Κλιμακώνεται η μάχη στο λιανεμπόριο για τον τζίρο των 2 δισ. ευρώ που αφήνει πίσω του ο Μαρινόπουλος.
Η παρακμή που βιώνει ο μεγαλύτερος λιανέμπορος της χώρας από πλευράς δικτύου καταστημάτων, έχει ανοίξει την όρεξη των υπόλοιπων λιανέμπορων, οι οποίοι έχουν επιδοθεί σε ένα πρωτοφανή αγώνα για να κερδίσουν τα μερίδια που χάνει, όσο συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την εξεύρευση βιώσιμης λύσης.
Παράγοντες του κλάδου κάνουν λόγο για μοναδική ευκαιρία και τονίζουν πως τώρα είναι η στιγμή για όσους έχουν την απαιτούμενη ρευστότητα να βγουν μπροστά και να διεκδικήσουν τα μερίδια που χάνει ο Μαρινόπουλος, προτού βρεθεί ο «λευκός ιππότης». Στο παιχνίδι, πέραν των αλυσίδων σούπερ μάρκετ μπαίνουν και άλλοι λιανέμποροι, όπως οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς η παρουσία του άλλοτε πανίσχυρου ομίλου εκτός από τα τρόφιμα, επεκτεινόταν σε πολλές κατηγορίες προϊόντων.
Αν και το περισσότερο βάρος πέφτει αναπόφευκτα στις τιμές, και στην προσφορά οικονομικότερων λύσεων, έμφαση δίδεται και στην εικόνα που εμφανίζουν τα σημεία πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό, τεράστια ποσά δαπανώνται για την ανακαίνιση των σούπερ μάρκετ, ενώ νέοι τύποι καταστημάτων λανσάρονται, οι οποίοι είναι πιο ελκυστικοί και προσιτοί στους καταναλωτές.
Μάχη στο λιανεμπόριο για τον τζίρο του Μαρινόπουλου
Από τους πιο δραστήριους στον τομέα αυτό είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία επενδύει διαρκώς στην ανανέωση των σημείων της. Μάλιστα, πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, εγκαινίασε ένα νέο τύπο καταστήματος, στον οποίο ο καταναλωτής μπορεί να βρει μια πλούσια γκάμα προϊόντων σε προσιτές τιμές και σε άνετους χώρους. Η αρχή έγινε από το ιστορικό κατάστημα στο Ελληνικό, το οποίο δημιουργήθηκε το 1990 κι ήταν το μεγαλύτερο εκείνη την εποχή, όταν ακόμη η εταιρεία ανήκε στον Γεράσιμο Βασιλόπουλο.
Σημαντικές επενδύσεις έχει δρομολογήσει και ο όμιλος MΕΤΡΟ της οικογένειας Παντελιάδη για τη μετατροπή όλων των σημείων του Βερόπουλου σε My Market.
Το ριζικό λίφτινγκ και η αλλαγή των πινακίδων στα περίπου 180 σημεία του Βερόπουλου κρίθηκε επιβεβλημένη, προκειμένου να σηματοδοτηθεί η μετάβαση στη νέα εποχή. Το project είναι σε εξέλιξη και εκτιμάται πως έως το τέλος του έτους θα έχουν μετονομαστεί και ανακαινισθεί πλήρως, σε σύγχρονους και άνετους χώρους αγορών. Ιδιαίτερη κινητικότητα παρατηρείται και στη Lidl, η οποία εμφανίζεται αποφασισμένη να ενισχύσει την παρουσία της στην Ελλάδα και να εκμεταλλευθεί τις ευκαιρίες που αφήνει η υποχώρηση του Μαρινόπουλου, αλλά και πολλών άλλων σούπερ μάρκετ μικρότερου μεγέθους.
Πριν από μερικά 24ωρα, η γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ έκανε γνωστό πως θα επενδύσει περίπου 25 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων της. Συγκεκριμένα, το κόστος για κάθε καταστήματος νέας γενιάς να ανέρχεται σε περίπου στα 4 εκατομμύρια, όταν το κόστος ενός συμβατικού καταστήματος στοίχιζε μόλις 1,5 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε σε δημοσιογράφους ο πρόεδρος της Lidl Hellas, Ιάκωβος Ανδρεανίδης, τη φετινή χρονιά θα επενδυθούν συνολικά περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ, με ένα μεγάλο κομμάτι να κατευθύνεται στις ανακαινίσεις των καταστημάτων. Σύμφωνα με τον κ. Ανδρεανίδη, «τα νέα καταστήματα έχουν μια πιο ελκυστική και μοντέρνα αρχιτεκτονική, η οποία θα χαρίσει στους καταναλωτές μια ευχάριστη και άνετη εμπειρία αγορών, ενώ ο χώρος πώλησης αναβαθμίζεται οπτικά, με στόχο την καλύτερη παρουσίαση της ποικιλίας και των προϊοντικών κατηγοριών».
Το πρώτο κατάστημα νέας γενιάς εγκαινιάστηκε στις 7 Ιουλίου στην Αλικαρνασσό, ενώ το δεύτερο πρόκειται να εγκαινιαστεί στις 14 Ιουλίου στα Διαβατά Θεσσαλονίκης. Τα επόμενα καταστήματα που θα ανακαινιστούν και θα αλλάξουν εικόνα σχεδιάζεται να είναι σε Λαμία, Δράμα, Φλώρινα και Μεσσήνη.
«Κλειδί» η εμπιστοσύνη
Η τακτική αυτή δεν είναι καινούργια, ωστόσο το τελευταίο διάστημα φαίνεται να αποκτά κεντρικό ρόλο στη στρατηγική των εταιρειών. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούν να διαχωρίσουν τη θέση τους απ’ όσους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης και ταυτόχρονα να περάσουν το μήνυμα στους καταναλωτές, ότι μπορούν να τους εμπιστευθούν για τις αγορές τους.
Εξάλλου, η φήμη είναι το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο που έχει μια εταιρεία. Εάν αυτή τρωθεί, τότε η ζημιά δύσκολα μπορεί να αναστραφεί. Και για να αναστραφεί, θα απαιτηθεί μεγάλο κόστος. «Είναι σημαντικό να δείχνεις ότι είσαι υγιής, και ότι μπορείς να καλύψεις τις ανάγκες των πελατών σου, στη σημερινή εποχή που είναι γεμάτη ανασφάλεια και κινδύνους», επισημαίνει χαρακτηριστικά έμπειρο στέλεχος. Δεν είναι τυχαίο πως οι υγιείς δυνάμεις του κλάδου, πέρα από τις προσφορές τους, διαφημίζουν την ευρωστία αλλά και την υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν.
Αλλαγές στα ηλεκτρονικά
Ο έντονος ανταγωνισμός που υπάρχει μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών έχει ως αποτέλεσμα αρκετές από αυτές να προχωρούν σε ανακαίνιση των καταστημάτων τους, με στόχο να προσφέρουν καλύτερη εμπειρία στους καταναλωτές ώστε να ενισχύσουν παράλληλα και τα μερίδια αγοράς τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των προθέσεων των μεγάλων αλυσίδων είναι η κίνηση της αλυσίδας Public να προχωρήσει πρόσφατα στην ριζική ανακοίνιση του καταστήματος στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens, το οποίο απέκτησε νέα διαρρύθμιση και επεκτάθηκαν αρκετά τμήματα όπως αυτό της γραφικής ύλης. Σημειώνεται πως η Public τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει αρκετά τα καταστήματά της, μεταφέροντάς τα σε αρκετές περιπτώσεις σε νέα, πιο κεντρικά σημεία.
Πρόγραμμα ανακαίνισης πολλών καταστημάτων της προωθεί και η Κωτσόβολος, η οποία σταδιακά δείχνει πως θέλει να αλλάξει το σύνολο των σημείων πώλησής της. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές της εβδομάδας η γνωστή αλυσίδα ανακοίνωσε την ολοκλήρωση το τελευταίο τρίμηνο των ανακαινίσεων σε έξι καταστήματά της πανελλαδικά. Συγκεκριμένα, ανακαινίσεις έγιναν σε δύο μεγάλα καταστήματα της Αττικής (Νέα Ερυθραία και Ψυχικό), σε δύο καταστήματα της Κρήτης (Χανιά και Ηράκλειο), όπως και εκείνο του Βόλου, ενώ στο Αίγιο η «Κωτσόβολος» μετέφερε το εκεί κατάστημα σε πιο κεντρικό σημείο.
Παράλληλα, η Media Markt στο κατάστημα που λειτούργησε μέσα στο 2016 στην Αγία Παρασκευή υιοθετεί ένα νέο μοντέλο που απαιτεί λιγότερα τετραγωνικά μέτρα, επιδιώκοντας και αυτή να προσφέρει βελτιωμένη εμπειρία.
Τέλος, η Πλαίσιο Computers εγκαινίασε μέσα στο 2016 ένα νέο κατάστημα στη Δάφνη, το οποίο και αυτό ακολουθεί μία διαφορετική προσέγγιση με σαφή στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας του καταναλωτή.