Το ποσό των 330 χιλιάδων ευρώ ημερησίως, από 1 Ιανουαρίου 2019, λόγω της καθυστέρησης υπογραφής και κύρωσης της Σύμβασης Παράτασης της "Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου" καλείται να πληρώσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), χωρίς να υπάρχει ουδεμία υπαιτιότητα από την πλευρά του!
Η υπόθεση αφορά στην περιβόητη παράταση (για 20 επιπλέον έτη) της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης του αερολιμένα "Ελευθέριος Βενιζέλος", με τίμημα που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) από 485 εκατ. ευρώ. Αν και η επέκταση της Σύμβασης έχει πλέον λάβει το "πράσινο φως" από τις αρμόδιες αρχές, της DG Comp συμπεριλαμβανομένης, η οποία στις 12 Δεκεμβρίου 2018 χορήγησε σχετική έγκριση αποφασίζοντας ότι η εν λόγω Σύμβαση δεν συνεπάγεται Κρατική Ενίσχυση, η καθυστέρηση στις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση έχει αρχίσει να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και ανησυχίες για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Επιστολή-βόμβα σε Τσακαλώτο
Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής απαιτεί την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, διαδικασία που αναμενόταν αρχικά να λάβει χώρα έως το τέλος του 2018, κάτι που φυσικά δεν έγινε. Η "Εταιρεία Αεροδρομίου" (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), ως συμβαλλόμενο μέρος, απέστειλε προ ημερών επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας ενημέρωση για τους λόγους της καθυστέρησης. Στην επιστολή που υπογράφει ο κ. Γιάννης Παράσχης, Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναφέρεται πως η καθυστέρηση επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ίδια την εταιρεία, για τις οποίες δεν φέρει καμία υπαιτιότητα και καλεί ΥΠΟΙΚ και ΤΑΙΠΕΔ να γνωστοποιήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες και το σχετικό χρονοδιάγραμμα.
Όπως προκύπτει από την επιστολή, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, έπειτα από την έγκριση που δόθηκε από τη DG Comp και στη βάση του κειμένου της Σύμβασης, υπέγραψε στις 18/12/208 τις απαιτούμενες δανειακές συμβάσεις λήψης ομολογιακού δανείου ύψους μέχρι 665,6 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία των Εθνικής Τράπεζας και Τράπεζας Πειραιώς. Ταυτόχρονα, στη βάση επίσης του κειμένου της Σύμβασης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορήγησε στις 18/12/2018 με την υπογραφή των σχετικών τροποποιητικών δανειακών συμβάσεων, όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις σε σχέση με τη Σύμβαση. Επίσης το Ελληνικό Δημόσιο επιβεβαίωσε την Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου προς την ΕΤΕπ για το δάνεια προς την Εταιρεία Αεροδρομίου (ΔΑΑ), στη βάση της Σύμβασης.
Στην επιστολή σημειώνεται πως "σαφώς από τις 18/12/2018 έχουν εκπληρωθεί όλες οι αιρέσεις και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη Σύμβαση με εξαίρεση τις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, οι οποίες η Εταιρεία Αεροδρομίου προσδοκούσε καλόπιστα ότι θα είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2018".
Η επιστολή καταλήγει αναφέροντας πως δεδομένου ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η καταβολή του τιμήματος εντός του 2018 δεν κατέστησαν δυνατές και δεδομένης της παρατηρούμενης καθυστέρησης, η εταιρεία επιβαρύνεται από 1/1/2019 με το ποσό των 330.000 ημερησίως "χωρίς οιαδήποτε υπαιτιότητα από την πλευρά της". Μάλιστα τονίζεται πως για την καθυστέρηση και επιβάρυνση οφείλει να ενημερώσει άμεσα τόσο την ΕΤΕπ, όσο και τις δανείστριες τράπεζες και για τον λόγο αυτό ζητά να ενημερωθεί για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Η επίσκεψη Μέρκελ
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε ένα χρονικό σημείο στο οποίο ήδη είχαν εκφραστεί ανησυχίες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης, έως το 2046, ενώ είχε προηγηθεί ο θόρυβος σχετικά με το τίμημα της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ, από 485 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδήγησε την Αντιπολίτευση να κάνει λόγο για απόπειρα ξεπουλήματος. Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών βάσει σύμβασης παραχώρησης που καλύπτει την περίοδο από το 1996 έως το 2026. Υπό την νέα συμφωνία, η σύμβαση παραχώρησης παρατείνεται έως το 2046, έναντι καταβολής σημαντικά μεγαλύτερου τιμήματος. Μέτοχοι της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) είναι το Ελληνικό Δημόσιο (55%), το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP (40%, ποσοστό που αποκτήθηκε τον Μάιο του 2013 από τη Hochtief) και ο όμιλος Κοπελούζου (5%).
Στο πλαίσιο αυτό, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως το συγκεκριμένο ζήτημα βρίσκεται στην ατζέντα της επικείμενης επίσκεψής της Άγκελα Μέρκελ στην Αθήνα, δεδομένου ότι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι μία από τις συναλλαγές που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, για το οποίο δεσμεύτηκε η Ελλάδα στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος στήριξης.
Η υπόθεση αφορά στην περιβόητη παράταση (για 20 επιπλέον έτη) της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης του αερολιμένα "Ελευθέριος Βενιζέλος", με τίμημα που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) από 485 εκατ. ευρώ. Αν και η επέκταση της Σύμβασης έχει πλέον λάβει το "πράσινο φως" από τις αρμόδιες αρχές, της DG Comp συμπεριλαμβανομένης, η οποία στις 12 Δεκεμβρίου 2018 χορήγησε σχετική έγκριση αποφασίζοντας ότι η εν λόγω Σύμβαση δεν συνεπάγεται Κρατική Ενίσχυση, η καθυστέρηση στις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση έχει αρχίσει να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και ανησυχίες για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Επιστολή-βόμβα σε Τσακαλώτο
Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής απαιτεί την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, διαδικασία που αναμενόταν αρχικά να λάβει χώρα έως το τέλος του 2018, κάτι που φυσικά δεν έγινε. Η "Εταιρεία Αεροδρομίου" (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), ως συμβαλλόμενο μέρος, απέστειλε προ ημερών επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας ενημέρωση για τους λόγους της καθυστέρησης. Στην επιστολή που υπογράφει ο κ. Γιάννης Παράσχης, Γενικός Διευθυντής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) αναφέρεται πως η καθυστέρηση επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ίδια την εταιρεία, για τις οποίες δεν φέρει καμία υπαιτιότητα και καλεί ΥΠΟΙΚ και ΤΑΙΠΕΔ να γνωστοποιήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες και το σχετικό χρονοδιάγραμμα.
Όπως προκύπτει από την επιστολή, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, έπειτα από την έγκριση που δόθηκε από τη DG Comp και στη βάση του κειμένου της Σύμβασης, υπέγραψε στις 18/12/208 τις απαιτούμενες δανειακές συμβάσεις λήψης ομολογιακού δανείου ύψους μέχρι 665,6 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία των Εθνικής Τράπεζας και Τράπεζας Πειραιώς. Ταυτόχρονα, στη βάση επίσης του κειμένου της Σύμβασης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορήγησε στις 18/12/2018 με την υπογραφή των σχετικών τροποποιητικών δανειακών συμβάσεων, όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις σε σχέση με τη Σύμβαση. Επίσης το Ελληνικό Δημόσιο επιβεβαίωσε την Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου προς την ΕΤΕπ για το δάνεια προς την Εταιρεία Αεροδρομίου (ΔΑΑ), στη βάση της Σύμβασης.
Στην επιστολή σημειώνεται πως "σαφώς από τις 18/12/2018 έχουν εκπληρωθεί όλες οι αιρέσεις και οι λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη Σύμβαση με εξαίρεση τις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, οι οποίες η Εταιρεία Αεροδρομίου προσδοκούσε καλόπιστα ότι θα είχαν ολοκληρωθεί εντός του 2018".
Η επιστολή καταλήγει αναφέροντας πως δεδομένου ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής και η καταβολή του τιμήματος εντός του 2018 δεν κατέστησαν δυνατές και δεδομένης της παρατηρούμενης καθυστέρησης, η εταιρεία επιβαρύνεται από 1/1/2019 με το ποσό των 330.000 ημερησίως "χωρίς οιαδήποτε υπαιτιότητα από την πλευρά της". Μάλιστα τονίζεται πως για την καθυστέρηση και επιβάρυνση οφείλει να ενημερώσει άμεσα τόσο την ΕΤΕπ, όσο και τις δανείστριες τράπεζες και για τον λόγο αυτό ζητά να ενημερωθεί για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Η επίσκεψη Μέρκελ
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε ένα χρονικό σημείο στο οποίο ήδη είχαν εκφραστεί ανησυχίες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης, έως το 2046, ενώ είχε προηγηθεί ο θόρυβος σχετικά με το τίμημα της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ, από 485 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδήγησε την Αντιπολίτευση να κάνει λόγο για απόπειρα ξεπουλήματος. Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών βάσει σύμβασης παραχώρησης που καλύπτει την περίοδο από το 1996 έως το 2026. Υπό την νέα συμφωνία, η σύμβαση παραχώρησης παρατείνεται έως το 2046, έναντι καταβολής σημαντικά μεγαλύτερου τιμήματος. Μέτοχοι της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) είναι το Ελληνικό Δημόσιο (55%), το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP (40%, ποσοστό που αποκτήθηκε τον Μάιο του 2013 από τη Hochtief) και ο όμιλος Κοπελούζου (5%).
Στο πλαίσιο αυτό, ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως το συγκεκριμένο ζήτημα βρίσκεται στην ατζέντα της επικείμενης επίσκεψής της Άγκελα Μέρκελ στην Αθήνα, δεδομένου ότι η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι μία από τις συναλλαγές που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της ελληνικής κυβέρνησης, για το οποίο δεσμεύτηκε η Ελλάδα στο πλαίσιο του τρίτου προγράμματος στήριξης.