Αλλεπάλληλα σοκ στις δαπάνες για τα κοινωνικά επιδόματα ζητά το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο από το Υπ. Εργασίας.
Με αφετηρία τις δεσμεύσεις τις οποίες έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση στο νέο Μνημόνιο για
θέσπιση μεταρρυθμίσεων σε πέντε επιδόματα έως τον ερχόμενο Νοέμβριο, το
ΔΝΤ πιέζει την ελληνική πλευρά για μειώσεις των σχετικών δαπανών.
Πιο συγκεκριμένα, το ΔΝΤ ζητά:
* άμεσα περικοπές στα φοιτητικά επιδόματα
* να κοπούν το Ιανουάριο τα επιδόματα για οικογένειες με 3 -4 παιδιά
* τον Ιούλιο του 2018 τα αναπηρικά επιδόματα
* Εντός του ίδιου έτους να περιοριστούν τα μεταφορικά επιδόματα σε ΑμεΑ, πολύτεκνους κλπ..
* την άμεση θέσπιση μεταρρύθμισης στα στεγαστικά επιδόματα, παρότι θα ισχύσει από το 2019 στα πλαίσια των "θετικών" αντι-μέτρων.
Εν αναμονή της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας
Προς το παρόν το Υπ. Εργασίας "οχυρώνεται" -μεταξύ άλλων - πίσω από την αναμονή της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας για την αναμόρφωση του χάρτη των κοινωνικών επιδομάτων.
* να κοπούν το Ιανουάριο τα επιδόματα για οικογένειες με 3 -4 παιδιά
* τον Ιούλιο του 2018 τα αναπηρικά επιδόματα
* Εντός του ίδιου έτους να περιοριστούν τα μεταφορικά επιδόματα σε ΑμεΑ, πολύτεκνους κλπ..
* την άμεση θέσπιση μεταρρύθμισης στα στεγαστικά επιδόματα, παρότι θα ισχύσει από το 2019 στα πλαίσια των "θετικών" αντι-μέτρων.
Εν αναμονή της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας
Προς το παρόν το Υπ. Εργασίας "οχυρώνεται" -μεταξύ άλλων - πίσω από την αναμονή της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας για την αναμόρφωση του χάρτη των κοινωνικών επιδομάτων.
Το Μνημόνιο προβλέπει πως με βάση αυτή την έκθεση θα γίνουν οι παρεμβάσεις στα επιδόματα.
Ωστόσο, η τελική εκδοχή της δεν έχει φτάσει ακόμα στα χέρια των θεσμών και της κυβέρνησης.
Τι λέει το Μνημόνιο, τι ζητά το ΔΝΤ, τι λέει η ελληνική πλευρά
Πιο συγκεκριμένα, η μέχρι τώρα πορεία διαπραγμάτευσης κυβέρνησης –θεσμών στο μέτωπο των κοινωνικών επιδομάτων βρίσκεται στο ακόλουθο σημείο:
Τι λέει το Μνημόνιο, τι ζητά το ΔΝΤ, τι λέει η ελληνική πλευρά
Πιο συγκεκριμένα, η μέχρι τώρα πορεία διαπραγμάτευσης κυβέρνησης –θεσμών στο μέτωπο των κοινωνικών επιδομάτων βρίσκεται στο ακόλουθο σημείο:
1) Η πρώτη, χρονολογικά, περικοπή που φέρεται να ζητά το ΔΝΤ αφορά το επίδομα 1000 ευρώ ανά έτος που απολαμβάνουν οι φοιτητές οικογενειών με ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ.
Το ΔΝΤ ζητά να πέσει αυτό το ανώτατο όριο κάτω από τα 30.000 ευρώ.
Το Μνημόνιο προβλέπει "την ολοκλήρωση
μίας μελέτης για τον εξορθολογισμό των εκπαιδευτικών επιδομάτων (στο
πλαίσιο της επισκόπησης Δαπανών από το ΥΠΟΙΚ), μέχρι τον Ιούνιο του 2017
προκειμένου να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις έως τον Οκτώβριο του
2017".
Η μεταρρύθμιση αυτή όχι μόνο δεν έχει εφαρμοστεί, αλλά δεν έχει καν σχεδιασθεί συγκεκριμένα από την ελληνική πλευρά.
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν πως το Υπ.Παιδείας ετοιμάζει τη δική του πρόταση επ’αυτού, η
οποία θα συνεκτιμηθεί από το Υπ.Εργασίας στην επικείμενη διαπραγμάτευση
με τα ανώτατα κλιμάκια των θεσμών.
2) Η μνημονιακή συμφωνία του περασμένου Μαΐου προβλέπει τη θέσπιση μεταρρύθμισης στα οικογενειακά επιδόματα μέχρι το Νοέμβριο, η οποία θα πρέπει να ισχύσει από τον Ιανουάριο –κιόλας – του 2018.
2) Η μνημονιακή συμφωνία του περασμένου Μαΐου προβλέπει τη θέσπιση μεταρρύθμισης στα οικογενειακά επιδόματα μέχρι το Νοέμβριο, η οποία θα πρέπει να ισχύσει από τον Ιανουάριο –κιόλας – του 2018.
Μια τέτοια μεταρρύθμιση, εφόσον
ψηφιζόταν και εφαρμοζόταν σύμφωνα με το μνημονιακό χρονοδιάγραμμα, αλλά
και τις απόψεις του ΔΝΤ θα έφερνε περικοπές στα επιδόματα των
οικογενειών με 3 ή 4 τέκνα και μία αύξηση στα επιδόματα των οικογενειών
με 1 ή 2 τέκνα σε τρεισήμισι μήνες από σήμερα, σύμφωνα με ασφαλείς
πληροφορίες.
Με άλλα λόγια, το ΔΝΤ φέρεται να ζητά
μία αναδιανομή (όχι περικοπή) των συγκεκριμένων κονδυλίων με κερδισμένες
τις οικογένειες με 1 ή 2 τέκνα και χαμένες τις οικογένειες με 3 ή 4
τέκνα.
Αυτή είναι η δεύτερη, χρονολογικά, περικοπή που φέρεται να ζητά το ΔΝΤ (σ.σ. Ιανουάριος 2018).
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η ελληνική
πλευρά επιδιώκει να μην υπάρξει καμία απολύτως ανατροπή στα οικογενειακά
επιδόματα το 2018. Δηλαδή να συνεχίσουν τα οικογενειακά επιδόματα να
δίδονται το 2018 με τα ίδια ακριβώς κριτήρια που ισχύουν και φέτος.
Αντίθετα, υποστηρίζει πως, δεδομένου ότι
το Μνημόνιο προβλέπει την αύξηση της δαπάνης για τα οικογενειακά
επιδόματα το 2019 κατά 260 εκατ. ευρώ (στα πλαίσια των θετικών
αντι-μέτρων που θα "αντισταθμίσουν" κοινωνικά τις άγριες περικοπές στις
συντάξεις), θα πρέπει την χρονιά αυτή (δηλαδή το 2019) απλά να αυξηθούν
τα επιδόματα για τις οικογένειες με 1 ή 2 τέκνα, χωρίς να μειωθούν τα
επιδόματα για τις οικογένειες με 3ή 4 τέκνα.
3) Η τρίτη μεταρρύθμιση αφορά τα αναπηρικά επιδόματα.
Το Μνημόνιο προβλέπει "τη νομοθέτηση και
την εφαρμογή μίας μεταρρύθμισης στο χώρο των επιδομάτων αναπηρίας μέχρι
το Νοέμβριο 2017".
Συγκεκριμένα πρέπει να υιοθετηθεί "νέα
νομοθεσία" για "ένα πιλοτικό πρόγραμμα μετάβασης από τη σημερινή
διαδικασία αξιολόγησης των επιδομάτων σε μια λειτουργική αξιολόγηση για
τον προσδιορισμό της ικανότητας του ατόμου να ασκεί δραστηριότητες
καθημερινής ζωής".
Το πιλοτικό πρόγραμμα του συστήματος
αξιολόγησης της λειτουργικής αναπηρίας "θα εφαρμοστεί από τον Ιανουάριο
του 2018". Ο σχετικός νόμος θα περάσει τον Μάιο του 2018 και "θα
εναρμονίσει όλους τους κανόνες εισφορών αναπηρίας και της κοινωνικής
πρόνοιας, συμπεριλαμβανομένου του νόμου 4387/2016".
Η εφαρμογή του νόμου "σε πανεθνική
κλίμακα θα ξεκινήσει μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2018 (δηλαδή από την 1η
Ιουλίου 2018, τα επιδόματα αναπηρίας, για όλους τους δικαιούχους σε
εθνικό επίπεδο, θα καθοριστούν σταδιακά και θα χορηγηθούν με βάση τη νέα
λειτουργική εκτίμηση)".
Με άλλα,λόγια η κρίσιμη ώρα για
ενδεχόμενες περικοπές σε αναπηρικά επιδόματα –στις οποίες αντιτάσσεται η
ελληνική πλευρά- θα είναι τον Ιούλιο του 2018,οπότε θα εφαρμοσθεί σε
πανεθνική κλίμακα το νέο μοντέλου παροχής επιδομάτων στους ΑμεΑ.
4) Η τέταρτη μεταρρύθμιση που εκκρεμεί αφορά τα επιδόματα μεταφοράς.
Το Μνημόνιο προβλέπει "τον σχεδιασμό
μίας μεταρρύθμισης των επιδομάτων (στο πλαίσιο της ανασκόπησης δαπανών
), για τις μεταφορές μέχρι τον Νοέμβριο του 2017" και την έναρξη ισχύος
αυτής της " το 2018 μετά την εφαρμογή της ηλεκτρονικής μεταρρύθμισης των
εισιτηρίων από τις εταιρείες μεταφορών".
Πληροφορίες αναφέρουν πως
το Υπ. Μεταφορών ετοιμάζει τη δική του πρόταση, η οποία θα συνεκτιμηθεί
από το Υπ. Εργασίας και θα διαμορφωθεί μία τελική ελληνική πρόταση προς
τους θεσμούς.
Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως για να διαμορφωθεί μία τελική εικόνα για το πραγματικό
κόστος των μεταφορικών επιδομάτων για ειδικές κοινωνικές κατηγορίες,
όπως τα ΑμεΑ, οι πολύτεκνοι κλπ. θα πρέπει να ισχύει για 12 μήνες το
ηλεκτρονικό εισητήριο σε όλο το φάσμα των συγκοινωνιών της χώρας (ΟΑΣΑ,
ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ κλπ.). Συνεπώς το προχώρημα της μεταρρύθμισης αυτής δεν θα
μπορούσε να φτάσει στο αποφασιστικό στάδιο της νωρίτερα από τις αρχές
του 2019.
5) Η Πέμπτη μεταρρύθμιση αφορά τα στεγαστικά επιδόματα. Το Μνημόνιο προβλέπει "Τη θέσπιση νέας νομοθεσίας για τον προσδιορισμό του σχεδιασμού των επιδομάτων στέγασης μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017" .
5) Η Πέμπτη μεταρρύθμιση αφορά τα στεγαστικά επιδόματα. Το Μνημόνιο προβλέπει "Τη θέσπιση νέας νομοθεσίας για τον προσδιορισμό του σχεδιασμού των επιδομάτων στέγασης μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2017" .
Σύμφωνα με πληροφορίες,
το ΔΝΤ φέρεται να επιμένει να νομοθετηθεί αυτή η μεταρρύθμιση το
Σεπτέμβριο, παρά το γεγονός ότι τα στεγαστικά επιδόματα συνολικού ύψους
600 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, προβλέπεται να ισχύσουν από την 1/1/2019,
στα πλαίσια της εφαρμογής των θετικών μέτρων (δηλ. των
"αντισταθμιστικών" μέτρων στις περικοπές των κύριων συντάξεων από
1/1/2019).