Λαθρεμπόριο και φοροδιαφυγή στο υγραέριο κίνησης, που ξεπερνά τα 14 εκατ. ευρώ ετησίως καταγγέλλουν κύκλοι της αγοράς εκτμώντας ότι το φαινόμενο έχει φουντώσει τελευταία, λόγω της απόκλισης των 15 λεπτών ανά λίτρο μεταξύ των δύο τύπων υγραερίου, του ανεπαρκούς ελέγχου και της ατιμωρησίας.
Αρκετά πρατήρια φαίνεται ότι παρεμβαίνουν στις αντλίες με διαφόρους τρόπους, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε έξαρση νοθεία του υγραερίου κίνησης με υγραέριο χαμηλότερης φορολογίας. Εκτιμάται ότι πάνω από το 10% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομη διακίνηση.
Κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης.
Το υγραέριο κινητήρων δεν υπόκειται στο σύστημα εισροών/εκροών και ο ετήσιος προγραμματισμένος έλεγχος που πραγματοποιείται από τα τελωνεία δίνει άφθονο χρόνο στους παραβάτες του νόμου να «τακτοποιήσουν» τα χαρτιά τους, ώστε να φαίνονται καθ’ όλα νόμιμοι. Πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016) μάλιστα απαλλάσσει τα τελωνεία από τον ετήσιο έλεγχο, ο οποίος εφεξής θα γίνεται κάθε τρία χρόνια με ανεξέλεγκτες συνέπειες, αναφέρουν πηγές του κλάδου.
Προειδοποιούν δε τους καταναλωτές ότι τα φθηνά πρατήρια δεν είναι πάντα η καλύτερη επιλογή και ότι από τις πειραγμάνες αντλίες ο καταναλωτής μπορεί να παραλαμβάνει μέχρι και 10% λιγότερη ποσότητα από αυτήν που πλήρωσε.
Στην έξαρση των αθέμιτων πρακτικών συμβάλλει και η σκανδαλώδης καθυστέρηση στην επιβολή των προστίμων και κυρώσεων. Ελάχιστες είναι οι υποθέσεις κλοπής και λαθρεμπορίου, που καταλήγουν σε τιμωρία και ακόμα πιο λίγες όσες καταλήγουν σε ουσιαστικές ποινές.