Η κυβέρνηση έστειλε το αίτημα προς τον ESM για να ξεκινήσει η διαδικασία έγκρισης της πρόωρης αποπληρωμής μέρους του δανείου του ΔΝΤ. Ουσιαστικά το αίτημα θα ληφθεί σήμερα από τα στελέχη του ESM, καθώς επιστρέφουν στα γραφεία τους μετά τον εορτασμό του καθολικού Πάσχα.
Η χρονική συγκυρία, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, δεν είναι τυχαία. Και τούτο καθώς σήμερα το μεσημέρι αναμένεται από την ΕΛΣΤΑΤ και τη Eurostat η επιβεβαίωση των πρωτογενών πλεονασμάτων της προηγούμενης τετραετίας (εξαμηνιαία διαδικασία EDP για την επικύρωση της πορείας των δημοσιονομικών επιδόσεων κάθε κράτους – μέλους).
Πληρωμή από τα υπερπλεονάσματα
Προ ημερών, το υπουργείο Οικονομικών σε επίσημη περιοδική του έκδοση είχε προαναγγείλει πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του ΑΕΠ για το 2018 (έναντι στόχου 3,5%), λέγοντας ότι θα υπάρξει υπερπλεόνασμα για τέταρτη συνεχή χρονιά συνολικής αξίας 11 δισ. ευρώ.
Ανέφερε ότι μέρος του εν λόγω υπερπλεονάσματος σκοπεύει το υπουργείο να χρησιμοποιήσει για την πρόωρη αποπληρωμή δανείων. Βεβαίως, το εν λόγω υπερπλεόνασμα επιβεβαιώνει και την συνεχή υπερφορολόγηση, αλλά και την άτυπη στάση πληρωμών που οδήγησε χθες την κυβέρνηση σε νέα παράταση δύο μηνών στο περιθώριο αποπληρωμής ιδιωτών από τα κρατικά διαθέσιμα….
Το περιεχόμενο της αίτησης
Το αίτημα προς τον ESM από το ΥΠΟΙΚ, σύμφωνα με πληροφορίες, συνοδεύθηκε από δύο στοιχεία:
• Από την καταγραφή των δόσεων που επιθυμεί να πληρώσει πρόωρα αλλά και
• Από τις πηγές κάλυψης του ποσού αυτού από τα κρατικά ταμεία.
Θεωρείται λοιπόν πως τα διαθέσιμα που έχουν σωρευτεί μέσω πλεονασμάτων (και όχι από τις δόσεις του δανείου του ESM) δίδουν στο ΥΠΟΙΚ ένα επιπλέον πλεονέκτημα στη διαδικασία έγκρισης του αιτήματος (η οποία θεωρείται ότι θα διαρκέσει πάνω από ένα μήνα).
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών προ ημερών από την Ουάσιγκτον, η Ελλάδα θα πρέπει να ξεπεράσει και τον "σκόπελο" έγκρισης της πράξης από κράτη - μέλη όπως η Γερμανία (μάλιστα ζήτησε τη διαπραγματευτική συνδρομή της ηγεσίας του ΔΝΤ για τον σκοπό αυτό).
Νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία προβλέπει μετά την αποστολή του αιτήματος μία πρώτη συζήτηση στον ESM. Πιθανότατα αυτή να γίνει κατά τη σύνοδο του EWG της 2ας Μαΐου (σημειώνεται ότι ουσιαστικά ο ESM, αν εξετάσει κανείς τη σύνθεση του δ.σ. του, αποτελεί μια "παραλλαγή" του EWG).
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, για να πάει το αίτημα προς πολιτική έγκριση στα κράτη-μέλη (τα οποία θα πρέπει να δεχθούν να παραιτηθούν από το δικαίωμά τους για ισόποση πρόωρη αποπληρωμή, ένα αίτημα το οποίο θα πρέπει να περάσει μάλιστα και από τα κοινοβούλια κρατών - μελών όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Αυστρία, η Φιλανδία κ.λ.π.) θα πρέπει να προηγηθεί νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους (DSA). Την ανάλυσή αυτή θα πρέπει λογικά να συντάξει ο ίδιος ο ESM.
Αφού λοιπόν ολοκληρωθούν όλες οι παραπάνω διαδικασίες, τότε το αίτημα θα "επιστρέψει" προς τελική πολιτική έγκριση σε επίπεδο EWG/Eurogroup. Όταν ολοκληρωθεί η ευρωπαϊκή διαδικασία θα μπορεί να γίνει το επίσημο αίτημα προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Το αίτημα για τα 3,7 δισ. ευρώ
Για το ποσό του αιτήματος, δεν έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες αφορά στις λήξεις του 2019 και του 2020, δηλαδή σε ένα ποσό 3,7 δισ. ευρώ (προεξόφληση των δύο πρώτων ετών του δανείου το οποίο λήγει το 2024).
Σημειώνεται ότι 1,5 δισ. ευρώ λήγουν φέτος και 2,2 δισ. ευρώ λήγουν το 2020 (επιτόκιο 5,13%). Υπολογίζεται ότι το συνολικό δημοσιονομικό όφελος από την εν λόγω κίνηση θα είναι της τάξης των 150 - 180 εκατομμυρίων ευρώ σε εύρος διετίας.
Ο ESM καλείται να εγκρίνει την μη προεξόφληση ανάλογης αξίας δικού του δανείου (σε διαφορετική περίπτωση "θίγεται" η seniority του ESM έναντι του ΔΝΤ, δηλαδή το δικαίωμά του να είναι ο πρώτος στην σειρά εξόφλησης από τον δανειολήπτη, παράλληλα και μαζί με το ΔΝΤ).
Η χρονική συγκυρία, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, δεν είναι τυχαία. Και τούτο καθώς σήμερα το μεσημέρι αναμένεται από την ΕΛΣΤΑΤ και τη Eurostat η επιβεβαίωση των πρωτογενών πλεονασμάτων της προηγούμενης τετραετίας (εξαμηνιαία διαδικασία EDP για την επικύρωση της πορείας των δημοσιονομικών επιδόσεων κάθε κράτους – μέλους).
Πληρωμή από τα υπερπλεονάσματα
Προ ημερών, το υπουργείο Οικονομικών σε επίσημη περιοδική του έκδοση είχε προαναγγείλει πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του ΑΕΠ για το 2018 (έναντι στόχου 3,5%), λέγοντας ότι θα υπάρξει υπερπλεόνασμα για τέταρτη συνεχή χρονιά συνολικής αξίας 11 δισ. ευρώ.
Ανέφερε ότι μέρος του εν λόγω υπερπλεονάσματος σκοπεύει το υπουργείο να χρησιμοποιήσει για την πρόωρη αποπληρωμή δανείων. Βεβαίως, το εν λόγω υπερπλεόνασμα επιβεβαιώνει και την συνεχή υπερφορολόγηση, αλλά και την άτυπη στάση πληρωμών που οδήγησε χθες την κυβέρνηση σε νέα παράταση δύο μηνών στο περιθώριο αποπληρωμής ιδιωτών από τα κρατικά διαθέσιμα….
Το περιεχόμενο της αίτησης
Το αίτημα προς τον ESM από το ΥΠΟΙΚ, σύμφωνα με πληροφορίες, συνοδεύθηκε από δύο στοιχεία:
• Από την καταγραφή των δόσεων που επιθυμεί να πληρώσει πρόωρα αλλά και
• Από τις πηγές κάλυψης του ποσού αυτού από τα κρατικά ταμεία.
Θεωρείται λοιπόν πως τα διαθέσιμα που έχουν σωρευτεί μέσω πλεονασμάτων (και όχι από τις δόσεις του δανείου του ESM) δίδουν στο ΥΠΟΙΚ ένα επιπλέον πλεονέκτημα στη διαδικασία έγκρισης του αιτήματος (η οποία θεωρείται ότι θα διαρκέσει πάνω από ένα μήνα).
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών προ ημερών από την Ουάσιγκτον, η Ελλάδα θα πρέπει να ξεπεράσει και τον "σκόπελο" έγκρισης της πράξης από κράτη - μέλη όπως η Γερμανία (μάλιστα ζήτησε τη διαπραγματευτική συνδρομή της ηγεσίας του ΔΝΤ για τον σκοπό αυτό).
Νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία προβλέπει μετά την αποστολή του αιτήματος μία πρώτη συζήτηση στον ESM. Πιθανότατα αυτή να γίνει κατά τη σύνοδο του EWG της 2ας Μαΐου (σημειώνεται ότι ουσιαστικά ο ESM, αν εξετάσει κανείς τη σύνθεση του δ.σ. του, αποτελεί μια "παραλλαγή" του EWG).
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, για να πάει το αίτημα προς πολιτική έγκριση στα κράτη-μέλη (τα οποία θα πρέπει να δεχθούν να παραιτηθούν από το δικαίωμά τους για ισόποση πρόωρη αποπληρωμή, ένα αίτημα το οποίο θα πρέπει να περάσει μάλιστα και από τα κοινοβούλια κρατών - μελών όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Αυστρία, η Φιλανδία κ.λ.π.) θα πρέπει να προηγηθεί νέα ανάλυση βιωσιμότητας χρέους (DSA). Την ανάλυσή αυτή θα πρέπει λογικά να συντάξει ο ίδιος ο ESM.
Αφού λοιπόν ολοκληρωθούν όλες οι παραπάνω διαδικασίες, τότε το αίτημα θα "επιστρέψει" προς τελική πολιτική έγκριση σε επίπεδο EWG/Eurogroup. Όταν ολοκληρωθεί η ευρωπαϊκή διαδικασία θα μπορεί να γίνει το επίσημο αίτημα προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Το αίτημα για τα 3,7 δισ. ευρώ
Για το ποσό του αιτήματος, δεν έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες αφορά στις λήξεις του 2019 και του 2020, δηλαδή σε ένα ποσό 3,7 δισ. ευρώ (προεξόφληση των δύο πρώτων ετών του δανείου το οποίο λήγει το 2024).
Σημειώνεται ότι 1,5 δισ. ευρώ λήγουν φέτος και 2,2 δισ. ευρώ λήγουν το 2020 (επιτόκιο 5,13%). Υπολογίζεται ότι το συνολικό δημοσιονομικό όφελος από την εν λόγω κίνηση θα είναι της τάξης των 150 - 180 εκατομμυρίων ευρώ σε εύρος διετίας.
Ο ESM καλείται να εγκρίνει την μη προεξόφληση ανάλογης αξίας δικού του δανείου (σε διαφορετική περίπτωση "θίγεται" η seniority του ESM έναντι του ΔΝΤ, δηλαδή το δικαίωμά του να είναι ο πρώτος στην σειρά εξόφλησης από τον δανειολήπτη, παράλληλα και μαζί με το ΔΝΤ).