Αλλάζει όψη η πόλη της Θεσσαλονίκης η οποία σταδιακά γίνεται πιο φιλική στον πολίτη, ενώ πλέον αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης η λειτουργία του δικτύου μετρό της πόλης που αναμένεται να δώσει «ανάσα» στον κυκλοφοριακό φόρτο που ταλαιπωρεί.
Μετά από τέσσερα χρόνια παύσης εργασιών στο βασικό έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης ο ένας από τους δύο μετροπόντικες ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα εργασίες από τον υπό κατασκευή σταθμό της Νέας Ελβετίας με κατεύθυνση δυτικά μέχρι τον σταθμό της Ανάληψης.
Σε περίπου 25 μέρες (για λόγους ασφάλειας της κατασκευής) ξεκινά και το δεύτερο μηχάνημα ανοίγοντας έτσι τα τελευταία 1.890 μέτρα των δυο δίδυμων σηράγγων, που απομένουν για την ολοκλήρωση της γραμμής. Καθώς το 75% του συνολικού μήκους έχει ήδη υλοποιηθεί, η κατασκευή των σηράγγων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Εργα - ανάσα για τη Θεσσαλονίκη
Το έργο σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χ. Σπίρτζη θα είναι έτοιμο το 2020, ενώ θα γίνει σε δύο φάσεις. Το 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού μηχανικού και το 2020 θα είναι έτοιμη και η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης και η επέκταση μέχρι την Καλαμαριά.
«Το σημαντικό είναι να πάρει ανάσα η πόλη και η κοινωνία της Θεσσαλονίκης προκειμένου να φύγει όλη αυτή η επιβάρυνση και στο εμπορικό κέντρο και στο κυκλοφοριακό της πόλης και σε όλα τα άλλα που ζει η Θεσσαλονίκη» επισήμανε ο υπουργός Υποδομών. Υπενθυμίζεται ότι στις 19 Φεβρουαρίου 2016 υπογράφηκε η 2η Συμπληρωματική Σύμβαση για το αρχαιολογικό έργο ύψους 25 εκατ. ευρώ και οι αρχαιολογικές εργασίες ξεκινούν εκ νέου.
Με δεδομένο ότι το 82% του ανασκαφικού έργου έχει ήδη εκτελεστεί, οι αρχαιολογικές εργασίες που απομένουν αφορούν στον σταθμό «Βενιζέλου», στη νότια πρόσβαση του σταθμού «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», στη βόρεια και νότια πρόσβαση του σταθμού «Δημοκρατίας», στη βόρεια και νότια πρόσβαση του σταθμού «Αγίας Σοφίας», στη νότια πρόσβαση του σταθμού «Σιντριβάνι» και στο κτίριο ΙΙΙ και τον περιβάλλοντα χώρο του Αμαξοστάσιου.
Εν τω μεταξύ από τις αρχές Μαρτίου επανεκκίνησαν και οι εργασίες στα εργοτάξια. Συγκεκριμένα, πραγματοποιούνται κατασκευαστικές εργασίες στη Διασταύρωση «Δημοκρατίας», στον Σταθμό «Δημοκρατίας», στον Σταθμό «Σιντριβάνι», στον Σταθμό «Αγίας Σοφίας», στον Σταθμό «Παπάφη», στον Σταθμό και στη Διασταύρωση «Πατρίκιος», στον Σταθμό «Βούλγαρη», στον Σταθμό «Νέα Ελβετία», και στο Αμαξοστάσιο.
Η ανάπλαση του κέντρου
Μια πιο «ανθρώπινη» πόλη προσφέρει και η ανάπλαση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης που παραδόθηκε και αφορά το έργο «βιοκλιματική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής Πλατείας Χρηματιστήριου».
Το έργο που έδωσε άλλη πνοή στην πόλη περιλαμβάνει καίριες παρεμβάσεις σε ένα σημαντικό τμήμα του παλιού εμπορικού και επιχειρηματικού κέντρου της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα στην ευρύτερη περιοχή συνολικής έκτασης 107 στρεμμάτων, που περικλείεται από τις οδούς, Εγνατία, Ίωνος Δραγούμη, Τσιμισκή και Δωδεκανήσου. Η ανάπλαση της Πλατείας, οι εργασίες της οποίας ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2014, θεωρείται ως η μεγαλύτερη πολεοδομική παρέμβαση που έχει γίνει μέχρι σήμερα στο Ιστορικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Οι σημαντικότερες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή μεταξύ των οδών Εγνατία, Λέοντος Σοφού, Φράγκων, Β. Ουγκώ, Τσιμισκή και Ι. Δραγούμη, όπου βρίσκονται και τα περισσότερα χαρακτηρισμένα διατηρητέα κτίρια. Προτεραιότητα δόθηκε σε ένα ευρύ φάσμα αναγκών που προέκυψαν από τις σχετικές μελέτες, όπως:
- Η ενοποίηση περιοχών και κοινόχρηστων χώρων, όπως της πλατείας Χρηματιστηρίου με την πλατεία Εμπορίου και η προτεραιότητα στη χρήση τους από τους πεζούς
Η παροχή δυνατότητας πρόσβασης και χρήσης των σημαντικότερων τμημάτων της περιοχής ανάπλασης από ΑμεΑ
Η αποτροπή διέλευσης μεγάλου αριθμού οχημάτων, πλην αυτών της έκτακτης ανάγκης και φορτοεκφόρτωσης
Η απαγόρευση της μόνιμης στάθμευσης οχημάτων, με την παράλληλη πρόβλεψη δημιουργίας θέσεων προσωρινής στάθμευσης και φορτοεκφόρτωσης
Η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορικού κέντρου με καταστήματα και επιχειρήσεις μικρής και μεσαίας κλίμακας στο κέντρο της πόλης
Όσον αφορά τη βιοκλιματική αναβάθμιση της περιοχής, ορισμένες από τις σημαντικότερες αλλαγές που θα επέλθουν είναι:
Η μέση μέγιστη θερμοκρασία αέρα κατά το μεσημέρι της θερμότερης ημέρας του έτους αναμένεται να κατέλθει κατά 2,3 βαθμούς Κελσίου. Θα υπάρξει βελτίωση του πεδίου του ανέμου, με πιο σαφή αίσθηση στα σημεία που θα λειτουργούν ανεμιστήρες
Όσον αφορά στη μέση μείωση των ενεργειακών απαιτήσεων στην Πλατεία Χρηματιστηρίου για κλιματισμό και την αντίστοιχη ελάττωση των εκλυομένων αερίων φαινομένου του θερμοκηπίου, υπολογίζεται σε 81,76%.