Δεν ήταν πολλοί εκείνοι που το κατάλαβαν, αλλά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στην Κίνα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκε με τον άνθρωπο που βρίσκεται στην 33η θέση της λίστας του Forbes, με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο και στη 2η με τους πλουσιότερους Κινέζους.
Ο Τζακ Μα, ο ιδρυτής και πρόεδρος του ομίλου Alibaba, είναι μία από τις σημαντικότερες μορφές του Διαδικτύου, ενώ ο όμιλος που ξεκίνησε να δημιουργεί το 1999 είναι πλέον ένας διαδικτυακός κολοσσός, ο οποίος για ορισμένους συναγωνίζεται σε ισχύ ακόμη και την Google!
Η συνάντηση του κ. Μα με τον Έλληνα πρωθυπουργό δεν ήταν τυχαία καθώς η Alibaba είναι αυτή τη στιγμή σε φάση επέκτασης των δραστηριοτήτων της στην Ευρώπη. Αυτό δεν σημαίνει ότι -αυτή τη στιγμή τουλάχιστον- θέλει να δημιουργήσει την ευρωπαϊκή έκδοση του Alibaba -ή την ελληνική όπως πιστεύουν λανθασμένα αρκετοί- αλλά ανοίγει την πλατφόρμα της στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν στην κινεζική αγορά και γενικότερα επιδιώκει να λειτουργήσει ως ο εμπορικός «μεσάζοντας» μεταξύ της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου. Ταυτόχρονα, αυτή την περίοδο προσπαθεί να προωθήσει στην Ευρώπη του χρήση του Alipay.
Τα ευρωπαϊκά σχέδια της Alibaba και η Ελλάδα
Πρόκειται για μία διαδικτυακή πλατφόρμα πληρωμών, η οποία μοιάζει με το PayPal, η οποία είναι πολύ δημοφιλής στην Κίνα, καθώς μόνο μέσω του Alipay μπορεί να αγοράσει κάποιος από τις ιστοσελίδες του ομίλου Alibaba. Στην Κίνα, το Alipay -με τη χρήση ειδικού app για smartphones- χρησιμοποιείται και για φυσικές πληρωμές. Στην Ευρώπη, όμως, η δημοτικότητά του μεταξύ των εμπόρων είναι πολύ χαμηλή, οπότε η Alibaba, η οποία παρεπιμπτόντως έχει και online τουριστική πλατφόρμα, ονόματι Alitrip, προσπαθεί να το προωθήσει χρησιμοποιώντας ως δέλεαρ τον μεγάλο αριθμό τουριστών. Κάτι που παρεπιμπτόντως ανέφερε και ο κ. Μα στον Έλληνα πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους, όταν, σύμφωνα με τις ανταποκρίσεις, σημείωσε ότι ο αριθμός των Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα μπορεί να φθάσει στο 1 εκατ. από 130.000 που εκτιμάται ότι ήταν το 2015 αλλά ότι είναι πρόβλημα -εκτός από τις δυσκολίες στις θεωρήσεις visas- και η απουσία υποστήριξης του Alipay.
Τι επιδιώκει στην Ελλάδα
Παρά το τεράστιο μέγεθός της, η Alibaba, μέχρι το 2015, κινείτο κατά κύριο λόγο στην Κίνα και τις γείτονες σε αυτήν χώρες. Πλέον, όμως, έχει αρχίσει να επεκτείνεται με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη να είναι στους στόχους της. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Οκτώβριο του 2016 η Alibaba ανακοίνωσε ότι προχωρεί στη δημιουργία γραφείων στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Σημειωτέον ότι η Ιταλία είναι «υπεύθυνη» για τη χώρα μας, όπως ανέφερε κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης Τύπου στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΕΑ) ο Ροντρίγκο Τσιπριάνι. Το ΕΕΑ είναι ο φορέας εκείνος που έκανε το πρώτο βήμα προκειμένου να φέρει σε επαφή τις ελληνικές επιχειρήσεις με το Alibaba με στόχο να ενισχυθούν οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά.
Η συνέντευξη Τύπου έγινε με αφορμή την έλευση τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα στελεχών της Alibaba προκειμένου να εξηγήσουν στις ελληνικές επιχειρήσεις πως να αξιοποιήσουν τις πλατφόρμες του ομίλου και ιδίως το Tmall. Το τελευταίο είναι ουσιαστικά το site μέσω του οποίου επιχειρήσεις από ολόκληρο τον κόσμο μπορούν να πωλούν τα προϊόντα τους στην κινεζική αγορά. Το πλεονέκτημα που δίνει η Alibaba με το Tmall είναι ότι δεν χρειάζεται να έχει μία επιχείρηση αποθηκευτικό χώρο και καταχωρημένο εμπορικό σήμα στην Κίνα προκειμένου να πουλήσει στην κινεζική αγορά. Το μόνο που χρειάζεται μία ελληνική -για παράδειγμα- επιχείρηση είναι να στήσει μία σελίδα στην κινεζική γλώσσα και να βρει έναν συνεργάτη όσον αφορά την αποστολή των προϊόντων στην Κίνα. Όπως είναι προφανές, τα σχέδια της Alibaba δεν περιλαμβάνουν τη δημιουργία μίας ελληνικής έκδοσης της πλατφόρμας της.
Τζακ Μα
Διαθέτει περιουσία 23,3 δισ. δολάρια
Με περιουσία που εκτιμάται στα 23,3 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Forbes, ο Τζακ Μα είναι στην 33η θέση της λίστας των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο. Θεωρείται ότι είναι από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στην παγκόσμια αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών, ένα σημαντικό επίτευγμα, αν σκεφτεί κανείς ότι όταν ξεκίνησε να ψάχνει δουλειά και οι 30 αιτήσεις που έκανε απέτυχαν.
Το πραγματικό όνομα του είναι Μα Γιουν αλλά το άλλαξε προκειμένου να το θυμούνται πιο εύκολα οι τουρίστες που ξεναγούσε στο Χανγκτζού, την πόλη όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε. Στα μέσα της δεκαετίας του '90 επισκέφθηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες και εκεί γνώρισε το Διαδίκτυο που έκανε τότε τα πρώτα του βήματα. Επέστρεψε στην Κίνα και άρχισε να ασχολείται με επιτυχία με τη δημιουργία ιστοσελίδων για επιχειρήσεις μέχρι να δημιουργήσει το 1999 την Alibaba, η πορεία της οποίας ήταν και παραμένει εντυπωσιακά ανοδική, έχοντας εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο κολοσσό στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ψηφιακός κολοσσός
Tο «τζίνι» των 200 δισ. δολαρίων
Η Alibaba, για όσους δεν τη γνωρίζουν, είναι πρακτικά η μεγαλύτερη εταιρεία στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου παγκοσμίως. Ο συνολικός τζίρος του ομίλου πλησιάζει τα 500 δισ. δολάρια και οι χρήστες των υπηρεσιών της πλησιάζουν τα 450 εκατ., καθώς στην Κίνα, το 60% των ηλεκτρονικών αγορών πραγματοποιείται μέσω των διάφορων πλατφορμών της Alibaba. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα κεφάλαια που συγκεντρώθηκαν από τη δημόσια εγγραφή (ΙΡΟ) της Alibaba το φθινόπωρο του 2014 έφθασαν στα 25 δισ. δολάρια, καθιστώντας το μεγαλύτερο IPO όλων των εποχών. Η χρηματιστηριακή αξία της Alibaba αγγίζει τα 200 δισ. δολάρια, κάτι που σημαίνει ότι πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως.
Η Alibaba ξεκίνησε την πορεία της το 1999 από την πόλη Χανγκζού -όπου και παραμένουν τα γραφεία της- ως μία πλατφόρμα για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων, αλλά σταδιακά έχει εξελιχθεί σε έναν διαδικτυακό όμιλο που καλύπτει όλο το φάσμα του ηλεκτρονικού εμπορίου και όχι μόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κινεζικός όμιλος την περασμένη εβδομάδα παρουσίασε το δικό του αυτοκινούμενο όχημα, έχει εξαγοράσει τη γνωστή εφημερίδα South China Mornign Post, έχει αναπτύξει το δικό του σύστημα πληρωμών (Alipay), ενώ προσφέρει και υπηρεσίες αποθήκευσης δεδομένων στο cloud, καλύπτοντας έτσι ένα τεράστιο φάσμα στον χώρο του Διαδικτύου. Πρακτικά, ο όμιλος Alibaba είναι το Internet στην Κίνα και η συνεργασία μαζί της αποτελεί μονόδρομο για όποια επιχείρηση από τον υπόλοιπο κόσμο θα ήθελα να πωλεί προϊόντα και υπηρεσίες στην τεράστια και ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά.