α πάνω - κάτω στην καταναλωτική πίστη όπως την γνωρίζαμε φέρνει η ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας για τη καταναλωτική πίστη, βάσει της οποίας όλοι οι καταναλωτές στην ΕΕ θα λαμβάνουν μέσω του εντύπου των «τυποποιημένων ευρωπαϊκών πληροφοριών καταναλωτικής πίστης» τις ίδιες πληροφορίες, ούτως ώστε εύκολα να μπορούν να συγκρίνουν και να επιλέγουν την πλέον συμφέρουσα τραπεζική υπηρεσία ή προϊόν, είτε στην χώρα τους είτε σε άλλο Κράτος μέλος, καθώς και να επωφελούνται από τραπεζικά προϊόντα που δεν διατίθενται στην χώρα τους.
Όπως γνωστοποίησε στην διάρκεια συνέντευξης τύπου
το πρωί της Τρίτης ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, το Σεπτέμβριο ολοκληρώνονται οι εργασίες της επιτροπής για την ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας για την Καταναλωτική Πίστη.
Ο ίδιος τόνισε ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν εύκολη πρόσβαση σε προϊόντα καταναλωτικής πίστης (δάνεια, κάρτες, κ.α.) από χώρες της ΕΕ με επιτόκια ενδεχομένως πιο προνομιακά από αυτά που υπάρχουν στην ελληνική αγορά.
«Ανοίγει έτσι σημαντικά η αγορά δανείων και η ενίσχυση του ανταγωνισμού θα συμβάλλει στην βελτίωση των τραπεζικών προϊόντων και, πιθανώς, στην μείωση των επιτοκίων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπτυξης.
Η ενσωμάτωση θα γίνει με νομοθετική πράξη στην Ελληνική Βουλή μέσα στο επόμενο τρίμηνο (Σεπτέμβριο – Οκτώβριο) και από τις αρχές του 2010 θα αποτελεί νόμο του κράτους.
Στο πεδίο εφαρμογής της θα εμπίπτουν τα πλέον διαδεδομένα καταναλωτικά δάνεια, δεδομένου ότι θα καλύπτει συμβάσεις πίστωσης που αφορούν ποσά από 200 έως 75.000 ευρώ και θα αφορά και τις πιστωτικές κάρτες.
Ακόμη ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε ότι οι τράπεζες δεσμεύθηκαν προσφάτως εκ νέου ότι θα προχωρήσουν διαγραφή όλων των καταχρηστικών προμηθειών από τις τραπεζικές συμβάσεις των τραπεζικών προϊόντων που εμπίπτουν στην σχετική υπουργική απόφαση, παρά το τυπικό γεγονός ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν έχει ακόμα καθαρογραφεί και αποσταλεί επισήμως σε αυτές.
Επιπλέον, ο υπουργός Ανάπτυξης γνωστοποίησε ότι Α θα δημιουργηθεί ειδικό γραφείο υποστήριξης καταναλωτή τραπεζικών προϊόντων.
Το γραφείο θα λειτουργεί στο πλαίσιο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή και ενδεικτικά θα περιλαμβάνει:
ü τηλεφωνική γραμμή για την καταγραφή ερωτήσεων, παραπόνων και καταγγελιών για θέματα της χρηματοπιστωτικής αγοράς
ü χαρτογράφηση των προσφερομένων τραπεζικών προϊόντων
ü συμβουλευτική υποστήριξη του καταναλωτή για τη καλύτερη δυνατή επιλογή δανείου ή άλλου τραπεζικού προϊόντος
ü νομική υποστήριξη σε αρχικό στάδιο, για την απεμπλοκή από διάφορα προβλήματα
ü ενημέρωση για τα δικαιώματα των καταναλωτών που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει.
Η μορφή θα οριστικοποιηθεί μετά από μελέτη την οποία θα προκηρύξουμε εντός Αυγούστου. Η χρηματοδότηση της μελέτης θα γίνει από το Ε.Π. Πολιτεία και θα είναι προϋπολογισμού 55000 ευρώ, ενώ το γραφείο θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στο 2010.
Τέλος ο κ. Χατζηδάκης κάλεσε τις τράπεζες να εφαρμόσουν και αποφάσεις που είναι σχεδόν βέβαιο ότι σύντομα θα αποκτήσουν αμετάκλητο χαρακτήρα και θα έχουν καθολική εφαρμογή.
Ενδεικτικά ανέφερε τις αποφάσεις για:
1. Αναδρομική επιβάρυνση τόκων σε χρήση πιστωτικής κάρτας με χρέωση από την ημέρα διεξαγωγής της συναλλαγής και όχι από την ημερομηνία εξόφλησης που αναφέρεται στον λογαριασμό, φαινόμενο το οποίο φέρεται να προκαλεί οικονομική επιβάρυνση στον καταναλωτή για τόκους 35 ημερών κατά μέσο όρο
2. Χρέωση προμήθειας έως και 1,40 € για κατάθεση σε λογαριασμό τρίτου προσώπου, παρόλο που η κατάθεση φέρεται να λειτουργεί υπέρ του πελάτη της τράπεζας αλλά και υπέρ της ιδίας, δεδομένου ότι προκαλεί μεγαλύτερη ρευστότητα χρημάτων.