Ανατροπές για χιλιάδες εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, επιφέρουν οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν από τη νέα σχολική χρονιά στα Νηπιαγωγεία, τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια της χώρας.
Στοιχεία της ΟΛΜΕ εκτιμούν ότι από τη μείωση των ωρών στα Γυμνάσια θα υπάρξει πλασματικό πλεόνασμα περίπου 2.000 καθηγητών βασικών ειδικοτήτων, π.χ. Φιλόλογοι, Μαθηματικοί και Φυσικοί, οι οποίοι θα αναγκαστούν να κάνουν «διαδρομές» ανάμεσα σε τρία ή τέσσερα σχολεία, όχι μόνο Γυμνάσια, αλλά και Δημοτικά, προκειμένου να συμπληρώσουν το ωράριό τους. Επιπλέον 3.000 θέσεις εκπαιδευτικών εκτιμάται ότι θα «κερδίσει» το υπουργείο Παιδείας από την κατάργηση του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ) στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Την ίδια ώρα, πολλοί καθηγητές ειδικοτήτων θα βρεθούν χωρίς αντικείμενο και θα υποχρεωθούν να διδάξουν σε Γυμνάσια, ακόμη όμως και σε Δημοτικά σχολεία, λόγω της έμμεσης κατάργησης τμημάτων τομέων στα Επαγγελματικά Λύκεια. Δεν φτάνουν, όμως, αυτά μόνο για να καλυφθούν τα κενά στα σχολεία: η τρίτη ανάθεση επανέρχεται και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να διδάσκουν έως και τρία μαθήματα, όχι απαραίτητα παραπλήσια της ειδικότητάς τους.
Ν. Φίλης: Eχουμε «παρκαρισμένους» εκπαιδευτικούς
Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας ότι οι αλλαγές δεν έγιναν με παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά στη βάση μιας «λογιστικής» αντιμετώπισης του ζητήματος των κενών θέσεων στα σχολεία, με προφανή στόχο την περικοπή του αριθμού των προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Με «σκληρή γλώσσα» απάντησε χθες από τη Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, κάνοντας λόγο για «παρκαρισμένους» εκπαιδευτικούς που δεν κάνουν τη δουλειά τους. «Υπάρχει πλεόνασμα σε ορισμένες ειδικότητες, οι οποίες κρύβονται στον μηχανισμό των πελατειακών σχέσεων και προσλαμβάνουμε αναπληρωτές να κάνουν τη δουλειά που δεν κάνουν οι μόνιμοι. Είναι πολλοί; Και ένας να είναι -που δεν είναι ένας- έχει σημασία», είπε ο κ. Φίλης. Και πρόσθεσε: «Θα υπάρξουν δομές για την αξιοποίηση όλου του εκπαιδευτικού προσωπικού, για να πάψει να υπάρχει ένα πάρτι πελατειακών διευκολύνσεων που έχουμε παρκαρισμένους εκπαιδευτικούς με πολλά πλεονάσματα σε μια περιοχή και στη διπλανή σχολεία που δεν μπορούν να λειτουργήσουν από ελλείψεις». Κατέληξε δε, λέγοντας ότι με τις αλλαγές που προωθούνται «το δημόσιο σχολείο θα αναδειχθεί σε ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας και όχι σε ένα σχολείο με μαθητές πελάτες και με καθηγητές delivery». Ειδικότερα, οι βασικές αλλαγές για τους εκπαιδευτικούς είναι οι εξής:
Εξοικονομούνται 2.000 καθηγητές βασικών ειδικοτήτων:
Από τη νέα σχολική χρονιά, το ωρολόγιο πρόγραμμα στα Γυμνάσια μειώνεται κατά τρεις ώρες εβδομαδιαίως. Ενδεικτικά, κατά μία ώρα μειώνεται η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών σε όλες τις τάξεις, το project «κόβεται», ενώ μειώνεται κατά μία ώρα η διδασκαλία της Βιολογίας και της Γεωγραφίας στην Α΄ Γυμνασίου και της Οικιακής Οικονομίας στη Β΄ Γυμνασίου. Παράλληλα, παύει να ισχύει η μείωση ωραρίου στους καθηγητές Φυσικής και Πληροφορικής, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι εργαστηρίων και εργάζονταν τρεις ώρες λιγότερο εβδομαδιαίως. Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, από τις ρυθμίσεις αυτές θα εξοικονομηθούν περίπου 2.000 εκπαιδευτικοί βασικών ειδικοτήτων -Φιλόλογοι, Φυσικοί και Μαθηματικοί- που αποτελούν την πλειονότητα όσων αναπληρωτών προσλαμβάνονται κάθε χρόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι, από τους 1.500 αναπληρωτές που προσελήφθησαν στην ειδική αγωγή, περί τους 1.300 ήταν αυτών των ειδικοτήτων.
Διδάσκουν και ένα και δύο και... τρία μαθήματα:
Με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας, επανέρχεται η τρίτη ανάθεση για τους εκπαιδευτικούς. Σήμερα, είναι λίγα τα μαθήματα που διδάσκονται από μία ειδικότητα. Πρόκειται για τα Αρχαία, τη Νεοελληνική Γλώσσα, τη Λογοτεχνία, τα Θρησκευτικά και τις ξένες γλώσσες. Σε ό, τι αφορά τα Μαθηματικά, αυτά διδάσκονται από μαθηματικούς μόνο στο Λύκειο. Στο Γυμνάσιο, Μαθηματικά θα μπορούν πλέον να διδάσκουν με ανάθεση οι Φυσικοί, αλλά και οι πτυχιούχοι Πληροφορικής. Επίσης, οι Χημικοί θα μπορούν να διδάξουν Φυσική, οι Φυσικοί Βιολογία, οι Κοινωνιολόγοι και οι Πολιτικοί Επιστήμονες Ιστορία. Επίσης, η Οικιακή Οικονομία θα μπορεί να διδαχθεί και από οικονομολόγους, κοινωνιολόγους, νομικούς-πολιτικούς επιστήμονες και καθηγητές με ειδικότητα τη Γεωπονία.
Οδηγούνται από τα Επαγγελματικά Λύκεια στα... δημοτικά
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει εμμέσως στην κατάργηση τμημάτων τομέων στα ΕΠΑΛ, θέτοντας αυστηρές προϋποθέσεις για τη δημιουργία τους, θα έχει ως αποτέλεσμα να κλείσουν πολλά τμήματα και εκπαιδευτικοί να βρεθούν χωρίς αντικείμενο. Η εικόνα από τις προεγγραφές που πραγματοποιούνται αυτό το διάστημα δείχνει ότι σε περιοχές, όπως στον Πειραιά και τη Β΄ Αθήνας (Φιλοθέη, η Κηφισιά, η Πεύκη κ.ά.) θα κλείσουν περίπου τα μισά τμήματα τομέων. Πώς θα συμπληρώσουν οι εκπαιδευτικοί το ωράριό τους; Μέχρι σήμερα οδηγούνταν στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αλλά πλέον θα μπορούν να εργάζονται σε Δημοτικά, Γυμνάσια ή Γενικά Λύκεια.
Όπως ορίζει ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας, «εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό διδακτικό τους ωράριο, για τη συμπλήρωσή του μπορούν να διατίθενται και σε άλλες μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». Ωστόσο, πολλοί αναρωτιούνται ποιο μάθημα θα μπορούσε να διδάξει στα Δημοτικά ένας, π.χ., καθηγητής με ειδικότητα Τεχνολόγου Μηχανολόγου. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εκδώσει σχετική γνωμοδότηση, αλλά πρόθεση είναι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ να καλύψουν αντικείμενα καλλιτεχνικών εφαρμογών ή ειδικοτήτων στα Δημοτικά και μαθήματα σχετικά με την ειδικότητά τους (π.χ. Βιολογία από καθηγητές ειδικότητας Υγείας) σε Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια.
Ανατροπές για νηπιαγωγούς και δασκάλους
Νέα δεδομένα δημιουργούνται, επίσης, για νηπιαγωγούς και δασκάλους. Σύμφωνα με την Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος, περίπου 3.000 θέσεις εκπαιδευτικών θα εξοικονομηθούν από την κατάργηση του ΕΑΕΠ. Και αυτό διότι το πρόγραμμα κάθε τάξης μειώνεται 5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα αφού θα ολοκληρώνεται στη 1.15 μ.μ. και όχι στις 2 μ.μ.. Παράλληλα, θα αυξηθεί εμμέσως το ωράριο των εκπαιδευτικών αφού στο νέο ολοήμερο πρόγραμμα το σχολείο θα ανοίγει στις 8.15 ή από τις 7.45 εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία πρωινής ζώνης, ενώ για να υπάρχει η δυνατότητα το διδακτικό ωράριο να είναι ως τις 13.00 θα προστεθεί διάλειμμα 20 λεπτών. Κι αυτό, διότι και στις δύο περιπτώσεις, ο χρόνος αυτός δεν υπολογίζεται ως διδακτικός χρόνος.
Μείωση τέλος
Παύει να ισχύει η μείωση ωραρίου στους καθηγητές Φυσικής και Πληροφορικής
Εξοικονόμηση
Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, από τις ρυθμίσεις αυτές θα εξοικονομηθούν περίπου 2.000 εκπαιδευτικοί βασικών ειδικοτήτων -Φιλόλογοι, Φυσικοί και Μαθηματικοί- που αποτελούν την πλειονότητα όσων αναπληρωτών προσλαμβάνονται κάθε χρόνο.