Στον πιο κρίσιμο μήνα της φετινής δύσκολης και περιορισμένης τουριστικής σεζόν εξελίσσεται ο Αύγουστος, κατά τη διάρκεια του οποίου η αγορά αναμένει δύο πράγματα: πρώτον, να αυξηθεί η ζήτηση, που επί του παρόντος εξακολουθεί να είναι ασθενική, ακόμη και στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Κρήτη, και, δεύτερον, να περιοριστούν όσο γίνεται περισσότερο οι πολύ μεγάλες ζημιές που έχουν προκαλέσει η πανδημία, οι υγειονομικοί περιορισμοί και η επακόλουθη διστακτικότητα στην πραγματοποίηση ταξιδιών.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πρώτες επιλογές στα προγράμματα των κορυφαίων tour operators του εξωτερικού, TUI, FTI, Alltours, Der Touristik, και στην πρώτη τριάδα της ζήτησης, εντούτοις κάθε εβδομάδα, όπως σημειώνουν φορείς του χώρου, τα δεδομένα αλλάζουν, όπως και η επιδημιολογική κατάσταση για πολλές βασικές αγορές της Μεσογείου. Μετά την παρατηρούμενη άνοδο των κρουσμάτων στα Βαλκάνια, και η Ισπανία ακολουθεί τον ίδιο δρόμο, εξού και η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης να θέσει σε υποχρεωτική καραντίνα τους τουρίστες που επιστρέφουν από την Ισπανία, χωρίς εξαίρεση για τις Βαλεαρίδες και Κανάριους Νήσους.
Οι αλλαγές αυτές, από τη μια πλευρά αναπροσαρμόζουν διαρκώς τα προγράμματα των κορυφαίων ταξιδιωτικών οργανισμών, και από την άλλη επιτείνουν το αίσθημα ανασφάλειας για την πραγματοποίηση προγραμματισμένων διακοπών.
Η τουριστική αγορά ποντάρει πλέον στην κίνηση του Αυγούστου, με τους tour operators να προχωρούν σε σημαντικές προσφορές και γενναίες εκπτώσεις στις τιμές των πακέτων, σε μια προσπάθεια να κινηθούν οι κρατήσεις. Οι τιμές ακόμη και σε πακέτα με επτά διανυκτερεύσεις διαμορφώνονται σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και κάτω από τη μισή τιμή που ήταν πέρσι, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα αλλαγής χωρίς χρέωση σε κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ξενοδοχείου και του προορισμού.
Τα μηνύματα πάντως από το εξωτερικό, δεδομένων των συνθηκών, διατηρούν έναν τόνο αισιοδοξίας παρά τις διαρκείς μεταβολές και τον φόβο του δεύτερου κύματος της πανδημίας στην Ευρώπη, ενώ στελέχη των tour operators ευελπιστούν πως το επόμενο δίμηνο θα πάει καλά από πλευράς πωλήσεων. Για την TUI ειδικότερα, στρατηγικός στόχος για την Ελλάδα αποτελεί η επέκταση της φετινής περιόδου, τουλάχιστον έως τα μέσα Νοεμβρίου, με τον γερμανικό κολοσσό να προγραμματίζει να φέρει τουλάχιστον τους μισούς ταξιδιώτες από πέρυσι, δηλαδή περίπου 1,5 εκατ. τουρίστες.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η φετινή χρονιά θεωρείται εν πολλοίς χαμένη και η προσοχή των ταξιδιωτικών ομίλων στρέφεται στην προετοιμασία για το 2021 και την ανάκτηση της χαμένης δυναμικής.
Μειωμένη κίνηση
Χωρίς την προσδοκώμενη κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας κλείνει ο Ιούλιος. Τα στοιχεία από μεγάλα αεροδρόμια της χώρας δείχνουν πως οι αφίξεις είναι κατά 75% λιγότερες σε σχέση με τον περσινό Ιούλιο. Στο "Ελ. Βενιζέλος", η συνολική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 70% σε σύγκριση με τον περυσινό Ιούλιο.
Στα βασικά αεροδρόμια η κίνηση όσο περνούν οι εβδομάδες αυξάνεται, γεγονός που ανεβάζει τις προσδοκίες πως ο Αύγουστος θα εξελιχθεί καλύτερα, χωρίς όμως οι αφίξεις να θυμίζουν σε κάτι τις προηγούμενες σεζόν. Με βάση τα στοιχεία μέχρι τις 22/7, ο μεγαλύτερος αριθμός αφίξεων στα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 22/7, οπότε και εντός ενός 24ώρου οι δύο προορισμοί των Κυκλάδων δέχθηκαν συνολικά 3.150 τουρίστες. Από το restart της φετινής τουριστικής σεζόν (1η Ιουλίου) έως και τις 19 Ιουλίου μέσω 341 πτήσεων στο αεροδρόμιο "Διαγόρας" αφίχθησαν συνολικά 56.341 τουρίστες. Όσον αφορά τα σχετικά συγκεντρωτικά στοιχεία σε σχέση με τη χώρα προέλευσης για το διάστημα 1-15 Ιουλίου 2020, οι τουρίστες που επέλεξαν για τις διακοπές τους το νησί της Ρόδου, είναι Γερμανοί σε ποσοστό 36,70%, Πολωνοί σε ποσοστό 14,80% και Τσέχοι σε ποσοστό 8,90%.
Την ίδια ώρα, από τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επιβατική κίνηση των αεροδρομίων το α' εξάμηνο προκύπτει πως ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε τα 6,2 εκατομμύρια παρουσιάζοντας πτώση 75% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 24,7 εκατομμύρια επιβάτες. Όσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας (53.554 ήταν εσωτερικού και 33.334 εξωτερικού), κατέγραψαν πτώση 59,5%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Οι αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 87.297 καταγράφοντας μείωση 97,5% σε σχέση με το 2019, όταν είχαν αφιχθεί 3.477.906 επιβάτες.
Αγωνία για τις πληρότητες
Ενώ μετά το άνοιγμα των περιφερειακών αεροδρομίων στα μέσα του Ιουνίου υπήρχε η πεποίθηση πως οι κρατήσεις τον μήνα που διανύουμε θα ήταν ανοδικές, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Όπως σημειώνουν στο "Κ" φορείς του ξενοδοχειακού χώρου, κατά μέσο όρο οι πληρότητες ήταν κοντά στο 25%, πολύ χαμηλότερα από τις αρχικές προσδοκίες.
Βασικός στόχος είναι τώρα οι πληρότητες να καταφέρουν να αγγίξουν μέσα στον επόμενο μήνα το 40%, ώστε να υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να επιτευχθούν έσοδα πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, που είναι ο πήχης της φετινής χρονιάς. Το άνοιγμα των ξενοδοχείων θεωρείται πως θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου αυτού.
Όπως έδειξε έρευνα του ΙΤΕΠ "Covid-19 και Ελληνική Ξενοδοχία" που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κατά το διάστημα από 30 Ιουνίου έως 10 Ιουλίου, τα ξενοδοχεία που έχουν ήδη ανοίξει ή πρόκειται να ανοίξουν μέχρι τον Αύγουστο φτάνουν στο 84% του συνόλου τους. Σε ποσοστό 9% δεν έχουν αποφασίσει πότε θα ανοίξουν ακόμη, ενώ σε ποσοστό 6,4% έχουν αποφασίσει να μην ανοίξουν φέτος.
Ειδικότερα, τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία που έχουν ήδη ανοίξει ή πρόκειται ν' ανοίξουν μέχρι και τον Αύγουστο ανέρχονται σε ποσοστό 90,7% του συνόλου, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα εποχικής λειτουργίας φτάνει το 80,5%. Από την έρευνα φάνηκε πως οι κυριότεροι λόγοι που καταγράφονται για το μη άνοιγμα ορισμένων ξενοδοχείων φέτος επιμερίζονται στην έλλειψη ζήτησης και στην έλλειψη ρευστότητας.
Οι ξενοδόχοι, επίσης, διαβλέπουν πτώση του τζίρου 5,6 δισ. (από τα 8,4 δισ. ευρώ το 2019 στα 2,8 δισ. ευρώ το 2020) και κάμψη της απασχόλησης κατά 35% (από 186.574 εργαζόμενους το 2019 στους 120.979 εργαζόμενους το 2020). Αναλυτικότερα, το 96,9% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας βλέπει πτώση του τζίρου μεσοσταθμικά 65,5%, ενώ για το 98% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας η αντίστοιχη πτώση προβλέπεται κατά μέσο όρο στο 73%.
Ταυτόχρονα, οι εκτιμήσεις για τις εισπράξεις δεν έχουν αλλάξει. Οι υπολογισμοί, δεδομένου πως το πρώτο εξάμηνο θεωρείται χαμένο για την τουριστική αγορά, δείχνουν συνολικά 5 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του έτους στην καλύτερη περίπτωση, ενώ φέτος αναμένονταν τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ στο ταμείο. Παραμένουν, επίσης, οι εκτιμήσεις πως ο ελληνικός τουρισμός θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια για να μπορέσει να ανακάμψει και να αποκτήσει τη δυναμική που είχε το 2019.
Στο πεντάμηνο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της ΤτΕ, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 78,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 614 εκατ. ευρώ.
Ελπίδες από το άνοιγμα της κρουαζιέρας
Επιπλέον προσδοκίες για την τόνωση της ζήτησης δημιουργεί και το άνοιγμα της κρουαζιέρας από τον Αύγουστο, μιας δραστηριότητας που στηρίζει πολλούς ελληνικούς προορισμούς, μεταξύ των οποίων η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, η Ρόδος και η Κως.
Σε ενημερωτική επιστολή του υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, προς τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας και τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, MSC Cruises, Costa, TUI Cruises, ανακοινώθηκε πως από την 1η Αυγούστου επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται έξι λιμάνια όταν εισέρχονται στην Ελλάδα. Πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου. Μετά τον πρώτο ελλιμενισμό τους, σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους, ενώ το καθεστώς αυτό θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που υπάρξουν νέες επιδημιολογικές συνθήκες.
Όπως αναφέρεται, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που ανταποκρίνεται στον κλάδο της κρουαζιέρας και εισάγει πρωτόκολλα υγείας, ειδικά για αυτή τη μορφή τουρισμού. Οι υγειονομικές διαδικασίες οι οποίες θα εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη των ελληνικών αρχών στα κρουαζιερόπλοια, βασίζονται στα δημοσιευμένα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU Healthy Gateways), ενώ έχουν προσαρμοστεί στην ελληνική νομοθεσία και τα εγχώρια δεδομένα.
Στην Ελλάδα, η κρουαζιέρα αποφέρει ετησίως έσοδα 957 εκατ. ευρώ και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα 572 ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας. Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, οι απώλειες μέχρι και τον Ιούνιο ξεπερνούσαν τα 200 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση παραμένει δύσκολη πάντως και οι προκλήσεις πολλές. Ήδη η Celestyal Cruises έχει ανακοινώσει περαιτέρω παράταση της αναστολής των κρουαζιέρων της μέχρι την ήδη ανακοινωθείσα επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου για το 2021, στις 6 Μαρτίου 2021.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πρώτες επιλογές στα προγράμματα των κορυφαίων tour operators του εξωτερικού, TUI, FTI, Alltours, Der Touristik, και στην πρώτη τριάδα της ζήτησης, εντούτοις κάθε εβδομάδα, όπως σημειώνουν φορείς του χώρου, τα δεδομένα αλλάζουν, όπως και η επιδημιολογική κατάσταση για πολλές βασικές αγορές της Μεσογείου. Μετά την παρατηρούμενη άνοδο των κρουσμάτων στα Βαλκάνια, και η Ισπανία ακολουθεί τον ίδιο δρόμο, εξού και η απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης να θέσει σε υποχρεωτική καραντίνα τους τουρίστες που επιστρέφουν από την Ισπανία, χωρίς εξαίρεση για τις Βαλεαρίδες και Κανάριους Νήσους.
Οι αλλαγές αυτές, από τη μια πλευρά αναπροσαρμόζουν διαρκώς τα προγράμματα των κορυφαίων ταξιδιωτικών οργανισμών, και από την άλλη επιτείνουν το αίσθημα ανασφάλειας για την πραγματοποίηση προγραμματισμένων διακοπών.
Η τουριστική αγορά ποντάρει πλέον στην κίνηση του Αυγούστου, με τους tour operators να προχωρούν σε σημαντικές προσφορές και γενναίες εκπτώσεις στις τιμές των πακέτων, σε μια προσπάθεια να κινηθούν οι κρατήσεις. Οι τιμές ακόμη και σε πακέτα με επτά διανυκτερεύσεις διαμορφώνονται σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και κάτω από τη μισή τιμή που ήταν πέρσι, ενώ παράλληλα δίνεται η δυνατότητα αλλαγής χωρίς χρέωση σε κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ξενοδοχείου και του προορισμού.
Τα μηνύματα πάντως από το εξωτερικό, δεδομένων των συνθηκών, διατηρούν έναν τόνο αισιοδοξίας παρά τις διαρκείς μεταβολές και τον φόβο του δεύτερου κύματος της πανδημίας στην Ευρώπη, ενώ στελέχη των tour operators ευελπιστούν πως το επόμενο δίμηνο θα πάει καλά από πλευράς πωλήσεων. Για την TUI ειδικότερα, στρατηγικός στόχος για την Ελλάδα αποτελεί η επέκταση της φετινής περιόδου, τουλάχιστον έως τα μέσα Νοεμβρίου, με τον γερμανικό κολοσσό να προγραμματίζει να φέρει τουλάχιστον τους μισούς ταξιδιώτες από πέρυσι, δηλαδή περίπου 1,5 εκατ. τουρίστες.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η φετινή χρονιά θεωρείται εν πολλοίς χαμένη και η προσοχή των ταξιδιωτικών ομίλων στρέφεται στην προετοιμασία για το 2021 και την ανάκτηση της χαμένης δυναμικής.
Μειωμένη κίνηση
Χωρίς την προσδοκώμενη κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας κλείνει ο Ιούλιος. Τα στοιχεία από μεγάλα αεροδρόμια της χώρας δείχνουν πως οι αφίξεις είναι κατά 75% λιγότερες σε σχέση με τον περσινό Ιούλιο. Στο "Ελ. Βενιζέλος", η συνολική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 70% σε σύγκριση με τον περυσινό Ιούλιο.
Στα βασικά αεροδρόμια η κίνηση όσο περνούν οι εβδομάδες αυξάνεται, γεγονός που ανεβάζει τις προσδοκίες πως ο Αύγουστος θα εξελιχθεί καλύτερα, χωρίς όμως οι αφίξεις να θυμίζουν σε κάτι τις προηγούμενες σεζόν. Με βάση τα στοιχεία μέχρι τις 22/7, ο μεγαλύτερος αριθμός αφίξεων στα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 22/7, οπότε και εντός ενός 24ώρου οι δύο προορισμοί των Κυκλάδων δέχθηκαν συνολικά 3.150 τουρίστες. Από το restart της φετινής τουριστικής σεζόν (1η Ιουλίου) έως και τις 19 Ιουλίου μέσω 341 πτήσεων στο αεροδρόμιο "Διαγόρας" αφίχθησαν συνολικά 56.341 τουρίστες. Όσον αφορά τα σχετικά συγκεντρωτικά στοιχεία σε σχέση με τη χώρα προέλευσης για το διάστημα 1-15 Ιουλίου 2020, οι τουρίστες που επέλεξαν για τις διακοπές τους το νησί της Ρόδου, είναι Γερμανοί σε ποσοστό 36,70%, Πολωνοί σε ποσοστό 14,80% και Τσέχοι σε ποσοστό 8,90%.
Την ίδια ώρα, από τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επιβατική κίνηση των αεροδρομίων το α' εξάμηνο προκύπτει πως ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε τα 6,2 εκατομμύρια παρουσιάζοντας πτώση 75% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 24,7 εκατομμύρια επιβάτες. Όσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας (53.554 ήταν εσωτερικού και 33.334 εξωτερικού), κατέγραψαν πτώση 59,5%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Οι αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 87.297 καταγράφοντας μείωση 97,5% σε σχέση με το 2019, όταν είχαν αφιχθεί 3.477.906 επιβάτες.
Αγωνία για τις πληρότητες
Ενώ μετά το άνοιγμα των περιφερειακών αεροδρομίων στα μέσα του Ιουνίου υπήρχε η πεποίθηση πως οι κρατήσεις τον μήνα που διανύουμε θα ήταν ανοδικές, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική. Όπως σημειώνουν στο "Κ" φορείς του ξενοδοχειακού χώρου, κατά μέσο όρο οι πληρότητες ήταν κοντά στο 25%, πολύ χαμηλότερα από τις αρχικές προσδοκίες.
Βασικός στόχος είναι τώρα οι πληρότητες να καταφέρουν να αγγίξουν μέσα στον επόμενο μήνα το 40%, ώστε να υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να επιτευχθούν έσοδα πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ, που είναι ο πήχης της φετινής χρονιάς. Το άνοιγμα των ξενοδοχείων θεωρείται πως θα βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου αυτού.
Όπως έδειξε έρευνα του ΙΤΕΠ "Covid-19 και Ελληνική Ξενοδοχία" που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κατά το διάστημα από 30 Ιουνίου έως 10 Ιουλίου, τα ξενοδοχεία που έχουν ήδη ανοίξει ή πρόκειται να ανοίξουν μέχρι τον Αύγουστο φτάνουν στο 84% του συνόλου τους. Σε ποσοστό 9% δεν έχουν αποφασίσει πότε θα ανοίξουν ακόμη, ενώ σε ποσοστό 6,4% έχουν αποφασίσει να μην ανοίξουν φέτος.
Ειδικότερα, τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία που έχουν ήδη ανοίξει ή πρόκειται ν' ανοίξουν μέχρι και τον Αύγουστο ανέρχονται σε ποσοστό 90,7% του συνόλου, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα εποχικής λειτουργίας φτάνει το 80,5%. Από την έρευνα φάνηκε πως οι κυριότεροι λόγοι που καταγράφονται για το μη άνοιγμα ορισμένων ξενοδοχείων φέτος επιμερίζονται στην έλλειψη ζήτησης και στην έλλειψη ρευστότητας.
Οι ξενοδόχοι, επίσης, διαβλέπουν πτώση του τζίρου 5,6 δισ. (από τα 8,4 δισ. ευρώ το 2019 στα 2,8 δισ. ευρώ το 2020) και κάμψη της απασχόλησης κατά 35% (από 186.574 εργαζόμενους το 2019 στους 120.979 εργαζόμενους το 2020). Αναλυτικότερα, το 96,9% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας βλέπει πτώση του τζίρου μεσοσταθμικά 65,5%, ενώ για το 98% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας η αντίστοιχη πτώση προβλέπεται κατά μέσο όρο στο 73%.
Ταυτόχρονα, οι εκτιμήσεις για τις εισπράξεις δεν έχουν αλλάξει. Οι υπολογισμοί, δεδομένου πως το πρώτο εξάμηνο θεωρείται χαμένο για την τουριστική αγορά, δείχνουν συνολικά 5 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του έτους στην καλύτερη περίπτωση, ενώ φέτος αναμένονταν τουλάχιστον 20 δισ. ευρώ στο ταμείο. Παραμένουν, επίσης, οι εκτιμήσεις πως ο ελληνικός τουρισμός θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια για να μπορέσει να ανακάμψει και να αποκτήσει τη δυναμική που είχε το 2019.
Στο πεντάμηνο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της ΤτΕ, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 78,5% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 614 εκατ. ευρώ.
Ελπίδες από το άνοιγμα της κρουαζιέρας
Επιπλέον προσδοκίες για την τόνωση της ζήτησης δημιουργεί και το άνοιγμα της κρουαζιέρας από τον Αύγουστο, μιας δραστηριότητας που στηρίζει πολλούς ελληνικούς προορισμούς, μεταξύ των οποίων η Σαντορίνη, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, η Ρόδος και η Κως.
Σε ενημερωτική επιστολή του υπουργού Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, προς τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας και τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, MSC Cruises, Costa, TUI Cruises, ανακοινώθηκε πως από την 1η Αυγούστου επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται έξι λιμάνια όταν εισέρχονται στην Ελλάδα. Πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου. Μετά τον πρώτο ελλιμενισμό τους, σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους, ενώ το καθεστώς αυτό θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που υπάρξουν νέες επιδημιολογικές συνθήκες.
Όπως αναφέρεται, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που ανταποκρίνεται στον κλάδο της κρουαζιέρας και εισάγει πρωτόκολλα υγείας, ειδικά για αυτή τη μορφή τουρισμού. Οι υγειονομικές διαδικασίες οι οποίες θα εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη των ελληνικών αρχών στα κρουαζιερόπλοια, βασίζονται στα δημοσιευμένα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU Healthy Gateways), ενώ έχουν προσαρμοστεί στην ελληνική νομοθεσία και τα εγχώρια δεδομένα.
Στην Ελλάδα, η κρουαζιέρα αποφέρει ετησίως έσοδα 957 εκατ. ευρώ και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα 572 ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας. Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, οι απώλειες μέχρι και τον Ιούνιο ξεπερνούσαν τα 200 εκατ. ευρώ.
Η κατάσταση παραμένει δύσκολη πάντως και οι προκλήσεις πολλές. Ήδη η Celestyal Cruises έχει ανακοινώσει περαιτέρω παράταση της αναστολής των κρουαζιέρων της μέχρι την ήδη ανακοινωθείσα επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου για το 2021, στις 6 Μαρτίου 2021.