Θέμα των τελευταίων ημερών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που έχει επισκιάσει και την κουβέντα για το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην εκλογική διαδικασία, είναι ο προγραμματισμός διενέργειας τουλάχιστον 30.000 προληπτικών φορολογικών ελέγχων από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στο πλαίσιο της γενικότερης πολιτικής για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και την αύξηση των δημοσίων εσόδων, ιδίως κατά τη θερινή περίοδο και ειδικότερα στο διάστημα από 1 Ιουλίου έως και 30 Σεπτεμβρίου.
Οι έλεγχοι αυτοί δεν αποσκοπούν μόνο στη διαπίστωση παραβάσεων μη έκδοσης στοιχείων και στην επιβολή των αντίστοιχων προστίμων, αλλά αποτελούν και ένα σημαντικό εργαλείο για την καταγραφή πληροφοριών για τη συμπεριφορά του φορολογούμενου, οι οποίες θα αξιοποιούνται για τη διενέργεια περαιτέρω ελέγχων με απώτερο σκοπό τον εντοπισμό αποκρυβείσας φορολογητέας ύλης και έχουν ήδη αρχίσει να διενεργούνται ειδικά σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από τα αποτελέσματα των φορολογικών ελέγχων ως θύλακες φοροδιαφυγής και στοχευμένα σε επιχειρήσεις που έχουν επιδείξει στο πρόσφατο και όχι μόνο παρελθόν συνεχόμενη και προκλητική παραβατική συμπεριφορά.
Σε ό,τι αφορά τα πρόστιμα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία στην περίπτωση μη έκδοσης απόδειξης για συναλλαγή πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., επιβάλλεται πρόστιμο 50% επί του φόρου που θα προέκυπτε από τη μη εκδοθείσα απόδειξη, ενώ στην περίπτωση κατά την οποία η συναλλαγή απαλλάσσεται από το Φ.Π.Α. τότε δεν επιβάλλεται πρόστιμο!!!. Αν λοιπόν για παράδειγμα κλιμάκιο προληπτικού ελέγχου διαπιστώσει τη μη έκδοση πέντε αποδείξεων συνολικού ύψους 130 ευρώ θα καταλογίσει πρόστιμο ύψους 12,58 ευρώ ήτοι το μισό του Φ.Π.Α. ύψους 25,16 ευρώ, όταν με το προηγούμενο καθεστώς το πρόστιμο ήταν 1.250 και 2.500 ευρώ αντίστοιχα αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
Σε αντίθεση με αυτούς που συνειδητά δεν εκδίδουν αποδείξεις και «εισπράττουν» ένα αστείο πρόστιμο, βλέπουμε να εξαντλείται η αυστηρότητα του νόμου στις περιπτώσεις των φορολογουμένων που αν υποβάλλουν μια εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση για να διορθώσουν ένα λάθος, έστω 130 ευρώ, τότε θα κληθούν να καταβάλλουν πρόστιμο 100 ευρώ αν δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα ή ασκούν και δεν επηρεάζεται προς τα πάνω το ποσό του φόρου και 250 και 500 αντίστοιχα για απλογραφικά και διπλογραφικά βιβλία στις λοιπές περιπτώσεις, ενώ επίσης στην περίπτωση απώλειας ενός παλαιού μπλοκ αποδείξεων επιβάλλεται πρόστιμο 2.500 ευρώ.
Συμπέρασμα, για αυτούς που έχουν στόχο την απόκρυψη φορολογητέου εισοδήματος και την υπεξαίρεση του Φ.Π.Α. οι διοικητικές κυρώσεις είναι ουσιαστικά «χάδι», ενώ για αυτούς που υποπίπτουν σε μια τυπική διαδικαστική παράβαση είναι πιο αυστηρές, άρα και με την ευκαιρία της κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών η πολιτική ηγεσία οφείλει, μέχρι να συζητηθεί στις επιτροπές και στην ολομέλεια της Βουλής, να επανεξετάσει στο σύνολό του το πλαίσιο των διοικητικών κυρώσεων (προστίμων) και να προβεί στις απαραίτητες εκείνες τροποποιήσεις που θα εκλογικεύσουν τις κυρώσεις για τις διαδικαστικές (τυπικές) παραβάσεις και θα αυστηροποιήσουν τις κυρώσεις για τις παραβάσεις φοροδιαφυγής, είτε συμφωνούν είτε διαφωνούν οι δανειστές ? δυνάστες, διότι δε χωρά στο νου λογικού ανθρώπου ο κατ’ επάγγελμα και εξακολούθηση παραβάτης της φορολογικής νομοθεσίας να έχει πιο ευνοϊκή μεταχείριση από αυτόν που υπέπεσε σε μια διαδικαστικού χαρακτήρα τυπική παράβαση.