Ο πρώτος ηλεκτροφόρος δρόμος που είναι ικανός να φορτίζει τα ηλεκτρικά οχήματα που οδηγούν πάνω σε αυτόν ξεκίνησε λειτουργία έξω από τη Στοκχόλμη της Σουηδίας.
Αν και ο δρόμος, ο οποίος ξεκινάει από το αεροδρόμιο της Στοκχόλμης και καταλήγει σε έναν κοντινό χώρο εφοδιασμού και αποθήκευσης έχει μήκος μόνο δύο χιλιόμετρα, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προόδου στο στρατηγικό σχέδιο της Σουηδίας για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή.
Η σκανδιναβική χώρα στοχεύει να καταστεί ανεξάρτητη από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2030, γεγονός που θα απαιτήσει μείωση 70% των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών. Μόλις επεκταθούν, οι ηλεκτρικοί αυτοκινητόδρομοι στη Σουηδία θα καταστήσουν ευκολότερη τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και θα διευκολύνουν την κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το σύστημα λειτουργεί με τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από μία εγκατεστημένη υπόγεια σιδηροτροχιά στο όχημα πάνω στο δρόμο, μέσω ενός εύκαμπτου βραχίονα φόρτισης που συνδέεται με το όχημα.
«Δεν υπάρχει ηλεκτρική ενέργεια πάνω στην επιφάνεια, αλλά πέντε με έξι εκατοστά κάτω από το έδαφος», εξήγησε στον Guardian ο Χανς Σελ, διευθύνων σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρείας. «Ακόμα και αν πλημμυρίσει ο δρόμος με αλμυρό νερό, η τάση της ηλεκτρικής ενέργειας στην επιφάνεια είναι μόλις ένα βολτ, και δεν υφίσταται κανένας κίνδυνος», πρόσθεσε.
Το κόστος κατασκευής ενός χιλιομέτρου ηλεκτρικού δρόμου είναι σήμερα ένα εκατομμύριο ευρώ, 50 φορές μικρότερο από το κόστος εγκατάστασης μίας υπερυψωμένης ηλεκτροφόρου γραμμής για την ίδια απόσταση. Η Σουηδία διατηρεί περίπου 500.000 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, εκ των οποίων τα 20.000 είναι αυτοκινητόδρομοι υψηλής ταχύτητας. Αν ηλεκτριστούν 5.000-20.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούν να ταξιδέψουν σε όλη τη χώρα χωρίς να χρειαστεί επαναφόρτιση, σύμφωνα με τον Σελ, καθώς η μέγιστη απόσταση μεταξύ δύο αυτοκινητοδρόμων υψηλής ταχύτητας στη Σουηδία είναι 45 χιλιόμετρα.
Εξάλλου, η Σουηδία και η Γερμανία συζητούν για την κατασκευή ενός μεγαλύτερου δικτύου ηλεκτροκίνητων δρόμων, για την προώθηση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.
Αν και ο δρόμος, ο οποίος ξεκινάει από το αεροδρόμιο της Στοκχόλμης και καταλήγει σε έναν κοντινό χώρο εφοδιασμού και αποθήκευσης έχει μήκος μόνο δύο χιλιόμετρα, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προόδου στο στρατηγικό σχέδιο της Σουηδίας για την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή.
Η σκανδιναβική χώρα στοχεύει να καταστεί ανεξάρτητη από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2030, γεγονός που θα απαιτήσει μείωση 70% των εκπομπών από τον τομέα των μεταφορών. Μόλις επεκταθούν, οι ηλεκτρικοί αυτοκινητόδρομοι στη Σουηδία θα καταστήσουν ευκολότερη τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και θα διευκολύνουν την κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το σύστημα λειτουργεί με τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από μία εγκατεστημένη υπόγεια σιδηροτροχιά στο όχημα πάνω στο δρόμο, μέσω ενός εύκαμπτου βραχίονα φόρτισης που συνδέεται με το όχημα.
«Δεν υπάρχει ηλεκτρική ενέργεια πάνω στην επιφάνεια, αλλά πέντε με έξι εκατοστά κάτω από το έδαφος», εξήγησε στον Guardian ο Χανς Σελ, διευθύνων σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρείας. «Ακόμα και αν πλημμυρίσει ο δρόμος με αλμυρό νερό, η τάση της ηλεκτρικής ενέργειας στην επιφάνεια είναι μόλις ένα βολτ, και δεν υφίσταται κανένας κίνδυνος», πρόσθεσε.
Το κόστος κατασκευής ενός χιλιομέτρου ηλεκτρικού δρόμου είναι σήμερα ένα εκατομμύριο ευρώ, 50 φορές μικρότερο από το κόστος εγκατάστασης μίας υπερυψωμένης ηλεκτροφόρου γραμμής για την ίδια απόσταση. Η Σουηδία διατηρεί περίπου 500.000 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, εκ των οποίων τα 20.000 είναι αυτοκινητόδρομοι υψηλής ταχύτητας. Αν ηλεκτριστούν 5.000-20.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούν να ταξιδέψουν σε όλη τη χώρα χωρίς να χρειαστεί επαναφόρτιση, σύμφωνα με τον Σελ, καθώς η μέγιστη απόσταση μεταξύ δύο αυτοκινητοδρόμων υψηλής ταχύτητας στη Σουηδία είναι 45 χιλιόμετρα.
Εξάλλου, η Σουηδία και η Γερμανία συζητούν για την κατασκευή ενός μεγαλύτερου δικτύου ηλεκτροκίνητων δρόμων, για την προώθηση της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη.