Πρόσθετη χρηματοδότηση για το Ασφαλιστικό από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές, τις αποκρατικοποιήσεις, τα πρόστιμα και την καταπολέμηση της διαφθοράς, αποφασίζει η κυβέρνηση προκειμένου να στηρίξει τα έσοδα των Ταμείων.
«Εχει συμφωνηθεί η επιβολή ειδικού φόρου στις χρηματιστηριακές συναλλαγές και η άντληση εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις, τα πρόστιμα και την καταπολέμηση της διαφθοράς» δηλώνουν στην «Ημερησία» κορυφαία στελέχη του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης υπογραμμίζοντας ότι «η διϋπουργική επιτροπή η οποία έχει συγκροτηθεί με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής για τον σκοπό αυτό, συνεχίζει τη διερεύνηση του θέματος όπως και τυχόν επιπλέον πηγών χρηματοδότησης». Η πολιτική απόφαση που έχει ληφθεί προβλέπει, μάλιστα, οι νέοι πόροι να νομοθετηθούν ταυτόχρονα με το νέο Ασφαλιστικό και για τον λόγο αυτό έχει οριστεί στο «σχέδιο Κατρούγκαλου» ειδικό άρθρο (υπ’ αριθμό 63) το οποίο θα συμπληρωθεί πριν από την κατάθεση, στη Βουλή, του τελικού νομοσχεδίου.
Στο στόχαστρο οι μετοχές
Ερχεται φόρος στις χρηματιστηριακές συναλλαγές υπέρ... συντάξεων
Υπέρ της επιβολής φόρου για το Ασφαλιστικό στις χρηματιστηριακές συναλλαγές έχουν ταχθεί «ανοικτά» όχι μόνο ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γ. Κατρούγκαλος αλλά και άλλοι υπουργοί. Οπως ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Αμυνας Δ. Βίτσας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ο φόρος στο Χρηματιστήριο είναι στο τραπέζι» και ο υφυπουργός Εξωτερικών Δ. Μάρδας ο οποίος έχει υποστηρίξει πως «πρέπει να ξεκινήσουμε από τις χρηματιστηριακές συναλλαγές και αν χρειαστεί να συζητήσουμε και για τις τραπεζικές συναλλαγές».
Να σημειωθεί ότι ο φόρος των χρηματιστηριακών συναλλαγών σήμερα είναι 2 τοις χιλίοις και είχε συζητηθεί (το 2013) να αυξηθεί σε 3,5 τις χιλίοις ενώ επιβάλλεται (από την 1/1/2014) και φόρος υπεραξίας στις μετοχές και στους κινητούς τίτλους ύψους 15%. Και τα σενάρια για επαναφορά της πρότασης αυτής (που είχε συμπεριληφθεί σε πολυνομοσχέδιο) παραμένουν «ανοικτά» όπως και για την επέκταση ενός φόρου υπέρ του Ασφαλιστικού και σε άλλες χρηματοπιστωτικές πράξεις που, όπως λένε κυβερνητικά στελέχη, «αποφέρουν κέρδος χωρίς να συνεισφέρουν κάτι στην απασχόληση».
Kρίση απασχόλησης
Η αναζήτηση νέων «πηγών» χρηματοδότησης για το Ασφαλιστικό είχε αρχίσει να συζητείται από το 2009, ταυτόχρονα με το «ξέσπασμα» της κρίσης στα δημοσιονομικά της χώρας και το πρώτο Μνημόνιο. Και κορυφώθηκε (σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο) στα αμέσως επόμενα Μνημόνια και χρόνια έως και σήμερα, μετά την παρατεταμένη ύφεση, την αύξηση της ανεργίας και τη μείωση των εσόδων των Ταμείων (μόνο το ΙΚΑ έχει «χάσει» το 34,34% των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές που είχε πριν από την κρίση).
Οπως υπογραμμίζουν στελέχη της κοινωνικής ασφάλισης και των συνδικάτων, θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να ξεπεραστεί (αν ξεπεραστεί) η κρίση της απασχόλησης.
Επιπλέον, είναι αμφίβολο αν η αύξηση της απασχόλησης, υπό το βάρος των αυξημένων ασφαλίστρων και με τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά (προσλήψεις, σε ποσοστό 60%, με καθεστώς μειωμένων ωραρίων και αντίστοιχα μειωμένων αποδοχών και εισφορών) θα είναι...αρκετή για να «δώσει» τα επιπλέον έσοδα που χρειάζεται το Ασφαλιστικό. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι μολονότι αυξήθηκε, μεταξύ των ετών 2013 ? 2014, κατά 154.687 ο αριθμός των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ (σε 2.214.601 άτομα από 2.059.914) τα έσοδα του Ταμείου από ασφαλιστικές εισφορές μειώθηκαν κατά 290 εκατ ευρώ (στα 9,480 δισ. ευρώ από 9,770 δισ. ευρώ) καθώς οι αποδοχές ήταν χαμηλότερες και από τον Ιούλιο και μετά είχε γίνει μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές για την ενθάρρυνση των προσλήψεων και την αντιμετώπιση της ανεργίας.
Οι άλλοι πόροι
Με δεδομένους τους παραπάνω περιορισμούς που υπάρχουν για την αύξηση των εσόδων από την απασχόληση και την ανάγκη συμπληρωματικών πόρων στο νέο Ασφαλιστικό καθώς υπάρχει αβεβαιότητα ως προς την εισπραξιμότητα των νέων ασφαλίστρων, τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη έχουν συμφωνήσει να νομοθετηθούν πρόσθετοι πόροι από άλλες πηγές «εκτός της εργασίας» όπως από τις αποκρατικοποιήσεις (10% το οποίο είχε προβλεφθεί και στο παρελθόν), από τα πρόστιμα και τα έσοδα τα οποία θα προκύπτουν από τη «μάχη» για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης επιδιώκει, παράλληλα, να διατηρήσει όσους κοινωνικούς πόρους έχουν απομείνει ώστε να μην «ανοίξει» νέα «τρύπα» στα έσοδα του Ενιαίου Ταμείου που θα επιβάλλει νέες περικοπές στις συντάξεις.
Προς έντιμο συμβιβασμό;
Η πρόθεση της κυβέρνησης να νομοθετήσει νέους φόρους ? πόρους για το Ασφαλιστικό θα «περάσει», ούτως ή άλλως, από την...κρίση των Θεσμών. Οι οποίοι, ήδη, «αντιδρούν σθεναρά» στην προσπάθεια της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να διατηρήσει κοινωνικούς πόρους και να αυξήσει εισφορές για να αποφύγει τις νέες μειώσεις στις καταβαλλόμενες συντάξεις. Αν, ωστόσο, τεθεί θέμα ενός «έντιμου συμβιβασμού», πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνική πλευρά φέρεται έτοιμη να αποδεχθεί την περικοπή των υψηλών συντάξεων (μέσω των νέων χαμηλότερων πλαφόν) για να «κερδίσει» την εφαρμογή του νέου Ασφαλιστικού με αμοιβαίες υποχωρήσεις και την...επαναξιολόγησή του εντός 2ετίας, ανάλογα με την πορεία των εσόδων και των δαπανών.