Nέες περικοπές στα εφάπαξ που μπορεί να φτάσουν έως και 35% με 3 σενάρια υπολογισμού των παροχών, «δείχνει» απόφαση του υπουργείου Εργασίας που ζητά αναλογιστικές μελέτες για τα Ταμεία Πρόνοιας Δημοσίου, ΔΕΚΟ και Ιδιωτικού τομέα.
Στο εμπιστευτικό έγγραφο (με ημερομηνία 17 Φεβρουαρίου) που δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κατρούγκαλος επικαλείται το άρθρο 71, παρ. 3 του ν. 2084/92, που αναφέρει ότι «αναλογιστικές μελέτες καταρτίζονται σε κάθε περίπτωση που καθίσταται αναγκαία η μεταβολή των όρων χρηματοδότησης και παροχών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης» και ζητά από τα Ταμεία να μετρήσουν τι χρωστούν από καθυστερούμενα εφάπαξ και να υπολογίσουν το νέο ύψος της παροχής για όσους αποχώρησαν από τον Σεπτέμβριο του 2013 και μετά στη βάση 3 σεναρίων.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει α) το τμήμα της παροχής για δικαιώματα (σ.σ.: χρόνος ασφάλισης) ως το 2013 θα υπολογίζεται σύμφωνα με το καταστατικό του κάθε Ταμείου και με τις περικοπές που ισχύουν, και β) το τμήμα της παροχής από το 2014 και μετά θα υπολογίζεται με συσσώρευση εισφορών με τις αποδόσεις του Κοινού Κεφαλαίου της Τράπεζας της Ελλάδος. Στο σενάριο 1, όσοι αποχώρησαν από το 2014 και μετά, θα πάρουν ένα ποσό εφάπαξ για τα χρόνια ασφάλισης μέχρι το 2013 με τις μειώσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί (ως και 38% στο Δημόσιο) ενώ για τον χρόνο ασφάλισης που έχουν από το 2014 και μετά θα πάρουν στην ουσία την έντοκη επιστροφή των εισφορών τους. Οσο πιο αργά βγαίνουν οι υπάλληλοι στη σύνταξη (2015, 2016, 2017, 2018 κ.λπ.) τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η περικοπή για το τμήμα του εφάπαξ που αντιστοιχεί στα έτη από το 2014 και μέχρι τη συνταξιοδότηση.
Με βάση το δεύτερο σενάριο όλο το ποσό του εφάπαξ θα υπολογίζεται με βάση τη συσσώρευση εισφορών και μόνο με τις αποδόσεις της Τράπεζας της Ελλάδος.
Το τρίτο και πιο «βαρύ» σενάριο προβλέπει για το τμήμα του εφάπαξ ως το 2013 υπολογισμό βάσει νέου ποσοστού αναπλήρωσης για όλους τους ασφαλισμένους για όλα τα έτη και το υπόλοιπο ποσό από το 2014 και μετά με βάση τη συσσώρευση των εισφορών με τις αποδόσεις της ΤτΕ.
Στο εμπιστευτικό έγγραφο (με ημερομηνία 17 Φεβρουαρίου) που δημοσιεύει ο Ελεύθερος Τύπος, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γιώργος Κατρούγκαλος επικαλείται το άρθρο 71, παρ. 3 του ν. 2084/92, που αναφέρει ότι «αναλογιστικές μελέτες καταρτίζονται σε κάθε περίπτωση που καθίσταται αναγκαία η μεταβολή των όρων χρηματοδότησης και παροχών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης» και ζητά από τα Ταμεία να μετρήσουν τι χρωστούν από καθυστερούμενα εφάπαξ και να υπολογίσουν το νέο ύψος της παροχής για όσους αποχώρησαν από τον Σεπτέμβριο του 2013 και μετά στη βάση 3 σεναρίων.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει α) το τμήμα της παροχής για δικαιώματα (σ.σ.: χρόνος ασφάλισης) ως το 2013 θα υπολογίζεται σύμφωνα με το καταστατικό του κάθε Ταμείου και με τις περικοπές που ισχύουν, και β) το τμήμα της παροχής από το 2014 και μετά θα υπολογίζεται με συσσώρευση εισφορών με τις αποδόσεις του Κοινού Κεφαλαίου της Τράπεζας της Ελλάδος. Στο σενάριο 1, όσοι αποχώρησαν από το 2014 και μετά, θα πάρουν ένα ποσό εφάπαξ για τα χρόνια ασφάλισης μέχρι το 2013 με τις μειώσεις που έχουν ήδη εφαρμοστεί (ως και 38% στο Δημόσιο) ενώ για τον χρόνο ασφάλισης που έχουν από το 2014 και μετά θα πάρουν στην ουσία την έντοκη επιστροφή των εισφορών τους. Οσο πιο αργά βγαίνουν οι υπάλληλοι στη σύνταξη (2015, 2016, 2017, 2018 κ.λπ.) τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η περικοπή για το τμήμα του εφάπαξ που αντιστοιχεί στα έτη από το 2014 και μέχρι τη συνταξιοδότηση.
Με βάση το δεύτερο σενάριο όλο το ποσό του εφάπαξ θα υπολογίζεται με βάση τη συσσώρευση εισφορών και μόνο με τις αποδόσεις της Τράπεζας της Ελλάδος.
Το τρίτο και πιο «βαρύ» σενάριο προβλέπει για το τμήμα του εφάπαξ ως το 2013 υπολογισμό βάσει νέου ποσοστού αναπλήρωσης για όλους τους ασφαλισμένους για όλα τα έτη και το υπόλοιπο ποσό από το 2014 και μετά με βάση τη συσσώρευση των εισφορών με τις αποδόσεις της ΤτΕ.
ΕΤΗ/ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ | ΕΦΑΠΑΞ ΜΕΧΡΙ 31/8/2013 | ΜΕΙΩΣΗ 20% | ΜΕΙΩΣΗ 30% | ΜΕΙΩΣΗ 35% |
35 ΕΤΗ/ΠΕ | 39.900 | 31.900 | 27.900 | 25.900 |
35 ΕΤΗ/ΤΕ | 38.200 | 30.500 | 26.700 | 24.800 |
35 ΕΤΗ/ΔΕ | 34.200 | 27.300 | 23.900 | 22.200 |
35 ΕΤΗ/ΥΕ | 29.600 | 23.600 | 20.700 | 19.200 |
25 ΕΤΗ/ΠΕ | 25.100 | 20.100 | 17.600 | 16.300 |
25 ΕΤΗ/ΤΕ | 24.100 | 19.200 | 16.800 | 15.600 |
25 ΕΤΗ/ΔΕ | 21.600 | 17.200 | 15.100 | 14.000 |
25 ΕΤΗ/ΥΕ | 18.700 | 14.900 | 13.100 |