Σε σημαντικό ζήτημα και για την Ελλάδα εξελίσσεται το θέμα της διαδικτυακής παρενόχλησης (cyberbullying) καθώς το 14% των εφήβων απάντησε ότι έχει πέσει θύμα εκφοβισμού μέσω του Internet.
Στο εξωτερικό, το ποσοστό φθάνει στο 18%, σύμφωνα τουλάχιστον με έρευνα σε 5.000 εφήβους από 11 χώρες που πραγματοποιήθηκε από τον όμιλο Vodafone σε συνεργασία με την YouGov.
Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι περίπου το ένα πέμπτο των εφήβων που έπεσα θύμα cyberbullying στο εξωτερικό έχει κάνει αυτοκτονικές σκέψεις, ενώ το 38% δεν το έχει πει στους γονείς του.
Ειδικότερα, το τμήμα της διαδικτυακής έρευνας που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα, σε δείγμα 506 εφήβων έδειξε ότι το 46% των εφήβων θεωρεί τη διαδικτυακή παρενόχληση χειρότερη από την κατά πρόσωπο παρενόχληση, ενώ το 34% των εφήβων στη χώρα μας πιστεύει ότι αποτελεί μεγαλύτερο πρόβλημα στα νεαρά άτομα από τη χρήση ναρκωτικών.
Από τους Έλληνες εφήβους που δήλωσαν ότι έχουν υποστεί cyberbullying, το 56% υποστήριξε ότι ένιωσε αναστάτωση, 40% τρόμο, 19% αβοήθητοι και 9% είχε αυτοκτονικές τάσεις. Σημαντικό ποσοστό αυτών που έχουν υποστεί cyberbullying, το 47%, δήλωσε ότι δεν ανέφερε στους γονείς του το γεγονός.
Με αφορμή τα ευρήματα της έρευνας, ο όμιλος Vodafone και η Vodafone Ελλάδας παρουσίασαν την πρωτοβουλία #BeStrong με επίκεντρο τη δημιουργία σειράς emojis κατά του cyberbullying, που μπορούν να λειτουργήσουν ως «emojis στήριξης». Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των εφήβων για τη σημασία της έκφρασης συμπαράστασης και στήριξης σε φίλους, που υφίστανται διαδικτυακή παρενόχληση. Τα emojis που περιλαμβάνονται στην πρωτοβουλία, επιλέχθηκαν από 4.720 εφήβους που συμμετείχαν στην έρευνα.
Στη δημιουργία των emojis συνεργάστηκαν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Berkeley και ψυχολόγος, Dacher Keltner, σύμβουλος στην ταινία «Τα μυαλά που κουβαλάς – Inside Out», καθώς και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις με δράση ενάντια στην παρενόχληση. Η δυνατότητα έκφρασης στήριξης και συμπαράστασης από εφήβους σε συνομηλίκους τους που υφίστανται διαδικτυακή παρενόχληση έχει ιδιαίτερη σημασία, σύμφωνα με τον καθηγητή Keltner που σημειώνει: «Πολλά από τα υπάρχοντα emojis περιορίζονται σε εικονίδια απλής επικοινωνίας. Όσοι είναι θεατές της παρενόχλησης χρειάζονται καλύτερα εργαλεία. Ειδικά emojis που να μπορούν να στείλουν σε φίλους τους για να τους δείξουν την έμπρακτη συμπαράστασή τους».
Προκειμένου να βοηθήσουν τα νεαρά άτομα στην οικοδόμηση ενός χαρακτήρα που θα είναι «ανθεκτικός» απέναντι στη διαδικτυακή παρενόχληση, ο όμιλος Vodafone, σε συνεργασία με τη μη-κερδοσκοπική οργάνωση The Diana Award, έχει επίσης δημιουργήσει εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές, που καλύπτει θέματα, όπως selfies, online gaming, κοινωνική δικτύωση και κακόβουλα tweets, ενώ αναμένεται η δημιουργία και άλλου υλικού σύντομα.
Επιπλέον, το Ίδρυμα Vodafone ανακοίνωσε ότι θα ενισχύσει οικονομικά μη-κερδοσκοπικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται κατά του cyberbullying, δωρίζοντας 14 λεπτά του ευρώ για κάθε retweet στο Twitter ή δημόσιο like σε εικόνες των emojis της πρωτοβουλίας #BeStrong στο Facebook. Στην Ελλάδα, η πρωτοβουλία θα ενισχύσει τη δράση της οργάνωσης « Το Χαμόγελο του Παιδιού» για την αντιμετώπιση του bullying. Επίσης, η εταιρία διεθνώς ζητά από εφαρμογές emojis και μέσα κοινωνικής δικτύωσης να συμπεριλάβουν τα συγκεκριμένα emojis στις πλατφόρμες τους.