Απλούστερη σε σύγκριση με όσα προβλέπονται για τις επιχειρήσεις, είναι η διαδικασία πρόσβασης των ελευθέρων επαγγελματιών στον εξωδικαστικό μηχανισμό για ρύθμιση των χρεών τους σε δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, σε εκατόν είκοσι δόσεις, με διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων, τόνισε σε δηλώσεις του ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, του ΥΠΟΙΚ, Φώτης Κουρμούσης, σε εκδήλωση στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.
"Είναι πολύ πιο εύκολη και ταχύτερη η διαδικασία για τους ελεύθερους επαγγελματίες, γιατί σχεδόν τα πάντα είναι ηλεκτρονικά στον ελεύθερο επαγγελματία. Δεν χρειάζεται ούτε μελέτη βιωσιμότητας, ούτε τίποτε από όλα αυτά που θέλει μια εταιρία. Κι επίσης, έχει μόνο δημόσιους πιστωτές. Είναι 90% πιο απλή η διαδικασία" είπε ο κ. Κουρμούσης.
Ο κ. Κουρμούσης υπογράμμισε ακόμη, ότι έχει απλοποιηθεί κατά πολύ η όλη διαδικασία ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό, σε σχέση με το πρώτο διάστημα λειτουργία της.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα λειτουργούσε ήδη από τον Αύγουστο για τις επιχειρήσεις για χρέη προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες, πιστωτές - και μέχρι σήμερα "περισσότερες από εικοσιπέντε χιλιάδες επιχειρήσεις" που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία, βρίσκονται σε διάφορα στάδια της. Πριν από ένα μήνα άνοιξε το σύστημα και για αιτήσεις ελευθέρων επαγγελματιών για χρέη σε δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία και "περισσότεροι από επτά χιλιάδες επαγγελματίες έχουν αντίστοιχα ξεκινήσει τις διαδικασίες".
"Σίγουρα, το πρώτο διάστημα, τους πρώτους μήνες, δεν υπήρχαν αυτοματισμοί και έπρεπε κάθε επιχείρηση να καταχωρήσει τα σχετικά στοιχεία και να μαζέψει όλα τα δικαιολογητικά. Πλέον όμως, η πλατφόρμα έχει συνδεθεί με όλες τις άλλες βάσεις δεδομένων, τα περισσότερα δικαιολογητικά ήδη συλλέγονται ηλεκτρονικά, και μήνα-μήνα αναβαθμίζεται η πλατφόρμα και βελτιώνεται, έτσι ώστε να γίνεται όλο και πιο εύκολη και ταχύτερη η διαδικασία για αυτούς που κάνουν την αίτηση" είπε ο κ. Κουρμούσης.
Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τόνισε ότι μέχρι στιγμής έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον, όπως δείχνει ο αριθμός των αιτήσεων των επιχειρήσεων, αλλά δεν μπορεί να θεωρηθεί προς το παρόν ικανοποιητικός και ο αριθμός των υποθέσεων που κατέληξαν σε συμφωνία, επειδή οι πιστωτές "αργούν να κάνουν βήματα", μιας και η εφαρμογή του μέτρου στη χώρα μας είναι "πρωτόγνωρη". Υπογράμμισε ότι οι χιλιάδες υποθέσεις που έχουν ενταχθεί στη διαδικασία και εκκρεμούν, δεν απορρίπτονται, αλλά κωλυσιεργούν λόγω των μακροχρόνιων διαπραγματεύσεων μεταξύ των αιτούντων και των πιστωτών τους.
"Υπάρχουν εκατοντάδες και χιλιάδες επιχειρήσεις εντός της διαδικασίας. Δεν έχουν απορριφθεί - όπως εσφαλμένα λέγεται - και ακόμη διαπραγματεύονται και διαπραγματεύονται, μήνες και μήνες διαπραγματεύονται συνέχεια, γιατί υπάρχει μια διστακτικότητα να αρχίσουν να κάνουν, ιδίως, το "κούρεμα". Δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα και φοβούνται" είπε ο κ. Κουρμούσης. "Έχουν κλείσει εικοσιμία υποθέσεις όσον αφορά τις επιχειρήσεις" συνέχισε ο κ. Κουρμούσης. Πρόσθεσε ωστόσο, ότι καθώς έγιναν "τα πρώτα είκοσι κουρέματα", φαίνεται να αρχίζει να αίρεται και η διστακτικότητα από την πλευρά των πιστωτών, και πρόσθεσε ότι ευελπιστεί να "αρχίσουμε να βλέπουμε μήνα-μήνα όλο και περισσότερες ρυθμίσεις".
Σε ερώτηση δημοσιογράφου εάν προβλέπεται να πάρει παράταση το προβλεπόμενο μέτρο και μετά τη λήξη του, στο τέλος του 2018, ο κ. Κουρμούσης απάντησε: "Πάντα κάτι παρατείνεται στο τέλος του… αγώνα. Από την αρχή του αγώνα, παράταση είναι νωρίς να συζητήσουμε. Εφόσον το πρόβλημα δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς, θα εξεταστεί παράταση όταν λήξει η προθεσμία".
Σε ερώτηση για τους ελεύθερους επαγγελματίες που είναι πλέον ανενεργοί, αλλά επιθυμούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους, ο κ. Κουρμούσης απάντησε ότι υπάρχουν άλλα θεσμικά εργαλεία για αυτό.
"Όσον αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν κλείσει το "μπλοκάκι", ο νόμος λέει, ρητά, ότι πρέπει να το ξανανοίξουν, ή να ρυθμίσουν τα χρέη τους με άλλο τρόπο" διευκρίνισε ο κ. Κουρμούσης και πρόσθεσε: "Υφιστάμενα εργαλεία είναι, για παράδειγμα και ο νόμος Κατσέλη - Σταθάκη, ή εάν είναι τραπεζικά χρέη, μπορούν να το κάνουν και μέσω του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών".
Σε άλλη ερώτηση, για το πόσο εκτιμά πως είναι το ύψος του ιδιωτικού χρέους της χώρας, ο κ. Κουρμούσης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να υπολογιστεί επακριβώς στο σύνολο του, πέραν των χρεών προς εφορίες, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία, καθώς δεν είναι εύκολα μετρήσιμο το χρέος μεταξύ επιχειρήσεων μεταξύ τους, ή προς προμηθευτές, ή εργαζόμενους, κ.τ.λ..
"Σίγουρα, είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα, και εάν δε βρεθεί μια λύση συνολική μέσω τέτοιων εργαλείων, όπως είναι και ο εξωδικαστικός μηχανισμός, θα υπάρχει πρόβλημα, δεν θα μπορούν οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν παρακάτω" είπε ο κ. Κουρμούσης και συνέχισε: "Αυτό που είναι ενθαρρυντικό, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των τελευταίων ημερών, είναι ότι για πρώτη φορά τα κόκκινα δάνεια είχαν μείωση μετά από οκτώ συνεχή χρόνια. 'Αρα λοιπόν, για πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια σταμάτησε η συνεχής αιματοροή, δηλαδή, να αυξάνονται συνέχεια τα χρέη και έχουμε κάποιες μικρές πρώτες μειώσεις".
Ο κ. Κουρμούσης εκτίμησε ότι στην πορεία, όλο και περισσότεροι σε συνεργασία με τα επιμελητήρια θα ενημερώνονται, και κάλεσε τους οφειλέτες "να αξιοποιήσουν τα απαραίτητα εργαλεία να ρυθμίσουν τα χρέη τους", ώστε να "ευνοηθούν από αυτά τα εργαλεία και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα".
Σε ερώτηση για τους πλειστηριασμούς, υπογράμμισε ότι αυτοί αφορούν στην αποκάλυψη των "στρατηγικών κακοπληρωτών", δηλαδή αυτών "που έχουν περιουσία και με κάποιους τρόπους καταφέρνουν να ξεφεύγουν πάντα και να μην πληρώνουν τίποτε".
Στον αριθμό των δικαιολογητικών που πρέπει να συγκεντρωθούν σε σχετικά περιορισμένο χρόνο, εστίασε στις δηλώσεις του ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος. "Είναι πολύ δύσκολο να συγκεντρωθούν αυτά τα δικαιολογητικά μέσα σε πέντε μέρες, ειδικά εάν έχει κανείς να κάνει με το τραπεζικό σύστημα, το οποίο γνωρίζετε πώς λειτουργεί" είπε ο κ. Παπαδόπουλος. Επεσήμανε ακόμη, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα "θεραπείας" της αίτησης, δηλαδή να την ανασύρει κανείς εάν υπάρχει κάποιο λάθος και να την καταθέσει ξανά. "Γενικότερα, είναι πολλά τα δικαιολογητικά, ελπίζουμε ότι θα μειωθούν τα περισσότερα στην πορεία, γιατί τα περισσότερα από αυτά τα έχει και το τραπεζικό σύστημα αλλά και η εφορία" τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ ευχαρίστησε για την παρουσία του και για το ενδιαφέρον του τον κ. Κουρμούση. Ακολούθησε συζήτηση με τα μέλη του επιμελητηρίου για τα προβλήματα που τέθηκαν.
"Είναι πολύ πιο εύκολη και ταχύτερη η διαδικασία για τους ελεύθερους επαγγελματίες, γιατί σχεδόν τα πάντα είναι ηλεκτρονικά στον ελεύθερο επαγγελματία. Δεν χρειάζεται ούτε μελέτη βιωσιμότητας, ούτε τίποτε από όλα αυτά που θέλει μια εταιρία. Κι επίσης, έχει μόνο δημόσιους πιστωτές. Είναι 90% πιο απλή η διαδικασία" είπε ο κ. Κουρμούσης.
Ο κ. Κουρμούσης υπογράμμισε ακόμη, ότι έχει απλοποιηθεί κατά πολύ η όλη διαδικασία ένταξης στον εξωδικαστικό μηχανισμό, σε σχέση με το πρώτο διάστημα λειτουργία της.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα λειτουργούσε ήδη από τον Αύγουστο για τις επιχειρήσεις για χρέη προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες, πιστωτές - και μέχρι σήμερα "περισσότερες από εικοσιπέντε χιλιάδες επιχειρήσεις" που έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία, βρίσκονται σε διάφορα στάδια της. Πριν από ένα μήνα άνοιξε το σύστημα και για αιτήσεις ελευθέρων επαγγελματιών για χρέη σε δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία και "περισσότεροι από επτά χιλιάδες επαγγελματίες έχουν αντίστοιχα ξεκινήσει τις διαδικασίες".
"Σίγουρα, το πρώτο διάστημα, τους πρώτους μήνες, δεν υπήρχαν αυτοματισμοί και έπρεπε κάθε επιχείρηση να καταχωρήσει τα σχετικά στοιχεία και να μαζέψει όλα τα δικαιολογητικά. Πλέον όμως, η πλατφόρμα έχει συνδεθεί με όλες τις άλλες βάσεις δεδομένων, τα περισσότερα δικαιολογητικά ήδη συλλέγονται ηλεκτρονικά, και μήνα-μήνα αναβαθμίζεται η πλατφόρμα και βελτιώνεται, έτσι ώστε να γίνεται όλο και πιο εύκολη και ταχύτερη η διαδικασία για αυτούς που κάνουν την αίτηση" είπε ο κ. Κουρμούσης.
Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τόνισε ότι μέχρι στιγμής έχει εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον, όπως δείχνει ο αριθμός των αιτήσεων των επιχειρήσεων, αλλά δεν μπορεί να θεωρηθεί προς το παρόν ικανοποιητικός και ο αριθμός των υποθέσεων που κατέληξαν σε συμφωνία, επειδή οι πιστωτές "αργούν να κάνουν βήματα", μιας και η εφαρμογή του μέτρου στη χώρα μας είναι "πρωτόγνωρη". Υπογράμμισε ότι οι χιλιάδες υποθέσεις που έχουν ενταχθεί στη διαδικασία και εκκρεμούν, δεν απορρίπτονται, αλλά κωλυσιεργούν λόγω των μακροχρόνιων διαπραγματεύσεων μεταξύ των αιτούντων και των πιστωτών τους.
"Υπάρχουν εκατοντάδες και χιλιάδες επιχειρήσεις εντός της διαδικασίας. Δεν έχουν απορριφθεί - όπως εσφαλμένα λέγεται - και ακόμη διαπραγματεύονται και διαπραγματεύονται, μήνες και μήνες διαπραγματεύονται συνέχεια, γιατί υπάρχει μια διστακτικότητα να αρχίσουν να κάνουν, ιδίως, το "κούρεμα". Δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα και φοβούνται" είπε ο κ. Κουρμούσης. "Έχουν κλείσει εικοσιμία υποθέσεις όσον αφορά τις επιχειρήσεις" συνέχισε ο κ. Κουρμούσης. Πρόσθεσε ωστόσο, ότι καθώς έγιναν "τα πρώτα είκοσι κουρέματα", φαίνεται να αρχίζει να αίρεται και η διστακτικότητα από την πλευρά των πιστωτών, και πρόσθεσε ότι ευελπιστεί να "αρχίσουμε να βλέπουμε μήνα-μήνα όλο και περισσότερες ρυθμίσεις".
Σε ερώτηση δημοσιογράφου εάν προβλέπεται να πάρει παράταση το προβλεπόμενο μέτρο και μετά τη λήξη του, στο τέλος του 2018, ο κ. Κουρμούσης απάντησε: "Πάντα κάτι παρατείνεται στο τέλος του… αγώνα. Από την αρχή του αγώνα, παράταση είναι νωρίς να συζητήσουμε. Εφόσον το πρόβλημα δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς, θα εξεταστεί παράταση όταν λήξει η προθεσμία".
Σε ερώτηση για τους ελεύθερους επαγγελματίες που είναι πλέον ανενεργοί, αλλά επιθυμούν να ρυθμίσουν τα χρέη τους, ο κ. Κουρμούσης απάντησε ότι υπάρχουν άλλα θεσμικά εργαλεία για αυτό.
"Όσον αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν κλείσει το "μπλοκάκι", ο νόμος λέει, ρητά, ότι πρέπει να το ξανανοίξουν, ή να ρυθμίσουν τα χρέη τους με άλλο τρόπο" διευκρίνισε ο κ. Κουρμούσης και πρόσθεσε: "Υφιστάμενα εργαλεία είναι, για παράδειγμα και ο νόμος Κατσέλη - Σταθάκη, ή εάν είναι τραπεζικά χρέη, μπορούν να το κάνουν και μέσω του κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών".
Σε άλλη ερώτηση, για το πόσο εκτιμά πως είναι το ύψος του ιδιωτικού χρέους της χώρας, ο κ. Κουρμούσης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να υπολογιστεί επακριβώς στο σύνολο του, πέραν των χρεών προς εφορίες, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία, καθώς δεν είναι εύκολα μετρήσιμο το χρέος μεταξύ επιχειρήσεων μεταξύ τους, ή προς προμηθευτές, ή εργαζόμενους, κ.τ.λ..
"Σίγουρα, είναι πολύ μεγάλο το πρόβλημα, και εάν δε βρεθεί μια λύση συνολική μέσω τέτοιων εργαλείων, όπως είναι και ο εξωδικαστικός μηχανισμός, θα υπάρχει πρόβλημα, δεν θα μπορούν οι επιχειρήσεις να προχωρήσουν παρακάτω" είπε ο κ. Κουρμούσης και συνέχισε: "Αυτό που είναι ενθαρρυντικό, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των τελευταίων ημερών, είναι ότι για πρώτη φορά τα κόκκινα δάνεια είχαν μείωση μετά από οκτώ συνεχή χρόνια. 'Αρα λοιπόν, για πρώτη φορά στα τελευταία χρόνια σταμάτησε η συνεχής αιματοροή, δηλαδή, να αυξάνονται συνέχεια τα χρέη και έχουμε κάποιες μικρές πρώτες μειώσεις".
Ο κ. Κουρμούσης εκτίμησε ότι στην πορεία, όλο και περισσότεροι σε συνεργασία με τα επιμελητήρια θα ενημερώνονται, και κάλεσε τους οφειλέτες "να αξιοποιήσουν τα απαραίτητα εργαλεία να ρυθμίσουν τα χρέη τους", ώστε να "ευνοηθούν από αυτά τα εργαλεία και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα".
Σε ερώτηση για τους πλειστηριασμούς, υπογράμμισε ότι αυτοί αφορούν στην αποκάλυψη των "στρατηγικών κακοπληρωτών", δηλαδή αυτών "που έχουν περιουσία και με κάποιους τρόπους καταφέρνουν να ξεφεύγουν πάντα και να μην πληρώνουν τίποτε".
Στον αριθμό των δικαιολογητικών που πρέπει να συγκεντρωθούν σε σχετικά περιορισμένο χρόνο, εστίασε στις δηλώσεις του ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Παπαδόπουλος. "Είναι πολύ δύσκολο να συγκεντρωθούν αυτά τα δικαιολογητικά μέσα σε πέντε μέρες, ειδικά εάν έχει κανείς να κάνει με το τραπεζικό σύστημα, το οποίο γνωρίζετε πώς λειτουργεί" είπε ο κ. Παπαδόπουλος. Επεσήμανε ακόμη, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα "θεραπείας" της αίτησης, δηλαδή να την ανασύρει κανείς εάν υπάρχει κάποιο λάθος και να την καταθέσει ξανά. "Γενικότερα, είναι πολλά τα δικαιολογητικά, ελπίζουμε ότι θα μειωθούν τα περισσότερα στην πορεία, γιατί τα περισσότερα από αυτά τα έχει και το τραπεζικό σύστημα αλλά και η εφορία" τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ ευχαρίστησε για την παρουσία του και για το ενδιαφέρον του τον κ. Κουρμούση. Ακολούθησε συζήτηση με τα μέλη του επιμελητηρίου για τα προβλήματα που τέθηκαν.