"Ανοιχτό" παραμένει το "μέτωπο" των "τριετών", τουλάχιστον, και για το επόμενο έτος.
Και αυτό γιατί κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του, το Συμβούλιο της Επικρατείας σε σχέση με την προσφυγή του ΣΕΒ ενάντια στην εγκύκλιο της τέως Υπ. Εργασίας, κ. Έφης Αχτσιόγλου με την οποία προβλεπόταν αύξηση 11% στις κατώτατες αποδοχές των δικαιούχων επιδομάτων προϋπηρεσίας (σ.σ. "τριετίες") ως επί τω πλείστον άκουσε τα επιχειρήματα του ΣΕΒ, αλλά και του Υπουργείου Εργασίας και της ΓΣΕΕ.
Οι αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με το εάν η εν λόγω εγκύκλιος είναι νόμιμη ή παράνομη (όπως υποστηρίζει ο ΣΕΒ) θα ληφθούν αργότερα, με τις προβλέψεις κύκλων με γνώση των χρόνου, που συνήθως χρειάζεται το ΣτΕ,για να εκδώσει μία απόφαση, να μιλούν για τουλάχιστον ένα εξάμηνο.
Συνεπώς έως την έκδοση των αποφάσεων του ΣτΕ, οι αυξήσεις τις οποίες έλαβαν τον περασμένο Φεβρουάριου, οι αμειβόμενοι με τον κατώτατο μισθό και ταυτόχρονα δικαιούχοι επιδομάτων πτροϋπηρεσίας συνεχίζουν να ισχύουν.
Το τι θα συμβεί με αυτές τις αυξήσεις, θα εξαρτηθεί από το περιεχόμενο των αποφάσεων του ΣτΕ. Αν το ΣτΕ κρίνει νόμιμη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου θα συνεχίσουν να ισχύουν. Αν την κρίνει παράνομη, θα τεθεί θέμα ακύρωσης τους, εκτός αν οι κοινωνικοί εταίροι (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, κλπ.) στη βάση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο ενδεχομένως θα μπορούσε –σύμφωνα με ορισμένα σενάρια- να διαμορφώσει η κυβέρνηση – να ρυθμίσουν το θέμα αυτό, με ένα άλλο τρόπο.
Τι λέει ο ΣΕΒ
Ο ΣΕΒ υποστηρίζει πως με βάση τη νομοθεσία του 2012-2014, οι "τριετίες", όχι μόνο έχουν "παγώσει" για όσους τις είχαν κατοχυρώσει το 2012 , αλλά έχουν καταργηθεί. Συνεπώς, οι ήδη προσαυξημένες, το 2012, αποδοχές λόγω της προϋπηρεσίας όσων είχαν προσληφθεί τουλάχιστον από το 2009, πρέπει να παραμείνουν στο επίπεδο εκείνο, ενώ κανείς από όσους προσελήφθησαν μετά το 2012, δεν έπρεπε και δεν πρέπει να λάβει αύξηση λόγω προϋπηρεσίας. Δικαιούται αύξηση μόνο επί του κατώτατου μισθού ως "μοναδιαία αξία".
Συνεπώς, κατά το ΣΕΒ, είναι παράνομη η αύξηση 11% στις κατώτατες αποδοχές όσων είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" το 2012 ή ακόμα και μετά το 2012 και συγκεκριμένα μετά το 2014 (σ.σ. και έτσι είχαν ήδη προσαυξημένους έως 30% τους κατώτατους μισθούς τους), οπότε ξεκαθαρίστηκε νομικά το ζήτημα, καθώς έκτοτε το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο, νοείται ως "μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς" .
Συνεπώς, όπως ερμηνεύουν νομικοί κύκλοι την άποψη του ΣΕΒ, η αύξηση αυτή (11%) πρέπει να ακυρωθεί, τουλάχιστον από τη στιγμή της επικείμενης απόφασης του ΣτΕ, εφόσον φυσικά αυτή δικαιώσει το ΣΕΒ. Έτσι,αν πχ αν το ΣτΕ αποφασίσει τον ερχόμενο Ιούνιο, ότι είναι η παράνομη η εν λόγω αύξηση, τότε από τον Ιούλιο πρέπει να ανακληθεί και να επέλθει αντίστοιχη μείωση των αποδοχών των εν λόγω εργαζόμενων.
Η θέση της ΓΣΕΕ
Την εντελώς αντίθετη άποψη με το ΣΕΒ έχει η ΓΣΕΕ. Υποστηρίζει, όπως ξεκαθάρισε χθες με ανακοίνωση της, πως "οι προσαυξήσεις των τριετιών δεν έχουν καταργηθεί, αφού η αρμοδιότητα του υπουργού Εργασίας να καθορίζει τον κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο οριοθετήθηκε νομοθετικά και αφορά μόνο στο ελάχιστο ποσό αναφοράς, χωρίς να θιγούν οι διατάξεις των προσαυξήσεων των τριετιών, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά".
Συνεπώς, όπως προκύπτει από την παραπάνω θέση, η ΓΣΕΕ θεωρεί πως είναι νόμιμη η αύξηση των κατωτάτων αποδοχών όσων είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" το 2012, αλλά πως ισχύουν οι "τριετίες" και μετά το 2012 -2014.
Το Υπ. Εργασίας
Μία "ενδιάμεση" στάση (μεταξύ ΣΕΒ και ΓΣΕΕ) φαίνεται ότι κρατά το Υπ. Εργασίας, σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών κύκλων.
Συγκεκριμένα, πηγές ανέφεραν πως το Υπ. Εργασίας υποστηρίζει την αύξηση του κατώτατου μισθού (η οποία προβλέφθηκε με την εγκύκλιο Αχτσιόγλου) για όσους είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" έως και το 2012, αλλά όχι μετά το 2012 και πιο συγκεκριμένα μετά το 2014.
Άρα, όπως ερμηνεύουν νομικοί κύκλοι, τη φερόμενη στάση του Υπ. Εργασίας, η κυβέρνηση θεωρεί κατοχυρωμένες τις "τριετίες" και άρα νόμιμη την αύξηση 11% των ήδη (από το 2012) προσαυξημένων έως 30% κατωτάτων αποδοχών μόνο εκείνων που είχαν κατοχυρώσει τις "τριετίες" έως το 2012, αλλά όχι μετά το 2012. Μετά το 2012,δηλαδή, φέρεται να μην "αναγνωρίζει" προσαυξήσεις αποδοχών μέσω των "τριετιών", αν και "αναγνωρίζει" φυσικά την αύξηση του κατώτατου μισθού- ως "μοναδιαία αξία"- (σ.σ. από τα 586 ευρώ στα 650 ευρώ) των εν λόγω εργαζομένων.
Και αυτό γιατί κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του, το Συμβούλιο της Επικρατείας σε σχέση με την προσφυγή του ΣΕΒ ενάντια στην εγκύκλιο της τέως Υπ. Εργασίας, κ. Έφης Αχτσιόγλου με την οποία προβλεπόταν αύξηση 11% στις κατώτατες αποδοχές των δικαιούχων επιδομάτων προϋπηρεσίας (σ.σ. "τριετίες") ως επί τω πλείστον άκουσε τα επιχειρήματα του ΣΕΒ, αλλά και του Υπουργείου Εργασίας και της ΓΣΕΕ.
Οι αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με το εάν η εν λόγω εγκύκλιος είναι νόμιμη ή παράνομη (όπως υποστηρίζει ο ΣΕΒ) θα ληφθούν αργότερα, με τις προβλέψεις κύκλων με γνώση των χρόνου, που συνήθως χρειάζεται το ΣτΕ,για να εκδώσει μία απόφαση, να μιλούν για τουλάχιστον ένα εξάμηνο.
Συνεπώς έως την έκδοση των αποφάσεων του ΣτΕ, οι αυξήσεις τις οποίες έλαβαν τον περασμένο Φεβρουάριου, οι αμειβόμενοι με τον κατώτατο μισθό και ταυτόχρονα δικαιούχοι επιδομάτων πτροϋπηρεσίας συνεχίζουν να ισχύουν.
Το τι θα συμβεί με αυτές τις αυξήσεις, θα εξαρτηθεί από το περιεχόμενο των αποφάσεων του ΣτΕ. Αν το ΣτΕ κρίνει νόμιμη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου θα συνεχίσουν να ισχύουν. Αν την κρίνει παράνομη, θα τεθεί θέμα ακύρωσης τους, εκτός αν οι κοινωνικοί εταίροι (ΣΕΒ, ΓΣΕΕ, κλπ.) στη βάση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, το οποίο ενδεχομένως θα μπορούσε –σύμφωνα με ορισμένα σενάρια- να διαμορφώσει η κυβέρνηση – να ρυθμίσουν το θέμα αυτό, με ένα άλλο τρόπο.
Τι λέει ο ΣΕΒ
Ο ΣΕΒ υποστηρίζει πως με βάση τη νομοθεσία του 2012-2014, οι "τριετίες", όχι μόνο έχουν "παγώσει" για όσους τις είχαν κατοχυρώσει το 2012 , αλλά έχουν καταργηθεί. Συνεπώς, οι ήδη προσαυξημένες, το 2012, αποδοχές λόγω της προϋπηρεσίας όσων είχαν προσληφθεί τουλάχιστον από το 2009, πρέπει να παραμείνουν στο επίπεδο εκείνο, ενώ κανείς από όσους προσελήφθησαν μετά το 2012, δεν έπρεπε και δεν πρέπει να λάβει αύξηση λόγω προϋπηρεσίας. Δικαιούται αύξηση μόνο επί του κατώτατου μισθού ως "μοναδιαία αξία".
Συνεπώς, κατά το ΣΕΒ, είναι παράνομη η αύξηση 11% στις κατώτατες αποδοχές όσων είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" το 2012 ή ακόμα και μετά το 2012 και συγκεκριμένα μετά το 2014 (σ.σ. και έτσι είχαν ήδη προσαυξημένους έως 30% τους κατώτατους μισθούς τους), οπότε ξεκαθαρίστηκε νομικά το ζήτημα, καθώς έκτοτε το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο, νοείται ως "μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς" .
Συνεπώς, όπως ερμηνεύουν νομικοί κύκλοι την άποψη του ΣΕΒ, η αύξηση αυτή (11%) πρέπει να ακυρωθεί, τουλάχιστον από τη στιγμή της επικείμενης απόφασης του ΣτΕ, εφόσον φυσικά αυτή δικαιώσει το ΣΕΒ. Έτσι,αν πχ αν το ΣτΕ αποφασίσει τον ερχόμενο Ιούνιο, ότι είναι η παράνομη η εν λόγω αύξηση, τότε από τον Ιούλιο πρέπει να ανακληθεί και να επέλθει αντίστοιχη μείωση των αποδοχών των εν λόγω εργαζόμενων.
Η θέση της ΓΣΕΕ
Την εντελώς αντίθετη άποψη με το ΣΕΒ έχει η ΓΣΕΕ. Υποστηρίζει, όπως ξεκαθάρισε χθες με ανακοίνωση της, πως "οι προσαυξήσεις των τριετιών δεν έχουν καταργηθεί, αφού η αρμοδιότητα του υπουργού Εργασίας να καθορίζει τον κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο οριοθετήθηκε νομοθετικά και αφορά μόνο στο ελάχιστο ποσό αναφοράς, χωρίς να θιγούν οι διατάξεις των προσαυξήσεων των τριετιών, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά".
Συνεπώς, όπως προκύπτει από την παραπάνω θέση, η ΓΣΕΕ θεωρεί πως είναι νόμιμη η αύξηση των κατωτάτων αποδοχών όσων είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" το 2012, αλλά πως ισχύουν οι "τριετίες" και μετά το 2012 -2014.
Το Υπ. Εργασίας
Μία "ενδιάμεση" στάση (μεταξύ ΣΕΒ και ΓΣΕΕ) φαίνεται ότι κρατά το Υπ. Εργασίας, σύμφωνα με εκτιμήσεις νομικών κύκλων.
Συγκεκριμένα, πηγές ανέφεραν πως το Υπ. Εργασίας υποστηρίζει την αύξηση του κατώτατου μισθού (η οποία προβλέφθηκε με την εγκύκλιο Αχτσιόγλου) για όσους είχαν κατοχυρώσει "τριετίες" έως και το 2012, αλλά όχι μετά το 2012 και πιο συγκεκριμένα μετά το 2014.
Άρα, όπως ερμηνεύουν νομικοί κύκλοι, τη φερόμενη στάση του Υπ. Εργασίας, η κυβέρνηση θεωρεί κατοχυρωμένες τις "τριετίες" και άρα νόμιμη την αύξηση 11% των ήδη (από το 2012) προσαυξημένων έως 30% κατωτάτων αποδοχών μόνο εκείνων που είχαν κατοχυρώσει τις "τριετίες" έως το 2012, αλλά όχι μετά το 2012. Μετά το 2012,δηλαδή, φέρεται να μην "αναγνωρίζει" προσαυξήσεις αποδοχών μέσω των "τριετιών", αν και "αναγνωρίζει" φυσικά την αύξηση του κατώτατου μισθού- ως "μοναδιαία αξία"- (σ.σ. από τα 586 ευρώ στα 650 ευρώ) των εν λόγω εργαζομένων.