Το φαινόμενο οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου να υποχωρούν και στην Ελλάδα να παραμένουν στάσιμες, δεν είναι σημερινό φαινόμενο αλλά διαχρονικό.
Οι δικαιολογίες που προβάλλουν οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο των καυσίμων είναι πανομοιότυπες διαχρονικά. Αποδίδουν τις υψηλές τιμές των καυσίμων στη μεγάλη φορολογία που όντως υπάρχει. Ωστόσο μέσω αυτής της διαπίστωσης λέγεται ένα μέρος της αλήθειας και δεν αποδίδεται σε καμία περίπτωση η πλήρης εικόνα της αγοράς.
Στηριζόμενη αποκλειστικά στο Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, διαπιστώνει ότι η βραδύτητα στην αποκλιμάκωση τιμών τις τελευταίες τρεις εβδομάδες οφείλεται αποκλειστικά στα περιθώρια κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων καυσίμων, τα οποία αυξήθηκαν κατά 24,12%.
Έτσι, ενώ οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου σημείωσαν στο εξεταζόμενο διάστημα μείωση της τάξεως του 10,33%, εντούτοις αυτό φάνηκε ελάχιστα στις λιανικές τιμές των καυσίμων. Οι μέσες τιμές πώλησης σημείωσαν πτώση από τις 27 Νοεμβρίου έως και τις 18 Δεκεμβρίου μόλις κατά 1,35%.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, την πτώση των διεθνών τιμών ακολούθησαν τα διυλιστήρια τα οποία και μείωσαν τις τιμές τους κατά 9,65%. Έτσι από 0,3729 ευρώ το λίτρο που πωλούσαν στη λιανική στις 27 Νοεμβρίου, μείωσαν τις τιμές τους σε 0,3369 ευρώ το λίτρο στις 18 Δεκεμβρίου.
Το πετρέλαιο «καταρρέει» διεθνώς, αλλά στην Ελλάδα οι μειώσεις αργούν
Την ακριβώς αντίθετη πορεία ακολούθησαν τα περιθώρια κέρδους για εταιρεία και πρατήρια καυσίμων το ίδιο χρονικό διάστημα. Έτσι, ενώ πωλούσαν με περιθώριο 0,0879 ευρώ το λίτρο στις 27 Νοεμβρίου, το περιθώριο αυτό εκτινάχθηκε στο 0,1091 ευρώ το λίτρο στις 18 Δεκεμβρίου, αύξηση 24,12%.
Το πετρέλαιο «καταρρέει» διεθνώς, αλλά στην Ελλάδα οι μειώσεις αργούν
Ένα άλλο στοιχείο που έχει επίσης ενδιαφέρον, είναι ότι όπως φαίνεται και από το γράφημα, όσο μειώνεται η τιμή διάθεσης των καυσίμων, τόσο αυξάνει το περιθώριο σε ποσοστό όσο και σε ευρώ για εταιρείες εμπορίας και πρατήρια. Προκειμένου να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της διαφοράς, αρκεί να σημειωθεί ότι στις 27 Νοεμβρίου το περιθώριο για εταιρείες ? πρατήρια επί της τιμής διυλιστηρίου ήταν 23,57% για να αυξηθεί στο 32,38% στις 18 Δεκεμβρίου, διαφορά δηλαδή σχεδόν εννέα ποσοστιαίες μονάδες.
Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι ακόμη και εάν το περιθώριο διατηρούταν σταθερό, τότε η λιανική τιμή των καυσίμων θα ήταν χαμηλότερη κατά μόλις 2 λεπτά το λίτρο. Ωστόσο, αυτό δεν αλλοιώνει την πραγματικότητα, ότι σε μία περίοδο δύσκολη για την ελληνική οικονομία, κάποιοι συνεχίζουν να είναι αμετανόητοι προτάσσοντας το εφήμερο κέρδος τους, εις βάρος της γενικότερης προσπάθειας για επιστροφή στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Κερδίζουμε θέσεις στην κατάταξη
Η Ελλάδα 4η πιο ακριβή χώρα στην Ε.Ε.
Τη διαπίστωση ότι η αγορά στην Ελλάδα δείχνει σαφή σημάδια στρέβλωσης, ενισχύει η σύγκριση με την εξέλιξη των τιμών στην Ευρωζώνη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση των «28».
Σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, στις 23 Νοεμβρίου η Ελλάδα στις τιμές, χωρίς να περιλαμβάνονται οι φόροι, ήταν στην 14η θέση μεταξύ των «28» και κάτω από τον μέσο όρο τόσο σε Ε.Ε. όσο και σε Ευρωζώνη. Στις 14 Δεκεμβρίου «ανέβηκε» αρκετές θέσεις και βρέθηκε στην 10η θέση, κατά πολύ πάνω από τους μέσο όρο σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη.
Με βάση τις λιανικές τιμές, συμπεριλαμβανομένων και των φόρων, η Ελλάδα ήταν στην 6η θέση στις 23 Νοεμβρίου και ανέβηκε στην 4η θέση στις 14 Δεκεμβρίου.