Η συμφωνία που επιτεύχθηκε το βράδυ της Πέμπτης αναφορικά με το "διάδοχο" καθεστώς του νόμου Κατσέλη, αλλά και η πρόοδος στα υπόλοιπα 15 ανοιχτά μέτωπα της 2ης αξιολόγησης δεν έχει ακόμη αποτιμηθεί για το αν επαρκεί.
Δηλαδή για το αν θα μπορέσει να οδηγήσει ομαλά στην έγκριση της ενεργοποίησης του παρεμβάσεων ελάφρυνσης του χρέους στα τα δύο πολιτικά ραντεβού που έχουν οριστεί για τις 28 Φεβρουαρίου (EWG) και για τις 11 Μαρτίου (Eurogroup).
Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο χρόνος που επισήμως έχει δοθεί… τελείωσε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί έχουν ήδη στα χέρια τους από το βράδυ της Πέμπτης ένα πρώτο draft της συμφωνίας που επιτεύχθηκε αναφορικά με το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και αναμένουν το τελικό νομοθετικό κείμενο μαζί με την κοστολόγηση των παρεμβάσεων.
Πηγές μεταφέρουν ότι ακόμα είναι νωρίς για να υπάρξει ολοκληρωμένη θέση αναφορικά το κατά πόσο θεωρείται αποδεκτό το εν λόγω σχήμα στο σύνολό του ή αν θα χρειαστούν κάποιες "βελτιώσεις". Πάντως η πρώτη εικόνα είναι ότι συνιστά μεν μία δομημένη λύση, αν και τα όρια προστασίας και οι επιπτώσεις εξετάζονται.
Παράλληλα όμως τρέχουν και τα υπόλοιπα 15 μέτωπα που έπρεπε να λήξουν στο τέλος του 2018, αλλά και τα νέα πολιτικά ζητήματα τα οποία έχουν προκύψει αναφορικά, για παράδειγμα, με το κατώτατο μισθό ή με τον την διατήρηση του χαμηλού ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
Ο χρόνος
Το χρονικό τελεσίγραφο που είχαν δώσει οι θεσμοί κατά την κάθοδό τους στην Αθήνα έληξε τυπικά την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου.
Αυτό που επιχειρείται είναι το αργότερο το Σαββατοκύριακο ή έως και τη Δευτέρα να σταλούν όλα τα αναγκαία στοιχεία για τις ελληνικές επιδόσεις. Και τούτο ούτως ώστε στα μέσα της εβδομάδας η Κομισιόν με την βοήθεια, ανά πεδίο, των υπόλοιπων θεσμών να έχει μπορέσει να ολοκληρώσει ένα πρώτο σχέδιο της δεύτερης αποτίμησής της για την Ενισχυμένη Εποπτεία στην Ελλάδα.
Το εν λόγω κείμενο (που θα είναι και η εισήγηση για το EWG και το Eurogroup) θα πρέπει να περάσει μέσα από μία σειρά εγκρίσεων και κοινοποιήσεων (εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των άλλων οργάνων). Θα πρέπει επίσης – πιθανότατα – να υπάρξουν τηλεδιαπραγματεύσεις και διαβουλεύσεις με την ελληνική πλευρά και όχι μόνο για την λείανση "αστερίσκων" και διαφωνιών.
Οι διαδικασίες αυτές λοιπόν χρειάζονται χρόνο και η ημερομηνία ανακοίνωσης πλησιάζει: έχει οριστεί για τις 27 Φεβρουαρίου, μαζί με το υπόλοιπο πακέτο ανακοινώσεων στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, περιλαμβανομένης και της άλλης ειδικής έκθεσης για την Ελλάδα αναφορικά με τις μεγάλες μακροοικονομικές ανισορροπίες που συνεχίζει να αντιμετωπίζει.
Στα υπόλοιπα προαπαιτούμενα αναζητείται ακόμη "αντίβαρο" για την καθυστέρηση στην Εγνατία Οδό και στην τοποθέτηση των γ.γ. των υπουργείων μέσω ΑΣΕΠ, αλλά και λύση για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων. Μένει να φανεί επίσης αν θα είναι επαρκής η πρόοδος στην στελέχωση ΑΑΔΕ, στην εξόφληση οφειλών προς ιδιώτες, στην στελέχωση μονάδων υγείας κ.λπ.
Αγκάθι ο κατώτατος
Σε πολιτικό επίπεδο, οι θεσμοί μένει να φανεί αν διατηρούν τη δυσαρέσκειά τους για τις κυβερνητικές αποφάσεις στο θέμα του "κατώτατου". Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αύξηση κατά 11% του κατώτατου μισθού και κατά 27% του υποκατώτατου θεωρήθηκε κίνηση η οποία παρέκκλινε από τις συζητήσεις που είχαν γίνει στην Αθήνα αλλά και από τα πορίσματα της επιτροπής που έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτό.
Μένει να φανεί λοιπόν πώς και αν θα αποτυπώνεται αυτή η "αντίδραση" στο κείμενο και στις θέσεις της Επιτροπής αλλά και πώς η στάση αυτή θα βρίσκεται σε... συνάφεια με την ανάλογη έκθεση που συντάσσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και θα ανακοινώσει τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που προκύπτουν από τις επαφές που είχε το Ταμείο στην Αθήνα, θέλει να δώσει έμφαση στο θέμα του κατώτατου καθώς τον συνδέει με την πορεία της παραγωγικότητας της χώρας. Μάλιστα, στην ανακοίνωση που συνέταξε αμέσως μετά την ολοκλήρωση των επαφών στην Αθήνα ζήτησε ισοδύναμα μέτρα σε όρους ευρύτερων παρεμβάσεων στις αγορές ούτως ώστε να εξισορροπηθεί η εν λόγω απώλεια.
Το δημοσιονομικό πεδίο
Ένα από τα 16 προαπαιτούμενα είναι και η επάρκεια μέτρων ούτως ώστε να διασφαλίζεται ο δημοσιονομικός στόχος του 3,5% του ΑΕΠ. Σε αυτό το πεδίο το ΥΠΟΙΚ φέρει ως επιχείρημα το υπερπλεόνασμα που σύμφωνα και με επίσημη χθεσινή του τοποθέτηση πέτυχε και το 2018.
Ωστόσο, τα πρώτα στοιχεία εκτέλεσης προϋπολογισμού δείχνουν για το 2019 υστέρηση εσόδων αλλά και συνέχιση της τακτικής άτυπης στάσης πληρωμών, ακόμη και επενδυτικών. Ο λόγος για μία τακτική που συντηρεί μεν τα πλεονάσματα, αλλά έχει αντίκτυπο και στην ανάπτυξη.
Δηλαδή για το αν θα μπορέσει να οδηγήσει ομαλά στην έγκριση της ενεργοποίησης του παρεμβάσεων ελάφρυνσης του χρέους στα τα δύο πολιτικά ραντεβού που έχουν οριστεί για τις 28 Φεβρουαρίου (EWG) και για τις 11 Μαρτίου (Eurogroup).
Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο χρόνος που επισήμως έχει δοθεί… τελείωσε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί έχουν ήδη στα χέρια τους από το βράδυ της Πέμπτης ένα πρώτο draft της συμφωνίας που επιτεύχθηκε αναφορικά με το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και αναμένουν το τελικό νομοθετικό κείμενο μαζί με την κοστολόγηση των παρεμβάσεων.
Πηγές μεταφέρουν ότι ακόμα είναι νωρίς για να υπάρξει ολοκληρωμένη θέση αναφορικά το κατά πόσο θεωρείται αποδεκτό το εν λόγω σχήμα στο σύνολό του ή αν θα χρειαστούν κάποιες "βελτιώσεις". Πάντως η πρώτη εικόνα είναι ότι συνιστά μεν μία δομημένη λύση, αν και τα όρια προστασίας και οι επιπτώσεις εξετάζονται.
Παράλληλα όμως τρέχουν και τα υπόλοιπα 15 μέτωπα που έπρεπε να λήξουν στο τέλος του 2018, αλλά και τα νέα πολιτικά ζητήματα τα οποία έχουν προκύψει αναφορικά, για παράδειγμα, με το κατώτατο μισθό ή με τον την διατήρηση του χαμηλού ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
Ο χρόνος
Το χρονικό τελεσίγραφο που είχαν δώσει οι θεσμοί κατά την κάθοδό τους στην Αθήνα έληξε τυπικά την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου.
Αυτό που επιχειρείται είναι το αργότερο το Σαββατοκύριακο ή έως και τη Δευτέρα να σταλούν όλα τα αναγκαία στοιχεία για τις ελληνικές επιδόσεις. Και τούτο ούτως ώστε στα μέσα της εβδομάδας η Κομισιόν με την βοήθεια, ανά πεδίο, των υπόλοιπων θεσμών να έχει μπορέσει να ολοκληρώσει ένα πρώτο σχέδιο της δεύτερης αποτίμησής της για την Ενισχυμένη Εποπτεία στην Ελλάδα.
Το εν λόγω κείμενο (που θα είναι και η εισήγηση για το EWG και το Eurogroup) θα πρέπει να περάσει μέσα από μία σειρά εγκρίσεων και κοινοποιήσεων (εντός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των άλλων οργάνων). Θα πρέπει επίσης – πιθανότατα – να υπάρξουν τηλεδιαπραγματεύσεις και διαβουλεύσεις με την ελληνική πλευρά και όχι μόνο για την λείανση "αστερίσκων" και διαφωνιών.
Οι διαδικασίες αυτές λοιπόν χρειάζονται χρόνο και η ημερομηνία ανακοίνωσης πλησιάζει: έχει οριστεί για τις 27 Φεβρουαρίου, μαζί με το υπόλοιπο πακέτο ανακοινώσεων στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, περιλαμβανομένης και της άλλης ειδικής έκθεσης για την Ελλάδα αναφορικά με τις μεγάλες μακροοικονομικές ανισορροπίες που συνεχίζει να αντιμετωπίζει.
Στα υπόλοιπα προαπαιτούμενα αναζητείται ακόμη "αντίβαρο" για την καθυστέρηση στην Εγνατία Οδό και στην τοποθέτηση των γ.γ. των υπουργείων μέσω ΑΣΕΠ, αλλά και λύση για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων. Μένει να φανεί επίσης αν θα είναι επαρκής η πρόοδος στην στελέχωση ΑΑΔΕ, στην εξόφληση οφειλών προς ιδιώτες, στην στελέχωση μονάδων υγείας κ.λπ.
Αγκάθι ο κατώτατος
Σε πολιτικό επίπεδο, οι θεσμοί μένει να φανεί αν διατηρούν τη δυσαρέσκειά τους για τις κυβερνητικές αποφάσεις στο θέμα του "κατώτατου". Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αύξηση κατά 11% του κατώτατου μισθού και κατά 27% του υποκατώτατου θεωρήθηκε κίνηση η οποία παρέκκλινε από τις συζητήσεις που είχαν γίνει στην Αθήνα αλλά και από τα πορίσματα της επιτροπής που έχει συσταθεί για τον σκοπό αυτό.
Μένει να φανεί λοιπόν πώς και αν θα αποτυπώνεται αυτή η "αντίδραση" στο κείμενο και στις θέσεις της Επιτροπής αλλά και πώς η στάση αυτή θα βρίσκεται σε... συνάφεια με την ανάλογη έκθεση που συντάσσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και θα ανακοινώσει τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που προκύπτουν από τις επαφές που είχε το Ταμείο στην Αθήνα, θέλει να δώσει έμφαση στο θέμα του κατώτατου καθώς τον συνδέει με την πορεία της παραγωγικότητας της χώρας. Μάλιστα, στην ανακοίνωση που συνέταξε αμέσως μετά την ολοκλήρωση των επαφών στην Αθήνα ζήτησε ισοδύναμα μέτρα σε όρους ευρύτερων παρεμβάσεων στις αγορές ούτως ώστε να εξισορροπηθεί η εν λόγω απώλεια.
Το δημοσιονομικό πεδίο
Ένα από τα 16 προαπαιτούμενα είναι και η επάρκεια μέτρων ούτως ώστε να διασφαλίζεται ο δημοσιονομικός στόχος του 3,5% του ΑΕΠ. Σε αυτό το πεδίο το ΥΠΟΙΚ φέρει ως επιχείρημα το υπερπλεόνασμα που σύμφωνα και με επίσημη χθεσινή του τοποθέτηση πέτυχε και το 2018.
Ωστόσο, τα πρώτα στοιχεία εκτέλεσης προϋπολογισμού δείχνουν για το 2019 υστέρηση εσόδων αλλά και συνέχιση της τακτικής άτυπης στάσης πληρωμών, ακόμη και επενδυτικών. Ο λόγος για μία τακτική που συντηρεί μεν τα πλεονάσματα, αλλά έχει αντίκτυπο και στην ανάπτυξη.