Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2014
Αλλαγή τρόπου υπολογισμού χρέωσης στα δίκτυα μεταφοράς, προτείνει η ΡΑΕ
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρότεινε την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της χρέωσης στα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρισμού, μία κίνηση που σχετίζεται με την πώληση του ΑΔΜΗΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση, που θα ολοκληρωθεί στις 20 Ιανουαρίου, τις μεθοδολογικές αρχές για τον νέο τρόπο υπολογισμού των χρεώσεων χρήσης συστήματος και δικτύου, όπως αυτές διαμορφώθηκαν σε συνεργασία με εξωτερικό σύμβουλο. Πρόκειται για μεταβατική τροποποίηση τoυ υφιστάμενου καθεστώτος μέχρι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες για να καθοριστεί το νέο ρυθμιστικό μοντέλο βάσει μεθόδου παροχής κινήτρων, που θα θεσπιστεί στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της αγοράς ηλεκτρισμού. Για το νέο μοντέλο η ΡΑΕ εκπονεί σε συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους ειδική μελέτη.
Ορισμένες από τις βασικές αλλαγές που προτείνονται είναι:
*Εκτίμηση του επιτρεπομένου εσόδου του Διαχειριστή σε πραγματική και όχι ονομαστική αξία για όλα τα έτη της ρυθμιστικής περιόδου, με ετήσια επικαιροποίηση βάσει του δείκτη πληθωρισμού. Η ρυθμιστική περίοδος γίνεται τριετής για το διάστημα 2015-2017, οπότε θα ισχύσει για πρώτη φορά, ενώ εξετάζεται από το 2018 να διευρυνθεί σε πενταετή. Σήμερα, οι χρεώσεις αναπροσαρμόζονται ετησίως, με βάση ανάλυση του κόστους συν ένα επιτρεπόμενο κέρδος.
Υπολογισμός της απόδοσης κεφαλαίου βάσει πραγματικού, προ φόρου συντελεστή απόδοσης, έναντι του ονομαστικού προ φόρου συντελεστή, υπολογισμός των αποσβέσεων σύμφωνα με την οικονομική ζωή των παγίων αντί της λογιστικά ωφέλιμης ζωής, εκτίμηση των λειτουργικών εξόδων και του κόστους των επενδύσεων και σύνδεσή τους με τους δείκτες ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών, αφαίρεση του κόστους και της απόδοσης των απασχολούμενων κεφαλαίων για παροχή μη ρυθμιζόμενων υπηρεσιών ( πχ έσοδα από ενοικίαση οπτικών ινών κλπ)
Για έργα ειδικού ενδιαφέροντος, των οποίων η υλοποίηση εκτιμάται ότι θα αποφέρει σημαντικό πρόσθετο όφελος στην οικονομία, προτείνεται να αναγνωρίζεται επιπλέον απόδοση, που θα συνδέεται με την έγκαιρη υλοποίηση του έργου κλπ.
Ανοικτό παραμένει και το θέμα της χρέωσης του δικτύου για το 2014, καθώς η σημερινή απόδοση του 8% θεωρείται από ορισμένους χαμηλή και έχει προταθεί η αναπροσαρμογή στο 10%, όσο περίπου είναι η απόδοση του ΔΕΣΦΑ, του Διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου.