Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Στην προσέλκυση νέων επενδυτών «στοιχηματίζει» πλέον το ΤΑΙΠΕΔ

Με σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η κρατική χρηματοδότηση που συνολικά θα αγγίξει τα 250 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020, αλλά και η κατασκευή του πρώτου Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο που αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας μας, το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε νέο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.




Στόχος η προσέλκυση μεγαλύτερου ενδιαφέροντος για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία, καθώς ο διαγωνισμός που βρισκόταν σε εξέλιξη είχε ξεκινήσει πριν από δυόμισι χρόνια όταν ήταν διαφορετικές οι οικονομικές συνθήκες της χώρας μας, αλλά και των τριών ενδιαφερομένων που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ οι νέοι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά έως τις 26 Απριλίου.

Ανοίγει ο δρόμος για νέους παίκτες
Ο νέος διαγωνισμός δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες που δεν συμμετείχαν στον πρώτο διαγωνισμό, όπως ο κινεζικός Όμιλος Cosco και ο αμερικανικός κολοσσός Watco να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μια και ήδη η πρώτη έχει συνάψει το mega deal για μεταφορά προϊόντων αμερικανικών και άλλων εταιρειών με τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Τόσο η Cosco όσο και η Watco έχουν εκδηλώσει ανοιχτά το ενδιαφέρον τους για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ωστόσο κρατούσαν στάση αναμονής. Η ελληνική εταιρεία ελκύει τους Κινέζους λόγω της αλματώδους αύξησης του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα, που έχει αυξήσει τις εμπορικές αμαξοστοιχίες της και την πληρότητά τους.

Η «προίκα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Με 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο μέχρι το 2020, δηλαδή συνολικά 250 εκατ. ευρώ, θα επιδοτηθεί η «ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ» με τη μορφή των «άγονων γραμμών», προκειμένου ο αγοραστής - επενδυτής να εξασφαλίσει σίγουρα κέρδη! Την επιδότηση των «άγονων γραμμών», που δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, προβλέπει ο κανονισμός 1370/2007 της Ε.Ε. και ως επιδοτούμενες έχουν χαρακτηριστεί οι σιδηροδρομικές γραμμές μεγάλου μέρους του δικτύου της χώρας. Πέραν της απόφασης για απευθείας ανάθεση των άγονων δρομολογίων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με επιδότηση 50 εκατ. ευρώ ετησίως, η εταιρεία διαθέτει σημαντικά ακίνητα, η αξία των οποίων μπορεί να αγγίξει τα 110 εκατ. ευρώ, ενώ δέλεαρ αποτελεί και η συμφωνία που έχει συναφθεί με την Cosco, μετά και τη σιδηροδρομική σύνδεση του Θριασίου Πεδίου με το λιμάνι του Ικονίου.

Πέραν των επιδοτήσεων, η κυβέρνηση σχεδιάζει κι άλλα κίνητρα προς τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα επενδύσουν όπως η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, προκειμένου τα προϊόντα που κινούνται μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου να παρακάμπτουν τον Ελλήσποντο.

Υπεγράφησαν οι συμβάσεις
Στο πλαίσιο της επίσπευσης της διαδικασίας πώλησης πέρασαν προχθές, από τις γενικές συνελεύσεις μετόχων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, οι διεταιρικές συμβάσεις, οι οποίες αποτελούσαν προαπαιτούμενο για την εξέλιξη των διαγωνισμών και οι οποίες εκκρεμούσαν από το 2014. Πρόκειται για:

Πενταετή σύμβαση Υποχρέωσης Παροχής Δημόσιων Υπηρεσιών (ΥΔΥ) με το Δημόσιο, για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών, έναντι ετήσιας αμοιβής που δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 50 εκατ. ευρώ.
Σύμβαση πρόσβασης (track access) με τον ΟΣΕ, υπό την ιδιότητά του ως διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.
Μακροχρόνια σύμβαση μίσθωσης (5+5 χρόνια) του τροχαίου υλικού με τον ΟΣΕ.
Μακροχρόνια σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την εταιρεία συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού (ROSCO), για 10 χρόνια.
Μακροχρόνια συμφωνητικά για τη μίσθωση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ επιλεγμένων ακινήτων.

Τα εμπόδια
Ως δαμόκλειο σπάθη αιωρείται το θέμα των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων ύψους πάνω από 800 εκατ. ευρώ που θα διαγραφούν από την Ε.Ε. μόνο σε περίπτωση που βρεθεί ιδιώτης επενδυτής για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Παράλληλα και η ίδια η εταιρεία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα τόσο από την απώλεια εσόδων όσο και από την έλλειψη προσωπικού. Υπενθυμίζεται ότι σε περισσότερο από 1 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα διαφυγόντα κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη από τους μετανάστες.

Εκτός από το οικονομικό «χαστούκι» σημαντικό ήταν το πλήγμα και στην αξιοπιστία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη διακοπή των εμπορευματικών δρομολογίων από την Ελλάδα προς την Τσεχία.

Την ίδια στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «χάνει» σημαντικά έσοδα από την έλλειψη προσωπικού, που αναγκάζει την διοίκηση να λέει «οχι» σε σημαντικές εμπορευματικές συμφωνίες.

Δεν είναι τυχαίο ότι περισσότερα από 200 βαγόνια έχουν «παροπλιστεί» για συντήρηση, καθώς η εταιρεία δεν έχει προσωπικό για να τα επισκευάσει. Αυτό έχει επιπτώσεις και στη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δεν είναι σε θέση να εκτελέσει το εμπορευματικό και το επιβατικό έργο της και αναγκάζεται να προχωρήσει σε περικοπές. Μέχρι στιγμής έχουν περικοπεί επιβατικά τρένα, ωστόσο η εταιρεία έχει αρνηθεί να αυξήσει τις εμπορευματικές μεταφορές που εκτελεί στο πλαίσιο της συμφωνίας με την Cosco, με αποτέλεσμα να χάνει κάθε περίπου 10 εκατ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι προειδοποιούν ότι αν δεν γίνουν άμεσα προσλήψεις μέσα στη διετία θα περιοριστεί στο μισό το μεταφορικό έργο που παράγουν!

ΥΠΟΤΟΝΙΚΟ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
Γιατί ναυάγησε η πρώτη προσπάθεια

Η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προκηρύξει νέο διαγωνισμό ήταν αποτέλεσμα της μείωσης του ενδιαφέροντος από τους τρεις συμμετέχοντες στη διαδικασία αποκρατικοποίησης που είχε ξεκινήσει το 2013 (της Ρωσικής RZD, των Γαλλικών Σιδηροδρόμων SNCF και της ρουμανικής Grup Feroviar Roman).

Το 2015 η εμπλοκή στις σχέσεις μεταξύ της Ε.Ε. και της Ρωσίας, εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία, είχε παγώσει οποιαδήποτε εξέλιξη στον διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς τότε η Ε.Ε. δεν θα ενέκρινε ποτέ την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μια ρωσική εταιρεία. Στο τέλος του 2015 μάλιστα η διοίκηση των ρωσικών σιδηροδρόμων αποφάσισε να μείνει εκτός του διαγωνισμού. Ο δεύτερος ενδιαφερόμενος, η γαλλική εταιρεία, δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον έλεγχο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν είναι τυχαίο ότι η SNCF δεν ζήτησε από το ΤΑΙΠΕΔ τα στοιχεία του διαγωνισμού, ενώ δεν επισκέφτηκε ούτε μία φορά την ίδια την εταιρεία, ώστε να ενημερωθεί για τις συμφωνίες και τα οικονομικά της. Αλλά και η ρουμανική εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα διαφθοράς στη χώρα της το προηγούμενο διάστημα. Μάλιστα το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε απευθυνθεί στα ρουμανικά δικαστήρια προκειμένου να ενημερωθεί για την εμπλοκή της εταιρείας οδήγησε τη διοίκηση Grup Feroviar Roma να «παγώσει» τις διαπραγματεύσεις.


 
website counter
friend finderplentyoffish.com