Νέες απώλειες όσον αφορά στον τζίρο κατέγραψε το 2013 το λιανεμπόριο τροφίμων.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen, οι συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ άνω των 100 τ.μ. υποχώρησαν κατά 2,8% και περιορίσθηκαν σε 5,43 δισ. ευρώ από 5,58 δισ. ευρώ που ήταν το 2012.
Η πτώση του τζίρου αποδίδεται στις έντονες προσφορές που υπήρξαν καθ' όλη τη διάρκεια της περσινής χρονιάς, οι οποίες μείωσαν την αξία των προϊόντων αλλά και στην υποχώρηση της ζήτησης. Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά άνθρωποι του κλάδου, οι καταναλωτές περιορίζουν πλέον αισθητά τις δαπάνες τους, ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα γαλακτοκομικά, το ψωμί και το κρέας, ενώ παράλληλα στρέφονται σταθερά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πωλουνται σε φθηνότερες τιμές.
Το μέσο καλάθι αγορών ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι έχει μειωθεί σε 15-20 ευρώ από 20-25 ευρώ πριν από την κρίση, ενώ και σε μηνιαία βάση η μέση οικογένεια ξοδεύει περίπου 250 ευρώ για τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ποσό μειωμένο κατά περίπου 12% σε σχέση με τα επίπεδα προ κρίσης.
Παράγοντες της αγοράς δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους για την πορεία ανάκαμψης των πωλήσεών τους, με δεδομένη την υψηλή ανεργία και τους υπέρμετρους φόρους που επιβαρύνουν σήμερα τα νοικοκυριά της χώρας.
Επενδύσεις
Σε καλύτερη θέση, πάντως, βρίσκονται οι μεγάλοι λιανέμποροι, οι οποίοι ενισχύουν τη θέση τους αποσπώντας μερίδια από τις μικρότερες αλυσίδες αλλά και τα μεμονωμένα σημεία που υστερούν σε κεφάλαια και ρευστότητα. Ήδη, κάποια μεγάλα σούπερ μάρκετ έχουν εξαγγείλει για τη νέα χρονιά επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία νέων καταστημάτων αλλά και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων. Ενδεικτικά, η γερμανική Lidl σκοπεύει να διαθέσει περίπου 120 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι το μεγαλύτερο που έχει δαπανήσει σε έναν χρόνο από την είσοδό της στην Ελλάδα πριν από 16 χρόνια.
Παρ' όλα αυτά, δεν προτίθεται να προχωρήσει σε εξαγορές παρότι υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες, καθώς -όπως τόνισε πρόσφατα σε ειδική εκδήλωση η διοίκησή της- προτιμάει να αναπτυχθεί μέσα από τη λειτουργία δικών της καταστημάτων, σε σημεία που την εξυπηρετούν.