Απτά αποτελέσματα και όχι άλλες υποσχέσεις στο «μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων» απαιτούν οι δανειστές, οι οποίοι αυξάνουν την πίεση στην ελληνική κυβέρνηση να επιταχύνει την υλοποίηση της συμφωνίας που θα επιτρέψει στην οικονομία να «αναπνεύσει».
Η αποφασιστικότητα και η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων εκτιμάται ότι θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό στην ικανότητά της να φέρει σε πέρας την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων, την αξιοποίηση του Ελληνικού και την πώληση του ΟΛΠ που βρίσκονται σε αρκετά προχωρημένο στάδιο.
Μάλιστα, οι δανειστές φέρεται να συνδέουν το όλο εγχείρημα με την τρέχουσα αξιολόγηση, αν και δείχνουν διάθεση για υπομονή μέχρι την επόμενη, που τοποθετείται χρονικά μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016. Στο κυβέρνητικό επιτέλειο φαίνεται να έχουν αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης και δείχνουν τη διάθεση να «τρέξουν».
Εγιναν προαπαιτούμενο και οι αποκρατικοποιήσεις
Σύμφωνα με πληροροφορίες, έχουν δοθεί ήδη εντολές από το Μέγαρο Μαξίμου να κλείσει τόσο το θέμα των αεροδρομίων, όσο και του Ελληνικού μέσα στο 2015, ενώ παράλληλα κρίνεται επιτακτική η ανάγκη να υπάρξουν δεσμευτικές προσφορές στις αρχές Δεκεμβρίου για τον ΟΛΠ και να μην αναγκαστεί το ΤΑΙΠΕΔ να δώσει και νέα παράταση. Ειδικά στα περιφερειακά αεροδρόμια, η κυβέρνηση έκανε ένα ακόμη σημαντικό βήμα με την απόφαση της ανάψει το «πράσινο φως» στις δύο συμβάσεις παραχώρησης στην κοινοπραξία Fraport-Slentel.
Με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου εξιουσιοδότησε τους υπουργούς Εθνικής άμυνας, Οικονομικών και Υποδομών «για τη συνυπογραφή για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου των συμβάσεων παραχώρησης, καθώς και τυχόν άλλων συμβάσεων τροποποιητικών, παρακολουθηματικών ή εκτελεστικών».
Υπενθυμίζεται ότι ένα χρόνο πριν η γερμανική Fraport και η Sentel ανεδείχθη πλειοδότης στο σχετικο διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για 40+10 χρόνια, προσφέροντας εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ' έτος, ποσοστό 25% από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Αγώνας δρόμου από ΤΑΙΠΕΔ
Παράλληλα, δεσμεύθηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Βέβαια, η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση των τελευταίων ετών θα πρέπει να υπερβεί τον σκόπελο των προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (κατά της παραχώρησης των αεροδρομίων) που έχουν κατατεθεί από Δήμους και την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ).
Επιπλέον, η γερμανική πλευρά φέρεται να ζητάει εξασφαλίσεις που απαιτεί, όπως η προστασία έναντι του νομισματικού κινδύνου, ώστε να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης.
Την ίδια ώρα, ο δρόμος για την αξιοποίηση του Ελληνικού φαίνεται να ανοίγει, αφού η κυβέρνηση εμφανίζεται αποφασισμένη να προχωρήσει παρά τις αντιδράσεις (βλ. Αναλυτικό ρεπορτάζ σελ. 24). Στο όλο εγχείρημα των αποκρατικοποιήσεων καταλυτικός είναι ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κάνει αγώνα δρόμου για να ξεπεράσει τα εμπόδια και να ρίξει γέφυρες όπου υπάρχει ανάγκη.
ΟΛΠ
Αρχές Δεκεμβρίου οι προσφορές
Σε τροχιά ολοκλήρωσης βρίσκεται και ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ. Οι τρεις υποψήφιοι επενδυτές θα πρέπει να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές του στις αρχές Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που αποφάσισε το ΤΑΙΠΕΔ σε πρόσφατη συνεδρίασή του. Το ενδιαφέρον, τουλάχιστον από τους δύο βασικούς υποψήφιους διεκδικητές την κινεζική Cosco και την ολλανδική APM Terminals παραμένει ισχυρό παρά την εξαίρεση της έκτασης των 100 στρεμμάτων στη Δραπετσώνα που αποφάσισε η κυβέρνηση, ικανοποιώντας τα αιτήματα των δήμων του Πειραιά. Πηγές που πρόσκεινται στη διοίκηση της Cosco επισημαίνουν πως η εξαίρεση της Δραπετσώνας μείωσε το πόσο που θα καταθέσουν στη δεσμευτική προσφορά τους για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ, αν και τονίζουν πως θα πρέπει να περιμένουν τις κινήσεις των μετόχων μειοψηφίας του ΟΛΠ, οι οποίοι σκέφτονται το ενδεχόμενο να προσφύγουν στα δικαστήρια για την εξαίρεση της Δραπετσώνας.