Αύξηση 0,5% κατέγραψε ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Ιούνιο του 2009, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, όπως ανακοινώθηκε σήμερα από την ΕΣΥΕ Σε σύγκριση με το Μάιο ο δείκτης παρουσίασε μείωση 0,1%.
Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Ιουλίου 08 – Ιουνίου 09, σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 07 – Ιουνίου 08, παρουσίασε αύξηση 2,4%.
Σύμφωνα με την ΕΣΥΕ, η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κατά 0,1% τον Ιούνιο προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τη μείωση του δείκτη:
α) Κατά 1,7% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα είδη: γάλα νωπό παστεριωμένο, ελαιόλαδο, λαχανικά νωπά, πατάτες νωπές.
Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη: ψάρια νωπά, φρούτα νωπά.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,1 % της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών.
β) Κατά 1,8 % της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
Σύμφωνα με την ΕΣΥΕ, η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2008, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,0% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά & παρασκευάσματα, μοσχάρι νωπό, χοιρινό νωπό, αρνί και κατσίκι (νωπά), ψάρια νωπά, τυρί φέτα, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, πατάτες νωπές, γλυκά-ζαχαρωτά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο ελαιόλαδο και στο γάλα νωπό παστεριωμένο.
β) Κατά 6,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών, καθώς και των τιμών των τσιγάρων.
γ) Κατά 2,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 1,7% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, στα υαλικά, στα επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες.
ε) Κατά 2,8% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και της νοσοκομειακής περίθαλψης.
στ) Κατά 1,0% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: άνθη, βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφική ύλη-σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ειδών οπτικοακουστικού εξοπλισμού και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
ζ) Κατά 4,7% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών, των φροντιστηρίων και των ΙΕΚ
η) Κατά 2,2% της ομάδας «Ξενοδοχεία - Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών : φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
θ) Κατά 2,4% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των κουρείων - κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των τιμών των άλλων υπηρεσιών.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 3,9 % της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών, κυρίως, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας, της ύδρευσης-αποχέτευσης, των δημοτικών τελών, των υπηρεσιών κοινοχρήστων και του ηλεκτρικού ρεύματος.
β) Κατά 6,9% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης) και των τιμών των αυτοκινήτων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη:ανταλλακτικά αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου-μοτοσικλέτας, υπηρεσίες μεταφορών.
γ) Κατά 0,7% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης των τιμών, κυρίως, των υπηρεσιών της σταθερής τηλεφωνίας και των τιμών της πρόσβασης στο διαδίκτυο.