Νέοι κανόνες για τα πακέτα διακοπών, που προστατεύουν καλύτερα τους ταξιδιώτες, ενώ περιέχουν θετικά στοιχεία και για τις επιχειρήσεις, τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Ιουλίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η νέα νομοθεσία καλύπτει όχι μόνο τα παραδοσιακά πακέτα οργανωμένων διακοπών, αλλά επιπλέον προστατεύει και τους καταναλωτές που επιλέγουν άλλες μορφές συνδυασμένων ταξιδιών, συμπεριλαμβανομένων των εξατομικευμένων πακέτων, στα οποία ο ταξιδιώτης επιλέγει διαφορετικά στοιχεία από ένα μόνο σημείο πώλησης, στο διαδίκτυο ή εκτός διαδικτύου.
Οι νέοι κανόνες θα εισαγάγουν επίσης προστασία για τους «συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς», όταν ο ταξιδιώτης αγοράζει ταξιδιωτικές υπηρεσίες από ένα σημείο πώλησης αλλά μέσω χωριστών διαδικασιών κράτησης ή όταν, αφού έχει πραγματοποιήσει κράτηση για μια ταξιδιωτική υπηρεσία σε έναν δικτυακό τόπο, προσκαλείται να πραγματοποιήσει κράτηση για κάποια άλλη υπηρεσία σε διαφορετικό δικτυακό τόπο.
Ειδικότερα, τα βασικά στοιχεία της απόφασης που τέθηκε σε ισχύ είναι τα εξής:
Σαφέστερη πληροφόρηση για τους ταξιδιώτες: Οι επιχειρήσεις πρέπει να ενημερώνουν τους ταξιδιώτες για το αν τους προσφέρουν πακέτο ή συνδεδεμένο ταξιδιωτικό διακανονισμό, καθώς και για τα βασικά δικαιώματά τους, μέσω τυποποιημένων εντύπων πληροφοριών. Πρέπει να παρέχουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά του πακέτου, την τιμή του και τις τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις.
Επιστροφή χρημάτων και επαναπατρισμό σε περίπτωση πτώχευσης: Οι επιχειρήσεις που πωλούν πακέτα οργανωμένων διακοπών πρέπει να συνάπτουν σύμβαση προστασίας κατά της αφερεγγυότητας. Η σχετική εγγύηση καλύπτει τις επιστροφές των ποσών που κατέβαλαν οι ταξιδιώτες και τον επαναπατρισμό τους σε περίπτωση πτώχευσης του διοργανωτή. Η εγγύηση αυτή εφαρμόζεται και στους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς.
Σαφέστερους κανόνες για την ευθύνη: Ο διοργανωτής του πακέτου ευθύνεται αν κάτι δεν πάει καλά, ανεξαρτήτως του ποιος παρέχει τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες.
Πληρέστερα δικαιώματα ακύρωσης: Οι ταξιδιώτες θα μπορούν να ακυρώσουν το πακέτο οργανωμένων διακοπών τους για οποιονδήποτε λόγο, έναντι μιας εύλογης χρέωσης. Μπορούν να ακυρώσουν τις διακοπές τους δωρεάν αν ο προορισμός τους καταστεί επικίνδυνος, για παράδειγμα λόγω πολέμου ή φυσικής καταστροφής, ή αν η τιμή του πακέτου αυξηθεί κατά περισσότερο από 8% της αρχικής τιμής.
Κατάλυμα αν δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί το ταξίδι επιστροφής: Αν οι ταξιδιώτες δεν μπορούν να επιστρέψουν από τις οργανωμένες διακοπές τους, για παράδειγμα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής, τους παρέχεται κατάλυμα για έως τρεις διανυκτερεύσεις, εφόσον δεν μπορούν να επιστρέψουν από τις διακοπές τους εγκαίρως. Επιπλέον διανυκτερεύσεις καλύπτονται υπό τους όρους της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών.
* Βοήθεια στους ταξιδιώτες: Ο διοργανωτής του πακέτου πρέπει επίσης να παρέχει συνδρομή στους ταξιδιώτες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, ιδίως με την παροχή πληροφοριών για τις υγειονομικές υπηρεσίες και την προξενική συνδρομή.
Οι εταιρείες
Από τους νέους κανόνες θα επωφεληθούν και οι επιχειρήσεις του κλάδου, μέσω της απαλλαγής από την έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων, της μείωσης της γραφειοκρατίας, αλλά και της αναγνώρισης στο σύνολο της Ε.Ε., των εθνικών συστημάτων αφερεγγυότητας.
Ειδικότερα, οι νέοι κανόνες θα ωφελήσουν τις επιχειρήσεις, με:
Σαφέστερους κανόνες και διευκόλυνση των διασυνοριακών δραστηριοτήτων: Οι επιχειρήσεις θα έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν ένα σύνολο κανόνων σχετικά με τις απαιτήσεις πληροφόρησης, την ευθύνη και άλλες υποχρεώσεις τους σε ολόκληρη την Ε.Ε. Επιπλέον, τα εθνικά συστήματα για την αφερεγγυότητα αναγνωρίζονται πλέον σε ολόκληρη την Ε.Ε. Τα μέτρα αυτά θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να λειτουργούν σε ολόκληρη την Ε.Ε. όπως θα το έπρατταν στη χώρα τους.
Εκσυγχρονισμένες πληροφορίες ταξιδιωτών: Το γεγονός ότι οι έμποροι δεν θα χρειάζεται να εκτυπώνουν επανειλημμένα φυλλάδια αναμένεται να επιφέρει για τους εμπόρους εξοικονόμηση δαπανών ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Μείωση του κανονιστικού φόρτου: Τα επαγγελματικά ταξίδια που διοργανώνονται βάσει συμφωνίας-πλαισίου, για παράδειγμα με εξειδικευμένο ταξιδιωτικό γραφείο, δεν θα καλύπτονται πλέον από την οδηγία.
Οι νέοι κανόνες για τα οργανωμένα ταξίδια ανταποκρίνονται στην ψηφιακή εποχή και στους νέους τρόπους κράτησης διακοπών, δήλωσε η επίτροπος για θέματα Δικαιοσύνης Βιέρα Γιούροβα, προσθέτοντας ότι οι ταξιδιώτες θα επωφελούνται από νέα δικαιώματα και θα προστατεύονται επαρκώς σε περίπτωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού πράκτορα, ενώ οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις θα μπορούν ευκολότερα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους διασυνοριακά.
Η νέα νομοθεσία καλύπτει όχι μόνο τα παραδοσιακά πακέτα οργανωμένων διακοπών, αλλά επιπλέον προστατεύει και τους καταναλωτές που επιλέγουν άλλες μορφές συνδυασμένων ταξιδιών, συμπεριλαμβανομένων των εξατομικευμένων πακέτων, στα οποία ο ταξιδιώτης επιλέγει διαφορετικά στοιχεία από ένα μόνο σημείο πώλησης, στο διαδίκτυο ή εκτός διαδικτύου.
Οι νέοι κανόνες θα εισαγάγουν επίσης προστασία για τους «συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς», όταν ο ταξιδιώτης αγοράζει ταξιδιωτικές υπηρεσίες από ένα σημείο πώλησης αλλά μέσω χωριστών διαδικασιών κράτησης ή όταν, αφού έχει πραγματοποιήσει κράτηση για μια ταξιδιωτική υπηρεσία σε έναν δικτυακό τόπο, προσκαλείται να πραγματοποιήσει κράτηση για κάποια άλλη υπηρεσία σε διαφορετικό δικτυακό τόπο.
Ειδικότερα, τα βασικά στοιχεία της απόφασης που τέθηκε σε ισχύ είναι τα εξής:
Σαφέστερη πληροφόρηση για τους ταξιδιώτες: Οι επιχειρήσεις πρέπει να ενημερώνουν τους ταξιδιώτες για το αν τους προσφέρουν πακέτο ή συνδεδεμένο ταξιδιωτικό διακανονισμό, καθώς και για τα βασικά δικαιώματά τους, μέσω τυποποιημένων εντύπων πληροφοριών. Πρέπει να παρέχουν σαφείς πληροφορίες σχετικά με τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά του πακέτου, την τιμή του και τις τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις.
Επιστροφή χρημάτων και επαναπατρισμό σε περίπτωση πτώχευσης: Οι επιχειρήσεις που πωλούν πακέτα οργανωμένων διακοπών πρέπει να συνάπτουν σύμβαση προστασίας κατά της αφερεγγυότητας. Η σχετική εγγύηση καλύπτει τις επιστροφές των ποσών που κατέβαλαν οι ταξιδιώτες και τον επαναπατρισμό τους σε περίπτωση πτώχευσης του διοργανωτή. Η εγγύηση αυτή εφαρμόζεται και στους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς.
Σαφέστερους κανόνες για την ευθύνη: Ο διοργανωτής του πακέτου ευθύνεται αν κάτι δεν πάει καλά, ανεξαρτήτως του ποιος παρέχει τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες.
Πληρέστερα δικαιώματα ακύρωσης: Οι ταξιδιώτες θα μπορούν να ακυρώσουν το πακέτο οργανωμένων διακοπών τους για οποιονδήποτε λόγο, έναντι μιας εύλογης χρέωσης. Μπορούν να ακυρώσουν τις διακοπές τους δωρεάν αν ο προορισμός τους καταστεί επικίνδυνος, για παράδειγμα λόγω πολέμου ή φυσικής καταστροφής, ή αν η τιμή του πακέτου αυξηθεί κατά περισσότερο από 8% της αρχικής τιμής.
Κατάλυμα αν δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί το ταξίδι επιστροφής: Αν οι ταξιδιώτες δεν μπορούν να επιστρέψουν από τις οργανωμένες διακοπές τους, για παράδειγμα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής, τους παρέχεται κατάλυμα για έως τρεις διανυκτερεύσεις, εφόσον δεν μπορούν να επιστρέψουν από τις διακοπές τους εγκαίρως. Επιπλέον διανυκτερεύσεις καλύπτονται υπό τους όρους της σχετικής κοινοτικής νομοθεσίας για τα δικαιώματα των επιβατών.
* Βοήθεια στους ταξιδιώτες: Ο διοργανωτής του πακέτου πρέπει επίσης να παρέχει συνδρομή στους ταξιδιώτες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, ιδίως με την παροχή πληροφοριών για τις υγειονομικές υπηρεσίες και την προξενική συνδρομή.
Οι εταιρείες
Από τους νέους κανόνες θα επωφεληθούν και οι επιχειρήσεις του κλάδου, μέσω της απαλλαγής από την έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων, της μείωσης της γραφειοκρατίας, αλλά και της αναγνώρισης στο σύνολο της Ε.Ε., των εθνικών συστημάτων αφερεγγυότητας.
Ειδικότερα, οι νέοι κανόνες θα ωφελήσουν τις επιχειρήσεις, με:
Σαφέστερους κανόνες και διευκόλυνση των διασυνοριακών δραστηριοτήτων: Οι επιχειρήσεις θα έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν ένα σύνολο κανόνων σχετικά με τις απαιτήσεις πληροφόρησης, την ευθύνη και άλλες υποχρεώσεις τους σε ολόκληρη την Ε.Ε. Επιπλέον, τα εθνικά συστήματα για την αφερεγγυότητα αναγνωρίζονται πλέον σε ολόκληρη την Ε.Ε. Τα μέτρα αυτά θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να λειτουργούν σε ολόκληρη την Ε.Ε. όπως θα το έπρατταν στη χώρα τους.
Εκσυγχρονισμένες πληροφορίες ταξιδιωτών: Το γεγονός ότι οι έμποροι δεν θα χρειάζεται να εκτυπώνουν επανειλημμένα φυλλάδια αναμένεται να επιφέρει για τους εμπόρους εξοικονόμηση δαπανών ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Μείωση του κανονιστικού φόρτου: Τα επαγγελματικά ταξίδια που διοργανώνονται βάσει συμφωνίας-πλαισίου, για παράδειγμα με εξειδικευμένο ταξιδιωτικό γραφείο, δεν θα καλύπτονται πλέον από την οδηγία.
Οι νέοι κανόνες για τα οργανωμένα ταξίδια ανταποκρίνονται στην ψηφιακή εποχή και στους νέους τρόπους κράτησης διακοπών, δήλωσε η επίτροπος για θέματα Δικαιοσύνης Βιέρα Γιούροβα, προσθέτοντας ότι οι ταξιδιώτες θα επωφελούνται από νέα δικαιώματα και θα προστατεύονται επαρκώς σε περίπτωση πτώχευσης του ταξιδιωτικού πράκτορα, ενώ οι ταξιδιωτικές επιχειρήσεις θα μπορούν ευκολότερα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους διασυνοριακά.