Ισχυρό παρά την πολιτική αβεβαιότητα παραμένει το ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κόμβο για τη διακίνηση προϊόντων από τις αγορές της Ασίας στην Ευρώπη.
Η γεωγραφική θέση της χώρας σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά και τη βούληση για καλύτερη αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσελκύουν σταθερά τα τελευταία χρόνια εταιρείες-κολοσσούς από τους χώρους των ηλεκτρονικών συσκευών, της πληροφορικής, των τροφίμων αλλά και της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς μέσα από την Ελλάδα μπορούν να διοχετεύσουν τα εμπορεύματά τους στις ευρωπαϊκές αγορές σε λιγότερο χρόνο και με φθηνότερο κόστος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Dell αναμένεται να είναι η επόμενη μεγάλη συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μεταφορά προϊόντων μέσω σιδηροδρομικού δικτύου από το λιμάνι του Πειραιά, ενώ την ίδια στιγμή δεκάδες είναι τα αιτήματα που κατατίθενται στα γραφεία του Οργανισμού για παρόμοιες συμφωνίες. Εταιρείες ένδυσης και αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν με γραπτές τους αιτήσεις διευκρινίσεις για τη μεταφορά των προϊόντων τους μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου, ωστόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βλέπει διστακτικά την επέκταση των δραστηριοτήτων της λόγω έλλειψης προσωπικού αλλά και λόγω επιβάρυνσης του δικτύου, το οποίο ήδη έχει αρχίσει να παρουσιάζει βλάβες που δημιουργούν καθυστερήσεις. Το «πάγωμα» της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης έχει προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις σε πολλούς τομείς, με τις διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μην μπορούν να προχωρήσουν σε προσλήψεις μηχανοδηγών ή κλειδούχων που θα αναλάβουν τη διακίνηση των νέων τρένων που θα προκύψουν από τη συμφωνία. «Μελανό σημείο» και η συντήρηση του δικτύου, το οποίο, λόγω της αυξημένης χρήσης, παρουσιάζει βλάβες οι οποίες παίρνουν αρκετές ημέρες για να επιδιορθωθούν, προκαλώντας καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων.
Μέχρι στιγμής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει υπογράψει στρατηγικές συμμαχίες με τις εταιρείες HUAWEI, SONY, HP και Cisco, μεταφέροντας 26 τρένα κάθε μήνα. Τα 16 τρένα είναι της Sony, τα 8 της HP και τα υπόλοιπα 2 της Huawei και της Cisco. Όπως αναφέρουν στελέχη του Οργανισμού, το τελευταίο επτάμηνο έχουν μετακινηθεί συνολικά 170 εμπορευματικά τρένα προς Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία με μέσο όρο 31 containers ανά αμαξοστοιχία, ενώ μέχρι τον Μαΐου του 2016 αναμένεται να έχουν διακινηθεί συνολικά 500 τρένα πάνω στις ελληνικές ράγες. Από την αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών αναμένεται να υπάρξει και αύξηση του τζίρου, από 16 εκατ. ευρώ το 2014 σε 20 εκατ. ευρώ το 2015 και σε 30 εκατ. ευρώ το 2015.
Αυτοκινητοβιομηχανίες
Την ίδια ώρα, σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης βρίσκονται Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στόχος είναι οι δύο εταιρείες να διαπραγματευτούν τη μεταφορά των μεγάλων φορτίων των αυτοκινητοβιομηχανιών τόσο από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη, προσελκύοντας KIA Motors και Hyundai, όσο και αντίστροφα προσελκύοντας BMW, Skoda κ.α. Με τον τρόπο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εξασφάλιζε την επιστροφή γεμάτων τρένων από Κεντρική Ευρώπη, πετυχαίνοντας ακόμα πιο δελεαστικές τιμές για τις εταιρείες που θα μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους με το σιδηρόδρομο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι οι μεγαλύτεροι «πελάτες» της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης και η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση του μεγάλου deal με την HP.
Μοχλός ανάπτυξης ο Πειραιάς
«Πόλο έλξης» αποτελεί και το λιμάνι του Πειραιά κυρίως λόγω των επενδύσεων που έγιναν τα τελευταία χρόνια στον τομέα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Η έλευση της Cosco, επικεφαλής της οποίας στην Ελλάδα είναι ο Captain Fu, συνέβαλε καταλυτικά στην αναβάθμιση του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κόμβου και στην αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, αφού επεδίωξε συνεργασίες με μεγάλες πολυεθνικές. Η πιο πρόσφατη υπεγράφη πριν από μερικές ημέρες με την εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν, η οποία θα χρησιμοποιεί τον πρόβλημα της Cosco ως σταθμό μεταφόρτωσης για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
Ήδη πλοίο της εταιρείας, το «Yang Ming Wish», με 14.000 teu (μονάδα μέτρησης των κοντέινερ) αφίχθη στον προβλήτα της Cosco και είναι το πρώτο από τα 15 συνολικά πλοία αυτής της χωρητικότητας που θα ενισχύσουν τον ρόλο της εταιρείας στις γραμμές της Μεσογείου. Για την εξυπηρέτηση του τοπικού φορτίου, θα υπάρχουν από τον μήνα αυτό τέσσερα δρομολόγια ανά εβδομάδα προς τα σημαντικότερα λιμάνια της Άπω Ανατολής και δύο προς τα μεγαλύτερα λιμάνια της Β. Ευρώπης. Στα τέλη Μαΐου, μικρότερα πλοία της Yang Ming Lines θα προσεγγίζουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με σκοπό την εξυπηρέτηση των αναγκών μεταφοράς της Β. Ελλάδος, αλλά και περιοχών των Βαλκανίων. Οι συζητήσεις των εμπλεκόμενων μερών κράτησαν δύο χρόνια.
Αμείωτο ενδιαφέρον για τις αποκρατικοποιήσεις
Μεγάλο ενδιαφέρον από τους επενδυτές του εξωτερικού υπάρχει για την αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΠ. Παρά τη στασιμότητα στις διαγωνιστικές διαδικασίες και τα αντικρουόμενα μηνύματα που στέλνει το κυβερνητικό επιτελείο κορυφαίοι επενδυτές από όλο τον κόσμο μπήκαν δυναμικά στη διεκδίκηση των δύο Οργανισμών.
Ειδικά για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ ενδιαφέρονται ορισμένες από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του κόσμου, όπως η δανέζικη Maersk μέσω της θυγατρικής της APM Terminals και φυσικά η κινέζικη Cosco. Η Maersk, παρά τα όσα ακούγονται περί συμφωνίας με τους Κινέζους, εμφανίζεται αποφασισμένη να μην εγκαταλείψει τη μάχη και να παλέψει για να αναδειχθεί νικητής.
Πληροφορίες μάλιστα θέλουν υψηλόβαθμα στελέχη της θυγατρικής της, της APM Terminals, να έχουν επαφές και με τον υπουργό Οικονομίας, Γ. Σταθάκη. Το ΤΑΙΠΕΔ πάντως ανακοίνωσε πως επεξεργάζεται μικρής έκτασης τροποποίηση των όρων πώλησης του ΟΛΠ, την οποία και θα επικοινωνήσει άμεσα σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Παρότι η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα αν θα συνεχίσει τον διαγωνισμό πώλησης, ζωηρό είναι και το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι τρεις ενδιαφερόμενοι που είχαν καταθέσει πέρυσι μη δεσμευτική προσφορά -η ρουμανική Grupo Feroviar Roman, η ελληνορωσική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD και η γαλλική SNCF- παραμένουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης, ενώ ενδιαφέρον δείχνουν και οι Κινέζοι της Cosco, οι οποίοι δεν συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, ωστόσο αναζητούν τρόπους να εισέλθουν σε μία από τις παραπάνω κοινοπραξίες.