Τον ερχόμενο μήνα θα ψηφισθεί και το Μάρτιο θα εφαρμοσθεί η νέα ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη προς τα ταμεία.
Αυτό ξεκαθάρισαν κύκλοι του Υπ. Εργασίας. Μάλιστα οι ίδιες πηγές σημείωσαν πως οι θεσμοί ενημερώθηκαν σχετικά από το Υπουργείο Εργασίας στις συναντήσεις, σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, των προηγούμενων ημερών.
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας ρύθμισης προβλέπουν τον επανυπολογισμό των εισφορών προ του 2017 με βάση το νόμο Κατρούγκαλου (και έτσι τη μείωση της σημερινής κύριας οφειλής κατά 60% -65% κατά μέσο όρο), τη διαγραφή του 85% των προσαυξήσεων της παλιάς κύριας οφειλής και την εξόφληση της νέας οφειλής σε έως 120 δόσεις. Τρία είναι τα βασικά γκρίζα σημεία της σχεδιαζόμενης ρύθμισης:
1. Ο επανυπολογισμός των εισφορών προ του 2017 (σ.σ. εκείνες που δεν πληρώθηκαν), ο οποίος θα οδηγήσει σε μείωση της σημερινής κύριας οφειλής , θα αφορά μόνο εκείνους τους οφειλέτες οι οποίοι θα δεχθούν ταυτόχρονα να εξοφλήσουν σε 120 δόσεις τη νέα, μειωμένη οφειλή.
Με άλλα λόγια, όποιος δεν δεχθεί να εξοφλήσει τη μειωμένη οφειλή, θα συνεχίσει να είναι φορτωμένος με την παλιά οφειλή, όπως αυτή έχει υπολογισθεί με το σύστημα των ασφαλιστικών κατηγοριών όπως αυτές ίσχυαν έως και την 31η/12/2016 ανά ταμείο (πχ ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, κλπ). Εφόσον, δηλαδή, κάποιοι οφειλέτες δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε σε 120 δόσεις τη μειωμένη οφειλή, θα συνεχίσουν να χρωστάνε την παλιά, η οποία θα παραμείνει στα σημερινά αστρονομικά ύψη.
Έτσι, θα δημιουργηθούν δύο ταχύτητες παλαιών οφειλετών. Στην πρώτη θα ανήκουν εκείνοι των οποίων θα έχουν επανυπολογισθεί οι εισφορές βάσει του νόμου Κατρούγκαλου, ενώ στη δεύτερη θα ανήκουν εκείνοι των οποίων δεν θα έχουν επανυπολογισθεί. Αυτό αποτελεί το πρώτο γκρίζο σημείο της σχεδιαζόμενης νέας ρύθμισης.
2. Οι διαφαινόμενες δύο ταχύτητες παλαιών οφειλετών θα μπορούσαν πρακτικά να αποφευχθούν εφόσον η ρύθμιση έμενε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ή και σε μόνιμη βάση (όπως πχ ισχύει με την "πάγια ρύθμιση" των 12 δόσεων) "ανοιχτή".
Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται όμως για την ώρα στους σχεδιασμούς του Υπ. Εργασίας. Αντίθετα, πληροφορίες αναφέρουν πως η δυνατότητα ένταξης στην σχεδιαζόμενη νέα ρύθμιση θα προβλέπεται για 6 ή το πολύ 9 μήνες, δηλαδή από τον ερχόμενο Μάρτιο έως και τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ή το αργότερο το Δεκέμβριο. Σε αυτήν την περίπτωση, θα δημιουργηθεί ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο για τους οφειλέτες, προκειμένου να ενταχθούν ή όχι στη νέα ρύθμιση. Μάλιστα η λήξη της χρονικής προθεσμίας ένταξης στη ρύθμιση θα λειτουργήσει ως dead line, δεδομένου ότι από αυτή θα κριθεί όχι μόνο το αν πχ ένας επαγγελματίας θα ενταχθεί ή όχι σε αυτήν (και έτσι αν θα διατηρήσει την ασφαλιστική ικανότητα-ενημερότητά του), αλλά και το εάν θα επανυπολογισθούν οι παλιές εισφορές -και έτσι θα μειωθούν δραστικά δια παντός οι οφειλές του- βάσει του ισχύοντος νέου θεσμικού πλαισίου ή όχι. Αυτό είναι το δεύτερο γκρίζο σημείο της ρύθμισης την οποία σχεδιάζει το Υπ. Εργασίας.
3. Το τρίτο γκρίζο σημείο αφορά τον υπολογισμό της σύνταξης όσων οφειλετών ενταχθούν στη ρύθμιση, είτε βγουν άμεσα στη σύνταξη (καθώς έχουν ήδη θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα), είτε μελλοντικά. Οι παλαιοί οφειλέτες οι οποίοι θα ενταχθούν στη νέα ρύθμιση, θα βρεθούν με δύο κατηγορίες εισφορών. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν εκείνες που έχουν καταβληθεί με το σύστημα που ίσχυε έως και την 31η/12/2016 , ενώ στη δεύτερη θα ανήκουν εκείνες οι οποίες οφείλουν και θα επανυπολογισθούν με βάση το νέο σύστημα υπολογισμού που ισχύει από την 1η/1/2017 και έπειτα (δηλ. βάσει νόμου Κατρούγκαλου) και θα πληρωθούν σε έως 120 δόσεις. Έτσι θα δημιουργηθούν δύο "δεξαμενές" καταβληθεισών εισφορών με βάση τις οποίες θα πρέπει να υπολογισθεί η σύνταξή τους.
Αυτό ξεκαθάρισαν κύκλοι του Υπ. Εργασίας. Μάλιστα οι ίδιες πηγές σημείωσαν πως οι θεσμοί ενημερώθηκαν σχετικά από το Υπουργείο Εργασίας στις συναντήσεις, σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, των προηγούμενων ημερών.
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας ρύθμισης προβλέπουν τον επανυπολογισμό των εισφορών προ του 2017 με βάση το νόμο Κατρούγκαλου (και έτσι τη μείωση της σημερινής κύριας οφειλής κατά 60% -65% κατά μέσο όρο), τη διαγραφή του 85% των προσαυξήσεων της παλιάς κύριας οφειλής και την εξόφληση της νέας οφειλής σε έως 120 δόσεις. Τρία είναι τα βασικά γκρίζα σημεία της σχεδιαζόμενης ρύθμισης:
1. Ο επανυπολογισμός των εισφορών προ του 2017 (σ.σ. εκείνες που δεν πληρώθηκαν), ο οποίος θα οδηγήσει σε μείωση της σημερινής κύριας οφειλής , θα αφορά μόνο εκείνους τους οφειλέτες οι οποίοι θα δεχθούν ταυτόχρονα να εξοφλήσουν σε 120 δόσεις τη νέα, μειωμένη οφειλή.
Με άλλα λόγια, όποιος δεν δεχθεί να εξοφλήσει τη μειωμένη οφειλή, θα συνεχίσει να είναι φορτωμένος με την παλιά οφειλή, όπως αυτή έχει υπολογισθεί με το σύστημα των ασφαλιστικών κατηγοριών όπως αυτές ίσχυαν έως και την 31η/12/2016 ανά ταμείο (πχ ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, κλπ). Εφόσον, δηλαδή, κάποιοι οφειλέτες δεν μπορούν να πληρώσουν ούτε σε 120 δόσεις τη μειωμένη οφειλή, θα συνεχίσουν να χρωστάνε την παλιά, η οποία θα παραμείνει στα σημερινά αστρονομικά ύψη.
Έτσι, θα δημιουργηθούν δύο ταχύτητες παλαιών οφειλετών. Στην πρώτη θα ανήκουν εκείνοι των οποίων θα έχουν επανυπολογισθεί οι εισφορές βάσει του νόμου Κατρούγκαλου, ενώ στη δεύτερη θα ανήκουν εκείνοι των οποίων δεν θα έχουν επανυπολογισθεί. Αυτό αποτελεί το πρώτο γκρίζο σημείο της σχεδιαζόμενης νέας ρύθμισης.
2. Οι διαφαινόμενες δύο ταχύτητες παλαιών οφειλετών θα μπορούσαν πρακτικά να αποφευχθούν εφόσον η ρύθμιση έμενε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ή και σε μόνιμη βάση (όπως πχ ισχύει με την "πάγια ρύθμιση" των 12 δόσεων) "ανοιχτή".
Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται όμως για την ώρα στους σχεδιασμούς του Υπ. Εργασίας. Αντίθετα, πληροφορίες αναφέρουν πως η δυνατότητα ένταξης στην σχεδιαζόμενη νέα ρύθμιση θα προβλέπεται για 6 ή το πολύ 9 μήνες, δηλαδή από τον ερχόμενο Μάρτιο έως και τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ή το αργότερο το Δεκέμβριο. Σε αυτήν την περίπτωση, θα δημιουργηθεί ένα ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο για τους οφειλέτες, προκειμένου να ενταχθούν ή όχι στη νέα ρύθμιση. Μάλιστα η λήξη της χρονικής προθεσμίας ένταξης στη ρύθμιση θα λειτουργήσει ως dead line, δεδομένου ότι από αυτή θα κριθεί όχι μόνο το αν πχ ένας επαγγελματίας θα ενταχθεί ή όχι σε αυτήν (και έτσι αν θα διατηρήσει την ασφαλιστική ικανότητα-ενημερότητά του), αλλά και το εάν θα επανυπολογισθούν οι παλιές εισφορές -και έτσι θα μειωθούν δραστικά δια παντός οι οφειλές του- βάσει του ισχύοντος νέου θεσμικού πλαισίου ή όχι. Αυτό είναι το δεύτερο γκρίζο σημείο της ρύθμισης την οποία σχεδιάζει το Υπ. Εργασίας.
3. Το τρίτο γκρίζο σημείο αφορά τον υπολογισμό της σύνταξης όσων οφειλετών ενταχθούν στη ρύθμιση, είτε βγουν άμεσα στη σύνταξη (καθώς έχουν ήδη θεμελιώσει σχετικό δικαίωμα), είτε μελλοντικά. Οι παλαιοί οφειλέτες οι οποίοι θα ενταχθούν στη νέα ρύθμιση, θα βρεθούν με δύο κατηγορίες εισφορών. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν εκείνες που έχουν καταβληθεί με το σύστημα που ίσχυε έως και την 31η/12/2016 , ενώ στη δεύτερη θα ανήκουν εκείνες οι οποίες οφείλουν και θα επανυπολογισθούν με βάση το νέο σύστημα υπολογισμού που ισχύει από την 1η/1/2017 και έπειτα (δηλ. βάσει νόμου Κατρούγκαλου) και θα πληρωθούν σε έως 120 δόσεις. Έτσι θα δημιουργηθούν δύο "δεξαμενές" καταβληθεισών εισφορών με βάση τις οποίες θα πρέπει να υπολογισθεί η σύνταξή τους.