Μέσω smartphones βλέπουν το timeline τους στο Facebook οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου, οι οποίοι σταδιακά ανακαλύπτουν και το Twitter, το οποίο χρησιμοποιούν για να ενημερωθούν.
Αυτό προκύπτει από την τελευταία έκδοση της ετήσιας έρευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που διεξήχθη για 6η συνεχόμενη χρονιά και βασίστηκε σε απαντήσεις από 1200 χρήστες του Διαδικτύου.
Το smartphone έχει εξελιχθεί στο βασικό μέσο πρόσβασης στο Facebook καθώς το 62% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι κάνει σε καθημερινή βάση χρήση του Facebook app, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τη web έκδοση είναι στο 53%. Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι ένας στους δύο χρήστες δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί απλώς για να παρακολουθεί τις εξελίξεις και τις κινήσεις των φίλων του. Το υπόλοιπο 50% δηλώνει ότι οι κινήσεις τις οποίες κάνει κατα την χρήση του facebook για την αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους “friends” είναι: like (58%), chat (54%), share (20%), ενώ μόνο το 8% δηλώνει ότι προβαίνει σε ενέργειες όπως “ανέβασμα” φωτογραφίων και tagging προϊόντων.
Η εμπορική αξιοποίηση του Facebook είναι σε μάλλον χαμηλά επίπεδα, αν και στην έρευνα γίνεται λόγος για αναδυόμενη τάση. Like σε σελίδες με εμπορικό περιεχόμενο κάνει το 19%, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά για like σε σελίδες εταιρειών και προϊόντων είναι στο 12% και 8%. Οι χρήστες δηλώνουν πιο ώριμοι ως προς την χρήση του μέσου και οι πιο σημαντικές ανησυχίες που έχουν είναι η αξιοπιστία των πληροφοριών που λαμβάνουν (45%) και η χρησιμότητα του χρόνου που δαπανούν κατά την χρήση του μέσου (23%), ποσοστά τα οποία έχουν αυξηθεί αισθητά σε σχέση με την περσινή έρευνα.
Δείγμα του τρόπου χρήσης των social media είναι ότι στο YouTube, το 92% δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί για να ακούει μουσική. Επίσης, η έρευνα δείχνει ότι το 67% κάνει skip τις διαφημίσεις. Όμως, υπάρχει και ένα 12% που δηλώνει ότι αλληλεπιδρά με τις διαφημίσεις που εμφανίζονται στο YouTube. Σημαντικό είναι, τέλος το ποσοστό συνδυσμού της χρήσης του youtube με το facebook: το 41% δηλώνει ότι ψάχνει videos στο youtube, προκειμένου να τα αναρτήσει στο facebook.
Ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης το οποίο φαίνεται να κερδίζει έδαφος είναι το twitter. Ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στοιχείο είναι μάλιστα ότι ένας στους 4 χρήστες του Internet δηλώνουν ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις μέσω του συγκεκριμένου μέσου. Σημαντικό γεγονός το οποίο ενίσχυσε την χρήση του μέσου και το 45% των χρηστών του δηλώνει ότι το ώθησε να εξοικειωθεί με αυτό, είναι η εμφάνιση των capital controls. Κατά την διάρκεια της συγκεκριμένης σημαντικής περιόδου, οι χρήστες επιθυμούσαν να ενημερώνονται άμεσα για τις εξελίξεις, από διαφορετικές πηγές προκειμένου να έχουν την δυνατότητα σχηματισμού της προσωπικής τους άποψης.
Οι χρήστες του Internet δηλώνουν εξοικειωμένοι με την χρήση των μηχανών αναζήτησης, τοποθετώντας την χρήση τους στην δεύτερη θέση όσον αφορά τους λόγους χρήσης του διαδικτύου. Το συγκεκριμένο μέσο αναδεικνύεται σε καθολικό μέσο αναζήτησης, αφού 8 στους 10 δηλώνουν ότι επισκέπτονται συχνά τα οργανικά αποτελέσματα των αναζητήσεων, που δικαιολογεί την έμφαση που δίνουν οι επιχειρήσεις σε τεχνικές SEO. Παράλληλα αναδύεται σταδιακά η σημασία των «banner-ads» αφού 1 στους 10 επισκέπτεται συχνά τις διαφημίσεις των μηχανών αναζήτησης.
Η έρευνα καταγράφει επίσης την σημασία του e-mail ως ουσιαστικό εργαλείο στην ολοκληρωμένη στρατηγική ψηφιακού μάρκετινγκ. Τρεις στους 10 χρήστες του Διαδικτύου δηλώνει ότι δίνει το e-mail του συχνά προκειμένου να παραλαμβάνει newsletters και 1 στους 4 ανοίγει συχνά τα e-mails που λαμβάνει. Ποσοστά τα οποία δικαιολογούν τις ενέργειες των εταιρειών να στέλνουν προσωποποιημένη πληροφόρηση, με βάση τις ανάγκες των χρηστών. Τι αποτέλεσμα είναι πλέον 8% των χρηστών Internet να αγοράζουν συχνά με βάση τις διαφημίσεις που λαμβάνει σε newsletters.