Ο διευθύνων σύμβουλος της Google, Σούνταρ Πιτσάι, είπε πως μια εφαρμογή αναζητήσεων με φίλτρα λογοκρισίας για την Κίνα θα μπορούσε να εξυπηρετεί πάνω από το 99% των αναζητήσεων, στο πλαίσιο σπάνιων σχολίων από την εταιρεία για το συγκεκριμένο θέμα, το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις εντός και εκτός του αμερικανικού κολοσσού των μηχανών αναζήτησης.
Σύμφωνα με το BBC, μιλώντας σε συνδιάσκεψη στο Σαν Φρανσίσκο, ο Πιτσάι είπε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο βρίσκεται σε «πολύ πρώιμο» στάδιο και ενδεχομένως να μην προχωρήσει καν.
Οι πρώτες πληροφορίες περί πιθανής επιστροφής της Google στην Κίνα, από την αγορά της οποίας είχε αποσυρθεί χρόνια πριν, λόγω αντίθεσής της στη λογοκρισία, είχαν κυκλοφορήσει τον Αύγουστο, προκαλώντας αντιδράσεις από εργαζομένους και υπερμάχους των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ο Πιτσάι ήταν προσεκτικός στις δηλώσεις του, καθώς απέφυγε να προβεί σε δεσμεύσεις περί λανσαρίσματος της εφαρμογής στην Κίνα, τονίζοντας ότι το εγχείρημα βρίσκεται σε διερευνητικό στάδιο. «Θέλαμε να μάθουμε πώς θα ήταν αν το Google ήταν στην Κίνα, οπότε φτιάξαμε εσωτερικά αυτό ακριβώς» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στη συνδιάσκεψη του Wired, στο Σαν Φρανσίσκο.
«Είναι ακόμα πολύ νωρίς, δεν ξέρουμε αν θα το κάνουμε ή αν θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό στην Κίνα, αλλά θεωρήσαμε πως ήταν σημαντικό για εμάς να το διερευνήσουμε. Νομίζω πως είναι σημαντικό για εμάς, δεδομένου του πόσο σημαντική είναι η αγορά και πόσους χρήστες έχει» τόνισε.
Όπως είπε, βάσει εσωτερικών δοκιμών, διαπιστώθηκε ότι η μηχανή αναζήτησης θα μπορούσε να εξυπηρετεί «πάνω από το 99% των αναζητήσεων».
Οι αναφορές τον Αύγουστο έκαναν λόγο για ένα μυστικό πρόγραμμα μηχανής αναζήτησης για την Κίνα, με κωδική ονομασία Dragonfly, που θα λάμβανε υπόψιν τα μέτρα λογοκρισίας που είναι σε ισχύ στην Κίνα. Υπενθυμίζεται πως η Google είχε μπει στην κινεζική αγορά το 2006, παρά τους προβληματισμούς για τη λογοκρισία, ωστόσο βγήκε το 2010, λόγω αντιπαράθεσης και διαφωνιών με τις αρχές για ζητήματα τέτοιας φύσης.
Μια τέτοια πλατφόρμα θα χρειαζόταν και πάλι την έγκριση των κινεζικών αρχών και θα μπλόκαρε συγκεκριμένες ιστοσελίδες και όρους αναζήτησης που έχουν να κάνουν με ανθρώπινα δικαιώματα, θρησκευτικά θέματα κ.ά. Αυτό προκάλεσε την οργή πολλών εργαζομένων της εταιρείας, που διαπίστωσαν πως εργάζονταν πάνω σε τεχνολογία που θα μπορούσε να βοηθήσει την κινεζική κυβέρνηση να καταστείλει την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης. Μεγάλος αριθμός εργαζομένων ζήτησαν από την εταιρεία να παρέχει μεγαλύτερη «διαφάνεια, επίβλεψη και ευθύνη» σε υπόμνημα/αίτηση που κυκλοφόρησε εντός της Google. Σε αυτό αναφέρεται πως οι εργαζόμενοι προβληματίζονταν για το πρόγραμμα, υπογραμμίζοντας πως «πρέπει να γνωρίζουν τι κατασκευάζουν».
Σύμφωνα με το BBC, μιλώντας σε συνδιάσκεψη στο Σαν Φρανσίσκο, ο Πιτσάι είπε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο βρίσκεται σε «πολύ πρώιμο» στάδιο και ενδεχομένως να μην προχωρήσει καν.
Οι πρώτες πληροφορίες περί πιθανής επιστροφής της Google στην Κίνα, από την αγορά της οποίας είχε αποσυρθεί χρόνια πριν, λόγω αντίθεσής της στη λογοκρισία, είχαν κυκλοφορήσει τον Αύγουστο, προκαλώντας αντιδράσεις από εργαζομένους και υπερμάχους των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ο Πιτσάι ήταν προσεκτικός στις δηλώσεις του, καθώς απέφυγε να προβεί σε δεσμεύσεις περί λανσαρίσματος της εφαρμογής στην Κίνα, τονίζοντας ότι το εγχείρημα βρίσκεται σε διερευνητικό στάδιο. «Θέλαμε να μάθουμε πώς θα ήταν αν το Google ήταν στην Κίνα, οπότε φτιάξαμε εσωτερικά αυτό ακριβώς» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στη συνδιάσκεψη του Wired, στο Σαν Φρανσίσκο.
«Είναι ακόμα πολύ νωρίς, δεν ξέρουμε αν θα το κάνουμε ή αν θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό στην Κίνα, αλλά θεωρήσαμε πως ήταν σημαντικό για εμάς να το διερευνήσουμε. Νομίζω πως είναι σημαντικό για εμάς, δεδομένου του πόσο σημαντική είναι η αγορά και πόσους χρήστες έχει» τόνισε.
Όπως είπε, βάσει εσωτερικών δοκιμών, διαπιστώθηκε ότι η μηχανή αναζήτησης θα μπορούσε να εξυπηρετεί «πάνω από το 99% των αναζητήσεων».
Οι αναφορές τον Αύγουστο έκαναν λόγο για ένα μυστικό πρόγραμμα μηχανής αναζήτησης για την Κίνα, με κωδική ονομασία Dragonfly, που θα λάμβανε υπόψιν τα μέτρα λογοκρισίας που είναι σε ισχύ στην Κίνα. Υπενθυμίζεται πως η Google είχε μπει στην κινεζική αγορά το 2006, παρά τους προβληματισμούς για τη λογοκρισία, ωστόσο βγήκε το 2010, λόγω αντιπαράθεσης και διαφωνιών με τις αρχές για ζητήματα τέτοιας φύσης.
Μια τέτοια πλατφόρμα θα χρειαζόταν και πάλι την έγκριση των κινεζικών αρχών και θα μπλόκαρε συγκεκριμένες ιστοσελίδες και όρους αναζήτησης που έχουν να κάνουν με ανθρώπινα δικαιώματα, θρησκευτικά θέματα κ.ά. Αυτό προκάλεσε την οργή πολλών εργαζομένων της εταιρείας, που διαπίστωσαν πως εργάζονταν πάνω σε τεχνολογία που θα μπορούσε να βοηθήσει την κινεζική κυβέρνηση να καταστείλει την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης. Μεγάλος αριθμός εργαζομένων ζήτησαν από την εταιρεία να παρέχει μεγαλύτερη «διαφάνεια, επίβλεψη και ευθύνη» σε υπόμνημα/αίτηση που κυκλοφόρησε εντός της Google. Σε αυτό αναφέρεται πως οι εργαζόμενοι προβληματίζονταν για το πρόγραμμα, υπογραμμίζοντας πως «πρέπει να γνωρίζουν τι κατασκευάζουν».