Την ώρα που κυβερνητικά στελέχη φέρονται να δημιουργούν προσδοκίες για αυξήσεις στον κατώτατο μισθό ακόμα και της τάξης του 5%-8%, πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει στο τραπέζι των συζητήσεων συμβιβαστική πρόταση για πολύ χαμηλότερη "προσαρμογή", την οποία επιθυμούν και οι "θεσμοί" (όπως φάνηκε από την έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας) αλλά και ο επιχειρηματικός κόσμος.
Υπό αυτά τα δεδομένα, και ενώ ο χρόνος των αποφάσεων πλησιάζει (καθώς ο νέος κατώτατος μισθός προβλέπεται να ισχύσει από τις αρχές του 2019), απόρρητη έκθεση που φέρεται να έχει στα χέρια της η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου, καταγράφει επιπτώσεις στην απασχόληση από μια αύξηση του κατώτατου μισθού.
Την εν λόγω έκθεση ετοίμασαν από κοινού εμπειρογνώμονες του υπ. Εργασίας, του ΥΠΟΙΚ αλλά και του ΚΕΠΕ. Δείχνει πως μια αύξηση του μικτού βασικού μισθού σε 400.000 ανειδίκευτους εργάτες ακόμα και μόλις κατά μία μονάδα θα οδηγούσε σε μείωση του πλήθους του συνόλου των απασχολουμένων της χώρας κατά 0,25 μονάδες.
Με άλλα λόγια, αν αποφασίσει η ίδια να αυξήσει τον μικτό κατώτατο μισθό, θα μπορούσε να προκαλέσει εκούσια τη μείωση των θέσεων εργασίας, προξενώντας ζημιά στους ίδιους τους εργαζομένους. Κι αυτό γιατί, ενώ κάποιοι θα δουν τις αμοιβές τους να ανεβαίνουν –αν και ελάχιστα–, κάποιοι άλλοι –λιγότεροι– θα χάσουν τη δουλειά τους ή δεν θα βρίσκουν δουλειά... "Kαμπανάκι" για την αύξηση του κατώτατου μισθού, και ιδίως για την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού των νέων έως 25 ετών, χτύπησε και η Κομισιόν στην τελευταία έκθεσή της για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες συστήνουν πως πρέπει να υπάρξει ανάλυση των συνεπειών από μια αύξηση του κατώτατου μισθού των νέων ύψους 14%.
Εμπειρογνώμονες vs κυβέρνηση
Τα ευρήματα της έκθεσης αυτής έχουν φέρει σε μεγάλη αμηχανία την κυβέρνηση, λιγότερο δύο μήνες πριν από την "ώρα των αποφάσεων" για τον κατώτατο μισθό. Κι αυτό γιατί η έκθεση αυτή βρίσκεται σε αντίθεση με τη πολιτική βούλησή της.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να αυξήσει τον κατώτατο μισθό, καθώς αποτελεί το βασικό "όπλο" στην ανάκτηση της πολιτικής στήριξης μερίδας των κοινωνικών στρωμάτων τα οποία τον έφεραν στην εξουσία. Σύμφωνα, επίσης, με την άποψη που κυριαρχεί στην κυβέρνηση, μια αύξηση των αμοιβών θα οδηγήσει σε αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης και του επιχειρηματικού τζίρου. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε αύξηση απασχόλησης.
Τι "βγάζει" η εξίσωση...
Ωστόσο, άλλα συμπεράσματα βγάζει η εξίσωση της έκθεσης. Για παράδειγμα, αν ο σημερινός κατώτατος μισθός ανερχόταν από το επόμενο έτος σε 591,8 ευρώ, έναντι 586 ευρώ που είναι τώρα, τότε θα χάνονταν κοντά στις 10.000 θέσεις απασχόλησης (-0,25%). Η κυβέρνηση, όμως, δεν έχει στόχο να αυξήσει μόνο 1% τον κατώτατο μισθό. Πληροφορίες αναφέρουν πως θα ήθελε μια αύξηση της τάξεως του 8% ή έστω 5%, αν και το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει αύξηση 2%-3%... Στην περίπτωση, πάντως, μιας αύξησης 5%-8%, θα μπορούσαν να χαθούν 50.000 έως 80.000 θέσεις απασχόλησης.
Λόγω ακριβώς αυτών των συμπερασμάτων είναι που η κυρία Αχτσιόγλου δεν έχει δώσει την έκθεση αυτή στους κοινωνικούς εταίρους, αν και οι εκπρόσωποί τους την έχουν ζητήσει.
Σύμφωνα με τις εργοδοτικές προσεγγίσεις, εκείνο το οποίο πρέπει να γίνει –όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του "Κεφαλαίου"– είναι μια σταδιακή αύξηση του κατώτατου κατά 1% την 1/1/2019 και κατά 1% την 1/6/2019, σε συνδυασμό με μείωση κατά 1% των εισφορών για την επικουρική ασφάλιση και τη μείωση 1% των άλλων εισφορών εκτός από εκείνη της υγειονομικής περίθαλψης.
Υπό αυτά τα δεδομένα, και ενώ ο χρόνος των αποφάσεων πλησιάζει (καθώς ο νέος κατώτατος μισθός προβλέπεται να ισχύσει από τις αρχές του 2019), απόρρητη έκθεση που φέρεται να έχει στα χέρια της η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου, καταγράφει επιπτώσεις στην απασχόληση από μια αύξηση του κατώτατου μισθού.
Την εν λόγω έκθεση ετοίμασαν από κοινού εμπειρογνώμονες του υπ. Εργασίας, του ΥΠΟΙΚ αλλά και του ΚΕΠΕ. Δείχνει πως μια αύξηση του μικτού βασικού μισθού σε 400.000 ανειδίκευτους εργάτες ακόμα και μόλις κατά μία μονάδα θα οδηγούσε σε μείωση του πλήθους του συνόλου των απασχολουμένων της χώρας κατά 0,25 μονάδες.
Με άλλα λόγια, αν αποφασίσει η ίδια να αυξήσει τον μικτό κατώτατο μισθό, θα μπορούσε να προκαλέσει εκούσια τη μείωση των θέσεων εργασίας, προξενώντας ζημιά στους ίδιους τους εργαζομένους. Κι αυτό γιατί, ενώ κάποιοι θα δουν τις αμοιβές τους να ανεβαίνουν –αν και ελάχιστα–, κάποιοι άλλοι –λιγότεροι– θα χάσουν τη δουλειά τους ή δεν θα βρίσκουν δουλειά... "Kαμπανάκι" για την αύξηση του κατώτατου μισθού, και ιδίως για την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού των νέων έως 25 ετών, χτύπησε και η Κομισιόν στην τελευταία έκθεσή της για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, οι Βρυξέλλες συστήνουν πως πρέπει να υπάρξει ανάλυση των συνεπειών από μια αύξηση του κατώτατου μισθού των νέων ύψους 14%.
Εμπειρογνώμονες vs κυβέρνηση
Τα ευρήματα της έκθεσης αυτής έχουν φέρει σε μεγάλη αμηχανία την κυβέρνηση, λιγότερο δύο μήνες πριν από την "ώρα των αποφάσεων" για τον κατώτατο μισθό. Κι αυτό γιατί η έκθεση αυτή βρίσκεται σε αντίθεση με τη πολιτική βούλησή της.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να αυξήσει τον κατώτατο μισθό, καθώς αποτελεί το βασικό "όπλο" στην ανάκτηση της πολιτικής στήριξης μερίδας των κοινωνικών στρωμάτων τα οποία τον έφεραν στην εξουσία. Σύμφωνα, επίσης, με την άποψη που κυριαρχεί στην κυβέρνηση, μια αύξηση των αμοιβών θα οδηγήσει σε αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης και του επιχειρηματικού τζίρου. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε αύξηση απασχόλησης.
Τι "βγάζει" η εξίσωση...
Ωστόσο, άλλα συμπεράσματα βγάζει η εξίσωση της έκθεσης. Για παράδειγμα, αν ο σημερινός κατώτατος μισθός ανερχόταν από το επόμενο έτος σε 591,8 ευρώ, έναντι 586 ευρώ που είναι τώρα, τότε θα χάνονταν κοντά στις 10.000 θέσεις απασχόλησης (-0,25%). Η κυβέρνηση, όμως, δεν έχει στόχο να αυξήσει μόνο 1% τον κατώτατο μισθό. Πληροφορίες αναφέρουν πως θα ήθελε μια αύξηση της τάξεως του 8% ή έστω 5%, αν και το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει αύξηση 2%-3%... Στην περίπτωση, πάντως, μιας αύξησης 5%-8%, θα μπορούσαν να χαθούν 50.000 έως 80.000 θέσεις απασχόλησης.
Λόγω ακριβώς αυτών των συμπερασμάτων είναι που η κυρία Αχτσιόγλου δεν έχει δώσει την έκθεση αυτή στους κοινωνικούς εταίρους, αν και οι εκπρόσωποί τους την έχουν ζητήσει.
Σύμφωνα με τις εργοδοτικές προσεγγίσεις, εκείνο το οποίο πρέπει να γίνει –όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του "Κεφαλαίου"– είναι μια σταδιακή αύξηση του κατώτατου κατά 1% την 1/1/2019 και κατά 1% την 1/6/2019, σε συνδυασμό με μείωση κατά 1% των εισφορών για την επικουρική ασφάλιση και τη μείωση 1% των άλλων εισφορών εκτός από εκείνη της υγειονομικής περίθαλψης.