Κάνοντας χρήση του περιεχομένου εγκυκλίου της φορολογικής διοίκησης που χρονολογείται από το 1989 η φορολογική διοίκηση ξεκαθαρίζει ότι ακόμη και στις περιπτώσεις που ένα όχημα έχει ταξινομηθεί στο εξωτερικό, δηλαδή φέρει ξένες πινακίδες, βαρύνει τον ιδιοκτήτη του με τεκμήριο διαβίωσης και φόρο πολυτελούς διαβίωσης, εφόσον το όχημα κυκλοφορεί στην Ελλάδα και ο ιδιοκτήτης του είναι φορολογικός κάτοικος Ελλάδας.
Το θέμα που βάζει ουσιαστικά ένα μεγάλο φράγμα στην πρακτική της κυκλοφορίας οχημάτων κυρίως με πινακίδες Βουλγαρίας στους ελληνικούς δρόμους ξεκαθαρίζεται από απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών στην οποία προσέφυγε φορολογούμενος ο οποίος είχε εντοπισθεί στη Βόρεια Ελλάδα να κυκλοφορεί με όχημα υψηλού κυβισμού (τύπου SUV) και πινακίδες της γειτονικής χώρας.
Κατά τον έλεγχο επιβλήθηκαν στον ιδιοκτήτη του οχήματος συνολικοί πρόσθετοι φόροι που ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ και αφορούν τεκμήριο, φόρος εισοδήματος, φόρο πολυτελούς διαβίωσης, πρόστιμο και εισφορά αλληλεγγύης για τα φορολογικά έτη 2012 και 2013.
Ο ιδιοκτήτης του οχήματος προσέφυγε στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών κατά των αποτελεσμάτων του ελέγχου με επιχείρημα ότι διέθετε μονοπρόσωπη επιχείρηση στη Βουλγαρία καθώς και ότι το όχημα βρισκόταν κατά την επίμαχη περίοδο σε ακινησία στη γειτονική χώρα.
Η ΔΕΔ αφού εξέτασε συνολικά το φάκελο της υπόθεσης και τα επιχειρήματα του προσφεύγοντα έλαβε υπόψη της τα εξής:
- με την εγκύκλιο 1094/1989 ερμηνευτικές οδηγίες, διευκρινίστηκε ότι το τεκμήριο αυτό εφαρμόζεται και για τα πρόσωπα που έχουν στην κυριότητα ή στην κατοχή τους αυτοκίνητα με ξένους αριθμούς κυκλοφορίας
- την αλληλογραφία της Διεύθυνσης Διεθνών Σχέσεων της ΑΑΔΕ
με τις φορολογικές αρχές της Βουλγαρίας από την οποία προέκυψε ότι κατά τις χρήσεις 2012 και 2013 η μονοπρόσωπη επιχείρηση του ιδιοκτήτη του οχήματος δεν είχε καμία επιχειρηματική δραστηριότητα στη γειτονική χώρα
- το γεγονός ότι δεν προέκυψε από κανένα επίσημο έγγραφο που προσκόμισε ο ιδιοκτήτης ότι το όχημα ήταν σε ακινησία κατά την επίμαχη περίοδο.
Με βάση τα παραπάνω, η φορολογική αρχή έκρινε ότι το τεκμήριο διαβίωσης βαρύνει κανονικά τον ιδιοκτήτη του οχήματος και έτσι του καταλογίστηκε τεκμαρτό εισόδημα από το οποίο προέκυψε πρόσθετος φόρος και φόρος πολυτελείας που εμφανίζεται στους παρακάτω πίνακες:
Οριστική φορολογική υποχρέωση με βάση την παρούσα απόφαση:
- το γεγονός ότι δεν προέκυψε από κανένα επίσημο έγγραφο που προσκόμισε ο ιδιοκτήτης ότι το όχημα ήταν σε ακινησία κατά την επίμαχη περίοδο.
Με βάση τα παραπάνω, η φορολογική αρχή έκρινε ότι το τεκμήριο διαβίωσης βαρύνει κανονικά τον ιδιοκτήτη του οχήματος και έτσι του καταλογίστηκε τεκμαρτό εισόδημα από το οποίο προέκυψε πρόσθετος φόρος και φόρος πολυτελείας που εμφανίζεται στους παρακάτω πίνακες:
Οριστική φορολογική υποχρέωση με βάση την παρούσα απόφαση:
Φορολογικό έτος 2012
Κύριος Φόρος
|
4.709,39€
|
Πρόστιμο άρθρου 58 και τόκοι άρθρου 53 ν.4174/2013
|
4.211,14€
|
Εισφορά αλληλεγγύης
|
544,33€
|
Φόρος τεκμηρίου πολυτελούς διαβίωσης
|
2.086,00€
|
Σύνολο για καταβολή
|
11.550,86€
|
Φορολογικό έτος 2013
Κύριος Φόρος
|
4.376,02€
| |
Πρόστιμο άρθρου 58 και τόκοι άρθρου 53 ν.4174/2013
|
3.913,04€
| |
Εισφορά αλληλεγγύης
|
280,64€
| |
Σύνολο για καταβολή
|
8.569,70€
| |
Πράξη επιβολής προστίμου φορολογικού έτους 2017 |
250,00€
|
Εν ολίγοις, η κυκλοφορία οχημάτων με ξένες πινακίδες από φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας επιτρέπεται μόνο στις περιπτώσεις που το όχημα ανήκει σε φορολογικό κάτοικο Εξωτερικού ή φορολογικό κάτοικο Ελλάδας εφόσον αυτός διαθέτει στη χώρα όπου έχει ταξινομηθεί το όχημα πραγματική επιχειρηματική δραστηριότητα.