Η δορυφορική τεχνολογία για την παροχή υπηρεσιών Wi-Fi σε αεροπλάνα έχει ωριμάσει σε σημείο όπου όλο και περισσότερες αερογραμμές επιδιώκουν τη χρήση της, πυροδοτώντας μια «κούρσα» μεταξύ των παρόχων τέτοιων υπηρεσιών, όπως αναφέρει το Reuters.
Μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο είναι οι Viasat, Inmarsat, Gogo, Global Eagle, Panasonic Avionics, Lufthansa Systems, Luufthansa Technik και άλλες. «Είναι σαν πυρετός του χρυσού αυτή τη στιγμή» είπε ο Γιαν Πίτερ Γκένσε, επικεφαλής προϊόντων και λύσεων passenger experience στη Lufthansa Systems, στο πλαίσιο της έκθεσης Aircraft Interiors στο Αμβούργο- προβλέποντας και ένα «κύμα» συγχωνεύσεων σύντομα, καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται.
Σύμφωνα με αναφορά της Routehappy (παρέχει πληροφορίες για ανέσεις πτήσεων) για το 2018, είναι δυνατή η πρόσβαση σε Wi-Fi στο 43% όλων των ASM (available seat miles- μονάδα μέτρησης των δυνατοτήτων μεταφοράς επιβατών των αεροπορικών εταιρειών) παγκοσμίως, σημειώνοντας 10% αύξηση σε σχέση με τις αρχές του 2017. Το καλύτερο Wi-Fi, που η Routehappy ορίζει ως ανάλογο μιας οικιακής σύνδεσης και ικανό για streaming, είναι διαθέσιμο στο 16%- άνω του διπλασίου σε σχέση με το 2016.
«Η τεχνολογία έχει επιτέλους ωριμάσει στο σημείο όπου οι αερογραμμές δεν φοβούνται να υιοθετήσουν τις τεχνολογίες τελευταία γενιάς» είπε ο Τζέισον Ραμπίνοβιτς, διευθυντής έρευνας αερογραμμών στη Routehappy. «Οι αερογραμμές έχουν αίσθηση του κόστους και προτιμούν να γνωρίζουν τι δεν θα χρειάζεται αντικατάσταση μέσα σε δύο χρόνια».
Η τεχνολογία αυτή βέβαια δεν είναι φθηνή. Η Lufthansa Systems λέει ότι κοστίζει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ απλά και μόνο η εγκατάσταση των συστημάτων, πόσο μάλλον η αγορά του bandwidth ή η συντήρησή του. Ωστόσο, οι εταιρείες μπορούν να βγάλουν χρήματα μέσω αυτών των συστημάτων αποκτώντας χορηγούς, όπως έκανε η JetBlue με την Amazon, για να καταστεί δωρεάν η πρόσβαση στους επιβάτες, ή χρεώνοντας τους επιβάτες, κάτι που είναι ακόμα κοινό φαινόμενο- αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στα ξενοδοχεία. Ακόμη, η δυνατότητα σύνδεσης επιβατών στις πλατφόρμες λογισμικού τους ενώ είναι στα αεροπλάνα δίνει στις αερογραμμές μια ευκαιρία αύξησης των επιπρόσθετων εσόδων, μέσω κρατήσεων ή αγορών online από το αεροπλάνο.
H Inmarsat επικαλείται πρόσφατη μελέτη του London School of Economics, η οποία προβλέπει πως το broadband θα μπορούσε να αποφέρει στις αεροπορικές εταιρείες έσοδα επιπλέον 30 δισ. δολαρίων από τέτοιες υπηρεσίες ως το 2035, διπλασιάζοντας σχεδόν τα κέρδη τους. Επίσης, η Panasonic Avionics αποκάλυψε μια νέα συνεργασία με την εταιρεία catering και πωλήσεων λιανικής εν πτήσει Gate Group, που σκοπεύει να βοηθήσει τις αερογραμμές να μειώσουν τα κόστη αναλύοντας δεδομένα για να προβλέπεται με μεγαλύτερη ακρίβεια ποια προϊόντα θα έπρεπε να διαθέτουν, μειώνοντας το βάρος και τα απορρίμματα.
Μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον χώρο είναι οι Viasat, Inmarsat, Gogo, Global Eagle, Panasonic Avionics, Lufthansa Systems, Luufthansa Technik και άλλες. «Είναι σαν πυρετός του χρυσού αυτή τη στιγμή» είπε ο Γιαν Πίτερ Γκένσε, επικεφαλής προϊόντων και λύσεων passenger experience στη Lufthansa Systems, στο πλαίσιο της έκθεσης Aircraft Interiors στο Αμβούργο- προβλέποντας και ένα «κύμα» συγχωνεύσεων σύντομα, καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται.
Σύμφωνα με αναφορά της Routehappy (παρέχει πληροφορίες για ανέσεις πτήσεων) για το 2018, είναι δυνατή η πρόσβαση σε Wi-Fi στο 43% όλων των ASM (available seat miles- μονάδα μέτρησης των δυνατοτήτων μεταφοράς επιβατών των αεροπορικών εταιρειών) παγκοσμίως, σημειώνοντας 10% αύξηση σε σχέση με τις αρχές του 2017. Το καλύτερο Wi-Fi, που η Routehappy ορίζει ως ανάλογο μιας οικιακής σύνδεσης και ικανό για streaming, είναι διαθέσιμο στο 16%- άνω του διπλασίου σε σχέση με το 2016.
«Η τεχνολογία έχει επιτέλους ωριμάσει στο σημείο όπου οι αερογραμμές δεν φοβούνται να υιοθετήσουν τις τεχνολογίες τελευταία γενιάς» είπε ο Τζέισον Ραμπίνοβιτς, διευθυντής έρευνας αερογραμμών στη Routehappy. «Οι αερογραμμές έχουν αίσθηση του κόστους και προτιμούν να γνωρίζουν τι δεν θα χρειάζεται αντικατάσταση μέσα σε δύο χρόνια».
Η τεχνολογία αυτή βέβαια δεν είναι φθηνή. Η Lufthansa Systems λέει ότι κοστίζει αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ απλά και μόνο η εγκατάσταση των συστημάτων, πόσο μάλλον η αγορά του bandwidth ή η συντήρησή του. Ωστόσο, οι εταιρείες μπορούν να βγάλουν χρήματα μέσω αυτών των συστημάτων αποκτώντας χορηγούς, όπως έκανε η JetBlue με την Amazon, για να καταστεί δωρεάν η πρόσβαση στους επιβάτες, ή χρεώνοντας τους επιβάτες, κάτι που είναι ακόμα κοινό φαινόμενο- αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στα ξενοδοχεία. Ακόμη, η δυνατότητα σύνδεσης επιβατών στις πλατφόρμες λογισμικού τους ενώ είναι στα αεροπλάνα δίνει στις αερογραμμές μια ευκαιρία αύξησης των επιπρόσθετων εσόδων, μέσω κρατήσεων ή αγορών online από το αεροπλάνο.
H Inmarsat επικαλείται πρόσφατη μελέτη του London School of Economics, η οποία προβλέπει πως το broadband θα μπορούσε να αποφέρει στις αεροπορικές εταιρείες έσοδα επιπλέον 30 δισ. δολαρίων από τέτοιες υπηρεσίες ως το 2035, διπλασιάζοντας σχεδόν τα κέρδη τους. Επίσης, η Panasonic Avionics αποκάλυψε μια νέα συνεργασία με την εταιρεία catering και πωλήσεων λιανικής εν πτήσει Gate Group, που σκοπεύει να βοηθήσει τις αερογραμμές να μειώσουν τα κόστη αναλύοντας δεδομένα για να προβλέπεται με μεγαλύτερη ακρίβεια ποια προϊόντα θα έπρεπε να διαθέτουν, μειώνοντας το βάρος και τα απορρίμματα.