Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2015

Στα ύψη οι τιμές στην Ελλάδα, ενώ διεθνώς υποχωρούν...

Τι και αν τα εισοδήματα έχουν πιάσει πάτο και η ανεργία έχει χτυπήσει «κόκκινο». Τι και αν όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων έξι χρόνων έκαναν «σημαία» τους την καταπολέμησή της. Η ακρίβεια στα βασικά είδη διατροφής είναι εδώ και δεν «λέει να κοπάσει».




Αντίθετα, όπως φάνηκε και στα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε η ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις και μάλιστα εκφράζονται φόβοι πως τους επόμενους μήνες θα υπάρξει νέο κύμα ανατιμήσεων σε μια ευρειά γκάμα προϊόντων.

Το πρώτο κύμα ήρθε αμέσως μετά την αύξηση του ΦΠΑ στα συσκευασμένα τρόφιμα στο 23% από το 13% προηγουμένως, με τις βιομηχανίες και τους λιανεμπόρους να περνούν -με ελάχιστες εξαιρέσεις- ολόκληρη τη διαφορά στις τελικές τιμές των προϊόντων. Δεν είναι τυχαίο πως τον Αύγουστο, ο Γενικός Δείκτης Τιμών στα τρόφιμα και μη αλκολούχα ποτά σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+3%), τη στιγμή που οι περισσότερες δείκτες αλλά και ο Γενικός Δείκτης Τιμών κατέγραψαν πτώση.
Στα ύψη οι τιμές στην Ελλάδα, ενώ διεθνώς υποχωρούν...

Ανατιμήσεις
Ανατιμήσεις έγιναν σε όλα τα είδη που μπαίνουν στο καθημερινό τραπέζι των νοικοκυριών, από το κρέας, το ψωμί και τα δημητριακά, τα φρούτα και το λάδι μέχρι τα γαλακτοκομικά, τα αβγά, τα λαχανικά, τον καφέ και το τσάι, ενώ ακριβότερα πωλούνται πλέον και οι σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά, κάνοντας όλους να αναρωτιούνται τι συμβαίνει και δεν μπορεί να δαμαστεί το «τέρας της ακρίβειας» που πλήττει κυρίως τα νοικοκυριά με τα λιγότερα εισοδήματα.

Ανθρωποι της αγοράς υποστηρίζουν πως η πηγή του «κακού», πέρα από τον ΦΠΑ και το υψηλό κόστος ενέργειας εντοπίζεται στα capital controls και στις δυσκολίες που δημιουργούν στις εισαγωγές των πρώτων υλών.

Η καθυστέρηση στους εκτελωνισμούς σε συνδυασμό με το γεγονός πως οι ξένοι προμηθευτές ζητάνε να πληρωθούν προτού στείλουν τα εμπορεύματα, σε μια περιόδο που η ρευστότητα σπανίζει, έχουν ανεβάσει κατακόρυφα το λειτουργικό κόστος. «Η ελληνική βιομηχανία πληρώνει πολύ ακριβά τα capital controls. Οι ξένοι έχουν κόψει την πίστωση και ζητάνε να πληρωθούν τοις μετρητοίς λόγω του υψηλού country risk, ενώ κάποιοι πωλούν ακριβότερα τα προϊόντα τους στις ελληνικές εταιρείες. Αυτό επιβαρύνει το κόστος παραγωγής και πιέζει προς τα πάνω την τελική τιμή των προϊόντων», σημειώνει στέλεχος από τον χώρο της βιομηχανίας τροφίμων και προσθέτει πως μέχρι να αποκατασταθεί η ομαλότητα στο εισαγωγικό εμπόριο δεν πρόκειται να υπάρξει βελτίωση στο μέτωπο της ακρίβειας.

Παράγοντας της αγοράς επισημαίνουν πως ούτε η βιομηχανία αλλά ούτε και το λιανεμπόριο έχουν πλέον τα περιθώρια να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος, καθώς ύστερα από έξι και πλέον χρόνια κρίσης οι αντοχές τους έχουν εξαντληθεί. «Έχουμε φθάσει στα όριά μας. Δεν είναι ένα ούτε δύο τα χρόνια που καλούμαστε να βρούμε λύσεις για να μην αυξήσουμε τις τιμές μας, παρά τους υπέρογκους φόρους και τα χαράτσια που επιβλήθηκαν από την έναρξη της κρίσης», υπογραμμίζει άνθρωπος του λιανεμπορίου.

Στο ναδίρ οι τιμές διεθνώς
Όλα αυτά την ώρα, που σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO) οι μέσες τιμές των βασικών τροφίμων έπεσαν τον Αύγουστο στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2009. Ειδικότερα, ο Δείκτης Τιμών Τροφίμων, ο οποίος καλύπτει τις διεθνείς τιμές δημητριακών, κρέατος, γαλακτοκομικών, σπορέλαιων και ζάχαρης, υποχώρησε τον Αύγουστο κατά 5,2% σε σχέση με τον Ιούλιο στις 115,7 μονάδες. Η πτώση σε μηνιαία βάση ήταν μάλιστα η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί εδώ και επτά χρόνια, από τον Δεκέμβριο του 2008. Η νέα πτώση τον Αύγουστο αποδίδεται από τον FAO σε εκτιμήσεις για μεγάλη παραγωγή, σε συνδυασμό με τις ανησυχίες για ανώμαλη προσγείωση της κινεζικής οικονομίας και τις υψηλές τιμές του δολαρίου.

Ελέω κρίσης...
«Συνήθισαν» τα φθηνά οι καταναλωτές

Σε φθηνότερες λύσεις στρέφονται ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές, σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις ανάγκες τους με λιγότερα χρήματα. Η δραματική κάμψη που έχουν υποστεί τα εισοδήματα, αναγκάζει τα νοικοκυριά να γίνουν πολύ πιο «σχολαστικά» στον τρόπο που επιλέγουν τα προϊόντα που βάζουν στο καλάθι τους.

Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι το 78% του αγοραστικού κοινού κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο σούπερ μάρκετ, ενώ το 63% δήλωσε ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστημα σούπερ μάρκετ που θα επισκεφθούν.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, ο καταναλωτής έχει ανάγκη τόσο την εξοικονόμηση χρημάτων που παρέχουν οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες, όσο και το αίσθημα της ικανοποίησης από τη δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα είτε λόγω προσφοράς, είτε λόγω χαμηλότερης τιμής (π.χ. προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας).

Η τάση προς τα φθηνότερα προϊοντα και τις προσφορές εκτιμάται πως θα ενταθεί τους επόμενους μήνες, μετά και τα επώδυνα μέτρα που φέρνει το νέο μνημόνιο για μισθούς και συντάξεις, καθώς ακόμη και τα νοικοκυριά που έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν κάτι παραπάνω εμφανίζονται συγκρατημένα.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com