Τη δυνατότητα να παραμένουν συνεχώς συνδεδεμένοι στο Διαδίκτυο θα έχουν σύντομα και οι επιβάτες των αεροπορικών πτήσεων εντός Ευρώπης, όπως γίνεται ήδη σε έναν διόλου ευκαταφρόνητο αριθμό διηπειρωτικών πτήσεων όπως και εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.
Στην Ευρώπη, βασικός «παίκτης» στην παροχή WiFi πρόσβασης στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια αεροπορικών πτήσεων θα είναι η Inmarsat που σε συνεργασία με την Deutsche Telekom δημιουργούν το European Aviation Network (EAN), το οποίο συνδυάζει δορυφορικές τεχνολογίες και υποδομές κινητής τηλεφωνίας 4ης γενιάς προκειμένου να προσφέρει αυτή τη δυνατότητα στις αεροπορικές πτήσεις εντός της Γηραιάς Ηπείρου. Μάλιστα, ρόλο σε αυτό το δίκτυο θα έχει και ο όμιλος ΟΤΕ, καθώς η Inmarsat πρόκειται να εγκαταστήσει τον επίγειο δορυφορικό σταθμό του ΕΑΝ στο Κέντρο Δορυφορικών Επικοινωνιών του ομίλου ΟΤΕ στη Νεμέα. Ο επίγειος σταθμός θα αποτελέσει πύλη πρόσβασης για το νέο προηγμένο, υπό κατασκευή, δορυφόρο του Inmarsat με τον τελευταίο να επικοινωνεί με τον τερματικό εξοπλισμό των αεροσκαφών (MSS) και θα εξασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών Internet, που προσφέρει ο Inmarsat. Σημειωτέον πως ο OTE θα αναλάβει τη λειτουργία τoυ σταθμού δορυφορικής πρόσβασης.
Διηπειρωτικές πτήσεις
Η δυνατότητα για πρόσβαση στο Διαδίκτυο εν ώρα πτήσης είναι κάτι που προσφέρεται ήδη από αρκετές αεροπορικές εταιρείες. Σημειωτέον πως οι πρώτες προσπάθειες είχαν γίνει πριν από περίπου 10 χρόνια αλλά το κόστος ήταν υψηλό και η ανταπόκριση διόλου ικανοποιητική με αποτέλεσμα να σταματήσει σχετικά γρήγορα η παροχή τέτοιου είδους υπηρεσιών.
Σερφάροντας στα 35.000 πόδια
Πριν από περίπου πέντε χρόνια, όμως, το ενδιαφέρον επανήλθε κυρίως από αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες ξεκίνησαν και συνεχίζουν να υλοποιούν ένα ευρύ πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών τους προκειμένου να είναι εφικτό οι επιβάτες να «σερφάρουν» εν ώρα πτήσης. Στη σχετική λίστα των εταιρειών περιλαμβάνονται οι Virgin America, Alaska Air, JetBlue, United, Southwest, American Airlines και Delta. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πτήσεις, η πρόσβαση στο Διαδίκτυο παρέχεται σε περίπου 1.000 πτήσεις ημερησίως εντός των Ηνωμένων Πολιτειών.
Τα τελευταία δύο τρία χρόνια, αντίστοιχες υπηρεσίες έχουν αρχίσει να προσφέρουν και μη αμερικανικές εταιρείες. Σε αυτές περιλαμβάνονται ορισμένες από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς παγκοσμίως, όπως είναι οι Turkish Airlines, Thai Airways, Qatar Airways, Japan Airlines, Emirates, Aeroflot, Iberia, Lufthansa, Singapore Airlines, Etihad, Norwegian και Icelandair.
Όμως, οι συγκεκριμένες αεροπορικές εταιρείες προσφέρουν αυτή την υπηρεσία μόνο σε πολύωρες πτήσεις, συνήθως από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και σε περιορισμένο αριθμό αεροσκαφών. Αυτό που αξίζει να επισημανθεί είναι ότι ο αριθμός των αεροσκαφών που διαθέτουν την ανάλογη δυνατότητα αυξάνεται διαρκώς και πρακτικά όλα τα νέα αεροπλάνα που παραλαμβάνουν οι αεροπορικές έχουν τον σχετικό εξοπλισμό. Απ' ό,τι φαίνεται τώρα έρχεται και η σειρά της Ευρώπης.
Η υπηρεσία
Στις περισσότερες περιπτώσεις, η σχετική υπηρεσία προσφέρεται έναντι χρέωσης που μπορεί να φθάσει μέχρι και τα 15 ευρώ για το σύνολο μίας διηπειρωτικής πτήσης, ενώ υπάρχουν και πακέτα για χρέωση για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ίσως γι' αυτό και η ανταπόκριση είναι σχετικά χαμηλή και κυμαίνεται περίπου στο 20% στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενδεχομένως, πολλοί επιβάτες να θεωρούν ότι η πτήση είναι μία καλή περίπτωση να κάνουν και ένα διάλειμμα από τη διαρκή πρόσβαση στο Διαδίκτυο. H υπηρεσία ξεκινά να παρέχεται πάντως αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία απογείωσης και ο επιβάτης μπορεί να συνδέσει τόσο τον φορητό υπολογιστή όσο και το smartphone ή το tablet του. Σημειωτέον πως πρέπει να διατηρήσει τη συσκευή του σε «λειτουργία πτήσης» (airplane mode), ενεργοποιώντας μόνο το WiFi.
Βέβαια, σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες παρέχεται η δυνατότητα να είναι ανοικτή και η λειτουργία του κινητού τηλεφώνου. Όμως, ο εξοπλισμός του αεροσκάφους δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση και τη λήψη φωνητικών κλήσεων παρά μόνο την ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων. Ο λόγος είναι ότι οι υπάρχουσες έρευνες έχουν δείξει ότι πολλοί επιβάτες δεν θέλουν να είναι ανοικτά τα κινητά τηλέφωνα κατά τη διάρκεια μίας πτήσης λόγω του θορύβου και της ενόχλησης που θα δημιουργείτο. Γι' αυτό και στις περιπτώσεις που παρέχεται η πρόσβαση στο Διαδίκτυο εν ώρα πτήσης, «κόβεται» η δυνατότητα να χρησιμοποιήσει κάποιος διαδικτυακές υπηρεσίες τηλεφωνίας όπως είναι το Skype, το Viber ή το WhatsApp.