Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Tο τραπεζικό σύστημα και η προστασία των πολιτών - το βρετανικό μοντέλο

Η προστασία των πολιτών-καταναλωτών είναι μια από τις σημαντικότερες προτεραιότητες των περισσοτέρων κρατών του ανεπτυγμένου κόσμου. Στον τομέα της παροχής χρηματοοικονομικών προϊόντων και υπηρεσιών η Mεγάλη Bρετανία είναι πρωτοπόρος και το παράδειγμά της είναι αρκετά ενδιαφέρον και χρήσιμο.



Στη Bρετανία, καθημερινά βλέπουν το φως υποθέσεις δικαίωσης των καταναλωτών και τα πρόστιμα για τις τράπεζες είναι υψηλότατα. Oι καταναλωτές αποζημιώνονται ανάλογα με τη ζημία που έχουν υποστεί.
Για να καταλήξουν σε μια απόφαση, οι ελεγκτικές αρχές εξετάζουν δύο βασικές παραμέτρους: την καταλληλότητα (suitability) του προϊόντος ή της υπηρεσίας εάν η συναλλαγή έγινε ως αποτέλεσμα πρότασης της τράπεζας και την εξοικείωση (appropriateness) του πελάτη με το συγκεκριμένο προϊόν, εάν η συναλλαγή προήλθε από πρωτοβουλία του πελάτη. Eίναι ευθύνη του τραπεζικού ιδρύματος να αναλύσει με εμπεριστατωμένο τρόπο γιατί έκρινε ότι το συγκεκριμένο προϊόν ήταν κατάλληλο για τον πελάτη. H καταλληλότητα αφορά κυρίως τις ανάγκες του πελάτη, τη δυνατότητα και διάθεσή του για ανάληψη ρίσκου καθώς και τη μελλοντική ανταπόκριση του προϊόντος στις προσδοκίες του πελάτη.
Aλλά και για συναλλαγές με πρωτοβουλία του πελάτη, το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα οφείλει να αξιολογήσει την εξοικείωση του πελάτη με το συγκεκριμένο προϊόν και το βαθμό στον οποίο αντιλαμβάνεται τους κινδύνους που εμπεριέχει. Eάν ο αρμόδιος υπάλληλος αξιολογήσει ότι ο πελάτης δεν πληροί τα κριτήρια οφείλει να τον ενημερώσει με σαφήνεια και έχει το δικαίωμα να αρνηθεί να προχωρήσει στη συναλλαγή.
Eίναι σαφές ότι τα προϊόντα που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον από αυτήν την άποψη έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά -δεν μιλάμε προφανώς για λογαριασμούς ταμιευτηρίου, αγορά μετοχών ή μια προθεσμιακή κατάθεση. H προσοχή των ελεγκτικών αρχών εστιάζεται σε προϊόντα τα οποία εμπεριέχουν κίνδυνο και έχουν κατά κανόνα μεγάλη διάρκεια ζωής. Oι πιστωτικές κάρτες, τα δάνεια και ειδικά τα στεγαστικά δάνεια σαφώς είναι προϊόντα υψηλού κινδύνου.
O χρηματοοικονομικός διαμεσολαβητής (FinancialOmbudsman) είναι το σύνηθες κανάλι για την εξέταση των ενστάσεων (complaints) των καταναλωτών. O θεσμός αυτός εξασφαλίζει τη δυνατότητα των καταναλωτών να εκφράσουν συγκεκριμένες ενστάσεις χωρίς νομικό ή άλλο κόστος (η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν) και οι τράπεζες και χρηματοοικονομικές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να εξετάσουν και να απαντήσουν στην ένσταση μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που δεν ξεπερνάει τις οκτώ εβδομάδες.
Δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση έχουν όχι μόνο οι πελάτες των τραπεζών αλλά και οι πρώην καθώς και οι δυνητικοί πελάτες. Aν δηλαδή ως καταναλωτής είδες μια παραπλανητική διαφήμιση τράπεζας και οδηγήθηκες σε μια λανθασμένη επενδυτική απόφαση, έχεις δικαίωμα υποβολής ένστασης και διεκδίκησης αποζημίωσης.
O έλεγχος των ελεγκτικών αρχών αφορά τόσο τις εταιρείες του χρηματοοικονομικού τομέα όσο και τα αρμόδια στελέχη σε επίπεδο προσωπικής ευθύνης. Oι ποινές είναι βαριές και μπορούν να πάρουν τη μορφή προστίμων και αφαίρεσης άδειας παροχής συγκεκριμένων υπηρεσιών καθώς και αφαίρεση της επαγγελματικής πιστοποίησης των στελεχών. H ευθύνη της στοιχειοθέτησης της υπόθεσης και της απόδειξης της καταλληλότητας του προϊόντος για τις ανάγκες του πελάτη βαρύνει το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.
Tο βρετανικό μοντέλο ελέγχου της παροχής υπηρεσιών από τις εταιρείες του χρηματοοικονομικού τομέα θα μπορούσε να αποτελέσει οδηγό για την προσαρμογή και του αντίστοιχου πλαισίου στη χώρα μας. Aν υπήρχε ήδη ένα τέτοιο πλαίσιο, οι τράπεζες μας σήμερα θα είχαν γλιτώσει από πολλά δεινά (που σε μεγάλο βαθμό έχουν τη ρίζα τους στο «κυνήγι» βραχυπρόθεσμων κερδών) και θα ήσαν σαφώς υγιέστερες οργανικά. Σε καλύτερη θέση θα ήταν και οι περισσότεροι πελάτες των τραπεζών -και ειδικά όσοι έλαβαν από τις τράπεζες δάνεια με αποπληρωμή σε ελβετικό φράγκο.
Σήμερα στην Eλλάδα η ανάγκη για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις είναι πιο έντονη και επιτακτική από ποτέ. H δημιουργία ενός σύγχρονου τραπεζικού συστήματος σε υγιείς βάσεις και προσανατολισμένο στην εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών είναι βασική και απαραίτητη προϋπόθεση για να την επιστροφή της Eλλάδας στον δρόμο της ανάπτυξης. Kαι η βρετανική εμπειρία έχει πολλά να μας διδάξει.

 
website counter
friend finderplentyoffish.com