Σήμα για «ελεγχόμενες» (αντί της πλήρους απελευθέρωσης) αλλαγές στο καθεστώς των ομαδικών απολύσεων που θα προστατεύουν τους εργαζόμενους χωρίς, όμως, να περιορίζουν τις επιχειρηματικές αποφάσεις, δίνει στην κυβέρνηση και στους Θεσμούς η απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για την ΑΓΕΤ Ηρακλής.
Μολονότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αναπέμπει την υπόθεση της ΑΓΕΤ Ηρακλής στην ελληνική δικαιοσύνη, όπως εξηγεί ο εργατολόγος Γιάννης Καρούζος, δέχεται ότι το ελληνικό κράτος μπορεί να ελέγχει προληπτικά (ex ante) τα αιτήματα των επιχειρήσεων για ομαδικές απολύσεις, με συγκεκριμένα όμως κριτήρια που θα πρέπει να τεθούν. Δεδομένου, όμως, ότι η απόφαση προτάσσει την ελευθερία «εγκατάστασης» των επιχειρήσεων και δεν «καλύπτει» ολόκληρο το φάσμα των αλλαγών που ήταν και παραμένουν στο τραπέζι με τους Θεσμούς, η ΓΣΕΕ εκτιμά ότι οι απαιτήσεις των δανειστών παραμένουν αμείωτες...
«Η Ελλάδα μπορεί να συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου με τροποποιήσεις των ισχυουσών διατάξεων διατηρώντας ένα σύστημα ουσιαστικής διοικητικής προέγκρισης των ομαδικών απολύσεων και όχι καταργώντας το, όπως αρκετοί θα ήλπιζαν ή είχαν προεξοφλήσει ότι θα συμβεί», ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εκτιμώντας ότι η απόφαση ενισχύει τη θέση της στις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, κάτι που μένει να διαπιστωθεί. «Η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί της προσφυγής της ΑΓΕΤ Ηρακλής δεν επιβεβαιώνει τις μέχρι σήμερα αρνητικές εκτιμήσεις για απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και δεν αφορά στα ισχύοντα όρια των ομαδικών απολύσεων, τα οποία είναι απολύτως συμβατά με το ενωσιακό δίκαιο», σχολίασε το υπουργείο Εργασίας καθιστώντας σαφές ότι δεν πρόκειται να δεχθεί την αύξηση του ορίου από 5% στο 10% (σύμφωνα με νομικούς κύκλους θα ζητήσει να εφαρμοστεί η αρχή της επικουρικότητας).
Τι κρύβει η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου για τις ομαδικές απολύσεις
«Τροποποιήσεις»
Στις «τροποποιήσεις» που θα συζητηθούν, πλέον, με τους Θεσμούς, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, τουλάχιστον από πλευράς υπουργείου θα είναι η δια νόμου κατάργηση του υπουργικού «βέτο» (διατηρείται στα χαρτιά) και η αντικατάστασή του από ένα πιο ανεξάρτητο όργανο τριμερούς εκπροσώπησης (όπως το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας) καθώς και η θέσπιση συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων με βάση τα οποία θα αξιολογούνται και θα ελέγχονται τα αιτήματα των επιχειρήσεων. «Αναντίστοιχη των προσδοκιών των εργαζομένων σε όλη την Ευρώπη για θωράκιση του ευρωπαϊκού κοινωνικού κεκτημένου απέναντι στη μονοσήμαντη επιβολή των οικονομικών ελευθεριών», χαρακτήρισε η ΓΣΕΕ την απόφαση καλώντας την κυβέρνηση, λόγω της υποχρέωσης συμμόρφωσης στην απόφαση του ΔΕΕ (και όχι στους δανειστές) να λάβει υπόψη της την επίσημη και γραπτή συμφωνία της Συνομοσπονδίας και των εργοδοτικών οργανώσεων ότι δεν επιθυμούν κάποια αλλαγή στο εθνικό πλαίσιο των ομαδικών απολύσεων, που αρχικά έγινε «υπό το ILO» το 2014 και επαναβεβαιώθηκε το 2016.
Τι κρύβει η απόφαση του Ευρωδικαστηρίου για τις ομαδικές απολύσεις
• Με απόφαση της υπουργού Ε. Αχτσιόγλου καθορίστηκαν οι 30 ώρες ως ανώτατο όριο υπερωριακής απασχόλησης των εργαζομένων στις βιομηχανικές, βιοτεχνικές επιχειρήσεις, για το πρώτο ημερολογιακό εξάμηνο 2017. Για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν όλο το 24ωρο με εναλλασσόμενες ομάδες, σε περιπτώσεις έκτακτης ασθένειας ή αυθαίρετης απουσίας εργαζομένου κάποιας ομάδας, μπορεί, για την κάλυψη της θέσης του εργαζομένου που απουσιάζει και για χρονικό διάστημα μέχρι πέντε ημέρες στον ίδιο μήνα, να απασχοληθούν υπερωριακά μέχρι τέσσερις ώρες την ημέρα και εντός του ορίου εργαζόμενοι της ίδιας ειδικότητας των άλλων ομάδων εργασίας με καταχώριση της υπερωριακής εργασίας, πριν από την έναρξη πραγματοποίησής της, στο «Ειδικό Βιβλίο Υπερωριών».
Το σκεπτικό
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δέχεται ότι το ελληνικό κράτος μπορεί να ελέγχει προληπτικά (ex ante) τα αιτήματα των επιχειρήσεων για ομαδικές απολύσεις, με συγκεκριμένα όμως κριτήρια που θα πρέπει να τεθούν.
Η ΓΣΕΕ
Δεδομένου ότι η απόφαση προτάσσει την ελευθερία «εγκατάστασης» των επιχειρήσεων και δεν «καλύπτει» ολόκληρο το φάσμα των αλλαγών που ήταν και παραμένουν στο τραπέζι με τους Θεσμούς, η ΓΣΕΕ εκτιμά ότι οι απαιτήσεις των δανειστών παραμένουν αμείωτες...
Μισό το νέο ΕΚΑΣ για τους 250.000 χαμηλοσυνταξιούχους
Από 28,75 ευρώ έως 115 ευρώ - μειωμένα κατά 50%- θα είναι τα ποσά του ΕΚΑΣ από την 1/1/2017 για τους 250.000 δικαιούχους χαμηλοσυνταξιούχους. Η κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας διατηρεί ως έχουν τις προϋποθέσεις, αλλά, μειώνει στο... μισό τα σχετικά ποσά ανάλογα με το εισόδημα. Ετσι, το ΕΚΑΣ θα καταβάλλεται σε ήδη συνταξιούχους, καθώς και σε δικαιούχους σύνταξης γήρατος, αναπηρίας και θανάτου των εντασσόμενων στον ΕΦΚΑ Ταμείων ( εκτός των συνταξιούχων του ΟΓΑ και της Τράπεζας της Ελλάδος) των οποίων η συνταξιοδότηση αρχίζει πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου ως εξής: Για συνολικά ποσά εισοδήματος από συντάξεις (κύριες και επικουρικές) μισθούς, ημερομίσθια και λοιπά επιδόματα ή βοηθήματα και μέχρι 7.216 ευρώ 115 ευρώ μηνιαίως. Για συνολικά ποσά εισοδήματος από 7.216.01 ευρώ έως 7.518 θα καταβάλλεται ποσό 86,25 ευρώ, από 7.518,01 ευρώ έως 7.720 ευρώ, ποσό 57,50 ευρώ, από 7.720,01 ευρώ και μέχρι 7.972 ευρώ, ποσό 28,75 ευρώ.