• Οι φορολογούμενοι, μέτοχοι της Δημόσιας περιουσίας
• Τα μερίσματα στα Ασφαλιστικά Ταμεία και στο Ταμείο Αλληλεγγύης Γενεών
• Απομείωση του χρέους μόνο με τμήμα των υπεραξιών
• Το Αναπτυξιακό Ταμείο επενδύει στις Τράπεζες
Η εναλλακτική πρόταση που διαμορφώνουμε, σε αντίθεση με την σύσταση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, που προβλέπει το Μνημόνιο ΙΙΙ, θα μπορούσε να αποτελέσει συστατικό μιας συνολικής αναπτυξιακής λύσης. Μέσω των τριών Αξόνων που αναλύονται παρακάτω, μπορεί να αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην Ελληνική Οικονομία, τόσο όσον αφορά στη σταθεροποίησή της, όσο και στην επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης.
Πρώτο, είναι ευρεία και αποτελεσματική όσον αφορά στη διαχείριση των αποκρατικοποιήσεων, δεύτερο, προβλέπει νέο αναπτυξιακό ρόλο για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης και χρηματοδοτικό για την ΕΚΤ, τρίτο, προβλέπει την δημιουργία αυτοεκπληρούμενων προφητειών στην επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων, τέταρτο, παρέχει την δυνατότητα κάλυψης του χρηματοδοτικού κενού, πέμπτο, συμβάλει στην επίλυση του γόρδιου δεσμού των προβληματικών δανείων των συστημικών τραπεζών παρέχοντάς τους ρευστότητα, βελτιώνοντας την κεφαλαιακή τους επάρκεια και επιταχύνοντας την ιδιωτικοποίησή τους, έκτο, συμβάλει στη μείωση του κόστους του επίσημου δανεισμού και δυνητικά στη μείωση του χρέους και τέλος, προβλέπει την συμμετοχή των Ελλήνων πολιτών στη Δημόσια Περιουσία. Παράλληλα, καθώς η διαχείριση του Ταμείου θα γίνεται από επαγγελματίες, με εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου, και καθώς αποκλείει την αμετάκλητη ενεχυρίαση της ελληνικής Δημόσιας Περιουσίας, έχει αυξημένες πιθανότητες να τύχει ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής αποδοχής.
Σε τελικό στάδιο δίνει τη δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να γίνουν μέτοχοι του Κράτους – Επενδυτή, της Δημόσιας Περιουσίας, μέσω της επένδυσης τους στο Ελληνικό Στρατηγικό Ταμείο Ανάπτυξης, το οποίο είναι και το βασικό όχημα για την μετάλλαξη του μοντέλου ανάπτυξης. Προβλέπονται σημαντικές επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα, σε σύμπραξη με το Δημόσιο, με εκτενείς αναθέσεις έργου, συμβάσεις παραχώρησης ή αναθέσεις διαχείρισης.
Οι τρεις άξονες του μοντέλου οι οποίοι πρέπει να αναπτυχθούν ταυτόχρονα είναι:
Αξονας 1. Ιδρυση του Ελληνικού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης
Προβλέπει τη Δημιουργία του Ελληνικού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης (ΕΣΤΑ), πρόταση που δημοσιεύθηκε στην Τριμηνιαία Έκδοση του ΙΟΒΕ τον Μάρτιο του 2011, η οποία αποτελεί στην ουσία την αναπτυξιακή εκδοχή του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (συνδυασμός ΤΑΙΠΕΔ και Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου). Το ΕΣΤΑ θα είναι μια ΑΕ Holding ειδικού τύπου, θυγατρική του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία να μπορεί να εισαχθεί στο ΧΑ στο μέλλον. Θα δημιουργηθεί με την εισφορά περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (κινητές αξίες, ακίνητα, δικαιώματα εκμετάλλευσης, τιτλοποιήσεις μελλοντικών εσόδων), έναντι της έκδοσης κοινών μετοχών στην κυριότητα του Δημοσίου. Σταδιακά, τμήμα των μετοχών αυτών θα διατεθούν στους Ελληνες πολίτες μέσω του Αξονα 2, καθώς και σε θεσμικούς, στρατηγικούς επενδυτές και στο ευρύ επενδυτικό κοινό, παράλληλα με αύξηση κεφαλαίου. Μέσω αύξησης κεφαλαίου θα συμμετέχει και ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης μέσω του Αξονα 3. Το ΕΣΤΑ θα επενδύει τα κεφάλαια που θα αντλεί από τις αυξήσεις κεφαλαίου και από περιορισμένη μόχλευση (τραπεζικός δανεισμός, ομόλογα, ομόλογα μετατρέψιμα), μέσω Εταιρειών Ειδικού Τύπου (SPVs), τις οποίες θα διαχειρίζεται ο ιδιωτικός τομέας. Επίσης, θα συντονίζει τις συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να υπακούουν στις επιλεγμένες στρατηγικές ανάπτυξης και, συγχρόνως, θα διαφοροποιεί τους επενδυτικούς κινδύνους.
Τα μερίσματα των μετοχών στη κυριότητα του Δημοσίου θα συνεισφέρονται στα Ασφαλιστικά Ταμεία και στο Ταμείο Διαχείρισης Γενεών, του οποίου η διαχείριση θα ανατεθεί σε επαγγελματίες διαχειριστές και δεν θα περιλαμβάνει ελληνικά χρεώγραφα και μετοχές.
Αξονας 2. Οι φορολογούμενοι γίνονται μέτοχοι της Δημόσιας περιουσίας μέσω της δημιουργίας των tax credits και των δικαιωμάτων σε μετοχές του ΕΣΤΑ (warrants)
α) δημιουργία των tax credits. Κατά την διάρκεια των επόμενων 3-5 ετών που οι φορολογικοί συντελεστές θα παραμένουν υψηλοί, σύμφωνα με τις παραδοχές του Μνημονίου ΙΙΙ, θα εφαρμοσθεί σύστημα tax credits που θα καθορίζονται από τη διαφορά των σημερινών συντελεστών και των βέλτιστων συντελεστών, για την άμεση και την έμμεση φορολογία (για συγκεκριμένους στρατηγικούς κλάδους και συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες). Η τελική επιλογή των βέλτιστων συντελεστών θα πρέπει να γίνει με κριτήρια, πέραν της κοινωνικής δικαιοσύνης, αποδοτικότητας και μακροπρόθεσμης συνεισφοράς στην ανάπτυξη. Τα tax credits ανταλλάσσονται με δικαιώματα σε μετοχές του ΕΣΤΑ μέσω προκαθορισμένων συντελεστών μετατροπής.
β) δημιουργία credits εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών του ιδιωτικού τομέα, τα οποία και θα ανταλλάσονται με δικαιώματα σε μετοχές του ΕΣΤΑ.
Το κλειδί του μοντέλου είναι ότι τα δικαιώματα σε μετοχές του ΕΣΤΑ αποκτούν αξία μόνο όταν επιτευχθούν συγκεκριμένοι δημοσιονομικοί στόχοι και βέβαια όταν η αποτίμηση των μετοχών του ΕΣΤΑ είναι υψηλότερη από την τιμή άσκησης των δικαιωμάτων. Στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων συμβάλλουν όλες οι ανωτέρω ενέργειες, συνεπώς ο μηχανισμός αυτός μπορεί να οδηγήσει σε αυτοεκπληρούμενη προσδοκία. Το σημαντικό είναι ότι όλοι πλέον έχουν κοινό συμφέρον. Συμφέρον όλων είναι να αποκτήσουν αξία τα δικαιώματα και να δημιουργηθεί μία υπεραξία, συνεπώς όλοι θα συμβάλλουν να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και να αποδόσουν οι επενδύσεις του ΕΣΤΑ, ώστε να αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία.
Αξονας 3. Νέος ρόλος για τον ΕΜΣ. Δημιουργία Πανευρωπαικού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης
Δημιουργία Πανευρωπαϊκού Στρατηγικού Ταμείου Ανάπτυξης ως θυγατρική του μόνιμου Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης με συμμετοχές μέσω μετοχών καί μετατρέψιμων ομολόγων στα Εθνικά Ταμεία (ΕΣΤΑ). Οι μετοχές αυτές θα περιέλθουν στο ΕΜΣ μέσω αυξήσεων κεφαλαίου των ΕΣΤΑ. Επίσης θα είναι δυνατή η ενεχυρίαση των μετοχών του Δημοσίου, μέσω συμφωνιών επαναγοράς με το ΕΜΣ για την σύναψη δανείου - γέφυρας, με ταυτόχρονη όμως έκδοση call options υπέρ των κρατών - μελών ώστε να ελέγχουν την εθνική τους περιουσία, με ισοδύναμα ανταλλάγματα. Επίσης, θα προβλέπεται η χρηματοδότηση του ΕΜΣ από την ΕΚΤ, επιτυγχάνοντας άμεση συσχέτιση νομισματικής πολιτικής και επενδύσεων. Τα μετατρέψιμα ομόλογα θα μετατρέπονται σε μετοχές του ΕΣΤΑ σε υψηλότερη τιμή άσκησης από τα δικαιώματα που προβλέπονται από τον μηχανισμό του Αξονα 2. Συνεπώς, το ΕΜΣ πέραν του σταθεροποιητικού του ρόλου, ως συνέχεια του EFSF, θα αποκτήσει και αναπτυξιακή διάσταση.
Το νεό αναπτυξιακό μοντέλο θα στοχεύει σε βιώσιμες επενδύσεις σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η σταθερή και συνεχής ροή των επενδύσεων, παρά τους οικονομικούς κύκλους, θα διασφαλίσει ένα σταθερό επίπεδο κατανάλωσης, μέσω των οικονομικών πολλαπλασιαστών. Μέσω της ανατίμησης των χρεωγράφων του ΕΣΤΑ, οι επενδύσεις θα έχουν θετική επίπτωση στην περιουσία των Ελλήνων πολιτών (wealth effect), με αποτέλεσμα να τονώνεται η τρέχουσα και η μελλοντική κατανάλωση. Η άμεση συσχέτιση κατανάλωσης και επενδύσεων, μέσω του wealth effect, είναι σημαντικό χαρακτηριστικό του προτεινόμενου μοντέλου ανάπτυξης.