Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2015

Φορολογικές παρεμβάσεις με δίκαιο και αναπτυξιακό χαρακτήρα

Η προεκλογική περίοδος, όσο μικρή και αν είναι, δίνει τη δυνατότητα να ακούσουμε από τους διεκδικούντες την ψήφο μας πολιτικούς τις «προτάσεις» τους για μια ριζοσπαστική φορολογική μεταρρύθμιση.



Το ενδιαφέρον στην υπόθεση αυτή είναι ότι οι πολιτικοί όταν βρίσκονται στην αντιπολίτευση χαρακτηρίζουν το ισχύον φορολογικό σύστημα ως ασταθές, πολύπλοκο, αντιαναπτυξιακό και ανάλγητο, ενώ όταν ο λαός αναθέτει σε αυτούς τη διακυβέρνηση της χώρας τότε το ίδιο φορολογικό σύστημα, αφού υποστεί ένα λίφτινγκ, χαρακτηρίζεται ως σταθερό, απλό, άκρως αποτελεσματικό και αναπτυξιακό. Ειδικά δε ότι αφορά τη σταθερότητα τι να πει κανείς όταν στο debate της Δευτέρας ακούστηκε από τον ένα εκ των δύο μονομάχων ότι χρειάζεται ένα σταθερό φορολογικό σύστημα «να μην αλλάζει κάθε τρεις μήνες», όταν επί της πρωθυπουργίας του άλλαξε 7 φορές τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) μέσα σε περίπου έξι μήνες με 6 νόμους και μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου!

Προεκλογικά λοιπόν ακούμε εξαγγελίες αλλαγών, ειδικά αυτών που θα καταστήσουν το φορολογικό σύστημα αναπτυξιακό και κοινωνικά δίκαιο, αλλά από την επόμενη των εκλογών βλέπουμε συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις κινούμενες στη «λογική» της βραχυπρόθεσμης τόνωσης των δημοσίων εσόδων. Παραδείγματα πολλά, ιδιαίτερα αυτό με τον νέο ΚΦΕ ο οποίος, ενώ κατά κοινή ομολογία είναι ένα απλό και λειτουργικό νομοθέτημα, έχει δεχθεί σωρεία αλλαγών που λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση νέων επενδύσεων ειδικά από το εξωτερικό. Είναι φυσικό ότι όλοι όσοι θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας να θέλουν παράλληλα να γνωρίζουν, ποια θα είναι η συνολική φορολογική τους επιβάρυνση σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα. Ποιος λοιπόν μπορεί να απαντήσει υπεύθυνα και με σιγουριά πώς θα φορολογηθούν τα κέρδη τα οποία θα αποκτήσουν στη χώρα μας, όταν ψηφίζονται συνεχώς νέες διατάξεις στη φορολογική νομοθεσία πολλές εκ των οποίων μπορεί να μην προλάβουν να εφαρμοστούν γιατί τροποποιούνται ή/και καταργούνται με επόμενο νόμο; Κανείς, γιατί όταν τίθεται αυτό το εύλογο ερώτημα οι απαντήσεις από τους πολιτικούς είναι συνήθως γενικόλογες εξαντλούμενες σε στερεότυπα.

Με δεδομένο ότι, μετά τις εκλογές της Κυριακής αναμένεται να ξεκινήσει η κατάθεση και η ψήφιση των εφαρμοστικών νόμων του τρίτου μνημονίου, όπου προβλέπονται πολλές αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής και φορολογικής διοίκησης, καλό θα είναι το νέο οικονομικό επιτελείο να προχωρήσει και σε παρεμβάσεις οι οποίες θα έχουν δίκαιο και αναπτυξιακό χαρακτήρα με άμεσα οφέλη για την οικονομία και τα δημόσια έσοδα. Ενδεικτικά οι παρεμβάσεις αυτές μπορούν να είναι:

α) η εκλογίκευση και η σταθεροποίηση των συντελεστών φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων και ειδικότερα της επιχειρηματικής δραστηριότητα,

β) η καθιέρωση φορολογικών κινήτρων, μέσω ενός νέου εναρμονισμένου με τα δεδομένα της εποχής αναπτυξιακού νόμου, για την πραγματοποίηση μεγάλων παραγωγικών επενδύσεων στη χώρα,

γ) η καθιέρωση ειδικών φορολογικών κινήτρων με σκοπό την πραγματοποίηση παραγωγικών επενδύσεων από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα ενισχυμένων για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις,

δ) η καθιέρωση φορολογικών και ασφαλιστικών κινήτρων σε όλες τις επιχειρήσεις για την αύξηση της απασχόλησης, ιδιαίτερα ενισχυμένων σε περιοχές που χαρακτηρίζονται και είναι θύλακες μεγάλης ανεργίας, και

ε) η επιβράβευση, μέσω μείωσης της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης, των ειλικρινών φορολογουμένων που επί σειρά ετών σηκώνουν τα βάρη τους, αλλά και τα βάρη αυτών που τεχνηέντως τα μεταθέτουν πάνω τους.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com