Ο ΟΑΣΘ ήταν ένας φορέας, που λειτουργούσε "με λεόντειες συμφωνίες",
χωρίς την ύπαρξη επιχειρηματικού ρίσκου, σε βάρος του δημοσίου
συμφέροντος, τόνισε μεταξύ άλλων o νέος πρόεδρος του οργανισμού, Στέλιος
Παππάς, προσερχόμενος σε εκδήλωση για τις αστικές συγκοινωνίες, που
διοργάνωσε η δημοτική παράταξη "Ανοιχτή Πόλη", στο πολιτιστικό κέντρο
της Τούμπας Θεσσαλονίκης.
"Ο ρόλος που έχουμε ως νέα διοίκηση είναι διπλός - αυτός που καθορίζεται από το νομοθετικό πλαίσιο. Ο πρώτος είναι να εκκαθαρίσουμε τον οργανισμό και ο δεύτερος είναι να διασφαλίσουμε τη διαδικασία της εκκαθάρισης εν λειτουργία" τόνισε ο κ. Παππάς και πρόσθεσε:
"Δυστυχώς, ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη περνά μέσα από την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, διότι ήταν ένας φορέας με πολλές - εντός και εκτός εισαγωγικών - αμαρτίες, τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να αναδείξουμε, όχι και να τις συγχωρήσουμε" ανέφερε ο κ. Παππάς. Και ο δεύτερος ρόλος είναι, με αυτά τα λίγα (η αλήθεια είναι) μέσα τα οποία έχουμε, να διασφαλίσουμε ένα καλό επίπεδο συγκοινωνιακού έργου, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται, όχι αντίπαλοι με τον οργανισμό, αλλά φίλοι".
"Για μας οι συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό. Το κοινωνικό αγαθό προσφέρεται με την έννοια της καθολικής εφαρμογής, που σημαίνει πρέπει να το απολαμβάνουν οι πάντες" πρόσθεσε ο κ .Παππάς και επεσήμανε ότι είναι αναγκαία η αποκατάσταση της "φιλικής σχέσης του οργανισμού" με τον χρήστη των υπηρεσιών του, και για αυτό, όπως είπε, η νέα διοίκηση αντιλαμβάνεται το ρόλο του ελεγκτή του οργανισμού, όχι ως διώκτη, αλλά ως "συμβούλου" του επιβάτη.
"Στο ερώτημα "κόμιστρο, ή το τσεκάκι για να πάει να πληρώσει”, εμείς απαντάμε το κόμιστρο" είπε ο κ. Παππάς, υπογραμμίζοντας ότι πρωταρχική είναι η ανάγκη να νοιώσει ο χρήστης των αστικών συγκοινωνιών, με το ένα ευρώ που πληρώνει, ότι συμμετέχει στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών της πόλης του. "Βεβαίως, θα έρθει και το πρόστιμο εάν χρειαστεί, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός" είπε ο κ. Παππάς.
Σε ερώτηση για το θέμα του εξωδίκου που απέστειλαν προς τον ΟΑΣΘ, πρώην μέτοχοι, για εισφορές που τους ζητούνται από τα ασφαλιστικά ταμεία εξ αιτίας της προηγούμενης ιδιότητάς τους, ο κ. Στέλιος Παππάς απάντησε: "Στις δημοκρατίες δεν υπάρχει πρόβλημα. Όποιος νομίζει ότι αδικείται πηγαίνει στη δικαιοσύνη. Προφανώς δεν είναι μέτοχοι και προφανώς δεν πρέπει να πληρώνουν τίποτε που να έχει σχέση με τη μετοχή τους".
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια, με βάση και με τους προϋπάρχοντες νόμους, "το αναγκαίο αποθεματικό που είχε σχηματιστεί και που φαίνεται στους ισολογισμούς, έπρεπε να χρησιμοποιείται για την ανανέωση του στόλου, και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ", με αποτέλεσμα, όπως είπε, "να έχουμε ένα στόλο να είναι πάρα πολύ προβληματικός".
Αναφέρθηκε στην κακή ταμειακή κατάσταση του οργανισμού και στα χρέη (περί τα 100 εκ. ευρώ) που δεν επέτρεπαν να γίνουν περαιτέρω προμήθειες υλικών και ανταλλακτικών. "Έχουμε κατορθώσει σήμερα, από τα διακόσια σαράντα λεωφορεία που κυκλοφορούσαν, να φτάσουμε στα τετρακόσια. Δίνουμε ένα πολύ μεγάλο αγώνα για να κάνουμε διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές - σε καλό δρόμο είναι αυτός - κι αυτό μας έχει δώσει και τη δυνατότητα να φτάσουμε τα τετρακόσια, αλλά βεβαίως η πόλη έχει ανάγκη για περισσότερα, είναι σαφές αυτό, δεν θα το κρύψουμε, η πόλη έχει ανάγκη από πεντακόσια" είπε ο κ. Παππάς.
Επεσήμανε, ωστόσο, ότι ακόμη κι εάν υπήρχε σήμερα ο συγκεκριμένος αριθμός λεωφορείων, αυτά δεν θα μπορούσαν να κινηθούν, καθώς, στο υπάρχον προσωπικό, καταγράφονται ελλείψεις των αναγκαίων ειδικοτήτων, όπως το αναγκαίο επιστημονικό δυναμικό και οδηγοί για να τα βάλουν σε κυκλοφορία.
"Το πράγμα έχει πολλούς κόμπους και πολλοί κόμποι πρέπει να λυθούν για να αποκτήσει η πόλη καλές συγκοινωνίες" πρόσθεσε ο κ. Παππάς.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ, Κώστας Αμπατζάς, δήλωσε ότι ανοίγεται μια ευκαιρία με το νέο τοπίο που διαμορφώνεται:
"Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, η Θεσσαλονίκη βιώνει μια συγκοινωνιακή άνοιξη" είπε ο κ. Αμπατζάς, σημειώνοντας ότι πλέον υπάρχει ουσιαστική ενασχόληση με το πώς μπορούν οι αστικές συγκοινωνίες να βελτιωθούν. Υπογράμμισε, ότι η πολιτεία με τις παρεμβάσεις της, με τη νέα νομοθεσία, με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, με τη δημιουργία των νέων οργανισμών, του ΟΣΕΘ "έχει σκύψει πάνω από τα χρόνια συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης και προσπαθεί, φιλοδοξεί, δίνει λύσεις ολιστικές που αφορούν και το παρόν και το μέλλον του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης". Με την έναρξη της λειτουργίας του μετρό θα υπάρξουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες για τη βελτίωση των συγκοινωνιών μέσα στην πόλη, τόνισε.
Ο κ. Αμπατζάς σημείωσε, ότι σε ό,τι αφορά το συγκοινωνιακό τοπίο σήμερα, το πρώτο σημείο με το οποίο ασχολείται ο ΟΣΕΘ είναι οι παρεμβάσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο της αστικής συγκοινωνίας, ώστε να εντοπίζονται αδυναμίες και να δίνονται άμεσες λύσεις, και σε δεύτερο επίπεδο η προετοιμασία και ο μελλοντικός σχεδιασμός της αστικής συγκοινωνίας, με τη συμμετοχή εντός αυτής και της βασικής γραμμής του μετρό, όταν αυτό μπει σε λειτουργία.
"Εμείς ως δημοτική παράταξη, έχουμε σηκώσει το θέμα του ΟΑΣΘ εδώ και πάρα πολύ καιρό, εδώ και ενάμιση χρόνο" τόνισε εκ μέρους της "Ανοιχτής Πόλης" η Ρία Καλφακάκου, αναφερόμενη στο καθεστώς προϋπήρχε στον ΟΑΣΘ. Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι ως δημοτική παράταξη, είχε επίσης καταθέσει στο δήμο Θεσσαλονίκης και πρόταση για μια σειρά από παρεμβάσεις, πέρα από το συγκοινωνιακό κομμάτι, όπως πεζοδρομήσεις, πλατείες, πράσινο, κ.ά., ώστε στο μέλλον να μη δημιουργηθούν προβλήματα όταν μπει σε λειτουργία και η βασική γραμμή του μετρό, ή αργότερα ενδεχομένως η θαλάσσια συγκοινωνία, κ.τ.λ.
"Τώρα έγινε αυτή η αλλαγή, για την οποία είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι" είπε η κ. Καλφακάκου, αναφερόμενη στο νέο συγκοινωνιακό καθεστώς στην πόλη, με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ και τους νέους φορείς που δημιουργήθηκαν, και εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτό θα βοηθήσει να γίνουν καλύτερες οι συγκοινωνίες στην πόλη.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν επίσης ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης, στελέχτη της παράταξης "Ανοιχτή Πόλη", κ.ά..
"Ο ρόλος που έχουμε ως νέα διοίκηση είναι διπλός - αυτός που καθορίζεται από το νομοθετικό πλαίσιο. Ο πρώτος είναι να εκκαθαρίσουμε τον οργανισμό και ο δεύτερος είναι να διασφαλίσουμε τη διαδικασία της εκκαθάρισης εν λειτουργία" τόνισε ο κ. Παππάς και πρόσθεσε:
"Δυστυχώς, ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη περνά μέσα από την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, διότι ήταν ένας φορέας με πολλές - εντός και εκτός εισαγωγικών - αμαρτίες, τις οποίες είμαστε υποχρεωμένοι να αναδείξουμε, όχι και να τις συγχωρήσουμε" ανέφερε ο κ. Παππάς. Και ο δεύτερος ρόλος είναι, με αυτά τα λίγα (η αλήθεια είναι) μέσα τα οποία έχουμε, να διασφαλίσουμε ένα καλό επίπεδο συγκοινωνιακού έργου, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται, όχι αντίπαλοι με τον οργανισμό, αλλά φίλοι".
"Για μας οι συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό. Το κοινωνικό αγαθό προσφέρεται με την έννοια της καθολικής εφαρμογής, που σημαίνει πρέπει να το απολαμβάνουν οι πάντες" πρόσθεσε ο κ .Παππάς και επεσήμανε ότι είναι αναγκαία η αποκατάσταση της "φιλικής σχέσης του οργανισμού" με τον χρήστη των υπηρεσιών του, και για αυτό, όπως είπε, η νέα διοίκηση αντιλαμβάνεται το ρόλο του ελεγκτή του οργανισμού, όχι ως διώκτη, αλλά ως "συμβούλου" του επιβάτη.
"Στο ερώτημα "κόμιστρο, ή το τσεκάκι για να πάει να πληρώσει”, εμείς απαντάμε το κόμιστρο" είπε ο κ. Παππάς, υπογραμμίζοντας ότι πρωταρχική είναι η ανάγκη να νοιώσει ο χρήστης των αστικών συγκοινωνιών, με το ένα ευρώ που πληρώνει, ότι συμμετέχει στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών της πόλης του. "Βεβαίως, θα έρθει και το πρόστιμο εάν χρειαστεί, αλλά δεν είναι αυτός ο σκοπός" είπε ο κ. Παππάς.
Σε ερώτηση για το θέμα του εξωδίκου που απέστειλαν προς τον ΟΑΣΘ, πρώην μέτοχοι, για εισφορές που τους ζητούνται από τα ασφαλιστικά ταμεία εξ αιτίας της προηγούμενης ιδιότητάς τους, ο κ. Στέλιος Παππάς απάντησε: "Στις δημοκρατίες δεν υπάρχει πρόβλημα. Όποιος νομίζει ότι αδικείται πηγαίνει στη δικαιοσύνη. Προφανώς δεν είναι μέτοχοι και προφανώς δεν πρέπει να πληρώνουν τίποτε που να έχει σχέση με τη μετοχή τους".
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι κατά τα προηγούμενα χρόνια, με βάση και με τους προϋπάρχοντες νόμους, "το αναγκαίο αποθεματικό που είχε σχηματιστεί και που φαίνεται στους ισολογισμούς, έπρεπε να χρησιμοποιείται για την ανανέωση του στόλου, και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ", με αποτέλεσμα, όπως είπε, "να έχουμε ένα στόλο να είναι πάρα πολύ προβληματικός".
Αναφέρθηκε στην κακή ταμειακή κατάσταση του οργανισμού και στα χρέη (περί τα 100 εκ. ευρώ) που δεν επέτρεπαν να γίνουν περαιτέρω προμήθειες υλικών και ανταλλακτικών. "Έχουμε κατορθώσει σήμερα, από τα διακόσια σαράντα λεωφορεία που κυκλοφορούσαν, να φτάσουμε στα τετρακόσια. Δίνουμε ένα πολύ μεγάλο αγώνα για να κάνουμε διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές - σε καλό δρόμο είναι αυτός - κι αυτό μας έχει δώσει και τη δυνατότητα να φτάσουμε τα τετρακόσια, αλλά βεβαίως η πόλη έχει ανάγκη για περισσότερα, είναι σαφές αυτό, δεν θα το κρύψουμε, η πόλη έχει ανάγκη από πεντακόσια" είπε ο κ. Παππάς.
Επεσήμανε, ωστόσο, ότι ακόμη κι εάν υπήρχε σήμερα ο συγκεκριμένος αριθμός λεωφορείων, αυτά δεν θα μπορούσαν να κινηθούν, καθώς, στο υπάρχον προσωπικό, καταγράφονται ελλείψεις των αναγκαίων ειδικοτήτων, όπως το αναγκαίο επιστημονικό δυναμικό και οδηγοί για να τα βάλουν σε κυκλοφορία.
"Το πράγμα έχει πολλούς κόμπους και πολλοί κόμποι πρέπει να λυθούν για να αποκτήσει η πόλη καλές συγκοινωνίες" πρόσθεσε ο κ. Παππάς.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ, Κώστας Αμπατζάς, δήλωσε ότι ανοίγεται μια ευκαιρία με το νέο τοπίο που διαμορφώνεται:
"Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, η Θεσσαλονίκη βιώνει μια συγκοινωνιακή άνοιξη" είπε ο κ. Αμπατζάς, σημειώνοντας ότι πλέον υπάρχει ουσιαστική ενασχόληση με το πώς μπορούν οι αστικές συγκοινωνίες να βελτιωθούν. Υπογράμμισε, ότι η πολιτεία με τις παρεμβάσεις της, με τη νέα νομοθεσία, με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, με τη δημιουργία των νέων οργανισμών, του ΟΣΕΘ "έχει σκύψει πάνω από τα χρόνια συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης και προσπαθεί, φιλοδοξεί, δίνει λύσεις ολιστικές που αφορούν και το παρόν και το μέλλον του συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης". Με την έναρξη της λειτουργίας του μετρό θα υπάρξουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες για τη βελτίωση των συγκοινωνιών μέσα στην πόλη, τόνισε.
Ο κ. Αμπατζάς σημείωσε, ότι σε ό,τι αφορά το συγκοινωνιακό τοπίο σήμερα, το πρώτο σημείο με το οποίο ασχολείται ο ΟΣΕΘ είναι οι παρεμβάσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο της αστικής συγκοινωνίας, ώστε να εντοπίζονται αδυναμίες και να δίνονται άμεσες λύσεις, και σε δεύτερο επίπεδο η προετοιμασία και ο μελλοντικός σχεδιασμός της αστικής συγκοινωνίας, με τη συμμετοχή εντός αυτής και της βασικής γραμμής του μετρό, όταν αυτό μπει σε λειτουργία.
"Εμείς ως δημοτική παράταξη, έχουμε σηκώσει το θέμα του ΟΑΣΘ εδώ και πάρα πολύ καιρό, εδώ και ενάμιση χρόνο" τόνισε εκ μέρους της "Ανοιχτής Πόλης" η Ρία Καλφακάκου, αναφερόμενη στο καθεστώς προϋπήρχε στον ΟΑΣΘ. Ταυτόχρονα, υπογράμμισε ότι ως δημοτική παράταξη, είχε επίσης καταθέσει στο δήμο Θεσσαλονίκης και πρόταση για μια σειρά από παρεμβάσεις, πέρα από το συγκοινωνιακό κομμάτι, όπως πεζοδρομήσεις, πλατείες, πράσινο, κ.ά., ώστε στο μέλλον να μη δημιουργηθούν προβλήματα όταν μπει σε λειτουργία και η βασική γραμμή του μετρό, ή αργότερα ενδεχομένως η θαλάσσια συγκοινωνία, κ.τ.λ.
"Τώρα έγινε αυτή η αλλαγή, για την οποία είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι" είπε η κ. Καλφακάκου, αναφερόμενη στο νέο συγκοινωνιακό καθεστώς στην πόλη, με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ και τους νέους φορείς που δημιουργήθηκαν, και εξέφρασε την πεποίθηση ότι αυτό θα βοηθήσει να γίνουν καλύτερες οι συγκοινωνίες στην πόλη.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν επίσης ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης, στελέχτη της παράταξης "Ανοιχτή Πόλη", κ.ά..