Συνεχίζεται η καλή εικόνα από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα βρίσκεται σταθερά στα επίπεδα των 2,5 δισ. ευρώ.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2014, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 2.287 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 2.657 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και επικαιροποιημένου στόχου για έλλειμμα 3.661 εκατ. ευρώ.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2.530 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 2.632 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2013 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.551 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 37.275 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 405 εκατ. ευρώ ή 1,1% έναντι του επικαιροποιημένου στόχου ΜΠΔΣ 2015-2018.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 33.869 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 327 εκατ. ευρώ ή 1,0% χαμηλότερα έναντι του επικαιροποιημένου στόχου.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2.600 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 304 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (2.296 εκατ. ευρώ).
Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 3.406 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 78 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 39.562 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1.779 εκατ. ευρώ έναντι του επικαιροποιημένου στόχου (41.341 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 35.914 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες έναντι του επικαιροποιημένου στόχου κατά 1.960 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1.242 εκατ. ευρώ έναντι του επικαιροποιημένου στόχου (31.648 εκατ. ευρώ), αλλά και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 247 εκατ. ευρώ και των δαπανών τόκων κατά 395 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 κατά 2.705 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 7,0%. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση του συνόλου των πρωτογενών δαπανών κατά 1.852 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 5,7% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, παρά το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν αυξημένες δαπάνες ύψους 483 εκατ. Ευρώ για τη διάθεση κοινωνικού μερίσματος, 37 εκατ. Ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης και 68 εκατ. Ευρώ για δαπάνες διενέργειας εκλογών.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 3.648 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 180 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (3.468 εκατ. ευρώ) και κατά 882 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Χρ. Σταϊκούρας
«Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για το εννεάμηνο του 2014:
1ον. Το πρωτογενές αποτέλεσμα είναι πλεονασματικό.
Το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 2,5 δισ. ευρώ ή στο 1,4% του ΑΕΠ, έναντι στόχου στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για 1,5 δισ. ευρώ ή 0,8% του ΑΕΠ.
Προκύπτει, συνεπώς, υπέρβαση, έναντι του στόχου, περίπου κατά 1 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τα στοιχεία για το οκτάμηνο του τρέχοντος έτους, που ανακοινώθηκαν στις αρχές του μήνα, διαμορφώθηκε στα 2,5 δισ. ευρώ ή στο 1,3% του ΑΕΠ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 1,2 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την εκτίμηση ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά στην επίτευξη και υπερκάλυψη του δημοσιονομικού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,5% του ΑΕΠ το 2014.
Αυτή η ικανοποιητική - μέχρι σήμερα - εκτέλεση του εφετινού Προϋπολογισμού έδωσε τη δυνατότητα στην Κυβέρνηση, για στοχευμένες, θετικές παρεμβάσεις.
Παρεμβάσεις που δεν είχαν ενσωματωθεί στον Προϋπολογισμό του 2014, όπως: μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, καταβολή «κοινωνικού μερίσματος», αύξηση των αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και των δικαστών.
Όσο μάλιστα επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι, τόσο διευρύνονται οι βαθμοί ελευθερίας για την περαιτέρω μείωση του φορολογικού βάρους νοικοκυριών και επιχειρήσεων και για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
Η εξάντληση των περιθωρίων για φορολογικές ελαφρύνσεις αποτελεί βασική επιδίωξή μας.
2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκε στα 2,3 δισ. ευρώ ή στο 1,3% του ΑΕΠ, έναντι στόχου στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για έλλειμμα 3,7 δισ. ευρώ ή 2,0% του ΑΕΠ.
Προκύπτει, συνεπώς, υπέρβαση έναντι του στόχου περίπου κατά 1,4 δισ. ευρώ.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Προϋπολογισμού διαμορφώνονται χαμηλότερα έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος λόγω, κυρίως, των υψηλότερων επιστροφών φόρων.
Ειδικότερα, κατά το εννεάμηνο του 2014, τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού διαμορφώθηκαν στα 33,9 δισ. ευρώ, χαμηλότερα κατά περίπου 330 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Και αυτό γιατί οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα και διαμορφώθηκαν στα 2,6 δισ. ευρώ, περίπου 300 εκατ. ευρώ υψηλότερα από το στόχο.
Εάν εξαιρέσουμε, συνεπώς, τις επιστροφές φόρων, τα έσοδα διαμορφώνονται στα 36,5 δισ. ευρώ, περίπου όσο και ο στόχος του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση το στόχο που είχε τεθεί, θα έπρεπε να έχουν ήδη εισπραχθεί 3 δόσεις του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, συνολικού εκτιμώμενου ύψους 1,3 δισ. ευρώ για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.
Και έχει εισπραχθεί μόνο μία δόση, αυτή του Σεπτεμβρίου.
Αφαιρώντας τα ποσά των προηγούμενων 2 μηνών από το στόχο, προκύπτει καλύτερη επίδοση στο σκέλος των εσόδων.
Αυτή η εκτίμηση επιβεβαιώνεται αν απομονώσουμε το μήνα Σεπτέμβριο: τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού είναι περίπου 500 εκατ. ευρώ υψηλότερα τον εφετινό μήνα έναντι του περυσινού.
Τα δε έσοδα προ επιστροφών φόρων είναι 620 εκατ. ευρώ υψηλότερα.
4ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες είναι σταθερά μειωμένες, τόσο έναντι του στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος όσο και έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.
Διαμορφώθηκαν στα 30,4 δισ. ευρώ, περίπου 1,9 δισ. ευρώ χαμηλότερα από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και 1,2 δισ. ευρώ καλύτερα από το στόχο του Μεσοπρόθεσμου.
Μάλιστα, τον εφετινό Σεπτέμβριο οι πρωτογενείς δαπάνες είναι 400 εκατ. ευρώ ή 11% χαμηλότερες έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι, κατά το εννεάμηνο του έτους, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, πραγματοποιήθηκαν αυξημένες δαπάνες, ύψους 460 εκατ. ευρώ, για κοινωνική προστασία, συμβάλλοντας στην ανακοπή της πτωτικής πορείας της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Επίσης, οι δαπάνες τόκων είναι σημαντικά μειωμένες έναντι τόσο της περυσινής περιόδου (περίπου 470 εκατ. ευρώ) όσο και του στόχου (395 εκατ. ευρώ).
5ον. Έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και αξιοποίηση του αποθεματικού του Τακτικού Προϋπολογισμού.
Συγκεκριμένα, χρονικά στα 3/4 του έτους 2014, έχουν διατεθεί 510 εκατ. ευρώ ή το 45% του αποθεματικού που προβλέπονταν στον Προϋπολογισμό (αρχική πίστωση 1,12 δισ. ευρώ, υπόλοιπο προς χρήση 610 εκατ. ευρώ).
6ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων αυξήθηκαν σημαντικά.
Διαμορφώθηκαν περίπου στα 3,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 32% έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, συμβάλλοντας στην αύξηση του ιδιωτικού και δημόσιου κεφαλαίου της οικονομίας.
Συνεπώς, όπως τα στοιχεία καταδεικνύουν, η χώρα, το 2014, θα επιτύχει, για 2η χρονιά, σημαντικό πρωτογενές πλεόνασμα, θα παρουσιάσει, μετά από 6 χρόνια βαθιάς ύφεσης, θετικό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, ενώ ήδη επέστρεψε, μετά από 4 χρόνια, στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου για μεσο-μακροπρόθεσμο δανεισμό.
Βήμα-βήμα, λοιπόν, η χώρα βγαίνει από την κρίση.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα συλλογικής, σκληρής δουλειάς.
Και κυρίως των πρωτόγνωρων θυσιών της Ελληνική κοινωνίας.
Η χώρα αντιμετώπισε τα υψηλά, διαχρονικά δίδυμα ελλείμματά της.
Δεν αρκεί όμως αυτό.
Άλλωστε, η διατηρήσιμη δημοσιονομική προσαρμογή και πειθαρχία, αν και αναγκαία, δεν αποτελεί από μόνη της ικανή συνθήκη για τη μεγέθυνση της οικονομίας και την κοινωνική ευημερία.
Είναι αλήθεια ότι απαιτείται, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, επανεκτίμηση πολιτικών και προτεραιοτήτων.
Ενώ και εμείς, ως χώρα, οφείλουμε με αισιοδοξία, αξιοπρέπεια και αυτοπεποίθηση πλέον, να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα της Ελληνικής οικονομίας και να μετατρέψουμε την παρούσα σταθεροποίηση σε δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική συνοχή.
Στην κατεύθυνση αυτή εργαζόμαστε υιοθετώντας και εφαρμόζοντας συγκεκριμένο σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης.
Σχέδιο που εδράζεται στη σταδιακή ελάφρυνση του φορολογικού βάρους των πολιτών, στη συνέχιση της υλοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, στην περαιτέρω προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου και στην επιτάχυνση των δομικών αλλαγών για τη βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος».