Την ανάπτυξη αναμένει η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Randstad «HR & Workplace Trends Survey» που παρουσιάστηκε , με δείγμα 228 υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων και στελέχη τμημάτων Ανθρώπινου Δυναμικού από εταιρείες διαφορετικών κλάδων από όλη την Ελλάδα (χρονική περίοδος έρευνας Δεκέμβριος του 2014 έως τον Φεβρουάριο του 2015).
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε η Λήδα Σγουράκη, διευθυντικό στέλεχος της Randstad στην Ελλάδα, για το 2015, τα αποτελέσματα της έρευνας αναφορικά με τις οικονομικές επιπτώσεις στις επιχειρήσεις, αλλά και τις προοπτικές τους, καταγράφουν ότι η πλειοψηφία τους (69%) αναμένει ανάπτυξη, ενώ το 19% αναμένει σταθερότητα. Παράλληλα, το σύνολο των ελληνικών εταιρειών, σε γενικές γραμμές δείχνει αισιόδοξο, αφού σχεδόν οι μισές από αυτές εκτιμούν αύξηση του όγκου των πωλήσεών τους έως και 6% για το προσεχές έτος.
Στο πεδίο των προσλήψεων, το 52% των ερωτηθέντων επιχειρήσεων σκοπεύει να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενώ το 26% προσωρινού. Πιο αναλυτικά, στις πρώτες θέσεις των προσλήψεων βρίσκεται ο τομέας των Πωλήσεων (40% σε μόνιμες θέσεις και 24% σε προσωρινές), ο τομέας της Παραγωγής (25% σε μόνιμες θέσεις και 30% σε προσωρινές) και ο τομέας του Engineering (30% σε μόνιμες θέσεις και 27% σε προσωρινές).
Όσον αφορά τους μισθούς, το 64% υποστηρίζει ότι οι μισθοί διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά. Σχετικά με την ανταγωνιστικότητα των μισθών σε εταιρείες του ίδιου κλάδου, το 59% των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι οι μισθοί στην εταιρεία τους βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με τον ανταγωνισμό, το 25% εκτιμά ότι οι μισθοί τους είναι υψηλότεροι, ενώ μόνο ένα 10% πρεσβεύει ότι οι μισθοί τους είναι χαμηλότεροι.
Για τη στελέχωση προσωπικού οι εταιρείες χρησιμοποιούν ως πιο κοινή μέθοδο τις συστάσεις εργαζομένων (78%), τις εταιρείες στελέχωσης (55%) και τις ιστοσελίδες αγγελιών εργασίας (43%). Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούνται σπάνια για την ανεύρεση ταλέντων, με μόνη εξαίρεση το LinkedIn (38%).
Σχετικά με τις προκλήσεις που επιφυλάσσει το 2015, ως συχνά αναφερόμενες, χωρίς όμως να τοποθετούνται υψηλά στην ιεραρχία, σημειώνονται η αποφυγή διαρροής ταλαντούχων στελεχών σε ανταγωνιστές, η διαχείριση εσωτερικών αλλαγών και εσωτερική/εξωτερική κινητικότητα. Ως τρεις κύριες, αναφέρονται η αύξηση της απόδοσης και της παραγωγικότητας των εργαζομένων, η διατήρηση των κορυφαίων ταλέντων και η δημιουργία ενός καλού περιβάλλοντος εργασίας. Ωστόσο την κορυφαία πρόκληση για το 2015 θα αποτελέσει, σύμφωνα με το 69% των ερωτηθέντων, η διαχείριση έλλειψης δεξιοτήτων, η οποία αναμένεται να αντιμετωπιστεί μέσω προσφοράς εκπαιδευτικών προγραμμάτων (69%), βελτίωσης μισθού & παροχών για τη διατήρηση/προσέλκυση ταλέντων (33%), ενώ σε ένα μικρότερο ποσοστό, μέσω της πρόσληψης προσωρινών υπαλλήλων (19%).
Σημαντική όμως πρόκληση για τα τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού των επιχειρήσεων αποτελεί και η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, που συμπεριλαμβάνει τρεις διαφορετικές γενιές στο ίδιο εργασιακό περιβάλλον. Ωστόσο, μόλις το 30% των συμμετεχόντων δηλώνει έτοιμο να το διαχειριστεί. Όπως φανερώνουν τα πορίσματα της έρευνας για κάθε γενιά, σχεδιάζεται μια διαφορετική στρατηγική παρακίνησης.
.Τέλος, όπως επιβεβαιώνεται από τα ευρήματα της έρευνας, το πολιτικοοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα, επηρεάζει άμεσα τις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα. Κατά προσέγγιση περίπου το ήμισυ (46%) των εταιρειών, δηλώνει ότι η επιχειρηματική τους δραστηριότητα έχει βελτιωθεί. Το ένα τρίτο περίπου των επιχειρήσεων, δηλώνει ότι η παρούσα οικονομία τους επηρέασε ελάχιστα ή καθόλου, ενώ το 22% ισχυρίζεται ότι η επιχείρησή τους επηρεάστηκε αρνητικά. Ωστόσο, συγκριτικά με τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους, φαίνεται πως οι επιχειρήσεις στην πλειοψηφία τους σημείωσαν αύξηση των μεγεθών των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.
Η Λη Οστεργκαρντ, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Randstad Hellas, επισήμανε ότι η αγορά εργασίας όπως είναι φυσικό αλλάζει συνεχώς, αφού συνδέεται τόσο με την τρέχουσα μεταβολή του οικονομικού περιβάλλοντος, όσο και με τις δημογραφικές αλλαγές. Τη στιγμή που οι εταιρείες επικεντρώνονται στο να δώσουν έμφαση στον πυρήνα της επιχειρηματικότητάς τους, θα πρέπει παράλληλα να προγραμματίζουν την ενίσχυση της ανταγωνιστικής τους θέσης για το μέλλον. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν να διατηρήσουν και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες για ανάπτυξη, εάν και όταν αυτές προκύψουν, πρόσθεσε.