Είτε το θέλουμε είτε όχι η τεχνολογία θα προκαλέσει
επανάσταση στα δίκτυα των μέσων μαζικής μεταφοράς, σύμφωνα με πρόσφατη
μελέτη της UBS.
Από αυτή την εξέλιξη δεν θα εξαιρεθούν κλάδοι ή τομείς όπως τα ταξί. Η UBS δεν αναφέρεται μόνο στις υπηρεσίες του sharing economy στις μεταφορές που αντιστοιχεί στις πλατφόρμες τύπου UBER και πολλών άλλων ακόμη, αλλά προχωρά τη μελέτη της ακόμη περισσότερο και επισημαίνει πως οι αυτοεξυπηρετούμενες υπηρεσίες ταξί θα μπορούσαν να προσφέρουν ναύλους σε πολύ χαμηλότερο κόστος, θα μπορούσαν να είναι πιο έξυπνες και με καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με αυτές που προσφέρονται από τα δίκτυα των μέσων μαζικής μεταφοράς όπως τα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Οι ερευνητές της UBS δήλωσαν ότι τα αυτόνομα οχήματα ταξί, τα γνωστά σε κάποιους ως «robot taxi», θα μπορούσαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα επόμενα χρόνια και αναμένεται να μεταμορφώσουν πλήρως το τοπίο των συστημάτων μαζικής μεταφοράς.
Όπως επισημαίνουν «η στροφή προς ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση του ανταγωνισμού, θα μπορεί να μειώσει το τέλος που επιβάλλεται στους επιβάτες κατά 80% σε σχέση με σήμερα» ανέφεραν οι συντάκτες της έκθεσης. «Μέσα στα επόμενα χρόνια η τεχνολογία θα είναι διαθέσιμη για να κάνει πραγματικότητα τα ρομποταξί». Και όπως λένε «η κατοχή ιδιωτικού αυτοκινήτου θα κοστίζει σχεδόν διπλάσια από τη χρήση τέτοιου τύπου οχημάτων».
Μάλιστα οι ρυθμιστικές αρχές στις ανεπτυγμένες χώρες ήδη προετοιμάζονται ώστε να μπορούν να ρυθμίσουν κατάλληλα την αγορά. Παράλληλα τονίζεται πως η εφαρμογή τους θα οδηγούσε στην εξοικονόμηση περισσότερων από 5.000 ευρώ ετησίως που δαπανούν τα νοικοκυριά για τις μετακινήσεις τους, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούσαν να μειώσουν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.
Αστικά αεροταξί
Στο μεταξύ το Ντουμπάι είναι έτοιμο να υποδεχτεί τα ιπτάμενα ταξί. Η πρώτη δημόσια πτήση ενός ηλεκτρικού ταξί χωρίς οδηγό πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες σε εγκατάσταση κοντά στο Ντουμπάι. Το ελικοφόρο αυτό ταξί που ανέπτυξε η Volocopter μοιάζει περισσότερο με μεγάλο drone και πραγματοποίησε μια σχετικά σύντομη πτήση. Το Ντουμπάι έχει ήδη επενδύσει στο μοντέλο ενός ιπτάμενου, αυτόνομου ταξί και εργάζεται για να σχεδιάσει κανονισμούς για τη χρήση τους. Η τοποθέτηση περισσότερων επιβατών στον αέρα θα μπορούσε να απελευθερώσει τους ήδη φραγμένους αυτοκινητόδρομους και να βελτιώσει την εικόνα αιχμής της πόλης. Και όπως λέει ο συνιδρυτής της Volocopter, Alexander Zosel, «είναι δημόσιες συγκοινωνίες για όλους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους, μπορούν όλοι να το παραγγείλουν, να πληρώσουν για το ταξίδι, το οποίο δεν είναι πολύ πιο ακριβό από ό,τι με ένα αυτοκίνητο». Οι σχεδιαστές του Volocopter οραματίζονται τα ηλεκτρικά ελικόπτερα δύο θέσεων που κινούνται με μπαταρίες και απογειώνονται και προσγειώνονται από ειδικά σημεία που θα βρίσκονται εγκατεστημένα σε ολόκληρη την πόλη. Το μοντέλο που χρησιμοποιείται στο Ντουμπάι έχει μέγιστο χρόνο πτήσης 30 λεπτά.
«Πιστεύω ότι τα αστικά αεροταξί θα συνεισφέρουν στους υπάρχοντες τρόπους μεταφοράς» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volocopter Florian Reuter. «Υπάρχουν ορισμένες διαδρομές που είναι εξαιρετικές να τις ταξιδέψει κάποιος μέσα στην πόλη με αυτό τον τρόπο».
Προς το παρόν, οι σύντομες πτήσεις του Volocopter στο Ντουμπάι προσελκύουν VIP’s και κινηματογραφικά συνεργεία που κάνουν διαφημίσεις. Αλλά τα στελέχη της λένε ότι μετά τη ρύθμιση της αγοράς θα είναι έτοιμοι για μαζική παραγωγή και κατανάλωση. Ήδη, η Volocopter έστρεψε το ενδιαφέρον της Daimler AG, κατασκευαστή αυτοκινήτων, που ήταν μέρος μιας κοινοπραξίας που έφερε κεφάλαια ύψους 30 εκατομμυρίων δολαρίων για το Volocopter. Ακόμα και η Airbus εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει τα δικά της αεροταξί. «Έχουμε αποδείξει ότι λειτουργεί» λέει ο Zosel. «Στο τέλος αυτής της πενταετίας, το Ντουμπάι θα είναι έτοιμο».
Νέα Υόρκη - Σαγκάη σε 39 λεπτά
Όπως δείχνουν τα δεδομένα ο τομέας των μεταφορών δεν αφήνει ασυγκίνητη την τεχνολογική κοινότητα. Και εάν η UBS και οι πολλές άλλες εταιρείες είναι έτοιμες να εξυπηρετήσουν το κοινό με τα νέα μοντέλα ταξί, ο Elon Musk της Tesla έχει οραματιστεί κάτι πιο πρωτοποριακό και μοναδικό. Πρόσφατα σε συνέδριο στην Αυστραλία έδειξε ένα βίντεο με εικόνες ενός πυραύλου που απογειώνεται στη Νέα Υόρκη και προσγειώνεται σε διάφορα μέρη του κόσμου, σε μία πτήση λιγότερο από μία ώρα. Όπως είπε ο ίδιος στόχος αυτού του νέου μέσου είναι η σύνδεση μεταξύ δυο πόλεων στις αντίθετες πλευρές του κόσμου το πολύ σε μισή ώρα. Για παράδειγμα ταξίδι από τη Νέα Υόρκη στη Σαγκάη θα μπορούσε να γίνει σε 39 λεπτά, εξήγησε ο Musk.
Από αυτή την εξέλιξη δεν θα εξαιρεθούν κλάδοι ή τομείς όπως τα ταξί. Η UBS δεν αναφέρεται μόνο στις υπηρεσίες του sharing economy στις μεταφορές που αντιστοιχεί στις πλατφόρμες τύπου UBER και πολλών άλλων ακόμη, αλλά προχωρά τη μελέτη της ακόμη περισσότερο και επισημαίνει πως οι αυτοεξυπηρετούμενες υπηρεσίες ταξί θα μπορούσαν να προσφέρουν ναύλους σε πολύ χαμηλότερο κόστος, θα μπορούσαν να είναι πιο έξυπνες και με καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με αυτές που προσφέρονται από τα δίκτυα των μέσων μαζικής μεταφοράς όπως τα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Οι ερευνητές της UBS δήλωσαν ότι τα αυτόνομα οχήματα ταξί, τα γνωστά σε κάποιους ως «robot taxi», θα μπορούσαν να κάνουν την εμφάνισή τους τα επόμενα χρόνια και αναμένεται να μεταμορφώσουν πλήρως το τοπίο των συστημάτων μαζικής μεταφοράς.
Όπως επισημαίνουν «η στροφή προς ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα, σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση του ανταγωνισμού, θα μπορεί να μειώσει το τέλος που επιβάλλεται στους επιβάτες κατά 80% σε σχέση με σήμερα» ανέφεραν οι συντάκτες της έκθεσης. «Μέσα στα επόμενα χρόνια η τεχνολογία θα είναι διαθέσιμη για να κάνει πραγματικότητα τα ρομποταξί». Και όπως λένε «η κατοχή ιδιωτικού αυτοκινήτου θα κοστίζει σχεδόν διπλάσια από τη χρήση τέτοιου τύπου οχημάτων».
Μάλιστα οι ρυθμιστικές αρχές στις ανεπτυγμένες χώρες ήδη προετοιμάζονται ώστε να μπορούν να ρυθμίσουν κατάλληλα την αγορά. Παράλληλα τονίζεται πως η εφαρμογή τους θα οδηγούσε στην εξοικονόμηση περισσότερων από 5.000 ευρώ ετησίως που δαπανούν τα νοικοκυριά για τις μετακινήσεις τους, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούσαν να μειώσουν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων.
Αστικά αεροταξί
Στο μεταξύ το Ντουμπάι είναι έτοιμο να υποδεχτεί τα ιπτάμενα ταξί. Η πρώτη δημόσια πτήση ενός ηλεκτρικού ταξί χωρίς οδηγό πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες σε εγκατάσταση κοντά στο Ντουμπάι. Το ελικοφόρο αυτό ταξί που ανέπτυξε η Volocopter μοιάζει περισσότερο με μεγάλο drone και πραγματοποίησε μια σχετικά σύντομη πτήση. Το Ντουμπάι έχει ήδη επενδύσει στο μοντέλο ενός ιπτάμενου, αυτόνομου ταξί και εργάζεται για να σχεδιάσει κανονισμούς για τη χρήση τους. Η τοποθέτηση περισσότερων επιβατών στον αέρα θα μπορούσε να απελευθερώσει τους ήδη φραγμένους αυτοκινητόδρομους και να βελτιώσει την εικόνα αιχμής της πόλης. Και όπως λέει ο συνιδρυτής της Volocopter, Alexander Zosel, «είναι δημόσιες συγκοινωνίες για όλους, μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους, μπορούν όλοι να το παραγγείλουν, να πληρώσουν για το ταξίδι, το οποίο δεν είναι πολύ πιο ακριβό από ό,τι με ένα αυτοκίνητο». Οι σχεδιαστές του Volocopter οραματίζονται τα ηλεκτρικά ελικόπτερα δύο θέσεων που κινούνται με μπαταρίες και απογειώνονται και προσγειώνονται από ειδικά σημεία που θα βρίσκονται εγκατεστημένα σε ολόκληρη την πόλη. Το μοντέλο που χρησιμοποιείται στο Ντουμπάι έχει μέγιστο χρόνο πτήσης 30 λεπτά.
«Πιστεύω ότι τα αστικά αεροταξί θα συνεισφέρουν στους υπάρχοντες τρόπους μεταφοράς» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volocopter Florian Reuter. «Υπάρχουν ορισμένες διαδρομές που είναι εξαιρετικές να τις ταξιδέψει κάποιος μέσα στην πόλη με αυτό τον τρόπο».
Προς το παρόν, οι σύντομες πτήσεις του Volocopter στο Ντουμπάι προσελκύουν VIP’s και κινηματογραφικά συνεργεία που κάνουν διαφημίσεις. Αλλά τα στελέχη της λένε ότι μετά τη ρύθμιση της αγοράς θα είναι έτοιμοι για μαζική παραγωγή και κατανάλωση. Ήδη, η Volocopter έστρεψε το ενδιαφέρον της Daimler AG, κατασκευαστή αυτοκινήτων, που ήταν μέρος μιας κοινοπραξίας που έφερε κεφάλαια ύψους 30 εκατομμυρίων δολαρίων για το Volocopter. Ακόμα και η Airbus εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει τα δικά της αεροταξί. «Έχουμε αποδείξει ότι λειτουργεί» λέει ο Zosel. «Στο τέλος αυτής της πενταετίας, το Ντουμπάι θα είναι έτοιμο».
Νέα Υόρκη - Σαγκάη σε 39 λεπτά
Όπως δείχνουν τα δεδομένα ο τομέας των μεταφορών δεν αφήνει ασυγκίνητη την τεχνολογική κοινότητα. Και εάν η UBS και οι πολλές άλλες εταιρείες είναι έτοιμες να εξυπηρετήσουν το κοινό με τα νέα μοντέλα ταξί, ο Elon Musk της Tesla έχει οραματιστεί κάτι πιο πρωτοποριακό και μοναδικό. Πρόσφατα σε συνέδριο στην Αυστραλία έδειξε ένα βίντεο με εικόνες ενός πυραύλου που απογειώνεται στη Νέα Υόρκη και προσγειώνεται σε διάφορα μέρη του κόσμου, σε μία πτήση λιγότερο από μία ώρα. Όπως είπε ο ίδιος στόχος αυτού του νέου μέσου είναι η σύνδεση μεταξύ δυο πόλεων στις αντίθετες πλευρές του κόσμου το πολύ σε μισή ώρα. Για παράδειγμα ταξίδι από τη Νέα Υόρκη στη Σαγκάη θα μπορούσε να γίνει σε 39 λεπτά, εξήγησε ο Musk.