκάρουν να καθυστερήσει πολλούς μήνες η εξόφλησή τους από το Δημόσιο. Γι' αυτό και οι ανάγκες καλύπτονται μερικώς από δωρεές επιχειρηματιών του νησιού και του σωματείου ξενοδόχων.

Τέσσερα ελληνικά αεροδρόμια στα δέκα χειρότερα της Ευρώπης το 2015
Τέσσερα από τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, συγκαταλέγονται στα δέκα χειρότερα της Ευρώπης.

Σαν δεύτερο χειρότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης ψηφίστηκε η Σαντορίνη, όπου οι επιβάτες διαπιστώνουν εμφανή έλλειψη θέσεων και εστιατορίων, όπως και ελλείψεις στην ασφάλεια.

Την τρίτη θέση της λίστας καταλαμβάνει το αεροδρόμιο της Ρόδου, με τα παράπονα των επιβατών να εστιάζουν στις ατελείωτες ουρές για κάθε υπηρεσία, από το check-in, μέχρι και τον έλεγχο ασφαλείας.

Στην τέταρτη χειρότερη θέση βρίσκεται το αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης, ενώ στην έκτη ο αερολιμένας της Κέρκυρας.

Επενδύσεις για ποιοτικές υπηρεσίες

Φιλόδοξα είναι τα σχέδια της κοινοπραξίας και για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που αναλαμβάνει. Οι συμβάσεις περιλαμβάνουν επενδύσεις, προκειμένου τα αεροδρόμια να συμμορφωθούν με τα προκαθορισμένα επίπεδα ποιότητας υπηρεσιών.

Με την εξαίρεση του «Μακεδονία», τα υφιστάμενα αεροδρόμια, όπως αυτό του Ακτίου, δεν έχουν χώρους για ανάπτυξη περισσοτέρων δραστηριοτήτων οι οποίες είναι κρίσιμες για την ομαλή οικονομική δραστηριότητα των αερολιμένων, διεθνώς. Ο ιδιώτης επενδυτής θα καταθέσει 20ετή σχέδια ανάπτυξης για κάθε αεροδρόμιο και με βάση τις προβλέψεις της επιβατικής κίνησης θα μπορεί να προχωρήσει σε επέκταση των δραστηριοτήτων τους, ενώ οι απαλλοτριώσεις θα γίνονται με δαπάνες του Δημοσίου. Ωστόσο, όλα θα γίνονται με την υφιστάμενη περιβαλλοντική και πολεοδομική νομοθεσία, χωρίς εξαιρέσεις. Μάλιστα, θα υποχρεούται να εναρμονίζει αισθητικά την αρχιτεκτονική των αεροδρομίων με το τοπικό ύφος και το περιβάλλον.

Ειδικότερα, η κοινοπραξία δεσμεύεται για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών, οι οποίες θα εξασφαλίσουν υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης και μάλιστα θα υπάρχει point system με ποινές, ενώ θα ελέγχονται από διεθνείς φορείς κύρους. Για παράδειγμα, οι επιβάτες θα πρέπει στην πλειονότητά τους να εξυπηρετούνται στο check in σε 15 λεπτά, ενώ η τελευταία βαλίτσα θα πρέπει να έχει φθάσει στον κάτοχό της μισή ώρα μετά την προσγείωση του αεροσκάφους. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει, επίσης, πως τα τέλη αεροδρομίου θα είναι 13 ευρώ ανά επιβάτη το 2016 και από το 2018 αυξάνονται σε 18,5 ευρώ ανά επιβάτη (συν τον πληθωρισμό).


 
website counter
friend finderplentyoffish.com