Εάν κάτι είναι σίγουρο για την «επόμενη ημέρα» των εκλογών, αυτό είναι οι αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες όπως όλα δείχνουν θα προχωρήσουν κανονικά έστω και με κάποιες καθυστερήσεις.
Και αυτό γιατί ο συσχετισμός των πολιτικών δυνάμεων που θα προκύψει από τις κάλπες, οι οποίες φαίνεται θα στηθούν τις επόμενες εβδομάδες, θα είναι τέτοιος που θα ευνοεί την ολοκλήρωση των διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη.
Εξάλλου, με βάση το νέο Μνημόνιο που ψήφισε η Βουλή και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε έναντι των Ευρωπαίων η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προβλέπεται ρητά την υλοποίηση συγκεκριμένων αποκρατικοποιήσεων μέσα σε καθορισμένο χρονικό ορίζοντα. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται ο ΟΛΠ, ο ΟΛΘ, ο ΟΤΕ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ROSCO, ενώ εκτός, τουλάχιστον προς το παρόν, μένουν τα ΕΛΤΑ. Χωρίς προβλήματα εκτιμάται πως θα προχωρήσει η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, παρά την κόντρα που προέκυψε ανάμεσα στη κυβέρνηση και τη γερμανική Fraport.
Σε... αγώνα δρόμου θα πρέπει να επιδοθεί η νέα κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει το φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που προβλέπει η συμφωνία με τους δανειστές. Στη μακρά λίστα ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται ο ΟΛΠ, ο ΟΛΘ, ο ΟΤΕ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ROSCO, ενώ εκτός, τουλάχιστον προς το παρόν, μένουν τα ΕΛΤΑ.
Οι εκλογές καθυστερούν, αλλά δεν ματαιώνουν τις αποκρατικοποιήσεις
Πρόκειται για μία διευρυμένη λίστα στον τομέα των Υποδομών καθώς ο ΟΤΕ και το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αναμένεται να μπουν σε διαδικασία αποκρατικοποίησης για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια και παρά το γεγονός ότι είχαν παρουσιαστεί κατά καιρούς ισχυροί επενδυτές.
Πάντως, η πρώτη ιδιωτικοποίηση που προσπάθησε να ολοκληρώσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αυτή των περιφερειακών αεροδρομίων, φαίνεται πως μετατίθεται για μετά το 2015 με την ανάδοχο κοινοπραξία να αναφέρει ότι δεν υπάρχει ακόμα τελική συμφωνία.
Περιφερειακά
«Γρίφος» παραμένει η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel, καθώς από τη μία ο ανάδοχος υποστηρίζει ότι δεν «βλέπει» ολοκλήρωση της συμφωνίας μέσα στο 2015 και από την άλλη οι ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις έχουν «παγώσει» τη διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αναθέτει και τις δύο ομάδες αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,23 εκατ. ευρώ. Η πρώτη ομάδας περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζάκυνθου, Ακτίου και Καβάλας και η δεύτερη ομάδα τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Οι αρχικοί όροι της συμφωνίας προβλέπουν: Η παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport - Sientel θα γίνει για 40 χρόνια έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ και για τις δύο ομάδες αεροδρομίων όπου είχε αναδειχθεί μειοδότης.
Για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης υπολογίζεται πως το Δημόσιο θα έχει συνολικά έσοδα περίπου 10 δισ. ευρώ, καθώς η συμφωνία περιλαμβάνει και ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα για τις δύο ομάδες αεροδρομίων 22,9 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών ανέρχονται σε 330 εκατ. ευρώ, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ.
ΟΛΠ - ΟΛΘ
Εως τα τέλη Οκτωβρίου αναμένεται να έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών των δύο λιμανιών από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Επιπλέον, για τον ΟΛΠ έως τέλος Σεπτεμβρίου και πριν από την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση των μετοχών αρχικά του 51% του λιμανιού του Πειραιά από τους τρεις υποψήφιους επενδυτές που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού (COSCO, AMP TERMINALS MAERSK, ICTSI), θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί -σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα- και το σχέδιο νόμου που αφορά τη νέα σύμβαση παραχώρησης, μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΛΠ.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, που θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή, θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος, που αυτή τη στιγμή είναι 2% επί του κύκλου εργασιών, ενώ θα αφαιρεθούν από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες.
Παράλληλα, θα δημιουργηθεί μια αρχή λιμένος (port authority) που θα ασκεί διοίκηση και σε αυτήν θα μεταφερθούν οι διοικητικές και ρυθμιστικές εξουσίες του ΟΛΠ. Ο ΟΛΠ θα μπορεί να ασκεί μόνο εμπορική δραστηριότητα, όπως αυτή τη στιγμή ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), θυγατρική της COSCO.
Ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν στον ΟΛΠ από τον νέο επενδυτή, στη συνέχεια θα διατεθεί επιπλέον ποσοστό μέχρι και το 67% συνολικά της επιχείρησης.
Αμέσως μετά τον ΟΛΠ και πιθανότατα με διαφορά λίγων εβδομάδων, αλλά σίγουρα έως τα τέλη Οκτωβρίου, προβλέπεται να προχωρήσει και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Στην τρέχουσα δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ έχουν προκριθεί οι APM Terminals, Deutsche Invest, η Duferco, ICTS, Mitsui, P&O, Yilport και Russian Railways JSC/ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
ΔΑΑ
Τον Δεκέμβριο προβλέπεται να ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με παράλληλη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης,
Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στο κείμενο των δανειστών προσδιορίζοντας χρονικά για πρώτη φορά την έναρξη διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου της Αθήνας.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από το 2012 έως το τέλος του 2014 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είχε μετατραπεί σε... «μήλον της έριδος», με το ενδιαφέρον των επενδυτών να είναι ζωηρό αν και ακόμα το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε ανακοινώσει την έναρξη της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης.
Ο ΔΑΑ είχε μπει στο στόχαστρο του κινεζικού fund Shenzhen Airport και της Freidmann Pacific Asset Management.
Το ίδιο διάστημα είχαν ξεκινήσει συζητήσεις και με την καναδική PSP, που έχει ήδη εξαγοράσει το 26,7% του μετοχικού κεφαλαίου του αεροδρομίου της Αθήνας από την Hochtief, για την αγορά του υπόλοιπου ποσοστού. Παράλληλα, η PSP βρίσκεται σε συνεννόηση με φορείς του τουρισμού, ενδεικτικό ότι θέλει να παραμείνει και να επενδύσει στη χώρα.
Πάντως και οι Καναδοί επενδυτές της PSP Investments είχαν εκφράσει τον ενδιαφέρον τους για την εξαγορά επιπλέον ποσοστού του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
ΟΤΕ
Την επανεκκίνηση της διαδικασίας περαιτέρω ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ προβλέπει το μνημόνιο, με τη σχετική απόφαση μεταβίβασης του 10% του Οργανισμού που κατέχει το Δημόσιο να αναμένεται τον Οκτώβριο.
Σήμερα η D.T. ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΤΕ ασκώντας και το management του Ομίλου.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για πάνω από δύο χρόνια βρίσκονται σε εξέλιξη και οι διαγωνισμοί ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Εταιρείας Τροχαίου Υλικού (Rosco).
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται πως ενδιαφέρον έχουν μόνο οι Ρώσοι της RZD, με τους Γαλλικούς Σιδηρόδρομους SNCF και τη ρουμανική εταιρεία Grup Feroviar Roman (GFR) να δείχνουν, τουλάχιστον προς το παρόν, αδιάφοροι.
Για τη Rosco, την εταιρεία τροχαίου υλικού, ενδιαφέρον δείχνουν τρεις εταιρείες που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, δηλαδή η RZD από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως όρο να προχωρήσει η πώληση της εταιρείας προκειμένου να κλείσει ο φάκελος με κρατικές ενισχύσεις ύψους 823 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες η Ε.Ε. θεωρεί ότι παρανόμως δόθηκαν στην εταιρεία.
ΕΛΤΑ
Τέλος, προβλέπεται το πάγωμα στο σχέδιο πώλησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) μέχρι να επιστρέψουν σε κερδοφορία και να υπολογιστούν οι κεφαλαιακές ανάγκες αναδιάρθρωσης.