Με οργή υποδέχθηκε η βιομηχανία το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, καθώς υπερτετραπλασιάζει τη χρέωση για τη διανομή του αερίου, ενώ προβληματισμένοι είναι και οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων που επιθυμούν να αποσυνδεθούν από την κεντρική θέρμανση της πολυκατοικίας, αφού το νομοσχέδιο, το οποίο τελικώς δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση, τους υποχρεώνει να συνεισφέρουν στις δαπάνες της κεντρικής θέρμανσης όταν ξανανάψουν τα καλοριφέρ...
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014 στις 10.00 π.μ.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη σταδιακή κατάργηση ως την 1/1/2018 του μονοπωλίου των τριών Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας στη λιανική αγορά αερίου, καθώς και τον πλήρη διαχωρισμό της εμπορίας αερίου στη λιανική αγορά από τη διαχείριση του δικτύου, το οποίο αναλαμβάνουν Εταιρείες Διαχείρισης Αερίου (ΕΔΑ), προς τις οποίες οι υφιστάμενες ΕΠΑ και η ΔΕΠΑ θα συνεισφέρουν τα σχετικά περιουσιακά στοιχεία. Και η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί κλιμακωτά.
Αντιδράσεις
Με επιστολή στον πρωθυπουργό απάντησε η EBIKEN, η Ένωση των μεγάλων ενεργοβόρων βιομηχανιών, στην ανακοίνωση του νομοσχεδίου, εκφράζοντας την οργή της για τη μεγάλη αύξηση, στα 4 ευρώ/Mwh σε σχέση με κάτω από 1 ευρώ σήμερα, της χρέωσης για τη διανομή του αερίου. Πρόκειται για μεταβατική ρύθμιση που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο και η οποία θα εφαρμοστεί από τη ψήφισή του μέχρι να τεθούν σε ισχύ τα νέα τιμολόγια, τα οποία θα διαμορφωθούν βάσει κανονισμού που θα καταρτίσει η ΡΑΕ.
«Είναι λυπηρό που η χώρα και η αγορά ενέργειας παραμένουν όμηροι μονοπωλίων και ραντιέρηδων, που στηρίζονται σε προνόμια που η πολιτεία τους εκχώρησε. Αξίζει για τη διατήρηση της κερδοφορίας της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ να θυσιαστεί η παραγωγική βάση της χώρας;» αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ στην ανακοίνωσή της. Υπογραμμίζει ότι το έξτρα κόστος που θα προκύψει από την εφαρμογή της διάταξης αποτελεί ρεκόρ για τα ευρωπαϊκά δεδομένα και ότι θα εξανεμίσει την έκπτωση που επιτεύχθηκε πριν από ένα χρόνο από τη συμφωνία με τη Gazprom. Kύκλοι της βιομηχανίας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης μονάδων, καθώς παρά τα όσα κατά καιρούς ανακοινώνονται το ενεργειακό κόστος παραμένει υψηλό, πολύ πιο πάνω από αυτό των ανταγωνιστών.
Αυτονόμηση
«Δώρον άδωρον» κινδυνεύει να καταλήξει η ρύθμιση για την αυτονόμηση των διαμερισμάτων από την κεντρική θέρμανση, αφού το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τα διαμερίσματα που αυτονομούνται θα πρέπει να συμμετάσχουν στις κοινές δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης της κεντρικής θέρμανσης του κτιρίου, όταν επαναλειτουργήσει. Μάλιστα, ορίζει ότι αν το σύστημα διαθέτει ωρομετρητές ή θερμιδομετρητές αυτονομίας τότε η συμμετοχή ανέρχεται στο προβλεπόμενο από τη σχετική μελέτη ποσοστό της πάγιας συμμετοχής της ιδιοκτησίας με ανώτατο όριο το 25%. Αν το σύστημα δεν διαθέτει μετρητές, τότε το αποσυνδεδεμένο διαμέρισμα θα πληρώνει το ποσοστό συμμετοχής που προβλέπει ο κανονισμός της πολυκατοικίας για τα κενά διαμερίσματα, με ανώτατο όριο το 25%. Αν ο κανονισμός δεν προβλέπει μειωμένο ποσοστό συμμετοχής, τότε θα ισχύει το 25% του προσδιορισμένου ποσοστού της ιδιοκτησίας στις δαπάνες αυτές.
Για να αυτονομηθεί ένα διαμέρισμα σε πολυκατοικία που χρησιμοποιεί πετρέλαιο για θέρμανση οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες, καθώς απαιτούν πάνω από 70 ημέρες, για ενημερώσεις συνιδιοκτητών, συνελεύσεις κ.λπ. Μόνον αν η συνέλευση αρνηθεί ή δεχθεί το αίτημα αλλά δεν το υλοποιήσει εντός 45 ημερών, τότε το διαμέρισμα μπορεί να αυτονομηθεί. Επίσης, στα κτίρια που ήδη διαθέτουν κεντρική θέρμανση με φυσικό αέριο, αλλά δεν την χρησιμοποιούν ή την υπολειτουργούν, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αποσυνδεθεί και να εγκαταστήσει αυτόνομο σύστημα φυσικού αερίου, αφού προηγουμένως συγκληθεί συνέλευση για την επαναλειτουργία της κεντρικής θέρμανσης. Για όσους έχουν ήδη αυτονομηθεί, ισχύουν οι διατάξεις για τις κονόχρηστες δαπάνες.
Οι ίδιες ρυθμίσεις ισχύουν για αυτονόμηση διαμερισμάτων σε κτίρια με σύστημα τηλεθέρμανσης. Πολύ πιο περιορισμένες δυνατότητες αυτονόμησης επιφυλάσσει το νομοσχέδιο σε όσους επιθυμούν να εγκαταστήσουν αντλίες θερμότητας, αφού το δικαίωμα αυτό δίνεται μόνον σε περιοχές όπου δεν υπάρχει δίκτυο αερίου και εφόσον δεν λειτουργεί η κεντρική θέρμανση.
Επιλέγοντες πελάτες
Από τη ψήφιση του νομοσχεδίου δυνατότητα επιλογής προμηθευτή, πέραν από τους ήδη επιλέγοντες, αποκτούν όλοι οι πελάτες συμπεριλαμβανομένων των οικιακών, που είναι εγκατεστημένοι εκτός της δικαιοδοσίας των τριών ΕΠΑ. Εντός των γεωγραφικών περιοχών, όπου δραστηριοποιούνται οι ΕΠΑ, άμεσα δικαίωμα επιλογής θα έχουν οι βιομηχανίες με κατανάλωση άνω των 2,2 Gwh ετησίως, καθώς και οι ίδιες οι ΕΠΑ, αλλά μόνον για τις ποσότητες του αερίου που αφορούν σε πελάτες που καθίστανται επιλέγοντες, καθώς και για την ποσότητα του αερίου που θα απορροφήσουν πέραν των συμβατικών ποσοτήτων που αγοράζουν από τη ΔΕΠΑ. Επίσης, ελεύθεροι να επιλέγουν προμηθευτή είναι όσοι αγοράζουν φυσικό αέριο «με σκοπό να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο σε κινητήρες μέσων θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών», δηλαδή εταιρείες που θα εφοδιάζουν με συμπιεσμένο αέριο (CNG) ή με υγροποιημένο αέριο (LNG) αυτοκίνητα Ι.Χ. και άλλα οχήματα, καθώς και σκάφη που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG.
Από 1ης Ιανουαρίου 2016 απελευθερώνονται όλοι οι μη οικιακοί πελάτες με κατανάλωση άνω των 2,2 Gwh ετησίως, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται βέβαια και οι ΕΠΑ, από 1/1/2017 όλοι οι μη οικιακοί πελάτες ανεξαρτήτως κατανάλωσης και τέλος από 1/1/2018 όλοι οι οικιακοί καταναλωτές.