Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΞΟΔΕΨΟΥΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΟΥΣ

Απρόθυμοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη και να ξοδέψουν παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, σε αντίθεση με την πλειονότητα των Ευρωπαίων (με εξαίρεση τους Ισπανούς και τους Πορτογάλους), οι οποίοι δηλώνουν έτοιμοι να προχωρήσουν σε νέες αγορές.



Αυτό προκύπτει από τη μελέτη της GfK για το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2016, και αποτυπώνει ξεκάθαρα τις συνέπειες που έχουν οι περικοπές σε μισθούς και συντάξεις αλλά και τα υψηλά επίπεδα ανεργίας. Μάλιστα, ο σχετικός δείκτης της GfK υποχώρησε τον Ιούλιο στις -49,1 μονάδες, τη χαμηλότερή του τιμή από τον Αύγουστο του 2012, όταν τα σενάρια περί Grexit έδιδαν και έπαιρναν, για να κλείσει τελικά τον Σεπτέμβριο στις -42,8 μονάδες. Το πιο ανησυχητικό ωστόσο είναι ότι δεν φαίνεται να υπάρχουν ενδείξεις αναστροφής της κατάστασης το επόμενο διάστημα. Και αυτό γιατί οι προσδοκίες για βελτίωση των εισοδημάτων είναι αρνητικές.

Ο σχετικός δείκτης της GfK, παρότι αυξήθηκε κατά 6,9 μονάδες κατά τους τελευταίους 3 μήνες, εντούτοις συνεχίζει να παραμένει σε αρνητικό έδαφος(-37,5 μονάδες), δείχνοντας πως οι καταναλωτές δεν πιστεύουν ότι τα ποσοστά ανεργίας θα πέσουν ή ότι οι μισθοί και τα ημερομίσθια θα αυξηθούν προς το παρόν. Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν η γενικευμένη απαισιοδοξία που εκφράζεται αναφορικά με τις προοπτικές ανάκαμψης της οικονομίας και εξόδου από την κρίση. Συγκεκριμένα, οι οικονομικές προσδοκίες των Ελλήνων στο τρίτο τρίμηνο του 2016 αν και αυξήθηκαν κατά 7,7 μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο, παραμένουν όμως στις -37,1 μονάδες. Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα, ωστόσο η απόφαση των Βρετανών να εγκαταλείψουν την Ευρωπαϊκή Ένωση (BREXIT) επηρέασε το οικονομικό κλίμα αλλά και τη διάθεση των καταναλωτών να ξοδέψουν.
Με άδεια πορτοφόλια δεν καταναλώνουν

Οι συντάκτες της μελέτης, εκτιμούν ότι οι συνέπειες που θα έχει το Brexit στη ψυχολογία των Ευρωπαίων καταναλωτών θα γίνουν φανερές αφού ξεκινήσουν οι πραγματικές διαπραγματεύσεις για την επικείμενη έξοδο της Βρετανίας. Από οικονομικής άποψης, πάντως, η Ευρώπη αναπτύσσεται θετικά. Όλες οι χώρες σχεδόν παρουσιάζουν οικονομική ανάπτυξη και μερικές μάλιστα σημειώνουν πολύ εντυπωσιακούς ρυθμούς. Αυτό φαίνεται επίσης και από τα στοιχεία ανεργίας. Στις περισσότερες χώρες τα ποσοστά απασχόλησης αυξήθηκαν, ενώ τα ποσοστά ανεργίας μειώθηκαν.

Το καταναλωτικό κλίμα για την Ευρώπη των 28 μειώθηκε από τις 13,1 μονάδες τον Ιούνιο στις 10,0 μονάδες τον Ιούλιο. Κατά το Σεπτέμ- βριο, ο δείκτης είχε ανακάμψει στις 12,3 μονάδες. Η αρχή του τρίτου τριμήνου σημαδεύτηκε από την απόφαση των Βρετανών να φύγουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και, κυρίως, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η διάθεση των καταναλωτών και, πάνω από όλα, οι οικονομικές προσδοκίες μειώθηκαν σε κάποιες περιπτώσεις, δραματικά.

Παρόλα αυτά, ήδη τον Αύγουστο, οι συζητήσεις γύρω από το Brexit, στην Ευρώπη, άρχισαν να θεωρούνται δευτερεύον θέμα. Κυριάρχησαν άλλα θέματα που αφορούσαν συγκεκριμένες χώρες Ανάμεσα σε αυτά, που κυριάρχησαν στα πρωτοσέλιδα των κρατών μελών της Ε.Ε. αφορούσαν συγκεκριμένες χώρες, γενικούς ψυχο λογικούς παράγοντες αλλά και θεμελιώδεις αβεβαιότητες όπως ο συνεχιζό-μενος πόλεμος στη Συρία, οι τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γαλλία και τη Γερμανία, η άνοδος των ακροδεξιών λαϊκιστικών κομμάτων στις εκλογές και στις δημοσκοπήσεις και οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ.

ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΣΤΙΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
«Καμπανάκι» για το λιανεμπόριο

Η αναδίπλωση των νοικοκυριών και η διάθεση για περαιτέρω περικοπές, ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης ελέω οικονομικής δυσπραγίας χτυπάει το «καμπανάκι» για την πορεία της κατανάλωσης τους επόμενους μήνες. Οι λιανέμποροι συνειδητοποιούν μέρα με την μέρα ότι η ανάκαμψη της ζήτησης θα αργήσει, και προετοιμάζονται για ακόμη πιο δύσκολες μέρες. Ακόμη και στα σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία παρά τις γενναίες προσφορές που έχουν κατακλύσει τα ράφια.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2016, οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8% σε αξία και κατά 12% σε όγκο. Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε η κατηγορία των γαλακτοκομικών υποχώρησε κατά 12% σε αξία και κατά 13,5% σε όγκο, ενώ σημαντική κάμψη διψήφιου ποσοστού παρατηρείται στα τυποποιημένα προϊόντα μακράς διάρκειας, όπως τα ζυμαρικά, τα όσπρια και οι κονσέρβες, τα οποία μέχρι και πέρυσι εμφάνιζαν ανοδικούς ρυθμούς.

Και όλα αυτά, τη στιγμή που ο επιχειρηματικός χάρτης του κλάδου αναδιατάσσεται με επίκεντρο τη εξαγορά του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη και ο ανταγωνισμός παίρνει φωτιά.

Το 2017, μάλιστα, θεωρείται κομβικής σημασίας για το μοίρασμα της πίτας, καθώς οι μεγάλοι παίκτες θα τα δώσουν όλα για να ενισχύσουν τη θέση τους και να κερδίζουν μεγαλύτερο μερίδιο.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com