Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές για το πρωτογενές πλεόνασμα που θα πρέπει να πετύχει η Ελλάδα μετά το 2018 που λήγει το πρόγραμμα, με την Αθήνα να επιδιώκει χαμηλότερους στόχους από το 3,5% του ΑΕΠ, θέμα το οποίο αναμένεται να θίξει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στη συνάντηση που θα έχει τη Δευτέρα με τον Γάλλο επίτροπο Πιέρ Μοσκοβισί.
Η συζήτηση για την πορεία του πλεονάσματος είναι ανοικτή και η προσέγγιση του οικονομικού επιτελείου είναι διαφορετική από εκείνη της τρόικας και ιδίως του ευρωπαϊκού της σκέλους.
Ειδικότερα η Αθήνα θέλει τη σταδιακή μείωση του στόχου στα επίπεδα του 2,5% του ΑΕΠ για το 2019 και του 2% του ΑΕΠ για το 2020. Το ευρωπαϊκό σκέλος των δανειστών επιμένει ότι θα πρέπει ο στόχος να παραμείνει για κάποια χρόνια ακόμα στο ύψος του 3,5% του ΑΕΠ.
Σκληρό μπρα ντε φερ για πλεόνασμα 2%
Χθες πάντως, ο αρμόδιος επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί σε συνέντευξη στο ειδησεογραφικό πρακτορείο ΜΝΙ, απέφυγε να απαντήσει εάν είναι υπέρ της μείωσης του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά το 2018, κάτι για το οποίο πιέζει όχι μόνο το ΔΝΤ αλλά και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το οικονομικό επιτελείο έχει προχωρήσει με το νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα στο «κούρεμα» των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος και αναμένει το «πράσινο φως» από τους θεσμούς γι’ αυτή την ενέργεια.
Η κίνηση της Αθήνας, που για τους δανειστές αποτελεί «μονομερή ενέργεια» συζητήθηκε σε τηλεδιάσκεψη που είχε ο Γιώργος Χουλαριάκης με τους εκπροσώπους των δανειστών. Το γεγονός αυτό διέψευδαν χθες κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, ωστόσο άλλες πηγές επιβεβαιώνουν τις τεχνικές επαφές θεσμών - κυβέρνησης που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στις συζητήσεις που γίνονται η κυβέρνηση ενημέρωσε τους πιστωτές της Κομισιόν για την πρόθεσή της ώστε ο στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2019 και του 2020 να διαμορφωθεί χαμηλότερα του 3,5% που συμφωνήθηκε στο Eurogroup της 25ης Μαΐου.
Σύμφωνα με την επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς, η διατήρηση ενός τόσο υψηλού στόχου για μεγάλη περίοδο λειτουργεί αντιαναπτυξιακά για την οικονομία και επιβαρύνει την οικονομική κατάσταση των Ελλήνων, οι οποίοι έχουν «γονατίσει» τα τελευταία επτά χρόνια από τα απανωτά φορολογικά χτυπήματα που έχουν δεχθεί, τις δραστικές περικοπές στις αποδοχές τους και την ανεργία.
Σε περίπτωση που αναθεωρηθούν προς τα κάτω οι στόχοι στα πλεονάσματα από το 3,5% το 2018 στο 2,5% το 2019 τα δημοσιονομικά μέτρα θα είναι λιγότερα κατά 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η περαιτέρω μείωσή του στο 2% μειώνει κατά 2,7 δισ. ευρώ το μέγεθος της προσαρμογής.
Ωστόσο, κοινοτικοί αξιωματούχοι, όπως ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλούμ, υποστηρίζει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να τηρήσει τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον για μία δεκαετία ως το 2028, όπως ορίζει το τεχνικό κείμενο της συμφωνίας που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους δανειστές. Επίσης, όπως ο ίδιος έχει αφήσει να εννοηθεί μέσα από τις δημόσιες τοποθετήσεις, αν υπάρχει μία περίπτωση στο να επανεξεταστεί ο στόχος του 3,5%, αυτό θα γίνει λίγο πριν από το 2018.
Η Αθήνα θα πρέπει φέτος να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ διαφορετικά θα ενεργοποιηθεί ο δημοσιονομικός «κόφτης» τον Μάιο του 2017 με νέο «ψαλίδι» στους μισθούς και συντάξεις προκειμένου η δημοσιονομική εικόνα του προϋπολογισμού να ευθυγραμμιστεί με το πρόγραμμα προσαρμογής.
Για το 2017 ο στόχος ανεβαίνει στο 1,75% του ΑΕΠ και αυξάνει στο 3,5% το 2018.
Στο Μεσοπρόθεσμο θα περιγράφονται αναλυτικά τα πρόσθετα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ τα επόμενα χρόνια για να μπορέσουν να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι.
Για το 2017 το μέγεθος της προσαρμογής μόνο από τις αλλαγές στους έμμεσους φόρους ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ ή στο 0,61% του ΑΕΠ, ενώ άλλα 405 εκατ. ευρώ θα έρθουν από το 2018.
Το μέγεθος της προσαρμογής για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις φθάνει για αυτήν την τριετία τα 9 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 5,4 δισ. ευρώ είναι μέτρα που αντιστοιχούν στο 3% του ΑΕΠ (ασφαλιστικό, εισόδημα, έμμεσοι φόροι) και 3,6 δισ. ευρώ ή 2% του ΑΕΠ είναι το μέγιστο ύψος των δαπανών που μπορούν να εξοικονομηθούν μέσω του «κόφτη».
Σε αυτό τον «λογαριασμό» δεν περιλαμβάνονται οι παρεμβάσεις για τα έτη 2019 και 2020 που θα προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα. Η σύνταξή του και η προώθησή του στη Βουλή είναι μια από τις εκκρεμότητες για τη δόση των 2,8 δισ. ευρώ του Σεπτεμβρίου και καταβάλλεται προσπάθεια προκειμένου να έχει ψηφιστεί το αργότερο μέχρι τις αρχές Αυγούστου.
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2017-2020 θα στηριχθεί σε φιλόδοξες προβλέψεις, όπως η αύξηση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) κατά 30 δισ. ευρώ έως το 2020. Το νέο Μεσοπρόθεσμο το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ θα έπρεπε να είχε κατατεθεί στη Βουλή ως το τέλος Ιουνίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο ΜΠΔΣ θα προβλέπει ανάπτυξη 2,7% το 2017, 3,1% το 2018, 2,8% το 2019 και 2,5% το 2020. Για να επαληθευτούν αυτοί οι αριθμοί, θα πρέπει να εκτοξευθεί το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές από τα 175 δισ. ευρώ φέτος στα 205,3 δισ. ευρώ το 2020.
Για την ανεργία θα προβλέπει υποχώρηση από το 24,7% φέτος στο 23,6% το 2017, στο 22,1% το 2018, στο 20,7% το 2019 και στο 19,4% το 2020.
Πιερ Μοσκοβισί
Λίγο πριν από την επίσκεψή του στην Αθήνα ο αρμόδιος επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί σε συνέντευξη στο ειδησεογραφικό πρακτορείο ΜΝΙ, ερωτηθείς για την αναθεωρημένη έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους που συνέταξε το Ταμείο και για το εάν θα παραμείνει στην Ελλάδα με τρίτο πρόγραμμα, ο Γάλλος επίτροπος αρκέστηκε να πει ότι έρχονται δύσκολες διαπραγματεύσεις το φθινόπωρο για το χρέος.
«Είμαι αισιόδοξος ότι το ΔΝΤ θα σεβαστεί την απόφαση του Eurogroup στις 25 Μαΐου. Βεβαίως θα υπάρξουν προκλήσεις ως προς τις συνομιλίες για τα μέτρα του χρέους το φθινόπωρο. Ελπίζω ότι όλα τα μέρη θα έρθουν στις διαπραγματεύσεις με ανοικτό μυαλό και επιθυμία για συμβιβασμό. Ελπίζω ότι θα φθάσουμε σε ένα έξυπνο και αμοιβαία επωφελή συμπέρασμα για αυτό το θέμα».
Από την άλλη, προέτρεψε την κυβέρνηση να κλείσει γρήγορα τη δεύτερη αξιολόγηση για το «καλό όλων και ειδικά της Ελλάδας».«Είναι στο συμφέρον όλων, αλλά πρώτα από όλα της Ελλάδας, να υπάρξει επιτυχής ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης όσο πιο γρήγορα γίνεται», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ως προς το αίτημα της ελληνικής πλευράς να χαλαρώσουν τα κριτήρια για τον διορισμό μελών των Δ.Σ. των τραπεζών, ο κ. Μοσκοβισί ήταν κάθετος.
«Η Επιτροπή μεταβίβασε τη θέση της στην ελληνική πλευρά γι’ αυτό το θέμα. Θα αναφέρω ότι οι προσθήκες στον νόμο του HFSH υιοθετήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο ως μέρος των σημαντικών milestones. Αποφασίστηκαν βάσει μιας σκληρής αξιολόγησης και μετά από εκτενείς συνομιλίες στις οποίες λάβαμε υπόψη τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού τραπεζικού τομέα. Τα στοιχεία μέχρι τώρα δεν δείχνουν ότι τα κριτήρια υποψηφιότητας θα περιορίσουν τη δεξαμενή ταλέντων για τα Δ.Σ. των τραπεζών».
Ευκλ. Τσακαλώτος
Η Ελλάδα γυρίζει σελίδα
Η Ελλάδα γυρίζει σελίδα, δήλωσε χθες ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, υπογραμμίζοντας ότι πλέον, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε ο φαύλος κύκλος της ύφεσης να μετατραπεί σε έναν ενάρετο κύκλο δίκαιης ανάπτυξης.
Κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για τη συμφωνία χρηματοδότησης μεταξύ δημοσίου και ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ο κ. Τσακαλώτος χαρακτήρισε την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την επαναφορά του waiver ως «βασικούς πυλώνες» του οδικού χάρτη για την επιστροφή του κλίματος εμπιστοσύνης και τη δημιουργία ενός διαδρόμου για την προσέλκυση μακροπρόθεσμων επενδύσεων.